دلایل بی انگیزگی چیست؟ + 10 راهکار فوری برای درمان بی انگیزگی

همیشه در ابتدای کار پر از انرژی و بمب انگیزه هستیم اما هر چه زمان بیشتری میگذرد بی انگیزگی در وجود ما بیشتر نقش میبندد اما چاره چیست ؟ چگونه میتوانیم در مسیر موفقیت با انگیزه بمانیم !

تنها کلید موفقیت این است که آستین‌ها را بالا بزنید و برای دستیابی به هر خواسته و هدفی که در زندگی دارید،دست به کار شوید.به هر حال قرار نیست موفقیت با پای خودش به سراغتان بیاید،بلکه باید از جا برخیزید و برای تحقق اهدافی که در سر دارید،دست به کار شوید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم دلایل بی انگیزگی تان را پیدا کرده و بتوانید با هر کدام به درستی برخورد کنید.

گاهی اوقات ما اهدافی را داریم اما به دلایلی نامعلوم انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهیم.بهترین راه برای رسیدن به هدف، داشتن انگیزه‌ی کافی و شناخت عوامل از بین برنده‌ی انگیزه است.

دلایل بی انگیزگی همراه با راه حل فوری

 

» دلیل اول بی انگیزگی : نداشتن هدف و مسیر مشخص

چنانچه هدف یا خواسته‌ی مشخصی نداشته باشید، انگیزه‌ای هم برای دست به کار شدن نخواهید داشت. واقعیت این است که اگر تصویر واضحی از مقصد مورد نظرتان باشید، زندگی برایتان یکنواخت و کسالت‌بار می‌شود و در این صورت برای دست به کار شدن، احساس نیاز نمی‌کنید.

بهتر است ابتدا ببینید، در زندگی خود چه خواسته‌ای دارید و چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ دلتان می‌خواهد در زندگی‌تان، چه تجربیاتی کسب کنید و می‌خواهید چه میراثی از خود به جا بگذارید و چگونه از شما یاد کنند؟

 

»  دلیل دوم بی انگیزگی : بی‌میلی

هرگاه از انگیزه سخن به میان می‌آید، در واقع دلیل یا چرایی انجام یک کار اهمیت پیدا می‌کند. اگر چه گاهی اوقات خواسته یا هدف مشخصی دارید، میل و رغبت چندانی برای دنبال کردن خواسته‌ی خود و رسیدن به سر منزل مقصود ندارید.

درست در چنین وضعیتی است که بی‌انگیزگی به سراغتان می‌آید و شما را از دنبال کردن خواسته و هدفی که دارید، باز می‌دارد.در چنین شرایطی، بهتر است به دنبال دلایل مهم‌تر و مؤثرتر باشید تا در سایه‌ی انگیزه،به خواسته‌تان تحقق ببخشید.

همچنین می‌توانید خواسته یا هدفی دیگر را برای خود برگزینید، هدفی که در واقع انگیزه بخش باشد و شور و شوق حرکت را در وجودتان زنده کند.

 

» دلیل سوم بی انگیزگی : سریع جواب نگرفتن

راهکار شماره یک برای درمان بی انگیزگی
درمان بی انگیزگی

گاهی اوقات افراد انتظار دارند در مدت زمان بسیار کوتاهی از کارها و اقداماتی که انجام داده‌اند،نتیجه بگیرند.به طور مثال، یک رژیم غذایی مشخص را در برنامه‌ی خود قرار می‌دهند اما پس از گذشت دو ماه،همین که نتیجه‌ی دلخواهشان حاصل نمی‌شود،دیگر از آن رژیم غذایی پیروی نمی‌کنند و آن را رها می‌کنند.

بهتر است برای پیگیری خواسته یا هدفتان،یک زمان‌بندی منطقی و واقع‌بینانه در نظر بگیرید و هر اقدامی را درست در زمان و مکان مناسب خود انجام دهید.

 

» دلیل چهارم بی انگیزگی : پشتیبان نداشتن

هرگاه احساس کنید کسی باورتان ندارد و برای اطرافیانتان فرقی ندارد که به خواسته یا هدفتان برسید،بی‌انگیزگی به سراغتان می‌آید و پیمودن راه برایتان سخت و دشوار می‌شود،بهتر است در بین اطرافیانتان به دنبال افرادی باشید که همراهی‌تان می‌کنند و شما را به دنبال کردن راهی که پیش رو دارید،تشویق می‌کنند.

شاید باورتان نشود، اما همراهی و تشویق دیگران تأثیر معجزه‌آسایی دارد.

