کوسه های ترس شما را میخورند، اگر بدانند ترسیدید ! (چطور زنده بمانید و بلعیده نشوید؟)

کوسه های ترس را اطراف ایده ها، باورها و اهداف تان حس می کنید… به آرامی کوسه های ترس شما اهداف تان را تعقیب می کند و همواره منتظر فرصت اند که به آنها یورش ببرند، آنها را زخمی کنند و ببلعند !

و همه چیز تمام میشود…. همان احساس ناخوشایندی که سایه به سایه همراه شماست.

خانم آنجلا مِیدر پایه گذار کمپانی Fitlosophy میگوید «ترس، عاملی ست که نهایت تلاشش را می کند که گوش و چشم شما را در لحظات حساس، یعنی مواقعی که کسی می خواهد چیز مهمی را به شما بگوید، ببندد.»

ناگفته نماند که خانم مِیدر یک تازه کار نیست که از اندوخته های با ارزشش در مواجهه با این احساس کوبنده صرف نظر کند. او توانست در سال 2008 ، بر بزرگترین موانع فایق آید و استارت آپ خود را در زمینه ی «سلامت و تناسب اندام» در 10 کشور  گسترش دهد.

ترس فقط در شما وجود ندارد، همه کارآفرین ها و کسانی که میخواهند کاری بزرگ در زندگی انجام دهند، ترس را حس میکنند، در مصاحبه اخیر آنجلا میِدر گفت :«سطح مشخصی از ترس همواره، بطور خزنده ای، در درون من حضور دارد و این باعث میشود که در مقابل هر اتفاقی که در کارم رخ میدهد یک علامت سوال قرار دهم. فقط آینده ام نیست که مرا نگران می کند، من نسبت به خانواده ام و البته مشتریانم احساس مسیولیت می کنم»

و این کوسه های ترس، فارغ از هرگونه عاملی که ایجاد کننده ی آن است، واقعی است. نکته ی مهم این است که اگر این ترس را احساس نمی کنید بهتر است همین حالا از کارتان دست بکشید! چون به معنای این است که کاری مهم یا بزرگی انجام نمیدهید و در حاشیه امن زندگی تان در حال بازی هستید…

سوال مهم تری که پرداختن به آن اهمیت بسزایی دارد این است که این ترس چگونه «حس» میشود و «عوامل ایجاد کننده ی آن» کدامند؟

اگر میترسید، تنها نیستید !
در کشورمان آمار دقیقی نمیتوان از کارآفرینان پیدا کرد و متاسفانه وضعیت آماری خوب برای تحلیل نداریم، اما هر آماری از کشور آمریکا بخواهید در دسترس است ! برای مثال، تقریبا 30 درصد از کارآفرینان آمریکایی به ترس از شکست اذعان دارند.

جالب است که بدانید این دسته از کارآفرینان و البته کارآفرینان بیشماری که طعم نمونه های دیگری از ترس مثلِ ترس از شرمساری، ترس از دست دادن مشتریان، ترس از دست دادن اعتماد سرمایه گذاران را می چشند، راه اندازی یک شرکت را دومین ترس بزرگ خود معرفی می کنند و ترس از طلاق و مسئولیت های والدینی در رتبه های بعدی قرار دارند.

از آنجایی که تشابه آماری زیادی بین رفتار مردم آمریکا و ایران وجود دارد میتوانیم با یک نسبتی، ترس از راه اندازی کسب و کار را دومین ترس بزرگ مردم خودمان هم بدانیم… (بروید بیرون از مردم بپرسید آیا می ترسید کاری را از صفر شروع کنید؟)

اگر طبعا با اینگونه از ترس بیگانه اید، هیچگاه نمی توانید در قالب یک کارآفرین قد علم کنید.

در بابِ ترس، مسئله ای حاد تر پیش می آید به نام «فلج موضعی» این فلج موضعی میتواند در روح و روان فرد نیز رخنه کرده و بیش از هر چیز دشمن نو آوری باشد.

ترس مهلک است، نفس را بند میاورد. این حس کشنده، همانند حس داشتن کسب و کاری است که هیچگاه کلید نمیخورد، حس سرمایه ای که هیچگاه بدست نمی آید و حس تصمیمی که هیچگاه گرفته نمیشود.

