چرا مردم بتمن را بیشتر از سوپرمن دوست دارند؟ (چند درس زندگی از محبوبیت ابرقهرمان ها)

 

 اکثرمان از بچگی با بتمن و سوپرمن بزرگ شدیم؛ دو ابرقهرمانی که همیشه از پس سخت ترین دشمنان بشریت برآمدند و توانستند پیروز شوند.

این دو ابرقهرمان الهام بخش مشکلات کودکی مان بودند وقتی نمیتوانستیم در بازی برنده شویم فکر میکردیم الان سوپرمن یا بتمن هستیم و با نیرویی جادویی بر دوستانمان پیروز میشوید یا دنیا را همچون کارتون میدیدیم و همیشه آماده جنگ با موجودات خیالی بودیم.

اما کمی که بزرگتر شدیم، نسبت به ابرقهرمان ها دچار تردید شدیم؛
بعضی از آنها را به طور کلی کنار گذاشتیم و بعضی دیگر را همچنان الگو قرار دادیم و بعضی ها را هیچوقت به روی خودمان هم نیاوردیم که دوست داشتیم…

از بین ابرقهرمان هایی که با خودمان بزرگ شدند، بتمن و سوپرمن از دسته محبوب ترین ها بودند.
اما همیشه بین این دو ابرقهرمان اختلاف زیادی وجود داشت… هرچقدر بزرگتر میشویم متوجه میشویم مردم بتمن را بیشتر از سوپرمن دوست دارند، چــــــــــــــــرا؟

 

بتمن
بتمن

 

اولین و مهم ترین دلیل  این است که ریشه و خواستگاه سوپرمن معلوم نیست.
به ما گفته شده از جایی خارج از زمین آمده. سوپرمن هیچ گذشته ای ندارد و نمیدانیم قبلا چه بوده و چه شده و برای چه آمده؟

اما بتمن را میدانیم.
او وقتی بچه بود، مادر و پدرش توسط یک قاتل جلوی چشمانش کشته شدند و او تصمیم گرفت با اشرار بجنگد و نگذارد حق مردم مظلوم پایمال شود.

نتیجه گیری => مردم به اولین چیزی که اهمیت میدهند، قصد و نیت شماست (مخصوصا در فروش) اگر مردم متوجه شوند در فروش قصد شما کسب سود است از شما خرید نمیکنند. اما اگر بدانند شما آمده اید تا به آنها کمک کنید از شما خرید میکنند. قصد، نیت و ریشه اصلی فعالیت هایتان را شفاف سازی کنید برای مشتری تان یا حتی دوستان و اطرافیانتان !

 

سوپرمن

 

دومین دلیلی که سوپرمن را مردم وقتی بزرگتر میشوند دوست ندارند، این است که هیچوقت زخمی، مجروح یا احتمال ندارد کشته شود؛ یک جورایی سوپرمن نقطه ضعفی ندارد. انگار نمونه یک انسان کامل است (که اسمش هم معلوم است)

اما بتمن اینطور نیست.
او یک انسان عادی است که فقط لباس خفاش مانندی به تن میکند تا مردم او را نشناسند. اصلا بتمن از جنس مردم و برای مردم است و همه او را تحسین میکنند.

بتمن در جنگ با دشمنانش زخمی میشود؛ چندبار ممکن بود بمیرد و هیچوقت به صورت کامل از دشمنانش برتر نیست و مجبور است برای شکست دادن آنها تلاش کنید، نا امید میشود و بعضی وقت ها انگیزه اش را از دست میدهد و به خانه اش برمیگردد. بتمن میداند کامل نیست برای همین از امکانات و ابزارآلات جنگی استفاده میکند (مثل اینکه ما میدانیم تبلیغات بلد نیستیم برای همین مطالعه و پرس و جو میکنیم تا با علم و دانش مجهز شویم)

 

جوکر
جوکر

 

سومین دلیل این است که سوپرمن از زورش استفاده میکند؛ اما بتمن از فکرش !
شما در اکثر مبارزات سوپرمن او را درحال استفاده از زور ماورای انسانی اش میبینید اما بتمن معمولا دشمنانش را به تله می اندازد و سعی میکند از دور آنها را خلع سلاح کند.

