فرآیند جالب ایجاد افکار مثبت در ذهن به روش حرفه‌ای‌ترین‌ها

زمان، گاهی به یک توهم تبدیل می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‎دهد که گذشته دست از سر آینده برنمی‌دارد و پا‌به‌پای آن حرکت می‌کند.

فکرها یکی از سمج‌ترین یادگاری‌های گذشته هستند که تاثیر مستقیمی در زندگی حال و آینده ما می‌گذارند. ذهن ما همانند یک بانک با امکان ذخیره‌سازی بی‌انتها، در هر لحظه مشغول ضبط و دسته‌بندی فکرهای ریز و درشتی است که ما در مورد خودمان، دیگران و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم داریم.

فکرها به دو دسته تقسیم می‌شوند. فکرهای خوب یا فکرهای بد، چیزی بین این دو حالت وجود ندارد. فکر ما یا حالمان را خوب می‌کند و به ما یک انرژی بی‌نظیر می‎دهد یا حالمان را بد می‌کند و توان حرکت را از ما می‌گیرد. در این مقاله با هم یاد می‌گیریم که چگونه بانک افکار ذهنمان را مدیریت کنیم تا همیشه قدم‌هایی رو به جلو برداریم.

[bs-quote quote=”در جایی که موفقیت مطرح است، مردم برحسب متر، سانتی‌متر، مدرک دانشگاهی یا سوابق خانوادگی اندازه‌گیری نمی‌شوند. آنها بر‌حسب اندازه تفکرشان اندازه‌گیری می‌شوند. بزرگی فکرمان اندازه پیشرفت‌های ما را تعیین می‌کند.” style=”default” align=”center” color=”#47576b” author_name=”دیوید جی. شوارتز” author_job=”نویسنده‌ی کتاب جادوی فکر بزرگ” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/دیوید-جی-شوارتز.jpg”][/bs-quote]

» شما یک سپرده‌گذار هستید

شما هر روز در بانک ذهن خویش سپرده‎های فکری واریز می‌کنید. برای ذهنتان فرقی نمی‎کند که چه نوع سپرده فکری – خوب یا بد – را برایش آورده باشید. او همیشه از آورده‌هایتان استقبال می‌کند. این سپرده‎های فکری رشد می‎کنند و به بخشی از ذهنتان تبدیل می‎شوند. هنگامی که فکر می‎کنید یا هنگامی که با مشکلی مواجه می‎شوید، در واقع به بانک ذهن خود می‌‎گویید: «اطلاعات من از این مشکل چه‎قدر است؟»

بانک ذهن شما به طور خودکار جواب می‎دهد و اطلاعات مربوط به این موقعیت را که پیش‌تر سپرده‌گذاری کرده‌اید در اختیارتان قرار می‎دهد. آن‌گاه ذهن شما به تهیه‌کننده عمده مواد خام برای فکر جدیدتان تبدیل می‎شود. چیزی شبیه به فرایند ریختن ذغال سنگ در کوره قطارهای قدیمی!

فرآیند برداشت از حساب ذهنتان

بخش اول: برداشت منفی

برداشت منفی از حساب ذهنتان زمانی اتفاق می‌افتد که شما از سپرده‎های ذهنیتان بر‌علیه خودتان استفاده می‌کنید. تحویلدار ذهنتان همیشه برای خدمت به شما آماده است. برایش هم فرقی نمی‌کند که آنچه شما می‌خواهید به نفعتان است یا به ضررتان. او تابع مطلق فرمان شما است.

اگر به او نزدیک شوید و بگویید:
«‌دوست عزیزم، می‌خواهم کاری را شروع کنم اما مطمئن نیستم. می‎خواهم از بین سپرده‌های ذهنی‎ام فکرهایی را برداشت کنم که به من ثابت کنند از بقیه آدم‌ها پایین‌تر هستم و حتما شکست می‎خورم»
او خواهد گفت:
«حتما. لطفا به یاد بیاورید چگونه دو سال پیش موقع امتحان کردن کاری مشابه آنچه می‌خواهید انجام دهید، دو بار شکست سختی خوردید؟ به یاد بیاورید چگونه موقع ارائه طرحتان به سرمایه‌گذار، مایه تمسخر جمع قرار گرفتید و… »

تحویلدار افکار شما همین‌طور یک ریز ادامه می‎دهد و افکاری را که نشان‌دهنده عدم صلاحیت شما هستند یکی پس از دیگری از ذهنتان بیرون می‌کشد.

