درس های بزرگ از شخصیت های بزرگ؛ دکتر علی شاه حسینی، کارآفرین و مربی موفقیت فردی

درس های موفقیت دکتر علی شاه حسینی

نتايج بزرگ حتي ارزش يك شروع بد را دارند

جیم ران، استاد بزرگ توسعه فردی که بسیار دوستش می‌دارم، معتقد است که میزان پیشرفت شما در پنج سال آینده را، دو چیز مشخص می‌کند؛

  1. کتاب‌هایی که می‌خوانید بر شما تاثیر میگذارند
  2. آدم‌هایی که ملاقات می‌کنید و با آنها وقت میگذرانید

پس باید این دو را جدی‌تر بگیرید و برایش برنامه‌ریزی داشته باشید.
من درگذشته کتاب‌های زیادی خوانده‌ام و در دوران کار رسانه‌ای خودم، با آدم‌های مختلف، گاه مشهور و گاه عادی و گاه موفق و گاه شکست خورده، روبه‌رو شده‌ام.

درس‌های زیادی از آن‌ها آموخته‌ام. شاید این درس‌ها، به کار شما هم بیاید.
تصمیم گرفته‌ام بخشی از این درس‌ها را باهم مرور کنیم؛ شاید گره‌ای از کار شما بگشاید، همان‌طور که گره‌ای از کار من گشودند.

البته درس‌هایی که آدمی می‌گیرد، فقط برای آدم‌هایی که با آن‌ها ملاقات می‌کند نیست. گاهی وقت‌ها درس‌هایی از کسانی می‌گیری که کتابی نوشته‌اند، در جای دیگر دنیا کاری کرده‌اند و تو، به‌واسطه کتابی و گزارشی و مستندی و …، در جریان این تجربه‌ها قرار می‌گیری.

دکتر علی شاه حسینی، کارآفرین و سخنران حوزه‌های انگیزشی، جزو بزرگان دیگری است که همیشه، باعث‌وبانی انگیزه‌بخشی به من بوده است.

اولین بار او را، هفت هشت سال پیش ملاقات کردم؛ وقتی‌که قرار بود مصاحبه‌ای با او انجام بدهم. به یک آموزشگاه زبان رفتم. آمد و صحبت کردیم. بعد از مصاحبه، هم من به او گفتم که چقدر از آرامش وی و نکته‌هایی که عرض کرده، استفاده برده‌ام؛ هم او اشاره کرد که احساس خوبی به این گفتگو داشته است و حس کرده که واقعاً برای فهمیدن انجام شده است.

بعدتر، به مناسبت‌های مختلف نیز با این چهره دیدارهای حضوری و رادیویی و مطبوعاتی هم داشتم. هربار که او را می‌دیدم، از این‌که چنین چهره‌ای را می‌شناسم و مشکلاتم را با او مطرح می‌کنم، به خود می‌بالیدم.

دکتر علی شاه حسینی را، احتمالاً در تلویزیون زیاد دیده‌اید.
دکترای تخصصی مدیریت و برنامه‌ریزی امور فرهنگی دارد، نویسنده و پژوهشگر و سخنران است، کتاب بیوگرافی‌اش چاپ شده، مؤسسات زبان کیش نو و ملل و … را راه‌اندازی کرده و تسلط فوق‌العاده‌ای بر زبان انگلیسی و آموزش آن دارد،‌ در سمینارهای بین‌المللی مختلفی هم سخنرانی داشته است و …

این‌بار که شبکه‌های تلویزیونی را زیر و رو می‌کنید، اگر او را دیدید، به یاد بیاورید که ما درباره چه شخصیتی داریم صحبت می‌کنیم.

اما از این چهره دوست‌داشتنی چه درس‌های مفید و سازنده‌ای گرفته‌ام؟

  • درس اول) آرامش و خویشتن‌داری

حتی موقع سخنرانی‌هایش نیز، بسیار آهسته و حساب‌شده و خویشتن‌دارانه صحبت می‌کند.
دقیقاً درس‌هایی را که پل‌ژاگو در کتاب قدرت اراده‌اش داده است، انگار در وجود این مرد می‌توانید ببینید. تفکر سنجیده او، باعث می‌شود تا تمام گفتارها و رفتارهای وی، تحت نظم و کنترل خاصی باشد. به همین دلیل است که با قدرت نرم خود، می‌تواند اثر فراوانی بر طرف مقابلش بگذرد.

خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که موفقیت، بیشتر از این‌که به هیجان و شدت نیاز داشته باشد،‌ به توزیع آرام و عاقلانه انرژی نیاز دارد. یعنی هر روز، باید با یک سطح انرژی مشخصی اقدام به کار و برنامه‌ریزی کنید؛ چنین نباشد که بعضی وقت‌ها تند و بعضی وقت‌ها کند به سمت هدف‌تان بروید.

من احساس می‌کند دکتر شاه حسینی، چنین انسانی است؛ انرژی روزانه او در همه طول سال، یکسان است و به همین علت، به موفقیت‌های خوبی رسیده و می‌رسید.

 

  • درس دوم) تمرکز و تخصص

از دیگر درس‌های بزرگی که از این چهره آموخته‌ام، تخصص‌گرایی و تمرکزگرایی بوده است.

دکتر معتقد است قرار نیست در طول زندگی، مدام از این شاخه به آن شاخه بپریم، بلکه باید روی شاخه‌ای بنشینیم و آن‌قدر خوب آواز بخوانیم که دیگران به‌واسطه آواز خوش ما، بیایند و زیر این شاخه اتراق کنند.

تخصص، دقیقاً چنین چیزی است.