 

» دلیل پنجم بی انگیزگی : خود را باور نداشتن

دلایل بی انگیزگی
زابطه بی انگیزگی و افکار

گاهی اوقات در ابتدای راه،چنان انگیزه‌ای در وجودتان موج می‌زند که حرکت در مسیر تعالی و پیشرفت را با کار و تلاش فراوان آغاز می‌کنید اما چون خودتان را باور و به قابلیت‌های خود،برای تحقق خواسته‌هایتان ایمان ندارید،شک و تردید در وجودتان نمایان می‌شود و از کار و تلاش دست برمی‌دارید.درست در همین لحظه است که با خود می‌گویید:«از همان اول می‌دانستم که نمی‌توانم…».

واقعیت این است که هرگاه افسارتان را در اختیار افکار منفی قرار می‌دهید،آرام آرام شک و دودلی در وجودتان لانه می‌کند و نهال انگیزه در وجودتان پژمرده می‌شود.بهتر است هرگاه فرصت پیدا می‌کنید،به خواندن مطالب و کتاب‌هایی بپردازید که حس اعتماد به نفس را در وجودتان زنده می‌کند و شما را به پیمودن راه و رسیدن به سر منزل مقصود وا می‌دارد. در چنین شرایطی سوخت جت را اصلا فراموش نکنید. قسمت ویدیوهای انگیزشی می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

اگر برایتان امکان دارد با افرادی نشست و برخاست کنید که خواسته یا هدف مشابهی داشته‌اند و به آن دست یافته‌اند.

 

» دلیل ششم بی انگیزگی : ضعف جسمانی

به طور حتم،شنیده‌اید که عقل سالم در بدن سالم است، گاهی اوقات انگیزه‌ی بسیار بالایی دارید،اما به دلیل ضعف جسمانی نمی‌توانید آنگونه که شایسته است،خواسته‌ی خود را پیگیری کنید.پس بهتر است از خود مراقبت کنید،خوب غذا بخورید،ورزش کنید و مراقب سلامتی‌تان باشید. با این فرمول می‌توانید انرژی‌تان را به خوبی مدیریت کنید.

تردیدی نیست،اگر بدنتان سرشار از انرژی باشد، تند و سریع از خواب برمی‌خیزید و از همان اول صبح دست به کار می‌شوید اما اگر بدنتان ضعیف باشد،از همان نخستین ساعات روز احساس خستگی می‌کنید.

 

»  دلیل هفتم بی انگیزگی : عدم تمرکز

هرگاه خواسته یا هدفی را دنبال می‌کنید،مسائل و موضوعاتی پیش می‌آیند که تمرکزتان را به هم می‌زنند و مانع از آن می‌شوند که خواسته‌ی خود را پیگیری کنید.اگر به این مسائل فرعی بها بدهید و به آن‌ها توجه کنید،از ادامه‌ی راه باز خواهید ماند و به تدریج بی انگیزگی گریبان شما را خواهد گرفت.

برای اینکه گرفتار مسائل حاشیه‌ای نشوید،مرتب اقدامات و کارهایی را که انجام می‌دهید، ارزیابی کنید.ببینید هر اقدامی که در حال حاضر انجام می‌دهید،شما را به خواسته و هدفتان نزدیک‌تر می‌سازد یا شما را از آن دور می‌کند.

» دلیل هشتم بی انگیزگی : بی‌حوصلگی

دلایل بی انگیزگی
دلایل بی انگیزگی

اغلب اوقات داشتن یک تصویر کلی از مقصد مورد نظرتان،هیجان و انگیزه‌ی بیشتر را ایجاد می‌کند تا این که خود را به جزئیات کار مشغول کنید،با این حال،برای اینکه تصویر درستی از مبدأ و مقصد داشته باشید،توجه به جزئیات هم ضروری به نظر می‌رسد اما این گونه مسائل نباید موجب دلزدگی شما از کار شود.به عنوان مثال،اگر به دنبال کاهش وزن باشید و دویدن برایتان کسالت‌بار و ملال‌آور شود،به تدریج انگیزه‌ی خود را از دست خواهید داد.

در این صورت باید به دنبال یک فعالیت جایگزین باشید که همان تأثیر دویدن را داشته باشد و با سوزاندن چربی‌های اضافی بدنتان، سبب کاهش وزن شود.

همچنین اگر قصد دارید کسب و کار تازه‌ای راه بیندازید و به همین علت باید چندین کار خسته کننده و کسالت‌بار را انجام بدهید،بهتر است افرادی را به کار بگیرید تا این کارها را انجام بدهند.

