افزایش راندمان کاری با 6 ترفند حرفه ای

حق دارید… گاهی اوقات واقعا سخت است که خودمان را مجبور کنیم تا افزایش راندمان و کارایی داشته باشیم ! این هم درست است که همیشه نمی توانیم به قدرت اراده و توانایی کنترل خود اکتفا کنیم و گاهی مجبوریم ذهن مان را (که مهمترین عامل کنترل کننده ی اعمال ماست) بنحوی گول بزنیم تا سخت تر و بهینه تر در خدمتمان باشد.

اشتباه نکنید، قرار نیست روش های جدیدی را بیاموزید که به تمرین و ممارست نیاز داشته باشد.

بر عکس در این مقاله می خواهیم ترفندهایی امتحان شده و علمی را به شما معرفی کنیم که در عین سادگی و سرگرم کنندگی بازدهی ذهن شما را در وضعیت های کسالت بار و غیر قابل کنترل به حالت اولیه باز گرداند.

شکی نیست که مغز ما آنقدر پر رمزو رازست که بسیاری از یافته ها در مورد رفتار آن هنوز دلایل مشخص و قطعی ندارند. برای مثال تحقیقات نشان داده است که بیشتر افراد ترجیح میدهند شکلات داغ خود را در فنجان هایی به رنگ نارنجی میل کنند یا بیشتر ما، زمانیکه غذای مان در بشقاب های کوچک تر قرار بگیرد کمتر غذا میخوریم.

نمونه ی دیگر آن خنده های مصنوعی است. طبق تحقیقات خنده های مصنوعی سطح استرس را در ما بطرز معناداری کاهش می دهد. این گونه مثال ها نشان می دهد که ذهن مان قابلیت های زیادی برای رفتارهای به ظاهر بی منطق دارد و از این رو می توان با استفاده از فرآیندهای خارجی عملکرد ذهنی را تغییر داد.

حال که اینگونه ست چرا از این ترفندها در جهت بالابردن کارآیی آن استفاده نکنیم؟

  • ترفند لیست وارونه

همه ی ما در موقعیت هایی قرار میگیریم که حتی با نگاه کردن به لیست کارهای روزمره احساس ناخوشایند و مبهمی به ما دست میدهد. پیشنهاد غالب در این گونه مواقع این است که به احساسات ناخوشایندمان بی اعتنا باشیم و فقط شروع کنیم.

قبلا در مورد روش اول در مقاله «فقط این سه دقیقه» کامل خواندید. گرچه این روش درستی است و امتحان خود را پس داده است، ولی راه حل دیگری نیز برای خوشایند کردن لیست کارهای روزانه وجود دارد که ترفند لیست وارونه نام دارد.

برای این کار باید اولویت های کارهای روزمره را دقیقا وارونه کنیم.
بدین ترتیب ذهن مان باور می کند که وظایف جزیی، سخت تر و ظایف اصلی (که عامل اصلی اضطراب و ناخوشایند بودن بشمار میروند) آسان تر هستند.

برای نمونه، می توانید مرتب کردن دفتر کار یا تماس های نه چندان ضروری را به بالای لیست منتقل کنید و جلسه ی کاری مهمی که دارید را در انتهای لیست بنویسد. این کار باعث میشود از کارهای آسانتر آغاز کنید و پس از اینکه چند تیک بزرگ در دفترچه تان ظاهر شد، احساس بهتری خواهید داشت.

شما با اینکار ذهنتان را فریب می دهید تا وظایف پر استرس و سخت تر را بطور موقت، آسان تلقی کند. توجه کنید که لیست وارونه همیشه مثمر ثمر نیست و نباید به یک عادت تبدیل شود.

از این ترفند در روزهایی که گیج، منگ و سرحال نیستید و بقول معروف حوصله ی خودتان را هم ندارید بهره ببرید.

