راز حل کردن مسائل پیچیده به روش فوق خلاقانه

راز حل کردن مسائل پیچیده به روش فوق خلاقانه

 

تا به حال پیش آمده در زندگی یا کسب و کارتان به مشکلی برخوردید که به هر دری زدید نتوانستید راه حل آنرا پیدا کنید؟ و یا یک مشکل ساده تبدیل به کابوس شده باشد برایتان؟ اگر جوابتان مثبت است این نوشته کمک زیادی به شما خواهد کرد…

شما در هنگام مواجهه با چنین مشکلاتی، نیاز به یک راه حل خلاقانه دارید، راه حلی که شاید ساعت ها با یک تفکر منطقی، هرگز به آن دست نخواهید  یافت ! زیرا قبلا خودتان بارها و بارها انواع راه ها را 0 تا 100 آنرا بررسی کرده اید جواب نگرفته اید

آرت مارکمَن (Art Markman) روانشناس شناختی و نویسنده کتاب تفکر هوشمندانه، راهی برای حل مسائل به صورت خلاقانه پیدا کرده است که در کتاب پرفروش اش نیز به آن اشاره کرده. شما در این مقاله قرار است چکیده و کاملا کاربردی شده ی روش آرت را بخوانید تا از همین الان برای مسائلتان از آن استفاده کنید

آرت مارکمَن معتقد است :
یک راه حل خلاقانه ،یعنی مسائل را از نو تعریف کنید
تمام آنچه به عنوان حل خلاقانه مسئله باید بدانید این است که فرض کنید چیزی میدانید، که به شما کمک خواهد کرد این مسئله را حل کنید و همین الان هم به آن فکر میکنید. برای این منظور راه های مختلفی را امتحان کنید، هر راهی که فکر را میکنید، حتی اگر کاملا بی منطق باشد، زیرا حافظه شما در حال جستجو برای نشانه هایی از چیزی است که شما به او تلقین کرده اید میداند !

با تغییر صورت مسئله، بازآفرینی مسئله و یا تشریح مسئله به روشی دیگر، مغز شما را از حالت ثابت و نرمال خارج میکند تا انواع جا ها را در حافظه تان برای پیدا کردن چیزی که منتظر آن هستید، بگردد. به هر مقدار روش های مختلفی را امتحان کنید، به همان میزان نشانه های جدید به مغزتان برای یافتن راه حل خواهید داد.

برای این منظور دو سوال کلیدی وجود دارد به عقیده آرت که میتواند به شما کمک کنید :

  1. این چه نوع مسئله ای است؟
    اغلب اوقات، ما فقط به این دلیل در یک مسئله درجا میزنیم زیرا برای مسئله یک چارچوب انتخاب کردیم. زمانی که به صورت اختصاصی برای یک مسئله فکر میکنید، برای آن چارچوب مشخص میکنید در واقع در حال حد و مرز قائل شدن برای حافظه تان هستید و دارید بر روی خلاقیت تان سرپوش میگذارید.

به جای آن ریشه ای فکر کنید. عمق مسئله و پیشینه آنرا پیدا کنید.

برای مثال، جارو برقی را در نظر بگیرید. قبلا جارو برقی ها یک کیسه همراه درون آن با خود داشتند و هنگام پرشدن کیسه از گرد و خاک و …، باید فرد دارند آنرا تخلیه میکرد و مجددا کیسه خالی را وارد دستگاه جاروبرقی میکرد.

محققین برای حل این مسئله، سعی بسیاری کردند تا یک فیلتر خوب برای جاروبرقی درست کنند. تا حدی هم موفق شدند. اما؛
جیمز دایسون (James Dyson) یک فرد خلاق در حل مسائل، مسئله جاروبرقی را از دید دیگری بررسی کرد. او متوجه شدن مشکل در جداسازی است و جداسازی فقط کار فیلتر نیست. او روش های متعددی را برای جداسازی گردوخاک از هوا انجام داد و سپس توانست مخترح جاروبرقی های بدون کیسه ی طراحی کند (Dual Cyclone) که بر اساس چرخش تندبادی عمل میکند.

 

  1. به غیر از من چه شخص دیگری چنین مشکلی دارد؟
    هنگامی که به صورت عمقی به مسئله تان مینگرید، متوجه میشوید، اکثر افرادی که میبینید مشکل شما را ندارند، در واقع آنها به روش خودشان آنرا حل کرده اند. خب چرا روش آنها را امتحان نکنیم؟

برای مثال: دایسون متوجه شد کارخانه های چوب و الوار سازی، از از سیکلون صعنتی استفاده میکنند تا خاک اره را از هوا جدا کنند. سپس او نیز از این تکنولوژی استفاده کرد و مشکل جاروبرقی ها را یکبار برای همیشه حل کرد و فیلتر را از جاروبرقی ها حذف کرد.

زمانی که متوجه میشوید، مسئله شما بارها و بارها توسط دیگران حل شده، و راه حل های آنها را مشاهده میکنید، ناخودآگاه یا راه حل های موجود برای مسائل شما هم جوابگو هستند و یا اگر نیستند به شما کمک میکنند یک راه حل فوق العاده منحصر به فرد بدست آورید.

 

در همین زمینه، مطالب زیر را از دست ندید :

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت nazy می‌گوید

    سایتتون ی طوریه که ادم اصلا دوست نداره از سایت خارج بشه.خیلی حرفه ای و خلاقانه است.البته ایرادات کوچکی هم داره ولی کفه ی مطالب تاثیر گذارش خیلی سنگین تره.ممنون

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**