چطور و چه موقع باید به نسخه جدیدی از خودمان مجهز شویم؟

و این نسخه جدید از خودمان را چطور بسازیم...

مثل کامپیوتر های قدیمی نباشیم که نمی تواند برنامه های جدید را اجرا کند… زمانی که  کار ها به کندی پیش میرود زمانی که بخشی از وقت و هزینه ما در جای اشتباهی صرف می شود؛ زمانی که مدام در کار و زندگی به بن بست می خوریم.

اینها نشان از یک چیز را دارد و آن چیز این است که نسخه قدیمی ما دیگر کارایی سابق را ندارد !

البته ناگفته نماند روی بخشی از بن بست ها و بحران ها  کنترلی نداریم ولی حتما بخشی هم به علت رفتارها وعادت های غلط خودمان در اجتماع پدید آمده که می توانیم روی آنها کنترل داشته باشیم و ما هم زمانی که در بحران و بن‌بست هستیم در راه دستیابی به هدف مان یک وقفه می افتد.

می خواهم در این مقاله شما را با نسخه‌ای آشنا کنم که تسلط و کنترل بیشتری به بخشی از بحران هایی که خودتان به وجود آورده اید داشته باشید و آن نسخه جدیدی از خوتان است.

با نسخه جدیدی که به آن مجهز می شوید تسلط بیشتری به زندگی شخصی تان دارید.

چطور نسخه قدیمی شخصیت‌مان را ارتقا دهیم؟

قدم اول پیدا کردن ایراد‌های نسخه قدیمی است
برای اینکار ابتدا باید ایراد های نسخه کنونی مان را پیدا کنیم؛ تصور کنید خسته از سر کار برگشته‌اید، مثل هر روز کیفتان را پرت می کنید روی مبل بدون فکر کردن سمت یخچال میروید یک قوطی نوشابه برمیدارید قسمتی از آن را سر می کشید بعد جلو تلویزیون لم می دهید و ساعت ها به برنامه مورد علاقه تان نگاه می کنید.

خب کسی که برای چند روز یا چند هفته اینکار را مدام انجام می دهد شاید مشکل جدی در زندگی اش نبیند؛  همانطور که قبلا در مقاله «چرا باید دارن هاردی و ایده انقلابی اثر مرکب را بشناسید؟» هم خواندید، همان هفته اول یا هفته پنجمی که این عادت را تکرار می کند مشکل قند یا پوکی استخوان پیدا نکند.

شاید نگاه هایی سرد همسرش را که ساعت ها جلو آینه بوده را هم نبیند که نسبت به او بی توجه شده؛ ولی یک روز که از سر کار به خانه برمیگردیم این عادت ها تبدیل به  قدرت عظیمی شده‌اند که علیه ما عمل می کند و این بار قضیه فرق می کند.

این قدرت عظیم نگاه های سرد همسرمان نیست که دم بی توجهی می زند  و غرغرهای همیشگی او هم نیست که می گفت اینقد نوشابه نخور! این بار همسرتان عصبانی است، بخاطر اینکه هر بار که از سرکار بر میگردید به او بی توجه هستید و شاید هم  بخواد اصلا از شما جدا بشه… یک بحران جدی تری هم دارید شما به علت عادت بد غذایی و مصرف زیاد نوشابه دچار پوکی استخوان و اضافه وزن  شده اید… خب حالا دو مشکل بزرگ دارید که زندگی تان را مختل می کند !

و به سمت بحرانی می روید که خودتان به وجود آورده اید.
شاید خیلی از ما اصلا نوشابه نخوریم یا اصلا تلوزیون نگاه نکنیم، ولی عادت هایی داریم که علیه ما عمل می کنند و هیچ کسی جز شخص خودمان نمی تواند عادت های غلط ما را پیدا کند؛ نسخه قدیمی آدم‌های ناموفق پر است از عادت‌هایی که علیه شان است.

در این قسمت از بازسازی نسخه جدیدمان باید عادت های غلط‌مان را پیدا کنیم.
فقط عاقبت اندیش باشید و لذت های کوچک را فدای بحران های جدی زندگیتان نکنید. یادتان باشد عادت های مخرب را به آسانی می توانید انجام ندهید و عادت خوب را هم به آسانی می توانید انجام بدهید.

