برگه‌ تقلب راه اندازی کسب و کار با آسان‌ترین روش برنامه‌ریزی

برنامه‌ی کاری شما طرح کلی کارتان است که به تشریح نوع کار و چگونگی انجام آن می‌پردازد. برنامه‌ی کاری شما دستورالعملی مستند برای کسب و کارتان است.به عبارت دیگر،این برنامه‌ی کاری در هر مرحله از کسب و کار، مسیر پیش رویتان را مشخص می‌کند.

اگر یک برنامه‌ی کاری عالی داشته باشید، می‌دانید که در هر مرحله چه کاری انجام می‌دهید و می‌توانید پیشرفتتان را با برنامه‌ی کاری‌ای که در دست دارید،بسنجید.مطمئن شوید همیشه و در هر حالی در وضعیت مطلوب قرار دارید.

برنامه‌ی کاری باید حاوی چه چیزی باشد:

وقتی دیگران به برنامه‌ی کاری شما نگاه می‌کنند،باید بتوانند چند چیز را به راحتی از آن بفهمند:

  • * کار شما چیست؟
  • * چگونه آن را انجام می‌دهید(به عبارت دیگر،نحوه‌ی ارائه‌ی محصولات یا خدمات به چه صورت خواهد بود)؟
  • * مشتریان‌تان چه کسانی هستند؟
  • * چگونه مشتریان جدید پیدا می‌کنید؟
  • * هر ماه چقدر پول خرج می‌کنید؟
  • * محصولات یا خدمات خود را با چه قیمتی عرضه می‌کنید؟
  • * مقدار سودی که انتظار دارید از این کار کسب کنید،چقدر است؟

هر کسی که برنامه‌ی کاری‌تان را می‌بیند باید بتواند کسب و کار شما را به خوبی درک کند.

برنامه‌ی کاری خود را برای راه اندازی کسب و کار تهیه کنید:

برای نوشتن برنامه‌ی کاری عالی،بهتر است یک جای آرام و خلوت را پیدا کنید تا حواستان پرت نشود.

[bs-quote quote=”شما به دنیا آمدید تا برنده شوید،ولی برای برنده بودن، باید برای بردن برنامه ریزی کنید،برای بردن آماده شوید و انتظار بردن را داشته باشید.

” style=”style-13″ align=”left” color=”#dd901c” author_name=”زیگ زیگلار” author_job=”مربی فروش و نویسنده معروف آمریکایی در حوزه بازاریابی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/07/زیگ-زیگلار.jpg”][/bs-quote]

برای شروع نوشتن برنامه‌ی کاری می‌توانید صفحه‌ای خالی در دفترچه‌ی یادداشتتان باز کرده یا در کامپیوتر خود آن را تنظیم و تایپ کنید.

حتماً لازم نیست با یک بار نشستن پشت میز،نوشتن برنامه‌ی کاری را تمام کنید،این کار می‌تواند طی چند روز انجام شود و شاید بخواهید یک روز برای نوشتن تنها یک بخش آن وقت بگذارید.

تهیه‌ی برنامه‌ی کاری پیچیده نیست؛اما شاید بخواهید در مورد هر بخش آن فکر کنید؛بنابراین در تهیه و تکمیل آن عجله نکنید.

به گفته زیگلار دقت کنید.

نکته: وقتی در حال تکمیل برنامه‌ی کاری هستید،به یاد داشته باشید که وقتی کارتان را شروع کردید،قرار است از این برنامه‌ی کاری استفاده کنید.حتی قرار است در سراسر زندگی کاری‌تان به آن رجوع کنید.نباید به دلیل اینکه مجبور هستید، برنامه‌ی کاری بنویسید.این برنامه بسیار مؤثر است و به موفقیت شما در بلند مدت کمک می‌کند.بنابراین برای تهیه‌ی آن وقت بگذارید و تا جایی که ممکن است،جزئیات را وارد کنید.

برنامه‌ی کاری خود را تنظیم کنید:

ممکن است برنامه‌ی کاری،بخش‌های مختلفی داشته باشد.برنامه‌های کاری مفصلی که شرکت‌های بزرگ تهیه می‌کنند معمولاً بخش‌های زیادی دارند؛اما از آنجا که قرار است برنامه‌ی کاری شما مختص خودتان باشد،می‌تواند کمی ساده‌تر باشد.

