ایده های ویروسی از کجا، چرا و چطور منتشر میشوند؟

  • بعضی از ویدیو ها در شبکه های اجتماعی با سرعت نور به اشتراک گذاشته میشوند
  • بعضی از محصولات به سرعت توسط مشتریان خریداری و مشتریان آنها را با اشتیاق به دوستانشان توصیه میکنند
  • بعضی از کتاب ها بعد از انتشار با سرعت باورنکردنی و پیش بینی نشده بازنشر میشوند

ایده های ویروس از کجا می آیند؟ 

شاید به نظرتان ویدیو ها و مطالب و یا پیامهایی که چنین در دنیای شبکه های اجتماعی به صورت ویروسی به اشتراک گذاشته میشوند کاملا بی دلیل و شانسی است. اما اینطور نیست… نه تنها شانسی نیستند بلکه از نظر خاصی نیز پیروی میکنند.

طبق نظریه آشوب «در پس هر بی نظمی یک نظم شگفت انگیز وجود دارد.»
(عکس مربوط به این مقاله نیز پرواز دسته جمعی پرندگان است که به ظاهر بی نظم است اما در باطن نظمی حیرت آور و سیستماتیک نهفته است.)

در شبکه های اجتماعی، هر اشتراک گذاریِ انبوه و غیر قابل کنترل محتوا توسط یک سری دلایل و قوانین روانشناسی همراه با نظم انجام میگیرد که به آن «روانشناسی اشتراک گذاری» میگویند.

اگر نیاز دارید مطالب، عکس ها، ویدیوهای کسب و کار یا محصول تان به صورت انبوه و ویروسی در بین کاربران شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود باید بیشتر با این علم آشنا شوید. در این مقاله سعی بر این است که شما را با روانشناسی اشتراک گذاری آشنا کنیم تا بتوانید نسبت به قبل حساب شده تر و با دقت بالا از این علم استفاده کنید.

 

احساسات : موتور اصلی ایده های ویروسی

کلید اشتراک گذاری ویروسی واکنش احساسی کاربر است.
اگر بتوانید تاثیری احساسی توسط ویدیو، عکس و یا مطالب تان بر روی کاربر بگذارید قطعا تمایل برای اشتراک گذاری در کاربر افزایش پیدا میکند.

مهم نیست چه احساسی… مهم این است که احساسی برانگیخته شود.
چه مثبت چه منفی، کاربر باید توسط احساساتی که توسط محتوای شما به او القا شده تحریک شود. اگر ویدیو های آپارات، یوتیوب و یا شبکه های اجتماعی دیگر را که بازدید باورنکردنی به نسبت محتوای آنها دارند را یکبار دیگر پس از خواندن این مقاله تماشا کنید به بُعد احساسی نهفته در آنها بیشتر دقت خواهید کرد.

بیایید مثال چالش مانکن-ی که این روزها در اینستاگرام باب شده است را بررسی کنیم.
در این ایده ویروسی، قرار است با پخش شدن یک آهنگ مشخص، زمان بایستد. به گونه ای که انگار هیچکس نباید هیچ حرکتی انجام دهد تا زمانی که فیلمبرداری از تمام افراد انجام شود.

چالش مانکن خیلی سریع محبوب شد و اجرای آن در کاخ سفید آمریکا(!) به سرعت به اینستاگرام کاربران ایرانی راه پیدا کرد.
در حدی که حتی بازیگران مطرح ایرانی نیز چالش مانکن را اجرا کرده اند و حتی مدارس، دانشگاه یا موسسه هایی را میتوان پیدا کرد که با اجرا کردن دسته جمعی با تعداد نفرات بالا سعی بر چشمگیرتر کردن چالش مانکن کرده اند.

 

چالش مانکن یک ایده ویروسی که در کاخ سفید نیز اجرا شد
چالش مانکن یک ایده ویروسی که در کاخ سفید نیز اجرا شد

اگر بخواهیم صادقانه و بدون هیچگونه طرفداری ایده ویروس چالش مانکن را بررسی کنیم، خواهیم دید این ایده احتمالا فقط برای خواننده آهنگ منافع مالی در پی داشته که باعث شناخته شدن هرچه بیشتر او شده است… در غیر این صورت افراد زیادی را به همدیگر نزدیک تر کرده و باعث شده یک احساس خوب به اشتراک گذاشته شود.

