چرا همیشه سرتان شلوغ است و چطور تمرکز را به زندگی‌تان برگردانید؟

تعجب آور است که خیلی از ما تا این حد سرمان را شلوغ کرده‌ایم و به رهایی از شلوغی ذهن هیچ فکری نمی کنیم، به هر حال هیچ کس بر خلاف میل و اراده‌اش هیچ کاری را انجام نمی‌دهد. نتیجه‌ی این کار چیست؟

هدف رهایی از شلوغی ذهن چیست

هدف سرزش افرادی نیست که سرشان بسیار شلوغ است، ولی به باور من سر ما از آن جهت شلوغ است که خودمان خواستیم. ما دوست داریم فکر کنیم که رئیسمان آن همه کار سر ما ریخته یا یک پروژه‌ ظاهراً بزرگ است که وقت‌مان را پُر کرده است. اما داستان چیست؟ آیا ما داوطلب مشتاقی هستیم برای اینکه سرمان را بیش از حد شلوغ کنیم؟

» چه وقت معلوم می‌شود که بیش از اندازه سرمان را شلوغ کرده‌ایم؟

اگر از احساس فشارهای روحی مثل آشفتگی، بی‌خوابی و حس ناتوانی در انجام کارهایتان متوجه نشدید که سرتان شلوغ است می‌توانید نشانه‌های آن را در اعضای خانواده یا همکاران ببینید.

آیا مرتب دیر می‌کنید؟
آیا از فعالیت‌ فرزند خردسال‌تان تا اندازه‌ای غافل مانده‌اید که آن‌ها دیگر به شما رجوع نمی‌کنند؟
آیا همسرتان از شما شکایت دارد؟
آیا فشار خون‌تان بالا رفته است؟
آیا دچار بدخوابی شده‌اید و حتی وقتی خسته هستید خوابتان نمی‌برد؟
آیا زندگی برایتان یک نواخت است؟

» چرا مردم سرشان را شلوغ می‌کنند؟

ممکن است علتش این باشد که حد و مرزی برای خودشان تعیین نمی‌کنند، یعنی مرتباً به آن‌ها سفارش کار داده می‌شود و آن‌ها هم قبول می‌کنند. در این موارد آن‌ها نمی‌خواهند «نه» بگویند و این انتخاب خود آن‌هاست.

یکی دیگر از دلایلی که مردم سرشان را شلوغ می‌کنند این است که می‌خواهند وضع مالی‌شان بهتر شود. آن‌ها به این امید هستند که با یک گزارش عالی دیگر یا با یک طرح نان و آب دار دیگر به شهرتی که می‌خواهند، برسند. دوباره باید تأکید کرد که در اینجا هم وضعیتی که در آن گرفتار هستند انتخاب خودشان است، حتی اگر انتخابی ناخودآگاه باشد.

قبل از اینکه این مقاله را تمام کنید توصیه می‌کنم ویدیوی زیر را در مورد تمرکز از دست ندهید:
سه قانون تمرکز عقابی تا به هر هدفی برسید ; ویدیوی آموزشی از برندن بوشارد
[bs-quote quote=”ما نیاز به مُسَکن مخصوص به خود را داریم. مُسَکن، با این کلمه آشنا هستی؟ ما گاهی وقت ها در زندگی به آن نیاز داریم. حمام داغی خوب، یا هر چیز دیگری می تواند یک مُسَکن برایت باشد.

” style=”style-7″ align=”left” color=”#21a4d3″ author_name=”آل پاچینو”][/bs-quote]

 

آدمی که به دنبال رهایی از شلوغی ذهن است چه کار باید بکند؟

بعضی مواقع کسانی که متوجه می‌شوند سرشان را بیش از اندازه شلوغ کرده‌اند می‌توانند مسیر زندگی‌شان را تغییر بدهند؛ ولی اغلب آن‌ها به یک تلنگر نیاز دارند تا متوجه شوند که مشغله‌ی کاری به آن‌ها اجازه نمی‌دهند از زندگی لذت ببرند. این تلنگر می‌تواند به هم خوردن یک رابطه، یک برخورد شدید کاری یا به خطر افتادن سلامتی باشد.

در هر صورت اگر این پیام آرام باشد یا سخت، اولین قدم برای کنار گذاشتن مشغله‌ی زیاد است که در این باره تصمیم بگیریم.

برای عده‌ای همین کافی است. یعنی فقط کافی است که تصمیم بگیرند و بعد از تصمیم‌گیری به راحتی می‌توانند برای خودشان حد و مرزی تعیین کنند. برای عده‌ای هم این روند طولانی‌تر است. اگر مشغله‌ی زیاد کسی به این علت باشد که او شدیداً به دنبال تأیید گرفتن از دیگران است این شخص برای موفق شدن باید در درون خودش بگردد تا ریشه‌ی این نیاز را پیدا کند.

این مسیر ممکن است بسیار طولانی و بعضی مواقع رنج‌آور یا پُر از کشفیات ارزنده مثل شجاعت و صداقت باشد. دوباره تأکید می‌کنم که دیدگاه انسان به زندگی، یک انتخاب است.