سوپرمن سمبل یک انسان با عقلانیت محدود است و بتمن سمبل یک انسان کارآفرین که از فرصت ها استفاده میکند تا موفق شود و هوشمندانه کار میکند اما افراد با ویژگی سوپرمن از سخت تر کار کردن میخواهند بیشتر پول در بیاورند (قبلا اینجا گفتیم چرا این روش اشتباه است)

 

چهارمین دلیلی که شاید به خاطر آن بتمن محبوب تر است؛ بتمن برای شهرت نمی جنگد. او اکثر مواقع از شهرت و به اصطلاح ‘توی چشم بودن‘ فرار میکند. اما سوپرمن دوست دارد نتیجه کارش را همه دنیا ببینند.

سوپرمن در برابر همگان ظاهر میشود و با سینه ای سپر کرده با دشمنان میجنگد و آنها را شکست میدهد و صبر میکند تا مردم تحسینش کنند. اما بتمن در خفا می آید، دشمنان را غافلگیر میکند و قبل از اینکه بدانند او آنجا بوده، فرار میکند.

رسالت بتمن شهرت نیست؛ بلکه کمک است.
بتمن دوست دارد به دیگران کمک کند تا موفق شوند. بتمن مایل نیست دشمنان را خودش دستگیر کند، برای همین آنها را در تله ای می اندازد تا پلیس آنها را دستگیر کند.

 

بتمن

 

پنجمین دلیل جالب این است که شما سوپرمن را همیشه تنها میبینید. سوپرمن تمام کارهایش را به تنهایی انجام میدهد و از هیچکس کمک نمیگیرد !

اما بتمن دستیاری به اسم رابین دارد؛
بتمن به پلیس کمک میکند و از پلیس هم کمک میگیرد. بتمن گاهی از مستخدمش مشاوره میگیرد و همفکری میکند. بتمن لباس مبدلش را در می آورد و با لباس عادی بین مردم میرود و از آنها سوال میکند.

بتمن به نظر دیگران اهمیت میدهد؛ برای همین مردم او را دوست دارند.
سخن آخر؛

مثل بتمن باشید.

 

در همین زمینه،
توصیه میکنیم مقالات زیر را هم حتما بخوانید، خوش تان خواهد آمد :

 

50 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت دق می‌گوید

    هوش حرف اول رو میزنه بتمن از هوش خودش استفاده میکنه نه اینکه مثل سوپرمن از قدرت فوق بشری استفاده کنه و از چشماش لیزر بزنه و نکته جالب دیگه اینکه بتمن و اکثر دشمنان اون انسان های عادی ان و اتفاقات طبیعی زندگی اونا رو به اینجا رسونده نه اینکه بخاطر خورشید باشه یا نیش یه عنکبوت یا چیزای دیگه

  2. کاربر سوخت جت Amir می‌گوید

    سوپر من کجا بتمن کجا.سوپر من برتر و بهتره!

  3. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    من با همه ی دلایلتون موافق هستم به غیر از یک دلیلتون…اینکه ما گذشته سوپرمن رو نمی شناسیم….سوپرمن طفلی از سیاره کریپتون بود به نام ال-کال که قبل از نابودی سیاره کرپتون پدر و مادر او ال-کال رو به زمین فرستادن و سیاره کریپتون همراه با ساکنینش از بین رفت… و نکته جالب راجب سوپرمن اینکه حرف s روی سینه ی superman نشانه ی اسمش نیست و نشانه امیده….سوپرمن جزو یکی از قدرتمند ترین و کم در امد ترین و مسئولیت پذیر ترین قهرمانان دوران هست…..و نکته ای که در مقاله برای ما بیان کردید این بود که سوپرمن نقطه ضعف ندارد…و این کاملا اشباه است زیرا نقطه ضعف سوپرمن کرسپتونایت هست…و دانستنی دیگر از سوپرمن اینکه وقتی به نهایت قدرتش یعنی به مقام کینگ کریپتون برسه هیچ انسان و هیچ موجود فضایی و هیچ سلاحی حریف سوپرمن نمیشه…ولی من با این موارد بازم سوپرمن رو بیشتر از بتمن دوست دارم چون سوپرمن یک فرد اجتماعی هستش ولی بتمن تلخ و تاریکه…این نظرات منه و من به نظرات دیگران هم احتذام میذارم….

