اثر پلاسیبو یا دارونما که صنعت داروسازی اصلا نمی‌خواهد از آن اطلاع داشته باشید

ذهن انسان می‌تواند اثر بسیار قدرتمندی بر روی بدن داشته باشد. در برخی از موارد این ذهن است که می‌تواند به درمان مشکلات بدن کمک کند. ذهن و روح انسان حتی قادر است فرد را فریب دهد و او را وادار به پذیرش درمان‌های تقلبی که اثر درمانی واقعی را ندارند نماید. به این پدیده اثر دارونما یا اثر پلاسیبو هم می‌گویند.

تاریخچه جدید دارو‌‌نما، معمولا به مقاله‌ای نسبت داده می شود که بیش از ۵۰ سال پیش در مجله انجمن دندان‌پزشکی آمریکا نوشته شد. در سال ۱۹۴۶ هنری بیچر دنیای پزشکی را با این ادعا شوکه کردد که تنها، شیوه‌های دارو‌‌نمایی همچون دادن قرص های شکر یا حتی دلسوزانه معاینه کردن جسمی بیمار منجر به بهبود در ۳۰ درصد بیماران خواهد شد. امروزه این برآورد افزایش پیدا کرده است؛ بین یک دوم تا سه چهارم بیماران، با همه انواع مشکلات از آسم تا پارکینسون، بهبود پایدار واقعی را در طیفی از درمان‌ها نشان می دهند.

دارو‌‌نماهای در دامنه وسیعی از بیماری‌ها درجاتی از تأثیر را داشته‌اند: حساسیت‌ها، گلو‌‌دردها، آسم، سرطان، سکته مغزی، افسردگی، دیابت، شب ادراری، صرع، بی خوابی، اختلال شنوایی مَنیر، میگرن، تصلب شریان‌ها ، روان رنجوری‌ها، آسیب‌های چشمی، پارکینسون، بزرگی پروستات، اسکیزوفرنی، بیماری‌های پوستی، زخم‌ها و زگیل‌ها.

آنچه در پادکست شماره 46 سوخت جت یاد می‌گیرید:

  • اثر دارونما یا پلاسیبو چیست؟
  • چطور افکار ما سطح سلامتی بدنمان را تعیین میکنند؟
  • آیا داروها برای درمان بیهودی هستند؟
  • آسان‌ترین روش برای بکارگیری قدرت ذهن چیست؟
  • چطور با تسلط بر افکار سطح سلامتی بالایی داشته باشیم؟

 

دانلود پادکست اثر پلاسیبو

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**