 

  • نور و دمای محل کارتان را دست کم نگیرید

بدون شک محیطی که درآن کار می کنیم تاثیر زیادی بر کارآیی ما دارد. در این میان، نور و دما از دیگر عوامل محیطی مهم تر هستند.

طبق یک آزمایش، زمانیکه محققان دمای اتاق را از حالت بهینه (25 درجه ی سانتی گراد) به دمای بیست درجه کاهش دادند، کارآیی کارمندان 44 درصد کاهش یافت. این آزمایش و سایر آزمایش ها نشان می دهد که اهمیت تنظیم دمای محل کار چه نقش مهمی در کارآیی دارد.

پس بهتر است در دفتر یا محل کارتان یک دماسنج نصب کنید و نسبت به سرد یا گرم شدن بیش از اندازه ی محیط کارتان بی تفاوت نباشید.

نور اتاق نیز بسیار مهم است.
تحقیقات در این باره در مراحل ابتدایی است ولی تا بدین جا محققان در یافته اند که نور طبیعی آفتاب در افزایش کارآیی موثر است. پس به جای اینکه پرده های اتاق کارتان را کاملا بکشید و لامپ ها را روشن کنید سعی کنید در محلی قرار بگیرید که نور خورشید بیشتری دریافت کنید.

نور های مصنوعی می تواند موجب خستگی چشم شوند.
اگر با کامپوتر کار می کنید و مجبورید ساعت های متمادی در برابر مانیتور کامپیوترتان بنشینید از عینک های مناسب این کار استفاده کنید، نور صفحه را تا حد امکان کاهش دهید و بیشتر پلک بزنید.

 

  • موقتا در فضایی پر سر و صدا قرار بگیرید

اگر ازجمله افرادی هستید که دوست دارید کارتان را با تمرکز بالا انجام دهید، از عالم و آدم جدا باشید و با حداکثر توان و تمرکز کار کنید، باید بگوییم برخلاف آنچه تصور می کنید قرار گرفتن موقت در فضایی پرهمهمه میتواند کارآمدی شما را افزایش دهد.

بر طبق نتایجی که در روزنامه وال استریت ژورنال نوشته شده است سطح کنترل شده ای از عواملی که حواسمان را پرت می کنند، قادرند بهره وری ذهنی را افزایش دهد.

برای شروع، هر زمان از روز که احساس ناکارآمدی و تنبلی ذهنی به سراغتان آمد، از محل فعلی تان خارج شده و به یک کافی شاپ پر رفت و آمد بروید و سعی کنید قسمتی از کارهایتان را آنجا انجام دهید.

 

  • چُرت نیمروز را فراموش نکنید

چرت زدن در میان روز کار چندان راحتی نیست بویژه اگر عادت به چرت زدن نداشته باشیم. ولی تحقیقات نشان می دهد اگر برنامه ی دقیق و زمانبندی شده ای برای این کار داشته باشیم، بهره وری ذهنی مان تا حد زیادی افزایش می یابد.

متخصصان معتقدند بهترین بازه ی زمانی برای چرت نیمروز، ساعت 1 الی 3 بعد از ظهر است. بهتر است چرت زدن ما بین پانزده الی بیست دقیقه باشد. یافته های جدید نشان میدهند ما انسانها موجوداتی دوفازی هستیم و بهتر است عاوه بر یک خواب شش الی هشت ساعته درشب، یک چرت نیمروز را نیز به برنامه مان اضافه کنیم.

شاید ایده ی چرت روزانه به مذاق مدیر یا رئیس تان خوش نیاد ولی برای اینکار لازم نیست که حتما در حالت درازکش قرار بگیرید. میتوانید پشت میزتان و روی صندلی چرت بزنید !

در مورد چرت زدن قبلا یک مقاله اختصاصی داشتیم که اگر نخواندید، پییشنهاد میکنیم بخوانید «چرا و چطور باید حرفه ای چرت بزنیم؟»

 

  • به موسیقی های نا متعارف گوش کنید

گرچه تاثیر مستقیم موسیقی بر افزایش بهره وری هنوز به مطالعات بیشتری نیازمند است ولی تا اینجا مشخص شده است که گوش کردن به موزیک باعث ترشح دوپامین و نتیجتا بهبود وضعیت روحی ما میشود.

