بهترین تکنیک‌های مشاوره دادن حرفه‌ای تا زندگی هر کسی را دگرگون کنید

بر همه‌ی ما واضح و روشن است که مشورت کردن نقش بسیار مهمی را در گرفتن تصمیمات اساسی در زندگی ما دارد. به همین دلیل است که مشاوره دادن در دنیای مدرن امروز از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

[bs-quote quote=”«همواره نظر دیگران را جویا شوید و مشورت کنید، ولی تصمیم نهایی را خودتان بگیرید؛ چون این شما هستید که می‌بایست پیامدها و نتایج آن را بپذیرید».

” style=”style-7″ align=”left” color=”#ce452d” author_name=”آنتونی رابینز” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/06/آنتونی-رابینز-1.jpg”][/bs-quote]

قطعاً تمامی ما مشاورانی را در طول زندگی خود دیده‌ایم، یا حداقل متوجه شدیم که افراد زیادی هستند که به مشاوره نیاز دارند، اما اگر به هر دلیلی فردی نتوانست از خدمات ویژه‌ی مشاوران استفاده کند، ما به عنوان یک دوست، همکار، خانواده و یا حتی یک غریبه چگونه می‌توانیم در شرایط بحرانی به فردی مشاوره دهیم تا هم مشکلش برطرف شود هم توانسته باشد بهترین واکنش را نسبت به موضوع مورد نظر، از خود نشان دهد.

با این راهکارهای مشاوره زندگی هر کسی را دگرگون کنید

 

حتی اگر شما یک مشاور حرفه‌ای نباشید، در برخی شرایط باید مثل یک فرد حرفه‌ای عمل کنید. مشورت دادن به یک نفر و کمک به وی در جهت حل مشکلات، نیازمند داشتن یک سری از فنون مشاوره است. فنونی که شاید به نظر ساده باشند، اما در شرایط سخت قطعاً کمک کننده‌ی شما و فرد مورد نظر شما خواهد بود.

فن اول: گوش دادن

فن گوش دادن از اولویت‌های جدی یک مشاور حرفه‌ای است. بنابراین اگر شما می‌خواهید به فردی مشاوره دهید، قبل از اینکه متکلم وحده باشید، خوب و کامل به سخنان فرد مورد نظر گوش دهید. تا وقتی که شما نتوانید تمامی مسائل را بشنوید چگونه می‌توانید برای حل یک مشکل راهکار ارائه دهید؟.

گوش دادن فنی بسیار قوی است، گوش دادنی در این راه مفید است که منجر به درکی کامل از سخنان طرف مقابل شود، نه فقط شنیدن یک سری حروف از زبان فرد مورد نظر.

نکات مهم در گوش کردن:

  • گوش دهنده در زمان گوش دادن نباید صحبت کند.
  • لازمه‌ی گوش دادن آن است که گوینده به گرمی پذیرفته شود و رابطه‌ی حسنه با او برقرار گردد.
  • گوش دهنده در مواقع ضروری از گوینده سؤال کند.
  • گوش دهنده هنگام گوش دادن به گوینده نگاه کند( این عمل به فرد این حس را القاء می‌کند، که سخنانش اهمیت دارد).
  • فردی که مشاوره می‌دهد به عنوان یک گوش دهنده باید تلاش کند تا جلسه‌ی بحث و گفتگو حالت عقلی صرف به خود نگیرد. چون اگر جلسه عقلی صرف شود باعث سست شدن رابطه‌ی بین فرد مورد مشاوره و مشاوره دهنده می‌گردد.

فن دوم: همدلی

برای اینکه شما بتوانید به فردی که نیاز به کمک دارد یاری دهید، ابتدا باید فهم و درکی از دنیای درونی او پیدا کنید و سعی کنید خود را در جایگاه او تصور کنید. رسیدن به یک درک همدلانه باعث می‌شود، تا شما مشکل او را به طور عمیق‌تری درک کنید. وقتی بتوانید مسائل را از دیدگاه او ببینید این کار باعث می‌شود، ایده‌های نابی به ذهن شما برای حل مشکل وی ایجاد شود.

همدلی در مشاوره بسیار اهمیت دارد. تا وقتی که شما نتوانید مشکل فرد مورد نظر و احساسات وی را به خوبی درک کنید، سخت می‌توانید به وی کمک کنید و یا حتی ممکن است برعکس پیش آید، باعث بدتر شدن اوضاع نیز شوید.

