چطور احساس شادی را با تقلید از رفتار کودکان به زندگی برگردانید؟

شادی را به سبک کودکان تجربه کنید

آخرین باری که یک نوزاد کوچک به شما نگاه کرد و لبخند زده را به یاد دارید؟ رابطه خوشایند و غیر کلامی که بین شما و آن نوزاد ایجاد می‌شود برای یک لحظه هم که شده ارزش زندگی را به شما یادآور می‌شود و شما نیز به طور ناخودآگاه لبخند خواهید زد.

هرچه ما در زندگی بزرگ‌تر می‌شویم نگرانی‌های ما نیز بیشتر می‌شود و تفکرات منفی کمتر اجازه می‌دهند که از لحظات زندگی‌مان لذت ببریم. اما یک زندگی غمگین و بدون لذت به چه دردی می‌خورد؟

در کنار یادگیری مهارت‌های مختلف گاهی لازم است که مهارت درست زندگی کردن را یاد بگیریم. حتی اگر نیاز باشد به بچه‌ها رجوع کنیم. در ادامه این مطلب 5 نکته مهم را به شما آموزش خواهیم داد که شما از طریق کودکان می‌توانید یاد بگیرید چطور شاد زندگی کنید.

 

» کودکان شگفت‌انگیز و کنجکاو هستند

اگر شما خودتان فرزند داشته باشید، احتمالاً هر روز با حجم زیادی از سؤال‌های مختلف آن‌ها مواجه شده‌اید. در واقع این سؤالات از یک بیولوژیک قوی درون کودکان می‌آید و انتظار دارند با رسیدن به پاسخ آن بهتر جهان اطراف را درک کنند. یک مطالعه انجام شده توسط گروه روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که کنجکاوی می‌تواند حافظه انسان را قوی‌تر کند.

کنجکاوی به طور مستقیم با هیپوکامپ مرتبط است. هیپوکامپ یک ارگان کوچک است که بخشی از مسئولیت پردازش اطلاعات در مغز را بر عهده دارد. وقتی کنجکاوی پرورش پیدا می‌کند این بخش از مغز، اطلاعات بیشتری را فرا می‌گیرید و جهان‌های گوناگونی را می‌پذیرد. به همین دلیل ناسازگاری کمتر می‌شود و مشکلات بین شما در دنیای پیرامونتان یا با افراد مختلفی که در این جهان زندگی می‌کنند کمتر شود.

متأسفانه وقتی سن ما بالا می‌رود در توهمی دچار می‌شویم که خیلی چیزها را میدانیم. همین طرز تفکر باعث می‌شود تا به سراغ کشف چیزهای جدید و کنجکاوی در جهان پیرامون خود نشویم. پس در نهایت اثر تکرار خواهیم شد و همه چیز برای ما خسته کننده می‌شود

» کودکان بازیگوش هستند

شاید شما از بچه‌های بازیگوش کلافه شده باشید. اما همین بازیگوشی مزایایی با خود به همراه دارد که شما از آن‌ها بی‌خبر هستید. بزرگ‌ترین متفکران جهان عاشق بازی کردن و بازی گوشی بودند. آن‌ها این کار را منبع بی پایانی برای الهام بخشی و گرفتن ایده‌های جدید می‌دانستند. (در این مقاله بیشتر در این مورد توضیح دادیم که چطور ایده‌های انقلابی به ذهن افراد ثروتمند و موفق خطور می‌کند.)

دیوید کلر، بنیان‌گذار و رئیس IDEO اذعان می‌کند که بیشتر زمان خود را صرف بازی گوشی می‌کند. آبراهام مازلو روانشناس آمریکایی شاید بزرگ‌ترین طرفداران بازیگوشی باشد. او می‌گوید بازی گوشی به ایجاد یافته‌های بزرگی نظیر شهامت، تمرکز، فروتنی و از همه مهم‌تر انعطاف‌پذیری می‌شود.

در واقع مردم بازیگوش افق روشنی را در زندگی خود می‌بینند. زیرا آن‌ها کاملاً انعطاف‌پذیر هستند و خود را برای همه چیز آماده می‌کنند. کمی با خودتان خلوت کنید، به یاد بیاورید آخرین باری که شما سخت مشغول بازی کردن با یک بچه بودید یا اینکه خودتان در دوران کودکی بازی می‌کردید چه حسی داشتید؟ آیا دوست ندارید دوباره به آن دوران شاد برگردید.

 

» کودکان تمرکز بالا و حضور کامل دارند

تا به حال کودکی که در حالی انجام بازی یا کار خاصی است را دیده‌اید؟ مثلاً نقاشی می‌کند یا در حال تاب بازی است؟ صرف نظر اینکه او در چه موقعیتی از زندگی است و چه شخصیتی دارد، تمام وجودش در لحظه است و گویی زمان برایش متوقف شده است.

وقتی میگوییم به طور کاملاً حضور دارد یعنی اینکه تمرکز 100% دارد. او تمام توجه، افکار و احساساتش را روی کاری که با عشق انجام می‌دهد می‌گذارد. حتی اگر کودک 1 ساعت پیش زمین خورده باشد و یا به هر دلیل دیگری گریه کرده باشد دیگر حالا به آن فکر نمی‌کند و تمرکزش روی کار جدید است. ( در این مقاله توضیح دادیم که چطور شما هم می‌توانید به این سطح از تمرکز برسید)

زندگی ما پر است از پشیمانی، کارهای اشتباهی که در گذشته انجام داده‌ایم، مشکلاتی که پشت سر گذاشته‌ایم و خطاهای کوچک و بزرگ. این‌ها همه گذشته‌اند اما مشکل اینجاست که هنوز هم در فکرمان نمی‌خواهیم از آن‌ها دل بکنیم. حالا هر کاری که می‌کنیم باز در ذهنمان به گذشته فکر می‌کنیم. گویی اصلاً در زمان حال نیستیم و در گذشته قرار داریم. این عدم تمرکز و نداشتن حضور 100% در محلی که هستیم بزرگ‌ترین ضربه را به زندگی آینده و حال ما خواهد زد.

