چهار سنگ بنای اعتماد به نفس که روحیاتتان را دگرگون میکند (توصیه‌های استفان کاوی)

اعتماد به نفس اعتبار شما افزایش می‌دهد. اعتماد به نفس از توانایی و ظرفیت شما برای تعیین اهدافتان، دستیابی به آن‌ها و عمل به تعهدات‌تان سرچشمه می‌گیرد. اگر حرف و عملتان یکی باشد، از اعمالتان احساس رضایت می‌کنید. آنگاه این حس درونی تعهد و پایبندی، به شما شایستگی می‌دهد که برای دیگران هم قابل اعتماد باشید.

اعتبار شما از چهار منبع اصلی به دست می‌آید که باید به دنبال پرورش تک تک آن‌ها باشید:

  • یکپارچگی:
    به چیزی که می‌گویید عمل می‌کنید؟
  • نیت:
    آیا نقشه‌ای پنهانی در سر دارید؟
  • ظرفیت‌ها:
    آیا واجد شرایط هستید؟
  • دستاوردهایتان 

 

قبل از اینکه ایجاد کردن اعتماد در دیگران ممکن باشد، ابتدا باید به خودتان اعتماد داشته باشید. اعتماد رویکردی از درون به بیرون است. برای کسب اعتبار در جامعه، اول لازم است که یک زیر بنای درونی رضایت بخش برای خودتان داشته باشید. اعتبار، در دو سؤال اساسی خلاصه می‌شود که هر کسی باید برای خودش پاسخ دهد:

1-آیا من به خودم اعتماد دارم؟

2-آیا آدمی هستم که دیگران بتوانند به او اعتماد کنند؟

ایجاد و پرورش اعتبار شخصی پیش از آنکه از روی اجبار باشد، فعالانه و خود انگیخته است. اعتبار، از طریق تصمیمات و اقداماتی که برای عملی کردن آن‌ها انجام می‌دهید، افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، چنانچه تصمیماتی بگیرید که احساس خوبی درباره‌ی آن‌ها نداشته باشید، اعتبار بخشیدن و باورپذیر کردن شخصیت، چه برای خودتان و چه برای دیگران، نقش دارند.

 

۱ » یکپارچگی:

به چیزی که می‌گویید عمل می‌کنید؟

بیشتر مردم «صداقت» را با «یکپارچگی» یکی می‌گیرند؛ اما یکپارچگی گسترده‌تر است. «یکپارچگی» به معنای عمل کردن مطابق سیستم ارزش‌ها و باورهای خودتان، همیشه و در هر شرایطی است. یکپارچگی مانند ریشه‌های درخت، برای تغذیه و با ثبات نگه داشتن آن حیاتی‌اند؛ هر چند که این ریشه‌ها زیر سطح زمین آرمیده‌اند، اما درخت روی آن‌ها پا گرفته است. یکپارچگی مطمئناً راست گویی را هم در بر دارد، اما همچنین شامل این موارد است:

تجانس: عمل کردن به شکلی که کاملاً با باورهای شخصی و ارزش‌هایتان هماهنگ باشد. افرادی که در رفتارشان تجانس دارند، درون و بیرونشان یکی است، چه در خلوت و چه در محیط عمومی همان آدم هستند.

تواضع: بیشتر دنبال حقیقت باشیم تا بر حق بودن؛ به جای آنکه در پی دفاع از یک موضع باشیم به تفکرات درست عمل کنیم، به جای آنکه نگران دیده شدن خود باشیم، مشارکت را مد نظر بگیریم.

شهامت: استواری در انجام کار درست، حتی هنگامی که بسیار دشوار باشد؛ این نوع عملکرد ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد.

 

ارتقاء یکپارچگی

برای ارتقاء یکپارچگی می‌توانید از این موارد استفاده کنید:

  • عادت کنید برای خودتان تعهداتی در نظر بگیرید و به آن‌ها عمل کنید؛ یعنی عملاً باید تعهدات کمتری برای خود ایجاد کنید نه بیشتر. بدون فکر متعهد نشوید و هر کدام را مسئولیتی مهم در نظر بگیرید.
  • برای به دست آوردن چیزی بزرگتر از خودتان ایستادگی کنید؛ مثلاً با ساختن یک مرامنامه و دستور کار که بیانگر مشخصاتی است که می‌خواهید از آن طریق شناخته شوید. سپس با اقدامات‌تان اثبات کنید که می‌خواهید بر سر مواضع درست بایستید.

منصف و گشاده فکر باشید:
هرگز از جستجوی راه‌های تازه برای انجام کارهای درست نترسید. فروتنی و جرأت پذیریش اینکه همه چیز را نمی‌دانید و باید از دیگران یاد بگیرید را داشته باشید؛ با این کار، اعتمادی ایجاد می‌کنید که از یکپارچگی شخصیت شما پشتیبانی می‌کند.

[bs-quote quote=”«من هنگام استخدام نیرو، سه چیز را در افراد سراغ می‌گیرم. اولین ویژگی یکپارچگی شخصیت، ویژگی دوم هوش و ویژگی سوم سطح انرژی بالاست. اما اگر ویژگی اول را نداشته باشید، دو ویژگی دیگر شما را نابود می‌کند».