قبلا در شش قدم اثبات‌شده به شما گفتیم که چطور از شر مغز منفی‌نگرتان خلاص شوید.

بخش دوم: برداشت مثبت

البته ماجرا همیشه هم به این بدی نیست و آن زمانی است که شما از سپرده‎های ذهنتان برای کمک به خودتان استفاده می‌کنید.

فرض کنید تحویلدار ذهن خود را با این تقاضا ملاقات کنید:
«تحویلدار عزیزم، در حال گرفتن تصمیم دشواری هستم و بر سر دوراهی گیج‌کننده‎ای گیر کرده‌ام. می‎خواهم از بانک ذهنی‌ام سپرده‎های فکری را برداشت کنم که دلم را قرص و خیالم را راحت کنند»
و باز هم تحویلدار می‌گوید:
«بله البته. به یاد بیاورید که در آغاز فلان کار هم در یک چنین موقعیتی گیر افتاده بودید اما در نهایت با دنبال کردن تصمیمتان، به موفقیتی که اکنون در آن هستید رسیدید. به یاد بیاورید که چگونه راه‌ها یکی پس از دیگری برایتان روشن شدند و شما توانستید مسیر درست را طی کنید. به یاد بیاورید که چگونه افراد درست سر راهتان قرار گرفتند و شما از کمک آنها نهایت استفاده را کردید؟ به یاد بیاورید…»

تحویلدار با مسئولیت ذهنتان به شما اجازه می‌دهد تا سپرده‌های فکری را که دوست دارید از حسابتان برداشت کنید. هر چه باشد این بانک مال شماست.

» تفاوت آدم موفق و ناموفق

همه آدم‌ها به تفاوت نوع زندگی‌شان، نگرانی‌ها، ترس‌ها و موقعیت‌های دشوار خاص خودشان را دارند. فرقی هم نمی‌کند که آن فرد چقدر پول یا امکانات در اختیار دارد. در این بین فقط یک چیز بین افراد موفق، کسانی که ادامه می‌دهند و طعم پیروزی را می‌چشند با کسانی که موفق نمی‌شوند و پشت سر هم بد می‌آورند متفاوت است. آن چیز، شیوه تفکر بسیار متفاوت این دو گروه است.

افراد موفق از دشواری‌ها عبور می‌کنند. دیگر به آن موقعیت‌های پر از استرس و نگرانی فکر نمی‌کنند اما افراد ناموفق، مثل چسب به این موقعیت‌های نگران‌کننده و فکرهای ناخوشایند می‌چسبند و هرگاه مجالی پیدا کنند آن موقعیت یا فکرها را با کیفیت فول اچ دی برای خودشان بازسازی می‌کنند.

شب‌ها قبل از خواب به آن چیزهای ناخوشایند فکر می‌کنند و صبح‌ها اولین چیزی که به یادشان می‌آید همان چیزهای ناخوشایند است. یک چرخه شوم که تا وقتی خودشان نخواهند متوقف نخواهد شد.

چگونه یک سپرده‌گذار خوب برای بانک ذهنمان باشیم؟

خوشبختانه می‎توان تمام آثار فکرهای قبلی را با تغییر در آگاهی و واریز فکرهای مشخص و آگاهانه به حساب بانکی ذهنمان از بین برد. این یک فرصت شگفت‌انگیز است که همیشه وجود دارد. با انجام دو کار می‎توان این تغییر را آغاز کرد.

اول: فقط افکار مثبت را به حساب بانک ذهن خود واریز کنید

چرخه را معکوس کنید. به جای یادآوری و بازسازی موقعیت‌های دلهره‌آور و نا‌خوشایند به ماجراهای زیبای زندگی‌تان فکر کرده و آنها را در ذهنتان بازسازی کنید حتی اگر آن موقعیت‌ها هنوز ایجاد نشده باشند.

