اعتیاد شغلی سرطان فکری مزمنی است که باید ریشه کن کنید

 

همواره میشنویم و میخوانیم که افراد موفق سخت کار می کنند، یک لحظه چشم بر هم نمی گذارند و همواره در حال تلاش و کوشش هستند… این نشانه افراد موفق است، اما افراد فوق موفق اینطور نیستند !

شکی نیست که پشتکار، سخت کوشی، انضباط شخصی، وجدان کاری و تعهد همه از عوامل تعیین کننده ی موفقیت اند ولی گاهی اوقات این عوامل با بحرانی اشتباه گرفته میشود که آنرا اعتیاد به کار می نامند. اگرچه غالبا فردی که دچار چنین اعتیاد وسواس گونه ای میشود از دید دیگران بسیار موفق و پرکار بنظر میرسد، ولی نباید فراموش کرد که این موضوع نوعی ناهنجاری است و خطرات زیادی را در پی خواهد داشت.

برای مثال، اعتیادکاری در ژاپن، تا حد زیادی به اخلاق کاری گره خورده است و با آن اشتباه گرفته میشود.

نام این پدیده «کاروشی» است که یعنی «مردن بر اثر کار زیاد» که سنت ژاپنی است… در اینجا فرد، اعتیاد به کار را با حس بالای وظیفه شناسی و مسیولیت پذیری اشتباه می گیرد و از این واقعیت غافل است که اعتیاد شغلی تا چد حد برای زندگی فردی، خانوادگی و شغلی فرد مخاطره آمیز است.

کاروشی در ژاپنی به معنی مردن در اثر زیاد کار کردن است
کاروشی در ژاپنی به معنی مردن در اثر زیاد کار کردن است

متاسفانه در اذهان عمومی دو موضوعِ «سخت کار کردن» با «هوشمندانه تلاش کردن» اشتباه حک شده است. کارگری که سخت برای پول بیشترکار میکند، هیچوقت پولدار نمیشود. برعکس، کارآفرینی که برای کار کمتر، پول را وادار میکند تا برایش کار کند، خیلی سریع تر پولدار میشود.

قبلا در مورد اینکه «برای پولدار شدن، سخت کار نکنید» خواندید، اما در این مقاله میخواهیم بپردازیم به یک عادت اشتباه به اسم «اعتیاد شغلی» که آثار زیان بار و اغلب اوقات غیرقابل جبرانی در زندگی به جا میگذارد صحبت کنیم.

ابتدا می پردازیم به علائم اعتیاد شغلی و سپس توصیه های دکتر رابینسون را میخوانید که چطور اعتیاد شغلی را ترک کنید؟ برای روشن شدن موضوع در اینجا به پنج عاملی اشاره می کنیم که از نشانه های اعتیاد به کار است :

اما به شما توصیه میکنیم در همین زمینه مقاله های زیر را حتما بخوانید :

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ند می‌گوید

    بسیار مقاله قابل تاملی بود اما یه سوالی برام پیش اومده خب افرادی مثل استیو جابز یا مارک زاکربرگ اینا همشون معتاد شغلشون بودن یعنی توی کارشون غرق شدن که تونستن همچین کارهای بزرگی انجام بدن….. اینطور نیست؟

  2. کاربر سوخت جت raki می‌گوید

    وای من معتاد شغلم هستم :(((( همه علائم رو هم دارمممممم

  3. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    احسنت بسیار زیبا و کاربردی بود

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**