فکرتان را تغییر دهید تا زندگی‌تان تغییر کند – قسمت اول: فکر شما همه چیز است

همه ما از تاثیر افکار بر زندگی مان اگاه هستیم و خوب می دانیم که افکار ما می تواند باعث موفقیت یا شکست مان شود. اما خب بعضی ها با وجود اینکه از اهمیت کیفیت افکارشان مطلع هستند اما نمی دانند چگونه افکار خود را کنترل کنند و آن را مثبت نگه دارند. پاسخ این سوال را می توانیم در کتاب ” فکرتان را تغییر دهید تا زندگی تان تغییر کند”، پیدا کنیم.

راهکار های عملی برای پیدا کردن راه زندگی موفق در کمترین زمان

برایان تریسی را بدون شک می شناسید. من بارها از راهکارهای فوق العاده این نویسنده موفق استفاده کردم. یک ماه پیش یکی از کتاب های فوق العاده او (فکرتان را تغییر دهید تا زندگی تان تغییر کند) به دستم رسید و به بهتر شدن زندگی ام کمک کرد. به همین دلیل تصمیم کرفتم نکات مهم این کتاب را برای شما بنویسم.

.

فصل اول : حقیقتی درباره شما

برایان تریسی کتاب خود را با این حقیقت شروع می کنید:
شما انسان بسیار خوب و فوق العاده ای هستید، شما شایسته یک زندگی پر از موفقیت، لذت و هیجان هستید. حق دارید روابط خوشایند داشته باشید، کار لذت بخشی بکنید و سالم و سلامت باشید. اینده شما نامحدود است.

واکنش شما به این جملات چگونه است؟ یا از این جملات خوشتان امد و ان ها را قبول داشتید یا این که با بدبینی به ان ها نگاه کردید و دچار تردید شدید.

اگر واکنش شما از نوع اول بود این نشانه خوبی است و به ما می گوید شما در مسیر موفقیت هستید و به حدی از خودباوری رسیدید، اما اگر این جملات شما را به شک انداخت یا حتی آن را انکار کردید، شما نیاز به کنترل بیش تر ذهن تان دارید. در هر دو صورت بهتر است با ما همراه باشید و از نکات جالب این کتاب استفاده کنید.

شاید مهم ترین اصل کشف شده این باشد ک به هرچه فکر کنید به ان دست پیدا می کنید.

شما از این واقعیت نمی توانید فرار کنید که شرایط شما در حال حاضر حاصل افکار شما در گذشته بوده است. شما با افکار و احساساتی که داشتید این زندگی و شرایط را ایجاد کردید. اگر بیمار هستید، در روابط اجتماعی و عاطفی تان شکست خوردید یا شغل مناسبی ندارید، بدون شک این اتفاقات ریشه در گذشته و باورهای شما دارد.

[bs-quote quote=”در روانشناسی قانونی وجود دارد که می گوید: اگر تصویری از انچه که می خواهید و مایلید او بشوید، به مدت کافی در ذهن تان مجسم کنید، به زودی دقیقا همان او که فکر می کردید می شوید. ” style=”style-7″ align=”left” author_name=”ولیام جیمز” author_job=”روانشناس مشهور آمریکایی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/09/ویلیام-جیمز.jpg”][/bs-quote]

 

دوران کودکی در سرنوشت و زندگی هر شخص تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر شما پدر و مادری داشتید که دائم شما را با جملات مثبت بمباران می کردند و به شما لقب باهوش، با استعداد، باعرضه و … می دادند بدون شک در حال حاضر اعتماد بنفس بیشتری نسبت به کسی دارید که پدر و مادری سرزنش گر داشت که همیشه او را با جملات منفی مورد خطاب قرار می داد.

البته این پایان قصه نیست حتی اگر ما پدر و مادری سرزنش گر داشتیم و در حال حاضر پر از افکار منفی هستیم و شرایط بدی را تجربه می کنیم، بدون شک می توانیم افکارمان را تغییر دهیم و دنیای زیباتری برای خود خلق کنیم.

برایان تریسی معتقد است چون شما توانایی این را دارید که کنترل افکارتان را در دست بگیرید پس بدون شک می توانید کنترل کامل زندگی تان را هم در دست بگیرید.

اگر احساسات و افکار شما درباره موضوع خاصی تغییر کند، زندگی تان هم در ان زمینه تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال اگر از کودکی به شما احساس بی عرضه بودن تلقین شده باشد، اگر بتوانید این احساس را تغییر دهید و سمت احساس باارزشی ببرید، زندگی شما هم دستخوش تغیرات زیادی خواهد شد.

