هوش احساسی چیست و چطور می‌توانید برای کنترل زندگی از آن استفاده کنید؟

شما هر چقدر هم فکر کنید که انسانی منطقی هستید این در نهایت هوش احساسی شماست که زندگی‌تان را می‌سازد. هوش احساسی، روابط‌تان با دیگران، میزان باور به خودتان، میزان شادی و خوشحالی در زندگی و خیلی چیزهایی دیگر را تعیین می کند و یا نقش بزرگی در آن‌ها دارد. پس قدرت احساسات‌تان را دست کم نگیرید.

احساسات، بخشی جدا نشدنی از وجود انسان است که در ظرف چند سال اولیه‌ی زندگی شکل می‌گیرد. سطح احساسات افراد معمولاً از آنچه که در کودکی آموخته‌اند، خیلی بالاتر و پایین‌تر نمی‌رود، مگر اینکه تغییر عمده و ژرفی در زندگی آن‌ها رخ بدهد.

ممکن است برخی افراد از لحاظ احساسی در منطقه‌ای ضعیف از مجموع احساسات دریافتی و خروجی خود را قرار داشته باشند،

اما نکته‌ی مهم اینجاست که احساسات انسان قابلیت رشد و تقویت را دارند.
می‌توان آن‌ها را از بُعدهای مختلف به مسیرهای گوناگون برد. می‌توان میزان و درجه‌ی منفی و مثبت بودن آن را کاهش و یا افزایش داد.

و خبر خوب این است
که احساسات قابل تغییر هستند.

همه‌ی ما ممکن است تجربه‌ی احساسات مختلف را از سر گذرانده باشیم، منفی و یا مثبت. همه‌ی ما نیز ممکن است احساسات منفی را بیشتر از احساسات مثبت تجربه کرده باشیم، اما نکته‌ی مهم این است که باید سعی‌مان بر این باشد تا میزان و درجه‌ی احساسات مثبت‌ ما از احساسات منفی ما بیشتر باشد.

برای داشتن مسیر احساسات مثبت باید به دقت به آن‌ها توجه کنیم و به پیام‌هایی که ممکن است در پس هر احساسی وجود داشته باشد، پی ببریم.

[bs-quote quote=”تنها چیز ارزشمند واقعی، احساس درونی است” style=”default” align=”left” color=”#245872″ author_name=”آلبرت انیشتین” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/08/آلبرت-انیشتین.jpg”][/bs-quote]

احساسات فقط بر روند و جریان حال خوب و بد تأثیر ندارند، احساسات در واقع جزء مهمی از هوش و فهم هر فردی است. احساس وسیله‌ای است که ضمیر ناخودآگاه از طریق آن به ما می‌فهماند که اتفاقی در جریان است و بهتر است که ما به آن توجه کنیم.

تصور کنید که از دوستی می‌خواهید صبح زود شما را از خواب بیدار کند چون کار مهمی دارید. او ابتدا با صوتی آهسته و آرام شما را صدا می‌زند و سپس شما را به آرامی تکان می‌دهد و پس از آن با صوتی بلند شما را می‌خواند، اما شما بیدار نمی‌شوید. او دست آخر مجبور می‌شود که شما را از رختخواب بیرون بکشد و کاسه آبی بر سر شما بریزد تا بیدار شوید.

اینگونه بیدار کردن خشن برای کسانی اتفاق می‌افتد که پیوسته پیام‌های احساسی ضمیر ناخودآگاه خود را ندیده می‌گیرند و به جای برخورد با احساسات ناراحت کننده‌ی پیش رو، خود را در کارهای بیهوده‌ی دیگر غرق می‌کنند.

هر چه بیشتر این پیام‌ها را ندیده بگیرید، این احساسات ناراحت کننده شدیدتر می‌شود و در نتیجه، موارد خشونت، خشم، افسردگی و بیماری ناشی از آن‌ها به مسائل عمده تبدیل می‌شوند که دیگر نمی‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید. (راهنمای مدیریت خشم را اینجا بخوانید)

بنابراین مهم‌ترین اقدام در تغییر احساسات و مثبت کردن آن، شناخت دقیق احساسات خود است و همچنین فرد باید توانایی برقراری ارتباط بین احساسات درونی خود را طریق آگاهی دقیق از آن‌ها فرا گیرد.

چگونه هوش احساسی خود را افزایش دهیم؟

به عنوان یک انسان ما از درک و احساسات ناخوشایندمان می‌آموزیم و رشد می‌کنیم. احساساتمان مثل حس ششم ماست و چون ما تغییر می‌کنیم، آن هم همواره در حال رشد و تغییر است.

به هر حال، تمیز احساسات ناشی از واکنش‌های ناخودآگاه به تصاویر ذهنی، از ندای درونی و احساسات عمیق‌تری که حامل پیام‌های مهم و آموزنده هستند بسیار اهمیت دارد. به مطلب زیر توجه کنید:

وقتی که احساسی ناراحت کننده‌ای دارید، آنچه را که در ذهن به خود می‌گویید و تصاویر ذهنی که از خود می‌سازید و نحوه‌ی استفاده از بدن خود را تغییر دهید. اگر پس از این تغییرات، احساس نامطلوب باز هم به ذهن شما برگردد، حتماً حامل پیام مهمی از ضمیر ناخودآگاه برای شماست.