  4. کاربر سوخت جت lash می‌گوید

    واقعا که همتون نفهمید منظورش کلا این بود که آدم باید خودش تلاش کنه به عقل تکیه جنه نه زور اینجوری بقیه دوستش دارند باید مثل بتمن در خفا کاری رو بکنه کار خوب که همون چیزیه که دین اسلام گفته :هروقت کار خوبی انجام میدی همه جا جار نزن واسه همینه که توی سریال های دی سی فلش و ارو هنوز حس میکنن بتمن افسانه هست و اصلا وجود خارجی نداره «در سریال بحران» تا اینکه بت وومن رو میبینند ولی بتمن چی توی بُعد خودش همه میشناسنش

  5. کاربر سوخت جت irRZ می‌گوید

    کامنت هارو که خوندم واقعا متاسف شدم:/
    #چرا مردم بتمن را بیشتر از سوپرمن دوست دارند؟ (چند درس زندگی از محبوبیت ابرقهرمان ها)
    اول اینکه این گفته حقیقته محضه چون مردم سوپرهیرو های واقعی تر رو بیشتر میپسندن(مثله آیرون من)
    دوم اینکه این سوپرهیرو ها اولش عادی بودن و با سختی به این مرتبه رسیدن
    سوم اینکه این بحث مطرح شده تا چند تا درس زندگی بهمون بده
    (الان به نظرتون چه درسی میتونیم از سوپرمن بگیریم…؟)
    آیا جز اینکه موجودیه که در بدو تولد اینچیزا تو ذاتش بوده و کاملا خودخواهه!!

    بیاین بجای دعوا و جدل یکم فکر کنیم بعد نظراتمونو ارسال کنیم 🙂

  6. کاربر سوخت جت rvin می‌گوید

    داداش من خودم بتمن فن هستم ولی اول سومرمن نقطه ضعف داره یهو نمی پره وسط بگه کجایی نفس کش ن عزیز همه دشمناش یا در حد زورش(به قول خودت) هستن یا کریمتونایت دارن بعدش کی گفته سوپرمن تنهاست سوپر گرل سوپر بوی اون سوپرمن اهنیه سگش و سگ سوپر بوی و پسر خودش هستن بعدش گذشته هم داره

  7. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    مردمو سر کار گذاشتی دلیل هات چرته ولی یکم درست میگی . بتمن از قدیم بوده و تا الان هست هنوزم محبوبه هم ترفداراش بیشتر از سوپرمنه ولی سوپرمن خوب چی بگم هم تو لیگ عدالت گند زد هم تو بتمن علیه سوپرمن . سوپرمن قدیمی نبوده و تا حالا مردم فقط اسمشو نام میبرن . من کمیک های سوپرمنو نخودم ولی بتمنو چرا به هر حال هر دو تاشون خوبن و یه خاصیت دارن مساوین بتمن واقعی تر سوپرمن قوی تر

    1. 1 می‌گوید

      باهات موافقم بتمن خیلی از این موجود عجیب غریب بهتره

  8. کاربر سوخت جت رش می‌گوید

    بتمن یک ادم است سوپرمن چه یه موجود عجیب که از هر جاش لیزر میزنه بیرون و میگه که من کیرپتونیم فلانم همش خرافات . شما حتما فیلم شوالیه تاریکی رو دیدین . یعنی حال کردم با هاش صد بار نگاهش کردم ازش خسته نشدم . حالا این فیلم مرد پولادین چیه یه مش اسکول بازی که دقیقا شبیه به کمیک های مسخره که تو بازر ایران میفروشن کمیک های مارول و صد البته سوپرمن یه ادم خیالی که فقط ماشین بلند میکنه لیزر میزنه معلومه کسی دوستش نداره . به خدا این فیلم بتمن علیه سوپرمن چی بود . سوپرمنی که با انگشتش ماشین بلند میکردو کلی تو کمیک هاش معروفه با یه مردی که با مشتو لگد کار میکنه و با یه دشمن باحال میجنگه کلی فیلم ازش ساختن بعد سوپرمن که اصلا چی بگم قابل مقایسه نیستن واقعا بتمن به خاطر مبارزش با جوکر چقدر معروف شد فیلمشم پر فروش شد دی سی اگه میخواد به پای مارول برسه باید فیلم های نزدیک به واقعیت بسازه نه یه یارو که از هفت جای اعضای بدنش لیزر میزنه 100% بتمن بهتره اون سوپرمن بهتره هم میمرد دیگه هم زنده نمیشد که همه فراموشش کنن برن سر خونه زندگیشون به جای اینکه ببینن سوپرمن قویه یا بتمن …..

