موفقیت جف بزوس به دلیل این پنج درسی بود که رقبایش به آن توجه نمی‌کردند

بدون شک بیش تر شما جف بزوس موسس آمازون را می شناسید. کسی که در جوانی کسب و کار خود را راه انداخت و در حال حاضر یکی از پولدارترین و موفق ترین افراد در سر تا سر جهان به حساب می آید.

حالا بیاید کمی با مسیر موفقیت جف بزوس در این مقاله آشنا شویم…

جف بزوس مسیر پر فراز و نشیبی را برای موفقیت طی کرده، حتی در سال های ابتدایی فعالیت خود سود چندانی به دست نیاورد و حدود یک سال دچار بحران شد اما بعد از آن جف مثل بقیه افراد موفق، با هوشیاری سعی کرد اوضاع را به نفع خودش برگرداند.

خیلی از ما دوست داریم مثل جف بزوس تبدیل به فردی موفق و پولدار شویم، اما راه و روش موفق شدن را بلد نیستیم. یا شاید هم در ذهن خود تصور می کنیم که موفقیت فقط برای عده خاصی هست و هر کسی نمی تواند به آن دست پیدا کند.

اما این موضوع حقیقت ندارد !

هر کدام از ما اگر سعی کنیم راه های موفقیت را یاد بگیریم بدون شک به آن دست پیدا خواهیم کرد.

[bs-quote quote=”موفقیت راز ندارد، بلکه راه دارد. ” style=”default” align=”center” color=”#333333″ author_name=”ریچارد سنت جان” author_job=”کارآفرین و نویسنده آمریکایی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/09/ریچارد-سنت-جان.jpg”][/bs-quote]

جف بزوس از آن دسته آدم هایی است که می تواند الگوی خوبی برای کارآفرین ها و افرادی باشد که دوست دارند به موفقیت برسند.

پنج درس از موفقیت جف بزوس
که شما را از بقیه جدا خواهد کرد

در ادامه با هم پنج کار مهمی که جف بزوس برای موفقیت انجام داده، مرور می کنیم تا با استفاده از این راه ها یک قدم به موفقیت نزدیک تر شویم.

درس اول » بهترین تیم ممکن را برای خود فراهم کنید

یکی از مهم ترین حقیقت هایی که درباره آمازون وجود دارد این است که آمازون یک تیم فوق العاده دارد. افرادی که در آمازون استخدام می شوند جزو بهترین ها هستند. در واقع در هنگام استخدام از آن ها سوالات کلیشه ای نمی پرسند بلکه سوالات کلیدی از آن ها پرسیده می شود.

سوالاتی که با مهارت آن ها ارتباط مستقیم داشته باشد. در ضمن فرایند استخدام در آمازون به طور مرتب انجام می شود تا کسانی که استعداد زیادی دارند در این تیم استخدام شوند.
اگر می خواهید کسب و کاری را شروع کنید یا برای انجام کاری نیاز به یک تیم دارید باید سعی کنید به جای این که  از دایره دوستان یا اقوام تیم تان را انتخاب کنید، به سراغ پیدا کردن افراد با استعداد و عالی بروید تا نتیجه بهتری کسب کنید.


درس دوم »‌ از اشتباه خود درس بگیرید

همان طور که در بالا اشاره کردیم، شرکت آمازون همیشه موفق عمل نکرده بلکه در برهه ای از زمان نیز دچار اشتباه و شکست شد و چند بار نوساناتی داشته و گاهی تا مرز ورشکستگی پیش رفته است. اما جف بزوس تحت هیچ شرایطی خود را نباخت.

او معتقد است بدون شکست، ابتکار  و نو آوری معنایی ندارد.  در حقیقت وقتی شرایط ما بالا و پایین می شود دنبال راه حل می گردیم و گاهی افکار خلاقانه و جدیدی به ذهن ما می رسد که می تواند شرایط ما را به طور کلی عوض کند.
جف بزوس مجبور بوده با شرکت های مختلف و بزرگی رقابت کند و گاهی دچار اشتباهات فاحشی شده اما پس از هر اشتباه و شکستی ، درس های جدید یاد گرفته و سعی کرده اوضاع را به نفع خود تغییر دهد.

پس وقتی در کار و زندگی خود اشتباهی انجام دادید که حتی باعث شکست شما شد،  به جای این که خود را سرزنش کنید، سعی کنید از آن درس بگیرید و قوی تر از قبل ادامه دهید.