” style=”style-7″ align=”left” color=”#277f5a” author_name=”وارن بافت” author_job=”از ثروتمندترین افراد دنیا” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/06/وارن-بافت.jpg”][/bs-quote]

۲ » نیت:

آیا نقشه‌ای پنهانی در سر دارید؟

نیت، برای اعتبار شما بسیار حیاتی است. حتی اگر یکپارچگی، ظرفیت کافی و سابقه‌ی مثبت داشته باشید، اگر اراده‌تان ضعیف باشد ( که درمانش را می‌توانید در این مقاله‌ بخوانید)، انگیزه‌ی شما در نظر دیگران به طور جدی زیر سؤال می‌رود. اجزاء کلیدی نیت عبارت‌اند از:

انگیزه‌ها: یا دلایل انجام کاری مشخص؛ انگیزه‌ای که بیشترین اعتماد را تولید می‌کند،خالصانه برای رفاه دیگران اهمیت قائل است.

برنامه‌ی ذهنی: یعنی همان چیزی که اراده کرده‌اید به دست بیاورید. برنامه‌ی ذهنی‌ای که بیشترین اعتماد را ایجاد می‌کند،عموماً در پی منافع دوطرفه و خروجی‌های برد-برد است.

اصول مذاکره‌ی برد – برد و بهترین روش آن را اینجا بخوانید

رفتار: رفتاری با ارزش و برانگیزاننده‌ی اعتماد است که در جهت حرکت و عمل به سوی کسب بیشترین منافع برای دیگران باشد. هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، قاطعانه انگیزه و برنامه‌ی ذهنی‌تان را نشان می‌دهید.

 

۳ » ظرفیت‌ها:

آیا واجد شرایط هستید؟

ظرفیت‌های شما ترکیب منحصر به فردی از استعدادها، مهارت‌ها، دانش، آمادگی و توانایی‌هایی است که شما را قادر می‌سازد عملکردی عالی داشته باشید. ظرفیت‌ها برانگیزانند‌ه‌ی اعتماد و سازنده‌ی اعتماد به نفس هستند. برای معتبر ماندن در طولانی مدت، باید ظرفیت‌های شخصی‌تان را دائماً به روز کنید و افزایش دهید.

» نقاط قوت خود را بیابید و روی آن‌ها تکیه کنید تا به شما نیرو بدهند؛

این کار، انگیزه‌ی شما را برای بهتر شدن تغذیه می‌کند و نمی‌گذارد در جا بزنید و همیشه بهتر است به جای وقت و انرژی برای تلافی ضعف‌هایتان، نقاط قوت را زیربنای شخصیت و انجام کارها قرار دهید.

»‌ متوجه باشید که دقیقاً کجا می‌روید:

اینگونه، دیگران هم با احساس اطمینان دنبالتان می‌آیند. افراد موفق، صلاحیت خود را در کنار شخصیت خود به دیگران نشان می‌دهند و آن‌ها را مشتاق می‌کنند. مردم همیشه علاقه دارند مشتاق باشند نه اینکه مجبور شوند. راهی برای ایجاد این اشتیاق پیدا کنید.

[bs-quote quote=”«فایده‌ای ندارد که بگویید ما داریم تلاشمان را می‌کنیم، شما باید در به ثمر رسیدن آنچه ضروری است موفق شوید».” style=”style-7″ align=”left” color=”#1e73be” author_name=”وینستون چرچیل” author_job=”نخست وزیر سابق بریتانیا” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/08/چرچیل.jpg”][/bs-quote]


»
همیشه و در آغاز هر کاری، انتظار پیروز شدن داشته باشید:

همه چیز را برای رسیدن به نتیجه مهیا کنید. مردم عموماً چیزی را دریافت می‌کنند که انتظارش را دارند. اگر توقع برد داشته باشید و آن را به تمام اعضای تیم‌تان تسری دهید، عملاً کمک می‌کنید که این اتفاق بیفتد.

» یاد بگیرید یک تمام کننده‌ی قدرتمند باشید:

زیرا به دست آمدن نتایج مثبت، همواره در گرو به پایان رساندن کار است. همیشه دلایل زیادی وجود دارد که کار را نیمه تمام رها کنیم، اما در حقیقت نکته‌ی ساده درباره‌ی اشخاص موفق این است:

کاری را که آغاز کرده‌اند به انجام می‌رسانند! آن‌ها مسیر را ادامه داده و حتی در رویارویی با دشواری‌های غیرمنتظره، راهی برای گذر از آن‌ها پیدا می‌کنند.

۴ » دستاوردها:

در نهایت هر چقدر به سه عامل ذکرشده‌ عمل کنید دستاوردهای بیشتری خواهید داشت و این دستاوردها در شما اعتماد به نفس بالایی ایجاد می‌کند که بتوانید کارهای آینده‌تان را با اطمینان بالاتری به خود انجام دهید.

برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ها در طول دوران حرفه‌ای، باید با باور به فراوانی و همکاری، عمل کنید. اینکه امروز از چه طریقی به نتیجه می‌رسید، هم می‌تواند سبب ایجاد موانع در جاده‌ی آینده‌تان و هم موجب تسهیل در کار و روغن کاری چرخ‌های کفش اسکیت‌تان شود. افراد بزرگ، اهداف خود را به صورتی پی می‌گیرند که اعتماد ایجاد کند و آن را افزایش دهد و به موجبات افزایش یک اعتماد به نفس خوب، از اعتبار فوق‌العاده‌ای برخوردار شوند.


در همین زمینه بخوانید:

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت سی می‌گوید

    سلام .
    آخرین نکته به نظر من اینه که شکستی که با وقار پذیرفته شود نشانه ی عزت نفس و بعد ،اعتماد به نفس است .

  2. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    خیلی مقاله های ایشون فهمش سخته و هنگام مطالعه حواس پرت میشه . جمله بندی سخت دارن

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**