دو رژیم فکری مناسب برای رسیدن به تناسب افکار

واگرنه تناسب فکری تان به هم میریزد...

تا به حال چیزی راجع به رژیم فکری شنیدید؟

بسیاری از ما به خصوص خانم ها، به دنبال رژیم های مختلف غذایی هستیم تا اندام ایده آل داشته باشیم، دیرتر پیر شویم، پوستمان لطیف بماند و… این موضوع به قدری برای برخی از ما حیاتی و مهم است که برای غذاهایی که می خوریم محدودیت های زیادی داریم، باید و نباید هایی تعیین می کنیم و سراغ چربی ها و غذاهای مضر نمی رویم.

حتی گاهی روی علاقه مان هم چشم می بندیم و مقاومت می کنیم…
خود من طرفدار پر و پا قرص شیرینی جات بودم، اما چون از ضرر آن ها آگاهی داشتم، سعی کردم دور خیلی از خوراکی هایی که دوستم داشتم از جمله شکلات خط بکشم  و بعد از کمی تلاش موفق شدم.

اما مهم تر از بدن فیزیکی ما، افکارمان هستند که زندگی مان را میسازند، آیا رژیم فکری میگیریم؟
سوال مهمی که قصد دارم اینجا مطرح کنم، این است :

  • چند درصد از ما برای روح و افکارمان، رژیم نوشته ایم؟
  • چند در صد از ما همان طور که میزان چربی و شیرینی غذایمان را کنترل می کنیم، مراقب افکاری که به ذهنمان می رسد هستیم؟

متاسفانه رژیم جسمی و ظاهری این روزها طرفداری بیشتری نسبت به رژیم فکری دارد.

تصور کنید اگر بیماری بسیار سختی داشتید و پزشک تان از شما می خواست برای بیش تر زندگی کردن دور بعضی خوراکی ها را خط بکشید و آن ها را به طور کامل از زندگی تان حذف کنید، آیا این کار را انجام می دادید؟ به نظر من نود درصد ما به حرف پزشک گوش می کردیم، چون دلمان می خواهد بیش تر زندگی کنیم و زنده بمانیم.

افکار منفی و برخی رفتارهای بد، همان خوراکی های مضری هستند که باید دور آن ها خط بکشیم، زیرا دیر یا زود باعث مرگ آرزوهایمان خواهند شد و ما را از رسیدن به خوشبختی باز خواهند داشت.

حتی برخی رفتارهای منفی آرامش روزانه مان را هم از ما می گیرند و باعث به هم خوردن روابط مان می شوند.
برایان تریسی در این باره گفته «همان طور که هر چه می خورید روی شما اثر می گذارد، آن چه را هم که به ذهن تان می دهید برایتان تعیین کننده است.»

اگر می خواهید زندگی بهتری داشته باشید، لازم است از همین لحظه رژیم های جدیدی برای روح و افکارتان، وارد زندگی متن  کنید.همان طور که یک شخص چاق می تواند در هر سنی شروع به گرفتن رژیم لاغری کند، شما هم در هر سن و موقعیتی که قرار دارید می توانید شروع به انجام رژیم ذهنی کنید.

من در ادامه چند رژیم مناسب و مهم برای شما پیشنهاد میکنم :

» رژیم دوری از افکار منفی

افکار منفی دشمن بزرگ رویاها و زندگی ما هستند و قبلا در مقاله «قاتل زنجیره ای رویا هایتان» خواندید چطور آنرا دستگیر و برای همیشه به سلول انفرادی منتقل کنید؛ بسیاری از ما در طول روز دائم در حال سر و كله زدن با این افکارمان هستیم و اگر این افکار منفی باشند، به خاطر آن ها موقعیت های زیادی را از دست می دهیم.

«آدمی ساخته ی افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز می اندیشیدید.» ـــ موریس میترلینگ

برخی از ما عادت داریم خودمان را به خاطر اشتباهات و اتفاقات  گذشته محکوم کنیم و یا نگران آینده ای که هنوز نیامده باشیم.

شاید ما خبر نداشته باشیم این افکار می تواند زندگی ما را خراب کند و فرداهای بهتر را از ما بگیرد.

بهترین راه کنترل آن و جایگزینی شان با افکار مثبت و امید بخش است. در قدم اول باید آگاهی مان را بیش تر کنیم و افکار منفی مان را بشناسیم و آن ها را بنویسیم و بعد سعی کنیم آن ها را به مثبت تغییر دهیم.

البته این کار در ابتدا کار آسانی نیست خصوصا اگر سال ها با افکار منفی زندگی کرده باشید؛ ولی نباید نا امید شوید، زیرا به مرور زمان راهش را پیدا می کنید و به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. شما باید راه هایی را برا افزایش اعتماد به نفس پیدا کنید و هر روز جملات تاکیدی مثبت درباره ی خودتان و توانایی هایتان به کار ببرید تا به مرور زمان تبدیل به فکر مثبت دائمی شوند.