خبر خوب این است که شما بعنوان یک کارآفرین یا مدیر ارشد، در میان این کوسه های ترس با دندان هایی درنده،  تنها نیستید. قوت قلب تان را از دست ندهید چون همراهانی دارید که توسط همان دسته ازکوسه ها احاطه شده اند و آنچنانکه ضرب المثلی قدیمی اشاره می کند، «مشکل خوب مشکلیِ که همه داشته باشند.»

با توجه به اینکه سالانه 100 میلیون کسب و کار در دنیا آغاز میشود- هر ثانیه 3 کارآفرین با ترس دست به گریبان اند. 11 هزار کارآفرین در هر ساعت انواع و اقسام ترس را تجربه می کنند و برخی از آن پوست کلفت هایشان که یک چـــرای قوتی برای کارآفرینی دارند احتمالا به کوسه های ترس می گویند: «برین به جهنم، بزارین کارمو بکنم !»

ما در این مقاله ای که درحال خواندن آن هستید میخواهیم به دو موضوع مهم بپردازیم :

  1. ماهیت ترس چیست؟ و چرا خیلی مهم است اول کوسه های ترس را از نزدیک ببنینید…
  2. چطور ترس تان را مهار کنید؟ و جان سالم از دست کوسه های ترس به در ببرید…

اگر ترس، همان چیزیست که باعث شده شما موفق نشوید، به این مقاله به شدت نیاز دارید !

راستی، دیدگاه تان را زیر همین پست راجع به این سوال بنویسید :

شما در مواقعی که میترسید، چه کاری انجام میدهید که اثرگذار باشد؟

 

 

و در همین زمینه، نوشته های زیر را هم توصیه میکنیم حتما بخوانید :

16 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت lee می‌گوید

    اکثر ترس های ما بعلت ناآگاهی ما از شرایط آینده و عدم برنامه ریزی و آمادگی جهت مواجهه با شرایط جدید هست…چون ذهن ما وقتی نسبت به چیزی علم نداشته باشه نسبت به اون حساس میشه و جهت حفظ امنیت ما ، مارو به ترس دچار میکنه…پس ترس چیز بدی نیست و بستگی داره چطوری بهش نگاه کنی، ترس مثل یک آلارم هشداره و به ما میگه که باید آمادگی خودمون رو بالاتر ببریم…باید باور های قدیمی درباره شکست رو کنار بذاریم و ذهنمون رو از نو برنامه ریزی کنیم با باورهای جدید و بهتر در اینصورت از ترسها و شکستها استقبال هم میکنیم…یک راه صحیح برای ایجاد باورهای درست ، عضویت در وبسایت کارآفرینان جوان 12ceo.ir

  2. کاربر سوخت جت r938 می‌گوید

    ترس هر ادم بستگی به باور های شخص نسبت به ترس دارد. ترس یعنی دارم خیلی خوب پیش میروم و دچار رشد خواهم شد
    ترس به این معناس که رویای بزرگی دارید و هر چه رویای شما بزرگ تر باشد ترس بیشتری هم خواهید داشت…

  3. کاربر سوخت جت user می‌گوید

    من به مرور زمان یاد گرفتم که از نترسیدن هام و خوشی هام بیشتر بترسم تا ناخوشی هام و ترسام، ترسها یکی از نقاط عطف نمودار پیشرفت هستند . من مدتی پیش روزی چنان درمانده شدم که در تنهایی گریه ای سوزناک کردم که هر که ظالمی میدید دلش به رحم میومد، اما فکر میکنم بعد از اون دوباره زاده شدم.بعد از اون احساس میکنم مدام در حال رشد هستم و چنان خوشی ای احساس میکنم که در دوران شیرین کودکی هم نکرده بودم.من از تمام تعلقات و گذشته ای که داشتم آزاد شدم و همینک احساس پادشاهی میکنم! ترس نشانه مسئولیت پذیری و واقع نگری هست.. و
    اگر ترسیدید بدونید تنهایید و افراد وقتی تصمیم های بزرگ میگیرن تنها میشن!
    پایان شب سیه سپید است..

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام و تشکر از شما دوست عزیز که دیدگاه و تجربیات تان را با ما در میان گذاشتید، طبق طرح جدید هم افزایی دیدگاه ها یک روز به اشتراک سوخت جت شما اضافه شد.