 

یک کار کوچک با آثاری بزرگ

درست قبل از خواب، افکار مثبت را به حساب بانکی ذهن خود بریزید. نعمت‌های خود را برشمارید. خیلی چیزها را به یاد بیاورید که باید برایشان شکر‌گزار باشید: سلامتی، خانواده، دوستان و… چیزهای خوبی را که امروز از تماشای آنها لذت برده‌اید را به یاد بیاورید. موفقیت‌ها و پیروزهای کوچکتان را به یاد بیاورید. دلیل خوشحالی خود را برای زنده بودن مرور کنید.

قبلا به صورت مفصلا در مورد قدرت اعجاب‌انگیز شکرگذاری در موفقیت و خلق ثروت توضیح دادیم.

دوم: از حساب بانکی خود فقط افکار مثبت را برداشت کنید.

بر‌خلاف سوء‌تفاهم بزرگی که انسان‌های زیادی را درگیر خودش کرده است، فکرهای مثبت، ستاره‌های روزگار تیره و تار ما نیستند. قضیه درست برعکس این ماجرا است. جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، سراسر نور و روشنایی و برکت، سراسر خوشبختی و نعمت است.

در این میان گاهی به دلایل گوناگون، چند نقطه تاریک می‌خواهند خودشان را به رخ روشنایی جهانمان بکشند. غافل از آنکه تاریکی، هیچ هویتی ندارد. تاریکی تنها در اثر نبودن نور ایجاد می‌شود. در زندگی خودمان این تنها ما هستیم که می‌توانیم روشنایی را به کناری بکشانیم تا تاریکی مجالی برای عرض اندام پیدا کند.

افکار منفی خود را قبل از اینکه به هیولاهای ذهنی تبدیل شوند نابود کنید. هر فکر منفی با به یاد آوردن مکرر قدرت می‌گیرد و می‌تواند به هیولای ذهنی واقعی تبدیل ‌شود. این هیولای ذهنی، اعتماد به نفس را یک لقمه چپ می‌کند و راه را برای مشکلات روانی و جسمی باز می‌کنند.

عزم خود را جزم کنید تا در هر موقعیتی،
تنها فکرهای خوب را از بانک ذهنتان برداشت کنید.
» پلی رنگین کمانی از گذشته به آینده

یادمان باشد، آنچه از گذشته به یاد می‌ماند، چیزهایی که در زمان حال می‌بینیم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. گذشته را نمی‌توان تغییر داد اما می‌توان کاری کرد که آثار آن روی زندگی حال ما بسیار متفاوت و حتی به سلیقه و خواست ما باشد. این کار تنها با نگاه کردن به گذشته از جنبه‌ای متفاوت میسر می‌شود.

شاید برای شروع به کمی تمرین و تمرکز نیاز داشته باشیم تا بتوانیم از میان حوادثی که در گذشته برایمان رخ داده، مسیری خوشایند به زمان حال بزنیم اما باور کنید ارزشش را دارد و اگر بخواهیم می‌توانیم.


در همین زمینه بیشتر بخوانید:

 

 

7 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت وع می‌گوید

    سلام.تبریک خدمت جناب سینایی بابت رشد و تفکرشان . امیدوارم همونطور که با ایجاد آگاهی و رشد به دیگران فعالیت میکنید تا جهان را جایی زیباتر برای زندکی کنید. خودتان هم در کمال و آرامش و فراوانی باشید همیشه

  2. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    کاملا موافقم ما خودمون هستیم ک می‌تونیم ب خودمون کمک کنیم.تخیل ما خداست و خدا خود تَخَیله از این جمله خوشم اومد :تاریکی تنها در اثر نبودن نور ایجاد می‌شود. نور همون خدای درونی هست ک باید بهش ایمان بیاریم. ممنون از مقاله خوبتون

  3. کاربر سوخت جت وع می‌گوید

    سلام . جناب آقای سینایی شما بسیار بیتطیر هستید. من خودم مدرس هستم اما بیشمار از شما یاد میگیرم . افکار بزرگ و ذهن قدرتمند تان مبارک وجودتان . انشالله

  4. کاربر سوخت جت اس می‌گوید

    خیلی خوب بود

  5. کاربر سوخت جت قی می‌گوید

    سلام
    بسیار عالی بود
    ای کاش مثبت اندیشی را از کودکی و در مدارس به بچه ها آموزش می دادن .

  6. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    سلام و عرض ادب.
    مطالب سایت بسیار پر محتوا و مضمون میباشد.تشکر

  7. کاربر سوخت جت نش می‌گوید

    🙂

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**