برای اینکه ذهن تان را بیشتر تحریک کنید ابتدا ژانر و سبک موسیقی مورد علاقه ی خود را که در اوقات فراغت، مسافرت و تعطیلات به آن گوش می کنید در نظر بگیرید. حال متضادترین سبک موسیقی که تفاوت چشمگیری با ژانر مورد علاقه ی شما دارد را بیابید و در حین کار کردن آنرا پخش کنید.

با این ترفند ساده ذهن شما این موسیقی نامتعارف را با شرایطی پیوند میزند که با شرایط استراحت و فراغت هیچ نسبتی ندارد و بدین گونه تمرکز و بهره وری ذهنی شما افزایش می یابد.

باید دقت کنید که این ترفند برای نوازندگان حرفه ای و افرادی که موزیک را نقادانه دنبال می کنند بی اثر است. اگر ازافرادی هستید که موسیقی را نه چندان جدی دنبال می کنید هر موسیقی جدیدی در حین کار به شما کمک می کند.

 

 

  • به تصاویر بامزه ی حیوانات نگاه کنید

آخرین ترفندی که در اینجا مطرح می شود نتیجه ی عجیب و شگفت آور یافته های جدید محققان ژاپنی است. نگاه کردن به تصاویر بامزه تمرکز و بهره وری ذهنی را بالا می برد. این تحقیق که در دانشگاه هیروشیما ژاپن صورت گرفته نشان میدهد این ترفند ساده و سرگرم کننده چگونه توانسته کارآیی فردی کارمندان را تا 44 درصد افزایش دهد.

در اینجا نیز علت های این واکنش پر بازده مشخص نیست ولی محققان این تاثیر را اینگونه توضیح داده اند. زمانیکه به تصویر این حیوانات کوچک و با مزه خیره میشویم احساسی در ما پیدا میشود شبیه به حسی که در خیابان ها با این موجودات رو به رو میشویم این وضعیت عاطفی حس مهرورزی و دلسوزی را در ما تقویت می کند و باعث میشود برا یمدتی از فضای خشک و ماشینی کارمان فاصله گرفته و حالمان بهتر شود.

پس بار دیگر که احساس کردید حوصله تان حسابی سر رفته و نمی توانید بر کارتان متمرکز شوید به تصاویر کودکان یا حیوانات بانمک برای چند دقیقه خیره شوید و تغییر احساس یا وضعیت روحی خود را شاهد باشید.

سخن پایانی؛
همیشه در نظر داشته باشید که بدلیل آگاهانه بودن این ترفندها، استفاده ی مداوم از آنها از تاثیر گذاری آنها می کاهد همچنین فراموش نکنید که این ترفندها نمی تواند جایگزین سیستم های بهره وری و برنامه های بهینه سازی در کار شما شوند.

از این ترفندها بطور گهگاه و در وضعیت های کسالت بار موقت استفاده کنید و اگر در همین زمینه بدنبال اطلاعات بیشتر هستید، برای افزایش راندمان و بهره وری توصیه میشود مطالب زیر را حتما بخوانید :

5 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

    maghale khubiiiiiii bod mamnoon

  2. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    توقع داشتم نکات حرفه ای تری توش میبود!! اما بازم ممنون بابت مطالبتون

  3. کاربر سوخت جت aber می‌گوید

    ممنون مطلب خوبی بود. میشد ازش چیزای زیادی یاد گرفت

  4. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    مفید و مختصر و کاربردی

  5. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    بسیار نکات جالب و خوبی اشاره شده بود مخصوصا نور محیطی که واقعا تاثیر زیادی روی بهره وری داره سپاس فراوان از دست اندرکاران این وبسایت

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**