وقتی کسب و کارتان را شروع و اداره می‌کنید،بخش‌هایی که در این پروژه با جزئیات مطرح شده‌اند می‌توانند بسیار مفید باشند.

برنامه‌ی کاری شما چهار بخش خواهد داشت:

  • *برداشت کلی:این بخش تصویر کلی کاری شما خواهد بود،اینکه کار شما چیست و چگونه قرار است محصولات و خدمات خود را عرضه کنید،به دقت در این بخش شرح داده می‌شود.
  • * بازار:در این بخش جزئیات نوشته می‌شود،از جمله اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و کجا قرار است آن‌ها را پیدا کنید.همچین در این بخش هزینه‌ها و دیگر موارد مالی مرتبط را درج کنید.
  • * بازاریابی:در بخش بازاریابی درباره‌ی روش‌هایی صحبت می‌کنید که قرار است از آن‌ها برای بازاریابی کارتان استفاده شود.
  • * فرآیندها:آخرین بخش برنامه‌ی کاری به تشریح این می‌پردازد که چگونه برای اداره‌ی کارتان برنامه‌ریزی کنید.فرآیندی که در این بخش شرح داده می‌شود به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید همه‌ی مراحل را انجام داده‌اید.

برداشت کلی در برنامه‌ی کاری برای راه اندازی کسب و کار:

این بخش به جزئیات نیاز ندارد و فقط مبانی کلی کسب و کارتان را تشریح می‌کند.با توضیح درباره‌ی نحوه‌ی کارتان شروع کنید.به طور مثال،می‌توانید با این جمله شروع کنید:

«کیک‌های فنجانی الف،یک غرفه‌ی عرضه‌ی کیک است که تخصصش در فروش کیک‌های فنجانی بسیار خوشمزه به همسایه‌هاست».

سعی کنید یک برنامه‌ی کاری ساده تهیه کنید که در آن فقط آنچه قرار است در کسب و کارتان انجام دهید،مشخص شده باشد.بعد از اولین جمله باید به طور مختصر در خصوص محصول یا خدماتی که قرار است ارائه دهید و نحوه‌ی ارائه‌ی آن به مشتری توضیح دهید.یادتان باشد لازم نیست در این مرحله وارد جزئیات شوید.تنها درباره‌ی کاری که قرار است انجام دهید،توضیح کلی بدهید.

بازار:

شما باید جزئیات دیگری را نیز توضیح دهید؛مثل اینکه قرار است به چه کسی کالا یا خدمات بفروشید(مشتریان شما چه کسانی هستند)،چرا مردم می‌خواهند خدمات یا محصولات شما را خریداری کنند و به بیان دقیق‌تر چگونه قرار است کارتان را اداره کنید.

اگر فکر می‌کنید بازار ایران به درد نمیخورد حتما این مقاله را بخوانید:
چرا واقعا بازار کساد نیست و چطور درا ین شرایط هم بعضی‌ها ثروتمندتر از همیشه می‌شوند؟

هر چند بخش برداشت کلی،تصویری فوری از کسب و کارتان ارائه می‌کند،بخش‌های بازار و بازاریابی نیز هر کدام جزئیات دقیقی را بیان می‌کنند.این بخش‌ها می‌توانند مختصر و مفید باشند؛اما شاید بخواهید جزئیات دقیق‌تری را درباره‌ی کارتان در این بخش فهرست کنید.

بازاریابی:

دانستن اینکه نسبت به رقبایتان انتخاب بهتری هستید،کافی نیست.باید مطمئن شوید که مشتریان بالقوه‌تان هم این موضوع را می‌دانند.ممکن است بهترین کیک‌های فنجانی دنیا را داشته باشید؛اما اگر راجع به آن صحبت نکنید،نمی‌توانید تعداد زیادی از آن‌ها را بفروشید.