 

» رژیم بی ریا کمک کردن و مهربان بودن

بیش تر آدم های موفق، انسان های مهربانی هستند و بدون توقع می بخشند و به دیگران کمک می کنند.

آن ها به این راز بزرگ پی برده اند که در دنیا برای همه امکانات زیادی فراهم است و هیچ کس حق شخصی دیگری را نمی خورد و با کمک کردن نه تنها فقیر نمی شوند بلکه ثروت بیش تری به سمتشان جذب می شود. آن ها از انرژی مثبتی که در مهربانی و کمک وجود دارد آگاه هستند و می دانند هر چه کنند، به خودشان باز می گردد.

مهربان که باشیم، مهربانی چند برابر تر به زندگی خودمان برخواهد گشت. در واقع کمک به دیگران و داشتن قلبی مهربان به جز مزیت اخلاقی که به حساب می آید، یکی از اصول موفقیت است‌.

«وقتی شما در رابطه با دیگران مهربان و خوب هستید، بیشتر از همه به خودتان خوبی می کنید.»
ــــ بنجامین فرانکلین

سعی کنید مهربانی و کمک به دیگران را به عنوان الگویی مهم در زندگی تان پیاده کنید. البته موضوع مهمی که در این باره وجود دارد، این است که نباید منتظر تشکر و قدردانی باشید.

این کمک و مهربانی شما اثر خودش را گذاشته پس منتظر قدردانی از سمت طرف مقابل نباشید.

حتی دیل کارنگی در کتاب معروف آیین زندگی میگوید «اگر ما به دنبال سعادت و خوشبختی هستیم باید از فکر کردن درباره حق شناسی یا حق ناشناسی خودداری کنیم و محبت و خوبی را تنها برای شادی درون انجام دهیم.»

شکسپیر نیز در این باره سخن زیبایی گفته است که ذکر آن نیز خالی از لطف نیست «شادمانی در خانه ای است که مهر و محبت در آن مسکن دارد.» علاوه بر مواردی که ذکر کردم، رژیم های دیگری نیز وجود دارند که می توانند در خوشبختی و سعادت شما اثر زیادی گذاشته و استرس و مشکلات را به مرور از زندگی تان بیرون کنند.

از جمله ی این رژیم ها، می توان به رژیم کمتر حرص خوردن، رژیم قضاوت نکردن، رژیم راست گویی و… اشاره کرد؛ مهم نیست چه رژیمی مگیرید، تنهای چیزی که مهم است توجه شما به افکارتان است.


در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

9 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت Ala می‌گوید

    مقالتون عالیه فاطمه خانووم

  2. کاربر سوخت جت غر می‌گوید

    من گاهی اوقات پشت فرمان که تنها هستم افکارمنفی سراغم میاد وبا ذهنم تا جایی پیش میرم که حتی با مشت به فرمان ماشین هم میکوبیدم.. ولی سریع عوامل رو در ذهنم جستجو میکردم وداستان رو به شکل خنده دارترین شکل موجود میساختم…

  3. کاربر سوخت جت ول می‌گوید

    خوب بود. اما کنترل افکار منفی مطلب مفصل تری هست.
    مثلا برای حذف افکار منفی از تکنیک حرکت دیوانه استفاده کرد. وقتی به یک دیوانه بگویی برو بزن توی گوش آن یکی بدون فکر کردن سریع آن را انجام می دهد. هر وقت فکر منفی ای سراغمان آمد بهتر است سریع فیوز مغزمان را خاموش کنیم و شروع به فکر کردن در مورد چیز مثبتی کنیم. اگر خیلی منفی باف حرفه ایی هم بودیم, باید از تکنیک های آنتونی رابینز استفاده کنیم. به این صورت که فیوز مغز رو با گفتن جملات مزحک و خنده دار مثل “قورباغه میگه واق واق گربه میگه بیا بغل هاپ هاپ” بکشیم. وقتی اینجور جملات رو بگید بی اختیار پیوند ذهنی با فکر منفی شکسته میشه و ذهن منحرف میشه و می خنده. تکرار مدام و میل به سمت افکار منفی بین 2 هفته تا 1 ماه می تونه تا حد بسیار مطلوبی این عادت بد رو تغییر بده.

    هیچ کاری نمی شود, مگر این که شما قبلش واقعا بخواهید که بشود.

    1. کاربر سوخت جت ار می‌گوید

      بسیار عالی. این بهترین راه حل عملی وساده بود.. که من نتیجه واقعی گرفتم

  4. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

    به درد میخوره

  5. کاربر سوخت جت يد می‌گوید

    ممنون خيلى عالى بود

  6. کاربر سوخت جت ظم می‌گوید

    عالی بود

  7. کاربر سوخت جت يد می‌گوید

    خيلي مفيد بود متشكرم

  8. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    بسیار خوب بود

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**