 

» بچه‌ها از قضاوت شدن نمی‌ترسند

روانشناسان دریافته‌اند که بچه‌ها هر چقدر که کوچک‌تر هستند، از نظر روحی زودتر از بچه‌های بزرگ‌تر درمان می‌شوند و بهبود پیدا می‌کنند. به بچه‌ها نگاه کنید. چرا شاد هستند؟ چون هر کاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند. هر کاری که باعث شود از ته دل بخندند. آن‌ها به نظر دیگران فکر نمی‌کنند. اینکه لباسشان کثیف است، بد غذا می‌خورند، چطور بازی می‌کنند و….

اما ما به عنوان یک بزرگ‌سال زمانی که می‌خواهیم یک کار را که اتفاقاً مورد علاقه خودمان است انجام دهیم مدام از زوایای مختلف نگاه می‌کنیم که اطرافیان ما چه فکری درباره ما می‌کنند. این بزرگ‌ترین اشتباه انسان است.

از لئوناردو دیکاپریو در مصاحبه‌ای پرسیدند اگر به گذشته برگردی و دوباره زندگی کنی، این بار چه اشتباهی را تکرار نمی‌کنی. دیکاپریو پاسخ داد:

سعی نمی‌کنم همه را راضی نگه دارم

یک کودک فقط می‌خواهد خودش در آن لحظه شاد باشد، همین. او به نگاه اطرافیانش توجهی ندارد. یاد بگیرید مانند یک کودک آزاد باشید. شکست بخورید و دوباره کار را تکرار کنید. از اینکه دیگران شکست شما را ببینند نگران نشوید به زندگی‌تان نگاه کنید. به دلیل ترس از قضاوت دیگران چه موقعیت‌هایی را از دست داده‌اید؟ هرکسی در زندگی‌اش قبل از انجام کاری که دلش می‌خواهد، به حرف‌ها و نظرات دیگران فکر کنند بزرگ‌ترین شکست خورده تاریخ خواهد بود! (اگر یادتان باشد در این مقاله گفتیم که چرا سریع شکست خوردن و جلو رفتن بهترین استراتژی برای موفقیت است)

[bs-quote quote=”فرزندان می‌توانند بزرگ‌ترین معلمان ما باشند.
اگر به اندازه کافی فروتن باشید و از آن‌ها یاد بگیرید ” style=”default” align=”center” color=”#595959″ author_name=”Bryan McGill” author_job=”نویسنده آمریکایی”][/bs-quote]

» آن‌ها می‌بخشند و فراموش می‌کنند

تا به حال کودکتان را تنبیه کرده‌اید؟ تا حدی که او ناراحت شود، گریه کند و بگوید شمارا دوست ندارد.! اما چقدر طول کشیده تا آن‌ها دوباره به حالت معمولی بازگردند؟ مسلماً خیلی کم. کودکان یک ویژگی فوق العاده دارند. آن‌ها کمتر از یک ساعت از تنبیه، دوباره شادی خود را به دست می‌آورند، به طور کامل فراموش می‌کنند و هیچ حسی از نفرت و انتقام در دل آن‌ها باقی نمی‌ماند.

این یک مهارت مهم است که ما می‌توانیم از کودکان خود یاد بگیریم. هرچند گاهی نیاز است که ما در زندگی عصبانی شویم، گریه کنیم. درباره آن موضوع فکر کنیم، یا با کسی درد و دل کنیم. اما بهترین کاری که بعد از گذراندن این دوره باید انجام دهیم این است که رها کنیم. یعنی ببخشیم و فراموش کنیم. (حتما مقاله‌ای را که در مورد بخشش آماده کردیم بخواید تا به قدرت آن پی ببرید. اینجا کلیک کنید)

این کار را نه برای طرف مقابل. بلکه برای آرامش روحی خودمان باید انجام دهیم. وقتی شما می‌بخشید. سبک می‌شود، درست مثل کودکان. وقتی از موضوعی که برایتان پیش آمده می‌گذرید، حس تفکر در شما از بین می‌رود و به آرامش دست خواهید یافت. اما اگر بخواهید موضوع را اصطلاحاً کش دهید، مطمئن باشید که آسیب‌های بیشتر روحی به شما وارد خواهد شد.

از امروز شروع کنید، به کودک خود یا کودکانی که در اطراف شما زندگی می‌کنند با دقت بیشتری نگاه کنید. حتی اگر شما در پارک بروید و بازی کردن آن‌ها را ببینید. اگر کمی فروتنی به خرج بدهید شاید نکات ریز و فوق العاده ای را برای زندگی خود از آن‌ها بیاموزید. سعی کنید با کودکان ارتباط بگیرید. با آن‌ها بازی کنید و حتی برایشان درد و دل کنید. اگر خودتان فرزندی ندارید یا فرزندانتان بزرگ هستند به بهزیستی و مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست بروید.


در همین زمینه بخوانید:

 

 

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    دمتون گرم، مقاله ی قشنگی بود

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**