»  راهکارهای عملی راه زندگی موفق

ایده ال های خود را به روشنی تعریف کنید و روی کاغذ بنویسید. اگر بخواهید تبدیل به انسان ایده آلی شوید باید چه ویژگی هایی داشته باشید.
برای این که بهتر خودتان را بشناسید این سوالات را از خود بپرسید :

  • در چه زمینه ای بهترین هستید؟ باورهای شما در این زمینه درباره خودتان چیست؟
  • کدام اشخاص را قبول دارید و تحسین می کنید و ان ها را بهترین می دانید چرا؟
  • چگونه می توانید افکارتان را شبیه ان ها کنید
  • کدام فعالیت به شما عزت نفس میدهد. (راهنمای عزت نفس را حتما بخوانید)

با جواب دادن به این سوالات قدم اول را برمی دارید.
حالا باید سعی کنید از امروز خودتان را بهترین ببینید. البته انتظار نداشته باشید که از همان اول ذهن تان مقاومت نکند اما باید ذهن تان را به مثبت اندیشی عادت دهید. هر روز ده دقیقه در حالت ارامش قرار بگیرید و تصور کنید پیشاپیش به انچه خواستید رسید. این کار باعث می شود کم کم خودانگاره تان تغییر کند.

» یکی از راه زندگی موفق این است که باید زندگی تان را تغییر دهید

در فصل قبل با این حقیقت رو به رو شدید که همه چیز با اندیشه شما شروع می شود.
شما همان چیزی می شوید که به آن فکر می کنید.
اما خب فهمیدن این حقیقت به تنهایی کافی نیست.
شما نیاز به یادگیری راهکارهایی دارید که بتوانید افکارتان را تغییر دهید تا زندگی تان تغییر کند.

نکته مهمی که برایان در فصل دوم به آن اشاره می کند این است که احساسات منفی ما چند علت اساسی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به توجیه کردن، دلبستگی و سرزنش خود و دیگران اشاره کرد.

این را هم بخوانید: ۴ حقه‌ی جالب ذهنی برای تبدیل کردن هر ذهن منفی‌بافی به موتور مثبت‌اندیشی

ما وقتی سراغ توجیه می رویم که می خواهیم دلیلی برای خشم و ناراحتی خود بسازیم. دائم نقش قربانی را بازی می کنید و از رفتار بد دیگران شاکی هستید اما این موضوع شما را تبدیل به یک بازنده خواهد کرد. باید دست از شکایت برداشت و مسئولیت زندگی را برعهده گرفت. فراموش نکنید اگر کسی شما را رنج داده، باعث شده شما قوی تر شوید پس به جای خشم و ناراحتی با قدرت ادامه دهید.

شما کنترل کننده کامل زندگی تان هستید
پس می توانید دست از توجیه کردن، دلبستگی و سرزنش کردن بردارید
و سعی کنید اطرافیانتان را ببخشید.

»  اگر از ناراحتی ها دست برندارید نمی توانید به هدف هایتان برسید.

اگر برداشتان این باشد که دیگران احترام لازم را به شما نمی کنند احساس خشم می کنید . این موضوع نشان دهنده عزت نفس پایین شماست. پس سعی کنید عزت نفستان را به قدری بالا ببرید که رفتار دیگران برایتان مهم نباشد. در ضمن فراموش نکنید در صورتی می توانید تغییر کنید که اشتباهات خود و دیگران را ببخشید و از افکار آزاردهنده رها شوید.
در قسمت‌های بعدی با راه‌کارهای عملی این پروسه بیشتر آشنا خواهیم شد

 

5 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت مه می‌گوید

    سلام خیلی جالب بود. موضوع همینه که خیلی از ما عادت کردیم خودمونو یه بازنده ببینیم و فقط تقصیرها رو گردن بقیه بندازیم. ما حتی می‌گیم خدایا چرا من؟ در حالی که برگردیم به عقب می‌بینیم باورهای اشتباه و محدودکننده‌ی ما بوده که این شرایط رو بوجود اورده. مث اینه که باور داشته باشی ته ذهنت آدمای ثروتمند آدمای بدی ان و بعد تعجب کنی چرا پولدار نمیشی. ادم باید مسئولیت پذیر بشه تا قدرتمند بشه

  2. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    ممنونم از شما، واقعا عالی بود… مرسی که رایگان قرار میدین این مطالب مفید رو

  3. کاربر سوخت جت عی می‌گوید

    عالی بود

  4. کاربر سوخت جت نه می‌گوید

    دقیقا همینه. من خودم هم این تجربه رو داشتم. هروقت فکرمو تغییر دادم کاملا اوضاع تغییر کرده. چه خوبه همیشه این نکته یادمون باشه که همه چی به فکر ما بستگی داره

  5. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    عالی بود واقعا مرسی

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**