» برای کاهش فشار روحی و انجام دادن بهترین کار چه باید بکنیم؟

پاسخ کوتاه به این سؤال تنفس است. خیلی ساده و راحت. تنفس ارادی به شما تا اندازه‌ای آرامش می‌دهد که باعث می‌شود ذهن‌تان باز شود و به آنچه که قلباً دوست دارید و برای شما معنی دارد برسید.

چرا همین حالا آن را امتحان نمی‌کنید؟

یک نفس عمیق بکشید و هنگامی که نفس‌تان را بیرون می‌دهید شانه‌هایتان را شُل کنید و به آنچه که انجام می‌دادید فکر کنید. حالا دوباره این کار را بکنید. حالا یک بار دیگر.

«سه بار تنفس عمیق» توصیه‌ی معمول متخصصان به مراجعان است. نفس کشیدن نقطه‌ی شروع تمرین‌های گروهی و آموزش رشد فردی است. سه بار پشت سر هم نفس کشیدن به این شکل، روزتان را تغییر بدهد. یک بار تنفس عمیق و ارادی، بهترین درمانِ فشار روحی است.

آرامش درون به ما کمک زیادی می‌کند تا تمرکز بیشتری در کار هایمان داشته باشیم و با نظم بیشتری به امور زندگی خود بپردازیم، حتما درباره تکنیک‌های آرامش درون بخوانید تا شرایط بهتری برای خود ایجاد بکنید

وقتی را به خودتان اختصاص دهید: بهترین موقع کنار گذاشتن این زمان اول صبح و قبل از هر کار دیگری است

 

1- وقت مخصوص خودتان را با فکر کردن در مورد سه چیز شروع کنید. این مسئله می‌تواند پیدا کردن جای پارک در مرکز شلوغ شهر باشد یا پیدا کردن ناشری که کتاب‌تان را چاپ کند. بعضی از روزها به زحمت می‌توان چیزی را پیدا کرد. از سیستم مخصوص به خود استفاده کنید.

2- بعد از پیدا کردن سه مسئله‌ای که برایتان مهم و ارزشمند هستند در سکوت بنشینید. پیشنهاد من این است که از سه دقیقه شروع کنید و به تدریج این زمان را به 15 تا 20 دقیقه برسانید. در این مدت دست به هیچ کاری نزنید و هیچ صدایی از خودتان در نیاورید، فقط در سکوت بنشینید و نفس بکشید. جریان تنفس‌تان را دنبال کنید. در این مدت ممکن است با دو مسئله رو به رو شوید. نجوای درونی یا احساس بی‌قراری. در هر صورت فقط به جریان تنفس‌تان توجه کنید. آرام نشستن در سکوت به شما امکان می‌دهد صدای درون‌تان را بشنوید. برای این کار از تایمر استفاده کنید تا مجبور نباشید مرتباً به ساعت نگاه کنید.

در هر حالتی که راحت هستید بنشینید، لازم نیست از وسیله‌ای خاص مثل بالش یا ژست خاصی استفاده کنید. به پخش هیچ نوع موزیک هیجان بخش یا آرام نیازی نیست و لازم نیست انگشت‌‌هایتان را در حالتی خاص نگاه دارید یا با تکنیک‌های ویژه‌ تنفس کنید. فقط کافی است هر جا که راحت هستید بنشینید. (البته موسیقی خوب کمک می‌کند اما نه درا ین مورد.

اگر میخواهید از تاثیرهای اعجاب‌انگیز موسیقی حتما بخوانید تا متوجه آن شوید

» برای رهایی از شلوغی ذهن فقط بنشینید و به ندای درونی‌تان گوش کنید

شخص الف این کار را انجام داده است و اولین چیزی که به آن رسید این بود که مشغله‌ی او بیش از اندازه بوده و او تا آن زمان متوجه نشده بود که وضعیت زندگی‌اش تا چه اندازه بد است. او برای پیدا کردن موارد مهم و ارزشمند با مشکل رو به رو بود. بعد از چند هفته تکرار منظم این عادت تصمیم گرفت دست به کاری بزند که سال‌ها دلش می‌خواست آن کار را بکند.

او برای تدریس در نهضت سوادآموزی ثبت نام کرد. ادامه‌ی این کار چنان رضایت خاطری در او ایجاد کرد که تصمیم گرفت کار خسته کننده‌ی اداری‌اش را کنار بگذارد و معلم شود.

گاهی این که سر کسی شلوغ باشد خوب است، اما یادمان باشد که این شلوغی از ما انرژی زندگی کردن را نگیرد چرا که از آن طرف بازده‌ی کاری و شخصی ما را پایین می‌آورد و این شلوغ بودن اوضاع زندگی نه به شرایط مالی شما کمک خواهد کرد و نه بر موفقیت شما چیزی خواهد افزود.

راز رهایی از شلوغی ذهن این است:

قدر چیزهایی را که دارید بدانید و آرام و عمیق نفس بکشید.
تصمیم بگیرید که سرتان را خلوت کنید
و سپس برای خودتان زمان و فضای لازم را فراهم کنید
تا ندای قلبی‌تان را بشنوید.

 

این کار دلیل لازم را برای تغییراتی که باید ایجاد کنید به شما می‌دهد. چیزهایی که با استفاده از این روش می‌توانید کشف کنید ما فوق تصورتان هستند.


برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید دو پست زیر را دنبال کنید:

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    مطلب عالی بود… مرسی از شما عزیزان

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**