برای مثال، تصور کنید که سخنرانی کاملاً خوبی ارائه داده‌اید و از این بابت احساس خوبی دارید – بی‌خودی نگران بود‌ه‌اید. اگر پس از تجسم ارائه‌ی این سخنرانی کاملاً موفق، هنوز هم احساس نگرانی می‌کنید، بهتر است از خود سؤال کنید چه چیز است که من باید به آن توجه کنم؟ چه پیامی برای من در راه است؟

ضمیر ناخودآگاه‌تان قدرت زیادی در توانایی رسیدن شما به اهداف‌تان ایجاد می کند و به همین دلیل توصیه میکنم مقاله‌ی چگونه بر ضمیر ناخودآگاه مسلط شویم را بخوانید.

هر چه بیشتر با احساسات خود در ارتباط باشید، احساس کنترل بیشتری نسبت به زندگی خود خواهید کرد، سریع‌تر پیام‌های احساسی خود را دریافت و نسبت به بررسی آن‌ها اقدام می‌کنید و بدین ترتیب است که شما از نظر احساسی هوشمندتر می‌شوید.

[bs-quote quote=”«بدون احساس، دانشی وجود نخواهد داشت».

” style=”default” align=”left” author_name=”آرنولد بنت” author_job=”نویسنده‌ی انگلیسی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/Arnold_Bennetts_Photograph.jpg”][/bs-quote]

زمانی که مردم سرکوب کردن احساسات خود را متوقف و در عوض، به پیام‌های درونی ضمیر ناخودآگاه خویش گوش می‌کنند، آن لحظه، نقطه‌ی عطفی در زندگی‌شان می‌شود.

تفسیر و معنا و مفهوم معمول برخی از متداول‌ترین پیام‌هایی که ما تقریباً روزانه از ضمیر ناخودآگاه خود دریافت می‌کنیم به شرح زیر است که به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خشم معمولاً نشانه‌ی این است که یکی از قواعد با مرزهای خصوصی ما، توسط خودمان و یا دیگران مورد تجاوز قرار گرفته است. پیام این است که با توجه به آنچه از نظر ما درست است اقدام کنیم و یا در بعضی موارد بپذیریم آنچه را که نمی‌توانیم تغییر دهیم.
ترس صرفاً اخطاری از وقوع اتفاقی بد است و بنابراین، باید آماده باشیم، اگر احساس کنیم که کاملاً آماده‌ایم و یا اگر در شرایطی که معمولاً راحت بوده‌ایم احساس ترس می‌کنیم، این ترس اخطاری از احتمال یک خطر جسمی است.

و…

 

تمرین ساده‌ی زیر به شما کمک خواهد کرد که پیام‌های مهم احساسات خود را درک کنید.

احساسی که شما را ناراحت می‌کند، کاملاً مشخص است. با فکر کردن درباره‌ی اینکه چرا چنین احساسی دارید خود را گیج نکنید. فقط به خودِ احساس فکر کنید. در کجای بدن خود آن را احساس می‌کند؟ آیا این احساس به مکان، زمان، شرایط و یا حضور اشخاص خاصی مربوط می‌شود؟

سپس از خود سؤال کنید که این احساس راجع به چیست و چه پیامی برای من دارد؟
اگر مطمئن نیستید، اشکالی ندارد که حدس بزنید. حدس شما هر چه باشد، مستقیماً از بصیرت شما ناشی می‌شود.

پیام‌ هر چه که باشد، اجازه دهید که ضمیر ناخودآگاه شما بداند که آن را دریافت کرده‌اید.

اگر اقدامی باید انجام بگیرد، به خود قول بدهید که هر چه زودتر اقدام خواهید کرد، اقدام لازم بهتر است که ظرف بیست و چهار ساعت بعد انجام بگیرد.

اگر احساس خود و پیام آن را به درستی تشخیص داده باشید، احساس ناراحت کننده‌ی شما به تدریج محو و جای خود را به آسایش و آرامش خواهد داد.

رسیدن به یک خرد احساسی نیازمند بستر مناسب شناخت خود و احساسات خود است. رسیدن به شناختی دقیق از احساسات نیز نیازمند انجام بررسی‌های دقیق و موشکافانه عمل کردن در احساسات است تا بتوانیم میزان و درجه‌ی مثبت و یا منفی بودن آن‌ها را ارزیابی کنیم.

هر چقدر در این راه جدی‌تر باشیم، واکنش‌های ما به شرایط مختلف منطقی‌تر و حساب شده‌تر خواهد بود. احساسات منفی نیز به مرور زمان از بین خواهد رفت، به شرطی که ما در شناخت احساسات خود و درک آگاهی از آن اصرار داشته باشیم.


در همین زمینه بیشتر بخوانید:

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت nafi می‌گوید

    ضمن تشکر و احترام به نويسنده محترم ،‌آنچه نوشته شده بسيار مبهم و بر خلاف عنوان قيد شده هيچ روش کنترل احساسات را به خواننده ارايه نمي کند . منابع و ماخذ مورد استفاده نيز قيد نمي شود که خواننده به اصل منبع مراجعه کند.

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      مقاله واضح است.
      سپاس از نظر شما.

  2. کاربر سوخت جت madi می‌گوید

    خیلی واضح نبود

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      دو مرتبه مطالعه فرمایید.
      مقاله واضح است.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**