  9. کاربر سوخت جت ضا می‌گوید

    این مقاله اشتباهه همه میدونن که سوپرمن از کریپتون اومده و وقتی داشته سیاره ش نابود می‌شده پدر و مادرش اون رو به زمین میفرستند

  10. کاربر سوخت جت enix می‌گوید

    از این کار دی‌سی اصلا خوشم نیومد؟ چرا باید یک شخصیت بدون نقطه ضعف بسازه؟ فیلم لیگ عدالت له خاطر بازی بازیگراش خوب بود اما شخصیت سوپرمن خراب کرد فیلم رو.. یکم باید از مارول یاد بگیره.. ثور قدرتمنده ولی شکست ناپذیر نیست.. اودین با اون هیبتش مرد.. هالک از تانوس کتک خورد.. تانوس از پیتر کوییل چک خورد و حتی توی کمیکا افرادی نظیر گالاکتوس با اون هیبت رو این شکلی نشون نمیدن.. از نظر من دی‌سی اگر بتمن رو نداشت با سوپر من به هیچ جا نمی‌رسید…

    1. کاربر سوخت جت یا می‌گوید

      باید بگم سوپر من بدون نقطه ضعف نیست اقای باهوش سوپر من با تماس با کریپتونایت یا تششعات اتمی و یونیزان قدرتش از یک فرد معمولی هم کمتر میشه .
      پس دهنت را ببند و چند تا فیلم ببین

      1. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

        ببین واقعا سوپرمن با چیز پیچیده ای کشته میشه ولی بتمن رو اگه یه چاقو بهش بزنی میمیره.

    2. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

      دمت گرم حرف دلم را زدی

  11. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    تیتر مزخرف بود
    خوندم ببینم محتوا هم صحه میزاره بر تیتر که دیدم بله!
    من الان دلیل برات بیارم که سوپرمن محبوب تره؟
    و بعد دلیل بیارم که جوکر محبوب تره؟
    بعد دلیل بیارم که اصلا مارول از دی سی محبوب تره؟
    جد ااز اینکه این 5 تا دلیلت هم هیچ مدرکی پشتش نبود بیشتر خواستی مبحث رو سوق بدی به سمت کار خودت که فروش و …
    به این دلیل که شما کمیک های اورجینال رو نخوندی و نشستی پای فیلم های ابرقهرمانانه!

    ایمیلم هست. دوست داشتی بهم پیام بده تا بحث کنیم

    ضمنا خفاش درسته نه خوفاش

  12. کاربر سوخت جت Asal می‌گوید

    هر چی گفتی مسخره بود هیچ وقت نباید سوپر من را با بتمن مقایسه کنیم انها باهم دوست هستند تازه بچه هم اگه فیلمو ببینه می فهمه کی قویه

    1. کاربر سوخت جت یا می‌گوید

      بله اونا همکارن اما بتمن هم تو کمیک بوک ها هم تو فیلم ها چند بار سوپر منو شکست داده . اونم به وسیله یکریپتونایت

  13. کاربر سوخت جت تف می‌گوید

    تشکر عالی بود
    در مورد اینکه یه عده فکر میکنن مردم جوکرو بیشتر از بتمن دوس دارن در واقع طرز فکر اشتباهیه جوکر بخاطر مرگ لجر زیاد روش تبلیغ شد برای همین آوازش همه جا پیچید اگه واقعا جوکر طرفدار بیشتری داشت قسمت پایانی شوالیه تاریکی که دشمنی به نام جوکر نداشت باید شکست میخورد اما فروش 1 میلیاردیش ثابت کرد بتمن همیشه محبوبه چه با جوکر چه بدون اون
    نکته بعد اینکه اگه بتمن نبود جوکر هم نبود چون دقیقا یکسال بعد از بتمن خلق شد

  14. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    عالی بود
    درباره این موضوع ( ابر قهرمان ها و شخصیت های کمیک) مقالات بیشتری بنویسید.
    ممنون

  15. کاربر سوخت جت kian می‌گوید

    با سلام و عرض ادب.
    شما تو کدوم کامیکا یا فیلما یا انیمیشن های بتمن دیدید که با اون همه پولی که داشت به فقیری یا خیریه ای یا به جوونا جهت تحصیل کمک کنه؟
    این روهم لطفا اضافه کنید