قدرت عادت ها در آسانی انجام دادن یا ندادن آنهاست…

چه برنامه ها و وظیفه های جدیدی
در نسخه قدیمی شما وجود دارد؟

چه مسئولیت ها و نقش های جدیدی در بخش های مختلف زندگی‌تان به شما محول شده که شما بی توجه به آنها گرفتار روز مرگی همیشگی هستید؟

مسلما هر نقشی که در حوزه خانواده، شغل یا حتی نقشی که در قبال خودمان داریم مثل سلامت و پیشرفت فردی، مسئولیت ها و تعهداتی رو به عهده می گیریم؛‌ولی پس از گذشت مدت نسبتا زیادی وظیفه های‌مان را در قبال نقش های‌مان اجرا می کنیم و همین تلف کردن وقت باعث میشه در موضع شکست در روابط خانوادگی و شغلی خودمان قرار بگیریم.

» راهکار اول

در این قسمت نقش‌هایتان را بنویسید و هر برای هر نقش یک هدف مشخص کنید و مدت زمان مشخص که می خواهید به آن دست یابید و در نهایت وظیفه های‌تان را در قبال نقش های‌تان به کارهای روزانه و قدم های کوچک تبدیل کنید.

برای مثال در حوزه کاری :
من مشغول فروش اوراق بیمه هستم الان  هر ماه 50 مشتری دارم می خواهم تا سال آینده درآمدم دو برابر بشه پس هر روز به 3 مشتری بالقوه زنگ میزنم و منفعت حاصل از اوراق بیمه رو برای مشتری بالقوه ام توضیح میدم.

یا در حوزه خانواده :
من در 3 سال آینده می خوام یک همسر ایده آل باشم برای اینکار هر روز حتی در روز های پر مشغله ده دقیقه به همسرم نگاه می کنم و جملات محبت آمیز بهش میگم؛ روزهای که برای همسرم مهم هستند رو در تقویم شخصیم یادداشت میکنم و برای آن روز به خصوص برنامه ریزی میکنم.

 

» برای حفظ نسخه جدید، هارمونی نسخه جدید را بسازید !

برای مجهز شدن به نسخه جدیدمان بایستی فضایی که در آن زندگی می کنیم تبدیل به محیطی کنیم که نشانه هایی از اهدافمان در آن قرار دارند و همواره با موفق ها معاشرت داشته باشیم جیم رانن می گوید «شخصیت شما حاصل 5 شخصییتی است که شما با آنها معاشرت دارید» پس درنسخه جدیدتان با 5 نفر از آدم های موفق اطراف تان بیشترین معاشرت را داشته باشید تا شما هم به آنها تبدیل شوید، که در آینده میخواهید مثل آنها شوید.

اگر آدم های موفقی اطرافتان زندگی نمی کنند به گفته ناپلئون هیل در کتاب «بیندیشید و ثروتمند شوید» (که برای دانلود آن میتوانید به این صفحه مراجعه کنید) «برای تصمیم ها یا کارهای مهمی که می خواهید بگیرید جلسه مشاوران شخصی  خودتان را بسازید.» 

چند مثال بارز در این زمینه را قبلا در مقاله «این کاریست که افراد فوق موفق به دور از چشم مردم انجام میدهند» خواندید که چطور توماس ادیسون، روزلوت و … گروهی از افراد موفق را داشتند که بیشتر وقت‌شان را با آنها سپری میکردند.

ناپلئون هیل میگوید برای این کار در محیطی آرام قرار بگیرید و خودتان را بر سر میزی از افراد موفق و بزرگی ببینید که در حوزه کاری شما فعال و موفق هستند و آنجا به صورت خیالی سوال‌تان را از آنها بپرسید… در آن جلسه همه آدم های موفقی که شما می‌شناسید هستند و شما به عنوان رئیس جلسه تصمیم تان را مطرح می کنید و در آن جلسه خیالی، عملکرد آتی شما به چالش کشیده می شود و بهترین تصمیم گرفته می شود.

برای درک بهتر این موضوع حتما مقاله «ایده های انقلابی از کجا و چطور به ذهن افراد موفق و ثروتمند میرسد؟» را بخوانید.

