کایزن : تکنیک موفقیت به سبک ژاپنی

چطور قدم های کوچک میتوانند موفقیتی عظیم به ارمغان بیاورند؟

بعد از جنگ جهانی دوم، کشور هایی که در این جنگ شرکت کرده بودند تلفات و خسارات سنگینی دیده بودند.
ژاپن بعد از بمباران شهر هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا به خرابه ای بیش شبیه نبود… اما خردی دیرین در بین مردم وجود داشت که به کمک آن، کشوری با اقتصاد شکست خورده در جهان، رشد سریع و شگفت انگیزی در بین دیگر کشورها داشته باشد.
چنان که ژاپن را مجددا به یکی از ابرقدرت های تجارت در جهان تبدیل کند. این خرد به جای مانده از فیلسوفان باستانی ژاپن “کایزن” نام داشت…

ژاپنی ها به کمک کایزن، توانستند بعد از جنگ، کسب و کاری خلق کنند که تا دهه ها به همان شکل اولیه و رو به رشد خود مانند شرکت اتومبیل سازی تویوتا ادامه میدهد.

کایزن از ترکیب دو کلمه ی “کای” به معنی تغییر و “زِن” به معنی خوب تشکیل شده. از نظر موفقیت و کسب و کار، کایزن به معنی قبول تغییرات مثبت و به منظور رشد و افزایش کارایی است. شاید عجیب باشد، اما در سیستم کایزن، خبری از سلسله مراتب سازمانی وجود ندارد. همه باهم و به یک اندازه برای پیشرفت کسب و کار و کشور تلاش میکنند.

 

کایزن در شرکت تویوتا (Toyota)
یکی از بهترین مکان هایی که میتوان سیستم کایزن را در آن مشاهده کرد شرکت تویوتا است. این شرکت ژاپنی به خوبی کایزن را از چندین دهه قبل در سیستم کسب و کار خود نهادینه کرده است. به صورتی که هر کارگر میتوانند هر زمانی که احساس کرد سیستم نقص دارد، خط تولید را متوقف کند، آنرا تعمیر کند و بعد ادامه دهد.
و یا نظرسنجی های گروهی با مدیر بخش؛ هر ماه کارگران هر بخش با مدیر خود جلسه ای تشکیل میدهند و نظراتی برای بهبود کارایی و راندمان بخش اعلام میکنند.

 

کیشیرو تویودا موسس تویوتا
کیشیرو تویودا موسس تویوتا

 

خب! کایزن به چه درد ما میخورد؟

  • آیا میخواهید تغییراتی در زندگیتان ایجاد کنید اما هر وقت میخواستید شروع کنید یک چیزی مانع شما میشد؟
  • آیا زمان کافی برای سرمایه گذاری بر روی خودتان و کسب علم و دانش بیشتر،ندارید؟
  • آیا همیشه یک مانعی بر سر راه شما و اهدافتان وجود دارد؟
  • آیا رویاهای شما بزرگ اند و شما احساس نا امیدی میکنید زمانی که به آنها فکر میکنید؟

اگر جواب شما حداقل به یکی از پرسش های بالا مثبت بود، کایزن دقیقا برای شماست. کایزن، به کمک فلسفه ژاپنی به شما کمک خواهد کرد تا با قدم های کوچک بتوانید تغییراتی عظیم در زندگیتان بوجود آورید. بتوانید اهداف بزرگی تعیین کنید و بتوانید قدم به قدم به اهدافتان برسید.
چطور از کایزن استفاده کنم؟
برای استفاده از کایزن، مانند هر علم دیگری نیاز به یادگیری اصول آن دارید. اما خیالتان راحت باشد. شما در این مقاله به صورت مفصل ،ساده و کاربردی اصول اولیه کایزن را یاد خواهید گرفت، مثال های فراوانی خواهید خواند از نحوه استفاده ی آن، شما بعد از خواندن این مقاله میتوانید هر هدفی را، مهم نیست چقدر بزرگ، تعیین کنید و به کمک تکنیک هایی که در این مقاله میخوانید به راحتی با قدم های کوچک آنرا بدست آورید.
کایزن یک ابزار جادویی، اما ساده است.