فن سوم: انرژی مثبت و تأکید بر نقاط قوت

برخی مواقع وقتی فردی به کمک نیاز دارد و خود را در شرایطی سخت و پیچیده می‌بیند، ویژگی‌ها و توانایی‌های خود را فراموش می‌کند و ممکن است با خود تکرار کند«من از پس این مشکل بر نخواهم آمد»، « خدای من، آیا من می‌توانم این مشکل را حل کنم»و… این در حالی که توانایی فرد مورد نظر بسیار بیشتر از مشکل به وجود آمده است، و وی به خاطر این مسئله چشم خود را به روی نقاط قوت خود بسته است.

شما به عنوان یک فرد مشاور باید بر نقاط مثبت و توانایی‌های فوق‌العاده‌ی فرد تأکید کنید و بارها این را در جریان مشورت با وی به او گوشزد کنید تا دوباره به خاطر بیاورد که توانایی بسیار بالایی را دارد.

این کار باعث می‌شود تمرکز فرد از روی نقاط منفی خود به سمت نقاط مثبتش تغییر جهت دهد و در جریان دادن ایده برای حل یک مسأله خود فرد نیز راه حل‌هایی به ذهنش خطور کند.

فن چهارم: احساسات

انعکاس احساسات یعنی نمایان کردن و نشان دادن احساسات و عواطف گرمی که مشاور از خود نشان می‌دهد، فرد مورد نظر را یاری می‌کند تا این احساست و عواطف را در او زنده کند و او هم احساساتش نمایان شود و فرد مشاوره دهنده از طریق انعکاس احساسات فرد مورد نظر با درک بهتر و عمیق‌تری به مشکلات می‌پردازد و به بررسی راه حل‌های مناسب تشویق می‌شود.

وقتی فرد بتواند به راحتی از احساساتش سخن بگوید، فرد مشاوره دهنده نیز به راحت‌تر می‌تواند به محتوای عمیق‌تری از مشکل وی دست یابد و متقابلاً به راه‌حل‌های بیشتری خواهد رسید.

فن پنجم: اهمیت زمان

اگر شما می‌خواهید به کسی کمک کنید و مشاوره‌ی خوبی را ارائه دهید باید زمان مناسبی ا برای وی در نظر بگیرید. اگر عجله دارید و کارهای دیگری برایتان در اولویت هستند، سعی کنید مشاوره را به زمان دیگر موکول کنید یا برعکس کارتان را به تعویق اندازید و به فرد مورد نظر خود کمک کنید.

هر چقدر شما بتوانید زمان مناسبی را برای شخص در نظر بگیرد وی از تمرکز بالاتری برخوردار خواهد بود و راحت‌تر و سریع‌تر مشکل حل خواهد شد.

اگر شما بتوانید یک مشاوره‌ی خوب به شخصی بدهید می‌توانید به فرد کمک کنید تا به قله‌های رشد و بالندگی برسد و خودتان نیز از اینکه توانستید به فردی کمک کنید، احساس خوبی را دریافت خواهید کرد. مشاوره‌ی خوب و صحیح به دیگران حتی در روایات و آیات قرآنی نیز تأکید شده و بر آن ارج نهاده است. از این رو قرآن کریم نیز همواره ما را به آن تشویق کرده است.

«وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ».

« و آنان که امر خدایشان را اجابت کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام می‌دهند و از آنچه روزی آن‌ها کردیم(به فقیران) انفاق می‌کنند».

(شورا/38)


مقاله‌های زیر را هم می‌توانید بخوانید:

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    عالی بودبسیار ممنونم
    من دوست دارم مشاور شوم ولی نمی دانم به انسانی بروم یاتجربی واقعا از مطالبطان ممنونم

  2. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    عالی بود من دوست دارم مشاور شوم ولی نمی دانم به انسانی بروم یاتجربی واقعا از مطالبطان ممنونم

  3. کاربر سوخت جت لا می‌گوید

    سلام.نمونه هایی از مشاوره بین درمانگر و درمانجو رو اگه میشه بزارید.ممنون

  4. کاربر سوخت جت 3813 می‌گوید

    عالی بود مخصوصا ایه قران

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**