Top 10 Financial Planning Tips for Small Businesses

شناساندن محصولات و خدمات به دیگران بازاریابی نامیده می‌شود.به هر جا که نگاه می‌کنید،بازاریابی را می‌بینید.آگهی‌های بازرگانی تلویزیون و رادیو،بیلبوردهای کنار جاده‌ای،بنرهای تبلیغاتی،وب سایت‌ها … همگی مثال‌های بازاریابی هستند.

داشتن کسب و کاری موفق چیزی بیش از بازاریابی موفق است. اما بازاریابی بخش حیاتی موفقیت کاری تلقی می‌شود.اینگونه است که مردم به وجود کار شما پی می‌برند و به دیگران می‌گویند که چرا باید از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

خلاصه‌ی صوتی یکی از بهترین کتاب‌های بازاریابی دنیا را از دست ندهید:
دانلود کتاب این است بازاریابی از ست گادین ; کتاب صوتی و PDF

چند ایده برای بازاریابی:

  • * تراکتی درست کنید و در آن نوع کارتان،اینکه چرا بهترین است و نحوه‌ی تماس با شما را توضیح دهد.
  • * از تراکت،تعدای کپی بگیرید.
  • * می‌توانید تراکت‌ها را به سوپرمارکت‌های محلی بدهید.
  • * می‌توانید تراکت‌ها را خانه به خانه پخش کنید.

فرآیند در برنامه‌ی کاری:

آخرین بخش برنامه‌ی کاری،مهم‌ترین بخش آن است.در این بخش توضیح می‌دهیم که کسب و کار شما چگونه قرار است اداره شود.لازم نیست چند صفحه را به نوشتن این بخش اختصاص دهید، فقط باید جزئیات دقیقی در خصوص چگونگی اداره کردن کارتان بنویسید.

به تمام چیزهایی که برای راه‌اندازی و اداره‌ی کارتان لازم است،فکر کنید و سپس آن‌ها را در این بخش شرح دهید.برای مثال اگر کسب و کارتان کارواش است،چه وسایلی برای انجام کارتان نیاز دارید؟چه مراحلی را برای شستن ماشین مشتری باید انجام دهید؟

اگر از دیگران بپرسید چطور کسب و کارشان را اداره می‌کنند باید بتوانند جواب این سؤال را در بخش فرآیندهای برنامه‌ی کاری پیدا کنند.برای مشخص کردن فرآیندهای کسب و کارتان کمی وقت بگذازید و جزئیات این روش‌ها را در این بخش از برنامه‌ی کاری بنویسید.

با فردی شروع کنید که می‌خواهد چیزی را که می‌فروشید بخرد. بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ قبل از رسیدن به این مرحله چه باید بکنید؟تمامی مراحل این فرآیند‌ها را فهرست کنید و آماده باشید که وقتی کارتان گرفت،مواردی را به آن بیفزایید.

بسیار مهم است که همه‌ی جزئیات فرآیندهای کاری‌تان را در نظر بگیرید.باید دقیقاً بدانید که چطور قرار است خدمات خود را عرضه کنید یا محصولاتتان را تحویل دهید.

هر مرحله از کل این فرآیند را در ذهن‌تان بررسی کنید و مراحل و وسایل مورد نیاز آن را بنویسید تا هر چه را می‌خواهید بفروشید،مشخص شود.

با کمک این موارد گفته شده شما می‌توانید یک برنامه‌ی کاری فوق‌العاده ایجاد کنید.برنامه‌ریزی مهم‌ترین بخش ایجاد کسب و کار است.وقتی برنامه‌ریزی صحیح را یاد می‌گیرید،می‌توانید به عنوان یک کارآفرین،موفقیت را تجربه کنید.


دوست دارید واقعا کارآفرینی را شروع کنید اما نمی‌دانید چطور؟ مجموعه مقاله‌ی هشت قسمتی زیر را از دست ندهید:
چطور کارآفرین شویم و واقعا کسب‌وکارمان را راه‌اندازی کنیم؟ ; قسمت اول

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    سلام ، ممنون از زحماتتون
    ولی من حس میکنم این کار پیچیده تر از این هست ! خیلی کلی و ساده شرح داده شد ، این در عین حال که خوب است ولی نباید از پیچیدگی ها و چالش های سنگین کار غافل شد !

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**