با این فرمول هفت قدمی هر ایرانی در کمتر از 2 سال صاحب کسب‌وکارش میشود

همه ما هدف‌های در گوشه ذهن خود داریم.
هرچند بیشتر مردم آن را فقط به عنوان یک رؤیا در سر خود مرور می‌کنند، اما در این بین کسانی هستند که قصد دارند تا هر طور شده به هدف خودشان برسند.

شاید هم سال‌ها در حال تلاش هستند اما هنوز نتوانسته‌اند موفقیتی کسب کنند و شاید هم جز آن دسته از افرادی هستند که از شروع کردن می‌ترسند.

به هر حال هدف چیزی نیست که از ذهن شما پاک شود، توصیه تمام افراد بزرگ جهان این است که اگر در مسیر هدف خود شکست بخورید بسیار بهتر از این است که کار را اصلاً شروع نکنید. لا اقل این‌طوری وجدانتان آرام می‌شود که تمام تلاش خود را بکار برده‌اید. ا

ما همیشه هم قرار نیست حرکت شما به شکست ختم شود. هر هدفی در جهان دست یافتنی است اگر با یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی آن را پیش ببرید مطمئن باشید که در نهایت دیر یا زود به هدف خود خواهید رسید.

بیشتر ما جوانان ایرانی دائم از وضع گرانی و مشکلات کسب‌وکاری که سر راهمان سبز می‌شود گله و شکایت داریم، آنقدر که خودمان را با تفکرات انحرافی مانند انتقاد کردن از وضع موجود، صحبت‌های سیاسی و حرف‌های ناامید کننده سرگرم کرده‌ایم که فراموش می‌کنیم به هدف اصلی خود فکر کنیم.

من این اطمینان را به شما می‌دهم که در همین وضعیت فعلی کشور نیز امکان تحقق بسیاری از آرزوهای شما وجود دارد و اگر فکر می‌کنید که در باقی نقاط جهان مثل کشورهای اروپایی یا آمریکا، شرایط برای موفقیت بسیار فراهم است باید بگوییم که اتفاقاً رقابت در آنجا بسیار سخت‌تر و دشوارتر است.

پس حرف‌های بیهوده و ناامید کننده اطرافیان را رها کنید، ذهن خود را پاک کنید چون قرار است در ادامه این مطلب 7 گام مناسب را به شما آموزش دهیم تا با اجرایی کردن آن‌ها بتوانید در طول 2 سال به هدف معقولی که مشخص کرده‌اید دست یابید.

۷ قدم برای رسیدن اساسی
برای رسیدن به هدف در تنها دو سال

 

قدم اول » مشخص کردن هدف و تقسیم آن به اهداف کوچک‌تر

هدفی که قرار است به آن دست یابید باید کاملاً واضح و مشخص باشد.
سعی کنید هدفتان را معقول انتخاب کنید، طوری که با زمان 2 سال همخوانی داشته باشد. برای این کار شرایط خودتان و همچنین شرایط جامعه و کشور را نیز در نظر داشته باشید.

انتخاب هدف به معنای انتخاب یک کلمه نیست که بگویید من می‌خواهیم پولدار شوم، آشپز شوم، نویسنده شوم. انتخاب هدف یک پروسه مهم است که باید با توجه به وضعیت، توانایی و علاقه‌ای که دارید انتخاب شود.

» فرمول هدف‌گذاری CLEAR یکی از بهترین متدهای دنیا برای هدف‌گذاری است

بعد از اینکه هدف اصلی که قرار است بعد از 2 سال به آن برسید را انتخاب کردید، باید هدف خود را کوچک کنید. یعنی هدف اصلی را به 12 هدف کوچک‌تر تقسیم کنید. این تعداد برابراست با هر 2 ماه یک هدف کوچک.

و به این صورت میدانید که در کوتاه مدت باید روی چه چیزی تمرکز کنید و بعد از رسیدن به هر هدف کوچک، سراغ هدف کوچک بعدی و ادامه مسیر می‌روید.

 

قدم دوم » کشیدن نقشه راه، مشکلات و شکست‌ها

هر هدفی نیاز به تعیین مسیر دارد، شما نمی‌توانید مسیر را کامل پیش بینی کنید و همه چیز را ببینید اما می‌توانید راه را مشخص کنید و تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. شما مثل هدفتان باید یک مسیر کلی داشته باشید و تعداد زیادی مسیرهای فرعی که شما را به اهداف کوچک برساند.