در چالش مانکن، ایده ویروسی به اشتراک گذاشتن احساس خوب و مفرح است به صورت دسته جمعی است.

یک مثال دیگر، چند سال پیش برای شرکت ولوو (Volvo) بود که با استفاده مهندسین و متخصصین این علم توانست توسط این تبلیغ بسیار زیبا و دلنشین را طراحی کند که بسرعت توسط کاربران شبکه های اجتماعی به صورت ویروسی منتشر شد.

 

9326593_600x338

 

احساسات مسری اند

تصور کنید به سینما و به تماشای فیلمی خنده دار که هیچ علاقه ای به آن ندارید رفته اید.
فیلم شروع میشود و بعد از گذشت چند دقیقه حضار به شدت غرق در محتوای فیلم میشوند و قهقه سر میدهند، آیا شما ناخواسته خنده تان نمیگیرد؟

حتی اگر به نظرتان فیلم بی معنی و بی محتوا باشد در جمع که قرار بگیرید ناخواسته احساسات دیگران مخصوصا اگر تعدادشان زیاد باشد بر روی شما تاثیر میگذارد و به قولی «ویروسی است که به شما نیز سرایت میکند.»

تحقیقات نشان داده افرادی که در شبکه های اجتماعی پست هایی منتشر میکنند که عکس العمل احساسی خواننده و یا بیننده را برانگیخته میکند (مخصوصا اگر مثبت باشد) دوستان شخص مورد نظر تمایل بیشتری به اشتراک گذاری آن محتوا دارند و دوستان دوستان آنها نیز همچنین و …

پس اگر میخواهید مطلبی در شبکه های اجتماعی به صورت ویروسی منتشر شود، جنبه احساسی آنرا بیشتر بررسی کنید.

 

اشتراک گذاری ویروسی میتواند به خاطر تخلیه احساسی باشد

انتشار محتوا (ویدیو، متن، عکس …) و آگاه سازی دوستان با تگ یا منشن کردن آنها میتواند روش خوبی برای خبر دادن و آگاه سازی آنها برای به اشتراک گذاشتن احساساتتان با آنها باشد. مخصوصا اگر آنها نیز در همان زمان چنین احساسی داشته باشند.

برای مثال جام جهانی زمانی که تیمی برنده میشود بیشترین مطالب به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران کشور مربوطه در مورد برد تیم شان و یا مطالبی از این دست است. مثال دیگر : فرض کنید موفقیت بزرگی در کارتان بدست آوردید و آنرا در قالب یک عکس جالب و با نشاط با دوستان تان در شبکه اجتماعی به اشتراک میگذارید (انتقال و تخلیه احساسی) کاربرانی (مخصوصا دوستان) که چنین تجربه ای اخیرا داشتند تمایل بیشتری برای اشتراک گذاری محتوای شما خواهند داشت.

طبق تحقیقات دانشگاه میسیسیپی، دلیل اینکه در فصل پاییز و زمستان خوانندگان بیشتر آهنگهای غم انگیز و کمتر شاد میخوانند نیز همین است.

و البته… غرور و خودپسندی میتواند اشتراک گذاری را دوچندان کند !
کاربران در شبکه های اجتماعی تمایل زیادی به ساختن یک برند شخصی که خودشان دوست دارند باشند. کاربران تمایل دارند تصویری از خود در شبکه های اجتماعی بسازند که دوست دارند نه صرفا برای اینکه کی هستند.

به همین علت محتوایی که بتواند با روحیات آنها سازگاری داشته باشد و به کاربر کمک کند تصویری که در ذهنش دارد را بسازد و به دوستانش درمورد آن اطلاع دهد به او کمک میکند حس خودپسندی و غروری که نسبت به خودش دارد را توسط محتوای شما به نمایش بگذارد.

تحقیقات نشان داده فقط درصد کمی از کاربران در شبکه های اجتماعی، مطالب بلندی که به اشتراک میگذارند را خودشان قبلا خوانده اند !

 

در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    یک دوره هم چالش سطل آب یخ مد شده بود و مثل اینکه مغزهای متفکری که این چالش ها رو درست میکنن پول خوبی به جیب میزنن

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**