» دلیل نهم بی انگیزگی : افراد بدبین

افراد منفی‌باف همچون علف‌های هرزی هستند که چشمه‌ی جوشان انگیزه را در وجودتان می‌خشکانند. این عده از افراد،مرتب از یأس و ناامیدی حرف می‌زنند و سبب بی انگیزگی در شما میشوند. هر چه از دستتان برمی‌آید، انجام دهید تا این افراد در پیرامونتان نباشند، تا آنجا که برایتان امکان دارد، با افراد بدبین و منفی‌باف نشست و برخاست نداشته باشید.

[bs-quote quote=”«از انسان‌هایی که مدام آمال و آرزوهایتان را کوچک می‌شمارند،دوری کنید.انسان‌های کوچک همیشه کارشان همین است اما با بزرگان نشست و برخاست کنید که همنشینی با آنان شما را به بزرگی می‌رساند».

” style=”default” align=”center” color=”#405768″ author_name=”مارک تواین” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2020/04/مارک-تواین-1.jpg” author_link=”https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9_%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%86″][/bs-quote]

» آخرین و مهم ترین دلیل بی انگیزگی : برنامه‌ی مشخص نداشتن

چنانچه برنامه‌ی شفاف و مشخصی نداشته باشید،فقط وقت و انرژی خود را تلف خواهید کرد. تردیدی نیست که اگر بخواهید به مقصد مورد نظرتان برسید، باید یک برنامه‌ی شفاف و یک نقشه‌ی راه دقیق داشته باشید.در غیر این صورت پس از مدتی متوجه می‌شوید که نه تنها به هدفتان نزدیک‌تر نشده‌اید بلکه در تمام این مدت،وقت و انرژی خود را هدر داده‌اید.به این ترتیب، یأس و ناامیدی به سراغتان می‌آید و به بی انگیزگی دچار میشوید. پس بهتر است یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید و در چارچوب آن عمل کنید.

[bs-quote quote=”«هر کس برنامه‌ریزی نداشته باشد، به چیزی جز شکست نمی‌اندیشد».

” style=”style-2″ align=”left” color=”#9e4f4f” author_name=”وینستون چرچیل” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/08/چرچیل.jpg” author_link=”https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86_%DA%86%D8%B1%DA%86%DB%8C%D9%84″][/bs-quote]

 

رمز موفقیت داشتن هدف است، اما شناخت موانع نیز از اولویت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر چقدر شما نسبت به مسیر خود شناخت داشته باشید، خواهید توانست به خواسته‌ها و اهداف خود دست یابید. موانع راه خود را شناخته و در جهت رفع آن کوشا باشید.

به همین دلیل شدیدا توصیه می‌کنیم که ویدیوی اختصاصی هدف‌گذاری را از جک کنفیلد از دست ندهید:

در این ویدیو شما یاد می‌گیرید:

  • چرا اهمیت هدف‌گذاری از چیزی که فکر می‌کنید بیشتر است؟
  • چرا از هدف‌گذاری دل‌زده هستید؟ و چرا بیشتر مردم هدف‌گذاری نمی‌کنند؟
  • چطور واقع‌بین باشیم و اهداف بزرگی برای خودمان بگذاریم؟
  • چطور اهداف نادرست را تشخیص داده و از شکست‌های آینده جلوگیری کنیم؟
  • چطور تشخیص دهیم که هدفی به درد ما می‌خورد یا باید بی‌خیالش شویم؟
  • چرا بعد از مدتی انگیزه و اشتیاق‌مان را برای به دست آوردن اهداف از دست می‌دهیم؟

برای دانلود ویدیو کلیک کنید.

 

5 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت نا می‌گوید

    ممنون از مطالبی که گذاشتید ولی فردی به خاطر مسایل اجتماعی منفی نگر بشه باید چه کار کرد ؟؟؟
    در سالهای 97 تا 99 ایجاد تورم نجومی باعث شده خیلی از افراد از جمله خودم کاملا بی انگیزه بشم نگاه میکنم به چند سال سخت کوشی و تلاشی که کردم که تونستم به رویاهام نزدیک بشم ولی با وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده تماما بر باد رفت الان میبینم که فقط توی اون سالها خودم را اذیت کردم

  2. کاربر سوخت جت 2524 می‌گوید

    سلام عالی بود مرسی

  3. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    واقعا زیبا بود ممنونم.

  4. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    سلام وخداقوت در بالا یکی از صحبت های استیو جابز رو نوشتید که عکسش مال یکی دیگه هست

    1. کاربر سوخت جت می می‌گوید

      عکس مارک تواین است.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**