و بلاخره نسخه نهایی من

شکی نیست که همه ما نویسنده‌های کتاب شگفت انگیز زندگی خودمان هستیم و نوشتن این کتاب یک شبه حاصل نمی شود؛ بلکه به اندازه تمام عمرمان طول می کشد. هنوز فرصت زیادی داریم تا پایان اثر بخش زندگی خودمان را بنویسیم، پس یادمان باشد در هر موقعیتی که هستیم چه خوب چه بد همه این‌ها دستخوش تغییرات می شوند و تنها نسخه جدیدی از ما هست که این کتاب را به بهترین شکل به پایان میرساند.

حالا برای تکمل نوشته‌های کتاب شگفت‌انگیز زندگی تان برنامه های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بنویسید تا تصویر روشنی از آینده نسحه جدیدتان داشته باشید.

» اهداف بلند مدت

  • من پنج سال بعد با چه کسانی معاشرت می کنم ؟
  • من دو سال بعد چقدر درآمد دارم برای اینکه  به این درامد دلخواه برسم باید چه تجدید نظری در کارم داشته باشم؟
  • من هفت سال بعد کجا زندگی می کنم و چند تا فرزند دارم؟

» اهداف کوتاه مدت رشد فردی

  • ازچه سایت هایی هر روز بازدید کنم تا ذهنم از ایده ها و فکرهای نو تغذیه شود سایتِ SookhteJet.ir یا سایت های خبری ؟

» اهداف کوتاه مدت پیشرفت شغلی

هر روز چه کتابی را  ده صفحه بخوانم تا در شغل و حرفه ام رشد کنم؟

» اهداف کوتاه مدت سلامتی

  • هر روز چه کار هایی انجام دهم تا سالم تر شوم؟
  • فست فود و نوشابه بخورم  یا شام کم تر بخورم و قسمتی از مسیرم را تا محل کارم پیاده روی کنم؟

حالا نوبت شماست این تمرین ساده را انجام دهید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت نسخه جدیدتان را بنویسید
یادتان باشد ساده بودن عادت ها مثل روشن بودن آتش زیر خاکستر هست؛
قدرت آنها را دست کم نگیرید !


در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید :

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت kani می‌گوید

    بسیار زیبا بود تشکر از شما کتاب در این زمینه چی پیشنهاد می کنید؟

  2. کاربر سوخت جت ار می‌گوید

    در زندگی هرگز به دنبال یك طناب محكم برای نجات نباید باشیم، بلكه به دنبال چیزهای كوچكی باشیم كه در زندگی‌مان موجود هستند و اطرافمون روگرفته‌اند.
    ایده‌ای كه ما رو از مشكل دور نگه داره و حس بهتری بهمون بده.كاری را كه قبلا شروع كرده‌ایم اما فكر كردیم ارزش وقت و انرژی گذاشتن ندارد و آن را رها كردیم.
    آرزویی كه داشتیم ولی هرگز آن را دنبال نكردیم.
    و اون چیزیکه هم‌اكنون مشغول انجام آن هستیم.
    چیزی هایی كه دوست داریم، ولی انگیزه كافی برای جذب در ما ایجاد نكرده .به هر حال با تغییر در خودمون و عادت هامون باید به هر كدوم از این موارد كه در زندگی‌مون وجود داره بپردازیم چون:زندگی شامل لحظه‌هاست و این لحظات روزهای زندگی را تشكیل میدن پس نكته در اینه كه بتونیم حتی یك لحظه از زندگی را تغییر بدیم و از اون به شیوه‌ای مناسب و واقعی لذت ببریم.توکل بر خدا و شکر گزاری نعمت هایش فراموش نشود.موفق باشید.

  3. کاربر سوخت جت baei می‌گوید

    می تونم بگم تو این مدت ، یکی از بهترین و تاثیرگزارترین مطالبی بود که دیدم ، واقعا عالی بود

    1. کاربر سوخت جت یی می‌گوید

      ممنون از شما دوست عزیز من بزرگ ترین هدفم اینه که بتونم به عنوان سرباز کوچکی در زمینه رشد فردی مردم کشورم سهیم باشم تا همه ما ایرانی آباد داشته باشیم.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**