لعنتی، چرا همیشه صف من کند حرکت میکنه؟ (روانشناسی حرکت صف)

 

شما در زندگی کسی را می شناسید که عاشق ایستادن در صف باشد؟
من که نمی شناسم… اصلا چنین آدم هایی وجود دارند؟ خب فرض بگیریم نه؛ بعضی مواقع ایستادن در صف یک جورایی اجباری است اما زمانی عذاب آور میشود که شما احساس میکنید(و البته میبینید) که صف های دیگر سریع تر از صف شما حرکت میکنند !

در ترافیک هستید و ماشین ها خیلی کند حرکت میکنند؛ شما متوجه میشوید در لاینی قرار دارید که ماشین ها کندتر از لاین های دیگر قرار دارند، پس به زور هزارتا فرمان دادن لاین تان را عوض میکنید و به لاین کناری میروید که ماشین ها تا همین چند دقیقه پیش سریع تر حرکت میکردند…

اما انگار مشکل از شماست !
در هر لاینی که قرار میگیرید، کند میشود آن صف…
باز هم با هزار فرمان و جلو عقب کردن ماشین را به سمت لاینی که میبینید ماشین ها سریع حرکت میکنند میبرید، اما… اما چرا دنیا با شما لج کرده و آن هم می ایستد و لاینی که قبلا در آن بودید سریع تر حرکت میکند حالا؟

واقعا مشکل از شماست؟ در هر صفی که قرار بگیرید کند میشود؟
خب بعضی افراد اینطور فکر میکنند… با خودشان میگویند که سرنوشت آنها اینطور رقم خورده(!) که دیرتر به خواسته شان برسند و آنها عمیقا اینطور باور دارند.

از طرفی هم یک سری افراد خاص داریم که هر روز به وبسایت 12CEO‌ (مثل شما) سر میزنند و میخواهند بیشتر از افراد عادی راجع به خودشان و دنیا بدانند… پس به این مقاله ای که میخوانید میرسند و متوجه میشوند : صف های دیگر سریع تر حرکت نمیکنند، این یک فریب ذهنی روانشناسی است !

بله دوستان؛
اگر فکر میکردید (یا فکر میکنید…) که در پمپ بنزین در هر صفی که قرار میگیرید، صف های دیگر سریع تر به پمپ های بنزین میرسند و بنزین میزنند، سخت در اشتباه هستید.

اکثر اوقات، اتفاقات با دلایلی که ما برای آنها در نظر میگیریم، اتفاق نمی افتند.
مثل مواقعی که با خودمون میگیم ‘امروز که چتر با خودم نیاوردم بارون میاد…’ یا ‘امروز که ماشین رو بردم کارواش حتما بارون میاد…’ اتفاقاتی که برای ما می افتد، نسبت مستقیمی با علت هایی که ما به آنها اختصاص میدهیم ندارند.

این سرشت انسان است که دنبال دلایل اتفاقات بگردد و اگر نتوانست آنرا پیدا کند… حتما یکی بسازد !
در زمان انسان های غارنشین، باران را نوعی دشمن میدانستند چون آتش شان را خاموش میکرد و یا فرعون ها یا فرمانرواهای حکومت های باستانی مثل آزتک ها تصور میکردند با قربانی کردن انسان ها و جاری کردن خون آنها برکت خدا بر آنها می بارد.

میدانید نکته جالبش کجاست؟ آنها واقعا جواب میگرفتند…
از کجا میدانیم؟ چون اگر هیچ جوابی از قربانی کردن آدم ها نمیگرفتند، هیچوقت این مراسم را چندین دهه یا حتی صده ها ادامه نمیدادند !

 

لئونارد برنستاین
لئونارد برنستاین

 

پس با نگاه به گذشته اولین نتیجه گیری مهم این است که اکثر اوقات ما دلایل واقعی اتفاقات را نمیتوانیم تشخیص دهیم پس سعی میکنیم خودمان دلایلی به آنها ربط دهیم.

خب، اما در مورد صف هایی که در آنها قرار میگیریم حرکت آنها کند میشود چه میتوان گفت؟

زمانی که در یک صفی قرار میگیریم یا در ترافیک هستیم و فکر میکنیم لاین دیگر یا صف دیگر سریع تر از ما درحال حرکت است، در واقع ‘حرکت صف دیگر’ را یک رویداد میدانیم که این رویداد را با علتی که هیچ ارتباطی با آن رویداد ندارد یعنی ‘خودمان’ ارتباط میدهیم.

وقتی لاین شما در ترافیک سریع تر حرکت میکند، شما راجع به خودتان فکر میکنید که خب چه کارهایی قرار است انجام دهید (و اصلا به ترافیک و ماشین های کناری فکر نمیکنید) اما وقتی که لاین شما متوقف میشود و لاین کناری شروع به حرکت میکند، شما باز هم به خودتان فکر میکنید که ‘چرا من در ترافیک هستم؟’ ‘چرا لاین من کند است؟’ و …

در واقع، ارتباط شما با ترافیک همان ارتباط دیگران است با ترافیک؛ اما حافظه شما در این لحظه از صحنه خارج میشود و شما را یاد چند دقیقه پیش که سریع درحال حرکت بودید، درحالی که ماشین های دیگر ایستاده بودند، نمی اندازد و شما احساس میکنید یک قربانی هستید.

خب، اگر بخواهیم یک جمعبندی قابل فهم ازین داستان جالب صف ها داشته باشیم بدین صورت خواهد بود که؛ هر زمانی احساس میکنید شــــما در صف کند قرار دارید، بدانید که شــــــما تنها نیستید و این فقط یک توهم است. چون رویداد حرکت دیگر صف ها، توسط ذهن شما به صورت ناقص و اشتباه به شخص شما نسبت داده میشود… درحالی که اگر صف شما هم سریع حرکت میکرد، شما باز هم به خودتان و افکارتان اما جدا از صف، اهمیت میدادید و راجع به ترافیک فکر نمیکردید.

پس ازین به بعد هروقت در صفی قرار گرفتید که فکر کردید کند است؛ نگران و آشفته نشوید، همه افراد در صف های دیگر هم در وضعیت مشابه شما قرار دارند گاهی سریع میروند، گاهی کند… اما ذهن شما نمیتواند به خوبی دیگر صف ها را هم پردازش کند.

در همین زمینه، توصیه میکنیم مطالب زیر را حتما بخوانید :

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت an23 می‌گوید

    سلام،
    عالیییی. سپاسگزارم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**