شما با رعایت اصول کایزن میتوانید با کمترین تلاش، بزرگترین اهداف را بدست آورید، فقط کافیست تکنیک کایزن را فرابگیرید، برای شروع با 2 رکن اصلی کایزن آشنا شوید :

  1. تغییر مثبت و بهتر
  2. حفظ روند پیشرفت

کایزن چیزی بیش از نظم و پایداری است. کایزن یک استراتژی قدرتمند برای شکست مقاومت شما در برابر تغییر و کسب رفتارهای جدید در صورت عدم ناامیدی و تمایل به ثابت ماندن ذهن است.
شما با رعایت اصول کایزن میتوانید با کمترین تلاش، بزرگترین اهداف را بدست آورید، فقط کافیست تکنیک هایی که در ادامه میخوانید را فرابگیرید :

23 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت طع می‌گوید

    وبسایتتون عالیه یجورایی شده کتابخونه من، هر وقت بخوام یچی جدید یاد بگیرم میام اینجا، کتاب داره مقاله داره نظرات بچها هست دورههای متنوع آموزشی، تنوعش عالیه فقط اگه به نظرم بشه ازتون کتاب هم خرید عالی میشه همون کتابهایی که ازش مقاله مینویسید و معرفی میکنید من به شخصه عاشق خرید اینترنتی کتاب هستم اما تو ایران کتاب اصلی بدون تحریف رو باید بگردی
    چقدر خوبه که هستید

  2. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    عالیه مثل قانون عدد یک میمونه که میگه هرکاری رو میخوای شروع کنی بخاطر اینکه پیچیدگی مغز باعث منصرف نشدن شما از انجام اون کار بشه ابتدا از یک شروع کنین مثلا هفته اول روزی یک دقیقه ورزش کنین هفته دوم دو دقیقه و هفته سوم چهار دقیقه…nولی چون یک دقیقه ورزش یا یک صفحه کتاب واسه هیچکسی سخت نیست مغز ما فکر میکنه که اینکار بسیار ساده اس و به همین ترتیب به سهولت میتونیم تایم یا تعداد دفعات هرکاری که مد نظرمون هست رو افزایش بدیم…nباتشکر از سوخت جت عالی بودnکایزن واسه من بدون اینکه اسمشو بدونم با استفاده از همون قانون عدد یک که درواقع همون کایزن هستش باعث شد باشگاه رو بصورت مداوم شروع کنم چون تا قبل این بارها ثبت نام کرده بودم و متاسفانه ادامه نمیدادم اما الان سه ماه شده و با همه خستگیم و یا سختی راه مرتب دارم به باشگاه میرم

  3. کاربر سوخت جت وی می‌گوید

    بهترین مقاله

  4. کاربر سوخت جت ie79 می‌گوید

    خیلی عالی بود و این فکر کنم همون اثر مرکب هستش. لطفا اگر فرقی با اثر مرکب داره بگید. درضمن متاسفم بابت سواد ریاضی دوستانی که میان میگن نویسنده مقاله اشتباه کرده. من حساب کردم درست بود. ببینید اگه هفته اول ۲ لغت و هفته دوم ۲لقت جدید یعنی مجموعا ۴ لغت و هفته سوم ۴ لغت جدید یعنی مجموعا ۸ لغت و هفته چهارم ۶ لغت جدید یعنی مجموعا ۱۴ لغت یاد بگیریم توی این چهار هفته چند تا یادگرفتیم؟ هفته اول:۲ و هفته دوم:۴ و هفته سوم:۸ و هفته چهارم:۱۴ که کلا میشه ۲۸ تا لغت همینطوری باید ادامه بدید و ضرب کردن اشتباهه چون این دنباله درجه دوم هستش که تو ریاضیات دبیرستان هست. یعنی اگه هفته دوم تا بیشتر از هفته قبل لغت یاد بگیریم هفته سوم باید ۴تا بیشتر و هفته چهارم ۶تا بیشتر یاد بگیریم. به کلمه بیشتر دقت کنید همچنین به کلمه جدید و قتی که میگه فلان قدر لغت جدید در این هفته یعنی با حفظ تعداد لغت هفته قبل این قدر تا اضافه میکنیم.
    موفق باشید

    1. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

      یکی از بهترین و حرفه ای ترین مقالات دوره سکوی پرتاب بود‌

  5. کاربر سوخت جت arsa می‌گوید

    من با این تکنیک آشنایی داشتم ولی اینکه منشا ابداعش ژاپن باشه رو نمی دونستم. در ضمن با تکنیک 5 پرسش هم آشنایی نداشتم که بسیار جالب بود. مقاله خیلی مفیدی بود.