زمانی که نقشه راه را طراحی می‌کنید کاملاً آن را انعطاف پذیر بکشید. فصل‌های سال را در نظر بگیرید. همچنین تعطیلات درون تقویم. در نقشه خود جای برای شکست‌ها متصور شوید. حداقل برای 10 شکست برنامه داشته باشید. در نقشه شما همه چیز باید واضح و شفاف باشد.

تکنیک 24 ساعت برای تبدیل شکست به موفقیت را هم در این مقاله حتما یاد بگیرید.

نکته مهم درباره وضعیت مالی است. پول پروژه از کجا قرار است تأمین شود، در کدام قسمت‌ها خرج شود. برای ورشکستگی مالی، افزایش ناگهانی قیمت‌ها و شرایط پیش‌بینی‌ نشده نیز برنامه داشته باشید. به هیچ وجه مسیر را آسان نبینید و آسان تصور نکنید.

هرچقدر در طراحی نقشه خود برای مشکلات برنامه بیشتری داشته باشید، در عمل راحت‌تر از آن‌ها عبور خواهید کرد. در پایان نقشه راه باید مانند یک دفتر قانون یا کتاب مقدس باشد که به آن عمل کنید و همیشه همراه شما و تیمتان باشد.

 

قدم سوم » یادگیری قبل از شروع کار؛ کارآموزی کنید

این بخش را با چند مثال برای شما جا می‌اندازم. فرض کنید که شما می‌خواهید یک فروشنده لباس بشوید یا یک فست فود راه‌اندازی کنید و قبلاً این کار را انجام نداده‌اید. بهترین شرایط این است که ابتدا به مدت 6 ماه برای یک نفر در همین شغل شاگردی کنید.

[bs-quote quote=”وقتی که یادگیری را متوقف کنی
در واقع مردنت را آغاز کرده‌ای.” style=”default” align=”center” color=”#303030″ author_name=”آلبرت انیشتین” author_job=”فیزیکدان برجسته آلمانی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/08/آلبرت-انیشتین.jpg”][/bs-quote]

این کار زوایای پنهان شغل را که تا کنون از دور دیده نمی‌شده برای شما مشخص می‌کند. متأسفانه مردم ایران به خاطر عجله و حتی غروری که دارند حاضر به انجام این مرحله نیستند. در شغل‌های دیگر هم که حتی مثلاً مدتی در آن فعال هستید، قبل از انجام پروژه خود و حتی در طول پروژه روی یادگیری خودتان و تیمتان وقت زیادی بگذارید.

از خواندن کتاب‌های مرتبط تا فیلم‌های آموزشی. یک کوه‌نورد قدیمی که فاتح هیمالیا بود می‌گفت فقط آموزش است که جان شما را نجات می‌دهد.

این آموزش‌های هرچند ساده می‌تواند شما را از یک شکست کاری و ورشکستگی بزرگ نجات دهد. تمام کاسب‌های بزرگ بازار از پادویی در مغازه‌ها شروع کردند و همه کارخانه‌داران از کارگری. حتی جالب است بدانید بیشتر کسانی که در آمریکا می‌خواهند استارتاپی راه‌اندازی کنند اکثراً چند سال اول را در شرکت‌های بزرگی کار می‌کنند تا شرایط بازار و مدل کسب‌وکار را کاملاً بسنجند.

 

قدم چهارم » تیم مناسب برای پروژه

استیو جابز و تیم خارق‌العاده‌اش

اگر مراحل بالا را گذراندید و حالا در شرف اجرای پروژه هستید. اولین و مهم‌ترین چیز جمع کردن تیم مناسب با پروژه است؛ که در این مقاله می‌توانید ویژگی‌های یک تیم مناسب را بخوانید – این تیم ممکن است از 2 نفر تا 10 یا 100 نفر باشد. فرقی نمی‌کند، مهم این است که تیم شما مناسب باشد.

سعی کنید با آشنایان همکاری کنید اما کسی که به روح و کار پروژه شما بخورد. در انتخاب تیم به علاوه تخصص، انگیزه افراد را نیز در نظر بگیرید. اینکه چقدر آن‌ها تشنه موفقیت هستند امری بسیار مهم است. تیمتان را خوب آنالیز کنید. درباره هدفتان با آن‌ها صحبت کنید نقشه راهی که تهیه کرده‌ای را با آن‌ها مرور کنید.

شما باید بتوانید تیمتان را آموزش دهید و حس یادگیری را در آن‌ها تقویت کنید. برای انتخاب تیم در نظر داشته باشید فقط تخصص مهم نیست. روحیه کار کردن تیمی و هماهنگ شدن با سایر نفرات هم بسیار مهم است.