    1. کاربر سوخت جت یا می‌گوید

      اولا اگه سه گانه بتمنو دیده بودی میفهمیدی که بروس وین که همون بتمنه (چون میدونم تو اسم واقعی بتمن رو نمیدونی) هم سازمان خیریه داشت هم به یتیم خونه ها کمک مالی میکرد .
      پس ببند دهنت را و چند تا فیلم ببین

      1. کاربر سوخت جت tman می‌گوید

        دقیقا

      2. کاربر سوخت جت Amir می‌گوید

        بتمن خیلی بهتر از سوپر منه

      3. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

        دمت گرم.یه نکته این هم هست که بتمن خودش رو فدا کرد و بعدش تعیین کرد که پول وسایل به آلفرد برسه و خود خونه یتیم خونه بشه

    2. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

      لگو بتمن به یتیم ونه به صورت غیرمستقیم کمک کرد

      1. کاربر سوخت جت دق می‌گوید

        بنده از بتمن خیلی بیشتر از سوپرمن خوشم میاد سوپرمن فقط یه فضاییه که به خاطر نور خورشید و جاذبه زمین تبدیل به یه ابرقهرمان شده اما بتمن یک انسانه و مخاطب خیلی بهتر میتونه باهاش ارتباط برقرار کنه بتمن قدرت فرابشری نداره و به تجهیزات و هوش خودش تکیه میکنه بتمن همیشه بهترین و جذاب ترین دشمنان رو داشته هوش بسیار بالایی داره و از اون به عنوان بهترین کارآگاه جهان یاد میشه همیشه حضور موثری در گروه جاستیس لیگ داشته آون قوانین خاصی داره و هرگز کسی رو نمیکشه اما خلافکارها از اون می‌ترسند و او با ظاهر خفاش مانندش اونا رو وحشت زده می‌کنه و مطمئنا هیچ کدوم از ما به زهرترک شدن در تاریکی توسط شخصی با لباس خفاش علاقه نداریم اون تجهیزات جالبی هم داره بتمن استاد مخفی کاریه بتمن برای هرچیزی آماده‌ست و حتی برای نابود کردن تک‌تک اعضای جاستیس لیگ نقشه و برنامه داره که نشان دهنده عمق پارانوید بودن اونه بتمن تونسته دارک‌ساید رو بدون هیچ قدرت فرا بشری شکست بده که خودش کار بزرگیه و به نظرم تا همین جا کافیه این نظر شخصی منه و به نظر دیگران هم احترام میزارم

  16. کاربر سوخت جت mgfx می‌گوید

    لطفا شما این رو به من بگید که:
    چرا اغلب جوکر رو، بیشتر از بتمن و سوپرمن دوست دارند؟!
    😀

    1. کاربر سوخت جت refn می‌گوید

      why so serious

  17. کاربر سوخت جت از می‌گوید

    مقایسه خیلی جالبیه و به نکات ریزی اشاره شده
    ممنون از شما

  18. کاربر سوخت جت ri47 می‌گوید

    چه جالب این من رو به یاد رونالدو و مسی میدازه ؟ سوپرمن رونالدو و بتمن مسی

    خدایی راست نمی گم ؟ لطفا جواب بدید

    1. کاربر سوخت جت اس می‌گوید

      نععععععع!!!

  19. کاربر سوخت جت refn می‌گوید

    این خیلی خوبه که سعی میکنید تنوع زیادی داشته باشید و مثال جالبی میزنید
    ولی لطفا کمی بیشتر تحقیق کنید

    کی گفته سوپر من گذشته نداره ؟؟؟
    :
    او در سیاره کریپتون بدنیا آمد اما وقتی او بسیار کوچک بود سیاره اش در حال نابودی بود. پدر و مادر او کال را با سفینه ای به زمین فرستادند تا در اینجا که خورشید زرد است قدرت هایی بدست آورده و به قهرمان تبدیل شود. سفینه او در مزرعه ی خانواده کنت فرود آمد.

    و این اصلا درست نیست که بگیم سوپرمن نقطه ضعف نداره …
    ممنون میشم کمی بیشتر تحقیق کنید

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام، از حسن توجه شما ممنونیم؛
      منظور نویسنده از گذشته، خواستگاه و دلیل وجودی ‘سوپرمن’ بود نه نحوه تولد یا محل تولد؛ با تشکر.

    2. کاربر سوخت جت Asal می‌گوید

      احسنت تازه سوپرمن برای شهرت نمی جنگه

  20. کاربر سوخت جت hock می‌گوید

    عالی

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**