  6. کاربر سوخت جت piri می‌گوید

    مقاله جالبی بود،
    لطفاً موارد کاربردی با تکنیک کایزن که افراد با آن موفق شدن را بنویسید تا باعث انگیزه بیشتر اعضاء شود. سپاس

  7. کاربر سوخت جت asin می‌گوید

    سلام
    قبلا که از صفحات مقاله پرینت میگرفتم خیلی خوب درمیومدن ولی الان کلا قاطی پاطی و نامرتب پرینت میشن. ممثلا آدرس سایت و عکسها هم چاپ میشن اونم بین مطالب و کاهی روی عکس میوفتن!
    علتش چیه؟

  8. کاربر سوخت جت adeh می‌گوید

    سلام مجدد.ببخشید نفهمیدم.اگه به روش کایزن بخوام زبان بخونیم باید در هفته ی هفتم ۱۲۸ کلمه در روز و در هشتم ۳۵۶ کلمه در روز یاد بگیریم.این چطور ممکنه.؟؟
    اگه هم تصاعدی بالا نمیره که پس ۲ ۴ ۶ ۸ ۱۰ ۱۲ ۱۴ ۱۶ .نهایتا روزی ۱۶ کلمه در آخر ماه دوم.که با ۴ ماه بعدی یعنی ۱۲۰ روز ضربدر ۱۶ که میشه۱۹۲۰ کلمه.نه ۴ هزار و خورده ای.با تصاعد هندسی هم روزانه ۳۵۶ کلمه در هفته ۸ که در ۱۲۰ که خب میشه بیش از ۳۵۶هزار کلمه.چطوریه این روش دقیقا؟لطفا دقیقتر توضیح بدید.

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام
      دوست عزیز منظور نویسنده این است که در هفته دوم شما چهار لغت یادگرفتید (دو لغت هم از هفته قبل، چهار لغت جدید برای این هفته) و طی شش ماه ۴۰۵۶ لغت یادگرفتید

      1. کاربر سوخت جت vani می‌گوید

        باسلام
        من با روش شما حساب میکنم به 4056 نمیرسه میشه لطفا توضیح بیشتری بفرمایید
        ممنون

  9. کاربر سوخت جت oodi می‌گوید

    سلام
    وقت بخیر
    من وقتی یه کاریو شروع میکنم زود رها میکنم با وجود اینکه میدونم اشتباه لطها راهنمایی فرمایید

  10. کاربر سوخت جت madi می‌گوید

    عالی بود. سپاس

  11. کاربر سوخت جت zare می‌گوید

    خیلی خوب و مفید بود .من به تازگی یک کارگاه قند راه انداخته ام راستش تازه با این سایت اشنا شدم در اوایل کارم هستم امروز ظهر پشیمون بودم که چرا اینکارو شروع کردم قبل از شروع کار فکر کردم تحقیق کردم و مشکلی پیش نمیاداما همین که وارد کار شدم دیدم چقدر موانع سر راهم هست و واسه فروش محصولم خیلی باید تلاش کنم بعدازظهر ناامید بودم و تصمیم گرفتم بیشتر از دوماه این کارو انجام ندم وبیخیال بشم و دنبال یک کار بهتر میگشتم اما با خوندن این مطالب فهمیدم در هر کاری باید تلاش رو زیادتر کرد هرچقدر هم که راه سخت تر وناهموار تر باشه با تلاش کردن به نتیجه میرسه. انشالله برنامه کازین رو در زندگیم پیدا میکنم و امید دارم که موفق میشم.ممنون از مطالب خوبتون

  12. کاربر سوخت جت ooda می‌گوید

    عالیه میخوام اجراش کنم

  13. کاربر سوخت جت enos می‌گوید

    خیلی عالی بود . لطفا ، حتما ، ادامه بدین این مطلب رو . سپاس فراوان

  14. کاربر سوخت جت fari می‌گوید

    كاملا درسته
    اينكه انسان بايستي از كم شروع كنه و به مرور اون فعاليت مورد نظرش رو ارتقا بده. به يكباره فشار آوردن در اكثر مواقع نتيجه عكس خواهد داد.

  15. کاربر سوخت جت d123 می‌گوید

    مرسی از فعالان سایت
    مقاله عالی و کاربردی بود

  16. کاربر سوخت جت rior می‌گوید

    بسیار عالی بود.
    من همیشه این مشکل رو دارم که در راستای اهدافم چند روز خوب کار میکنم اما بعد خیلی راحت ولش میکنم و بعدش حسابی ناراحت میشم و دوباره شروع میکنم و …
    ممنونم

    1. کاربر سوخت جت یا می‌گوید

      مفید بود. من زبانم رو می خوام با این برنامه پیش برم

  17. کاربر سوخت جت iyan می‌گوید

    عالی بود؛ واقعا متشکرم.

  18. کاربر سوخت جت aban می‌گوید

    بسیار این تکنیک کارا هست
    من فکر میکنم کتاب اثر مرکب هم همین رو در واقع مورد بررسی قرار میده

  19. کاربر سوخت جت in13 می‌گوید

    فوق العاده بود. بیشتر به این اصل بپردازید

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**