مراقب باشید چون در ایران معمولاً افراد توان کار گروهی را ندارند باید با دقت بسیار زیادی تیم خود را انتخاب کنید.

 

قدم پنجم » روزی 10 ساعت روی پروژه کار کنید

به خاطر دارم ایلان ماسک در یکی از ویدئوهایش می‌گفت که در هفته 70 ساعت روی پروژه‌اش کار می‌کند. یعنی روزی 10 ساعت. این نکته را بدانید که اگر روزی 10 ساعت کاملاً مفید روی هر پروژه‌ای وقت بگذارید 100% نتیجه می‌دهد.

کمتر کسی در ایران این کار را انجام می‌دهد. اما شما اگر می‌خواهید ظرف 2 سال زندگی خود را کاملاً عوض کنید محکوم به انجام چنین کاری هستید.

شاید در ظاهر 10 ساعت کار زیاد باشد اما نه. اگر برنامه‌ریزی صحیح داشته باشید، وضعیت استراحتتان کاملاً مشخص باشد و طبق زمان‌بندی پیش بروید خواهید دید که 10 ساعت چیزی نیست و حتی می‌توانید به تفریحات دیگر خود برسید.

البته برای کسی که عاشق کاری باشد زمان معنایی ندارد اما اگر از همان ابتدا هدف را اشتباه و برخلاف علاقه‌مندی خودتان انتخاب کرده‌اید، حتی 1 ساعت هم کار کردن روی آن بسیار سخت است.

ساعت کار مفید ادارات ایران تنها 22 دقیقه است و همین عدد نشان می‌دهد که چرا وضعیت کشور ما این‌گونه است.

  

[bs-quote quote=”آدمی که در بهانه آوردن خوب است
در هیچ کار دیگری به درد نمی‌خورد” style=”default” align=”center” color=”#1c1c1c” author_name=”بنجامین فرانکلین” author_job=”از بنیان‌گذاران ایالات متحده” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/08/بنجامین-فرانکلین.jpg”][/bs-quote]

قدم ششم » حفظ انگیزه خودتان و تیمتان

مسیر رسیدن به هدف پر از سختی و چالش است، نتایج دیر حاصل می‌شود و مشکلات به شما هجوم می‌آورد. در اوقاتی ممکن است شما احساس نا امیدی کنید. خودتان و تیمتان خسته بشوید. اینجا است که شما باید به عنوان کسی که کار را شروع کرده در نقش یک رهبر عمل کنید.

حفظ انگیزه خودتان و تیمتان در طول مسیر بسیار ضروری است.
در مقاله تکنیک های (واقعا) کاربردی ایجاد انگیزه شگفت انگیز برای انجام غیرممکن ها یادمیگیرد چطور؟

سعی کنید از قبل برای این کار برنامه داشته باشید. از دیدن فیلم‌های انگیزشی تا سر زدن به کسانی که در همین شغل شما موفق هستند. از رفتن سفر تفریحی و دسته جمعی تا بازی‌های گروهی.

شما فضای کاری را باید طوری طراحی کنید که فشار سخت آن کسی را له نکند. مخصوصاً اینکه تا قبل از رسیدن به هدف و چشیدن طعم پیروزی کمی ماندن در مسیر مشکل است

  

قدم هفتم » تا قبل از 2 سال به هیچ وجه کار را رها نکنید

در شروع کار به خاطر داشته باشید که خیلی سخت چرخ آن به حرکت درخواهد آمد شاید حتی تا 6 ماه اول هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در کارتان نبینید. شاید فقط شکست و شکست باشد که به استقبال شما می‌آید.

اما فوراً تصمیم نگیرید. اگر از اول نقشه و هدف را درست انتخاب کرده‌اید، ایمان داشته باشید که دیر یا زود در آن موفق خواهید شد.

بزرگ‌ترین مشکل ما جوانان ایرانی عجول بودن ماست.
ما می‌خواهیم خیلی زود موفق شویم و عکس‌های آن را در اینستاگرام برای دیگران به اشتراک بگذاریم!! صبر و حوصله چیزی است که پول را روزی به سمت شما سرازیر خواهد کرد.

این قانون را در شروع کار برای خودتان بگذارید که تا قبل از 2 سال به هیچ وجه کار را رها نمی‌کنید. اگر نقشه شما اشکال دارد و می‌بینید که موفقیت حاصل نمی‌شود، سعی کنید کار خود را اصلاح کنید، نقشه را دوباره برسی کنید و حتی با دیگران مشورت کنید. اما هرگز و هرگز کار را رها نکنید.


در همین زمینه مقالات زیر را از دست ندهید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**