بسیار شنیده‌ایم و دیده‌ایم که انسان‌های زیادی، مدام دنبال موقعیت‌هایی هستند که سودآور یا موفقیت‌آور است. غافل از این‌که چشم باز می‌کنند و می‌بینند که سال‌ها از زندگی‌شان گذشته و در هیچ حوزه‌ای، به هیچ تخصصی نرسیده‌اند.

دکتر معتقد است که تخصص، برای ما احترام و آرامش و امنیت و … به همراه می‌آورد؛ در واقع باعث می‌شود احساس مفید بودن داشته باشیم.

 

  • درس سوم) به‌روز بودن

روزی با دکتر شاه حسینی درباره آینده سخنرانی‌های انگیزشی در ایران صحبت می‌کردیم. به او گفتم با وجود این‌همه سخنران و سمینار و تکراری شدن بحث‌ها، آیا امیدی به این حوزه هست؟

پاسخ داد که سخنرانان بعدازاین، باید که بیاموزند تا به زبان انگلیسی سمینار داده و سخنرانی برگزار کنند. در این صورت است که می‌توانند خودشان را در رقابت نگه دارند. خود وي نيز آغاز به اين كار كرده بود و حالا، سابقه سخنراني و ارائه در سمينارهاي مختلف خارجي را هم به رزومه‌اش اضافه كرده است.

 

  • درس چهارم) سیستم‌گرایی

این یکی هم، جزو درس‌های خیلی خوبی است که از او آموخته‌ام.

او یک‌بار به من گفت که مطالعه‌ای درباره مؤسسات آموزش زبان داشته است. به این نتیجه جالب رسیده که این مؤسسات، تا پنجاه‌سالگی تأسیس‌شان، به خوبی و خوشی و با قدرت کار می‌کردند. اما وقتی‌که سن بنیانگذاران آن‌ها از پنجاه عبور کرده است، افت قابل توجهی کرده‌اند.

چرا؟ چون بنیه جسمی و روحی و روانی این بنیانگذاران کم می‌شود و درنتیجه، به‌اندازه گذشته نمی‌توانند بسیار کار کنند.

نتیجه؟ او قبل از این‌که به پنجاه‌سالگی برسد، سیستم‌سازی را در مؤسسات زبانش به کار گرفته است و حالا دیگر این آموزشگاه‌ها، بدون حضور او دارند کار می‌کنند و نیازی به حضور فیزیکی وی احساس نمی‌شود.

این، درسی اس که همه ما می‌توانیم بیاموزیم.
قرار نیست همه کارها را به‌تنهایی و باقدرت شخصی‌مان انجام بدهیم. شاید با این روش، تا جایی پیشرفت کنیم، اما وقتی‌که کارها زیاد و افراد تحت مدیریت ما فراوان می‌شوند، دیگر سررشته امور از دست ما خارج می‌شود.

در مورد تفکر سیستمی، قبلا یک دوره صوتی رایگان برای شما اینجا منتشر شده، حتما دانلود کنید و بخوانید.

 

  • درس پنجم) شروع به هر قیمتی

دکتر شاه حسینی، سال اولی که وارد دانشگاه شد، درواقع به‌عنوان داوطلب ذخیره وارد رشته دانشگاهی‌اش شد. یعنی او را در آب‌نمک خوابانده بودند تا اگر کسی انصراف داد، او به‌جای فرد انصراف دهنده وارد دانشگاه شود.

روز اولی که سر جلسه درس حاضر شد، از استادش پرسید که چطور می‌تواند وارد دکترا شده و دکترای تخصصی بگیرد؟ استادش، به او خندیده بود؛ درنتیجه هم‌کلاسی‌هایش هم به او خندیده بودند.

استاد گفته بود تو که با این رتبه و به‌عنوان نیروی ذخیره وارد دانشگاه شده‌ای، چطور جرئت می‌کنی درباره دکترا صحبت کنی؟ اما او رفت و دکترا گرفت؛ و حالا جزو معتبرترین کارشناسان تلویزیون و سخنرانان انگیزشی و توسعه فردی ایران است.

خود وی معتقد است که آدم باید یک‌جوری وارد حوزه‌های بزرگ بشود، تا بعداً بتواند از آن‌ها خارج بشود.

مثلاً می‌گفت خودش، به‌سختی وارد دانشگاه شده است؛ اما این مهم نیست. پس چه چیزی مهم است؟ این‌که می‌توانی دانشگاه را با دکترا تمام کنی؛ هر طور که واردش شده باشی.

پس، نتایج بزرگ ارزش این را دارند که حتی شروع بدی داشته باشیم، نه؟

از همین سری مقالات، بخوانید :

5 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت تی می‌گوید

    سلام من به تلاش وتولیدعلاقمندم ولی پسرم باوجوداینکه دانشجوی دکترای مکانیک(گرایش ساخت وتولید)هستندانگیزه کافی برای تولیدندارندراهنمایی فرمایید

  2. کاربر سوخت جت 0228 می‌گوید

    ما از طرفداران سایت شما هستیم و مطالب شما انگیزه اصلی ماست. سپاس

  3. کاربر سوخت جت hamb می‌گوید

    کاش در این سری مقاله هاتون بیشتر به هنرمندان موفق که در بیزنس همموفق هستند بپردازید
    باتشکر

  4. کاربر سوخت جت Rez می‌گوید

    این سری از مقاله هاتون درباره ی افراد موفق ایرانی خیلی خوبه

  5. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

    من تا حالا ایشون رو نمیشناختم ولی این مقاله باعث باهاشون اشنا بشم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**