در این زمینه این مقاله می‌تواند بسیار مفید باشد: اشتباهات کارآفرینی وحشتناک که 90% کارآفرینان مرتکب میشوند


درس سوم » میانه رو باشید و صرفه جویی کنید

یکی از بزرگ ترین حقیقت هایی که درباره آمازون وجود دارد و  باعث موفقیت شرکت آمازون و جف بزوس شده صرفه جویی این شرکت است. آمازون از همان روزهای ابتدایی سعی کرده با میانه روی و صرفه جویی کار خود را پیش ببرد؛ اگرچه بعضی ها جف بزوس را به خسیس بودن متهم می کنند اما خود او معتقد است محدودیت ها باعث افزایش خودکفایی و نوآوری می شود.

من کسی را می شناسم که در ابتدای تاسیس شرکت خود هزینه های زیادی خرج دکور و لوازم شرکت کرد. اما شرکت او بعد از دو سال فعالیت دچار ورشکستگی شد و حالا فقط او و  بدهی های زیادش ماندند.
بنابراین اگر قصد شروع کاری را دارید یا حتی چند سال از فعالیت شما می گذرد، در هر دو صورت سعی کنید میانه رو باشید و حتما  تا حد امکان صرفه جویی کنید. این نکته را فراموش نکنید که بیشتر باید به فکر  تامین نیاز مشتری باشیم تا این که هزینه زیادی صرف  دکوراسیون یا وسایل غیر ضروری کنیم.


درس چهارم » بزرگ فکر کنید

افکار خود را مورد بررسی قرار دهید تا چه حد بزرگ و بی پروا هستند؟ خیلی از ما جرات بزرگ فکر کردن نداریم و خود را کاملا محدود کردیم. به جای این که راضی  به انجام کارهای کوچک و پیش پا افتاده باشید و هدف های کوچکی در سر داشته باشید.

» توصیه می‌کنم سری مقاله محبوب سایت به نام دستورالعمل گام‌به‌گام برای تبدیل رویا به واقعیت را حتما مطالعه کنید و زندگی رویایی و بزرگ خودتان را بسازید.

سعی کنید  با قدم های کوچک و استوار هدف های بزرگی را نشانه بگیرید. شاید یکی از بزرگ ترین دلایلی که ما در کار خود پیشرفت نمی کنیم، این  باشد دامنه هدف ها و آرزوهایمان را محدود کردیم. این نکته را فراموش نکنید در حالی که ما سقف ارزوهایمان را پایین می آوریم، افرادی مثل جف بزوس چشم اندازهای بزرگی برای خود در ذهن دارند و سرانجام به هدف هایشان می رسند.

[bs-quote quote=”مردان شجاع فرصت می آفرینند، ترسوها و ضعیف ها منتظر فرصت می نشینند.” style=”default” align=”center” color=”#303030″ author_name=”ویلیام جیمز” author_job=”فیلسوف، پزشک و وانشناس و فلسه‌دان برجسته آمریکایی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/09/ویلیام-جیمز.jpg”][/bs-quote]

اجازه دهید واضح تر توضیح دهم، منظور من این نیست که  جف بزوس از همان ابتدا شروع فعالیت خود به سراغ انجام کارهای بزرگ رفت. حتما این ضرب المثل مشهور را شنیدید که سنگ بزرگ نشانه نزدن است. در حقیقت یکی از عواملی که باعث شده جف بزوس تبدیل به یک مرد موفق و ثروت مند شود این بوده که او کار خود را به صورت عاقلانه شروع کرد و کم کم آن را توسعه  داد.

در حقیقت او با قدم های کوچک و سنجیده به سمت هدف های بزرگ رفت و هر سال بیش تر از قبل کار و فعالیت خود را گسترش داد.بنابراین اگر شما صاحب کسب و کاری هستید:

خود را دست کم نگیرید، بزرگ فکر کنید، هدف های بزرگی برای خود در نظر بگیرید
و با قدم های استوار سمت آن هدف ها بروید.


در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید:

 

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت می می‌گوید

    سلام و عرض خسته نباشید دارم خدمت شما خانم نمینی
    مطلبی که انتخاب کرده بودید خیلی عالی بود اما در عنوان پنج درس نوشته بودید در حالیکه در متن چهار درس رو بیان نموده بودید.
    تشکر

  2. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    عالی بود.متشکرم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**