  4. کاربر سوخت جت osha می‌گوید

    با سلام/ با تشکر از مطالب شما در صورت امکان از سمینارهای تصویری سخنرانان انگیزشی نیز استفاده نمایید. با تشکر

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      به زودی…

  5. کاربر سوخت جت idmn می‌گوید

    با تشکر از مقاله مفیدتان،من تجربه ای مشابه داشتم و چند سال قبل در کسب و کارم دچار بحران شدم که منجر به تعطیلی بخشی از کارم شد ولی خدا رو شکر خیلی زود خودم رو جمع و جور کردم و بر خلاف گفته های اطرافیانم که همواره من رو از تجربه مشابه میترسوندن،الان خیلی نسبت به دفعه اول در کارم موفق هستم و به شخصه این رو تجربه کردم که هر وقت از چیزی ترسیدی با اقدام کردن ، ترس به کلی از بین میره

  6. کاربر سوخت جت 1968 می‌گوید

    به نظرم این ترس باید باشه تا حس اضطرار ایجاد بشه و آدم رو وادار به حرکت و پیشروی کنه وگرنه روزمرگی و درجا زدن پیش میاد پس باید با ی ذهن آماده این ترس رو به سمت و سویی مثبت هدایت کرد-با تشکر از بابت این مقاله فوق العاده کاربردی

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با تشکر از اینکه دیدگاهتان را با ما در میان گذاشتید؛ طبق طرح هم افزایی دیدگاه ها یک روز به اشتراک شما اضافه شد.

  7. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    مقاله خوبی بود.
    من به چیز بگم از قدیم گفتن از هر چی بدت میاد سرت میاد.شما وقتی که میترسین یا احساسای مخرب و ویرانگر میکنین بخشی از انرژی ماها برای انجام فعالیت روزانه گرفته میشه و بی شمار اثرات روحی جسمی روتون میذاره.
    اینو به شما میگم که برای اینکه به ترستان غلبه کنین خودتونو به موقعیت ترسناک نزدیک کنین اونوقته که میبینین اونجور که فکر میکردید ترسناک نیس.
    ماانسانا نمیدونم همه چیو خیلی بزرگ میکنم به هرحال موفق موید باشین روز خوش دوستان

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام و تشکر از اینکه دیدگاه تان را با ما گذاشتید؛ دقیقا در مقاله نیز ذکر شده هرچقدر به ترس نزدیکتر شوید، از شما دور میشود. ممنون که در طرح هم افزایی دیدگاه های شرکت کردید. یک روز به شارژ سوخت جت شما اضافه شد، موفق باشید.

  8. کاربر سوخت جت ando می‌گوید

    عالی بود. هروقت ترسیدین از روشی که من استفاده میکنم استفاده کنین و بدترین وضعیت ممکن رو تصور کنین که چه اتفاقی میتونه بیافته یعنی بدترین بدترین و بدترین حالت ممکن اوکی؟ حالا راحت برین اون کارو انجام بدین چون خیلی وقت ها هیچ ایده ای از بدترین حالت ممکن نداریم و وقتی بهش فکر میکنیم میبینیم عههه اونقدرا هم افتضاح و بحرانی و بد نیستا و خیالمون راحت میشه و اوننکارو انجام میدیم !!!!! پیشنهاد میکنم یه بار استفاده کنید خیلی جواب میده

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با تشکر از شما دوست عزیز به خاطر شرکت در طرح هم افزایی دیدگاه ها. یک روز طبق طرح جدید به حساب کاربری پروژه سوخت جت شما اضافه شد. با تشکر

  9. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    معرکه بود یه مقاله درست و حسابی و کارآمد
    میخوام یکی از کارهایی که موقع ترسیدن انجام میدم رو به شما بگم شاید بدرد دوستان دیگه هم خورد : وقتی میترسید فقط به نتیجه مثبت فکر کنید و به خودتون تلقین کنین که به جز این نتیجه مثبت هیچ نتیجه دیگه از امکان نداره بدست بیاد……… خیلی وقت ها با این تکنیک تونستم به ترسم غلبه کنم البته بعضی وقت ها نتیجه منفی حاصل شد اما مطمئنم اگه ازین تکنیک استفاده نکرده بودم همه مواقع نتیجه منفی بدست میاوردم. ممنون از تیم کارافرینان جوان.

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام و سپاس از شما که دیدگاه تان را با ما و دیگر کاربران وبسایت به اشتراک گذاشتید؛ طبق طرح جدید دیدگاه های هم افزایی یک روز به اشتراک سوخت جت شما اضافه شد. موفق باشید.

      1. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

        احسنت به شما به خاطر این طرح زیبا واقعیتش من اصلا ندیده بودم همچین طرحی گذاشتین ولی الان که متوجه شدم کارتون رو تحسین میکنم… شاد و پیروز باشین.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**