چطور خودتان را با قدرت ارائه کنید و نادیده گرفته نشوید؟

میخواهید در هر جمعی که هستید به شما هم توجه شود و نادیده گرفته نشوید؟
خب انتظار نداشته باشید دیگران دل شان به حال شما بسوزد و به شما هم توجه کنند… شما اگر میخواهید نادیده گرفته نشوید، باید خودتان را با قدرت ارائه کنید !

اما چطور همانند یک ابرقدرت تاثیر گذار باشید و بتوانید مرکز کانون توجه ها قرار بگیرید؟

به این سناریو فکر کنید که یک کارمند تازه وارد در جلسه معارفه شرکت می‌کند؛
رییس او برنامه و طرح موجود برای پروژه را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد او با این موضوع مشکلی دارد.

  • اگر دستش را بلند کند و سوالی بپرسد، ممکن است مورد غضب دیگران قرار بگیرد.
  • اگر بنشیند و مودبانه سر تکان دهد ممکن است نادیده گرفته شود و عقایدش کنار گذاشته شود.
گرفتاری دوسره همانند یک گره کور است که با کشیدن طناب از هر طرف گره سفت تر میشود
گرفتاری دوسره همانند یک گره کور است که با کشیدن طناب از هر طرف گره سفت تر میشود

این دقیقا همان نظریه ای است که آدام گلینسکی، پروفسور دانشگاه کسب و کار کلمبیا به آن پرداخته است و نام علمی آنرا «گرفتاری دوسره» گذاشته است، که بیان می‌کند اگر صحبت نکنید مورد توجه افراد قرار نمی‌گیرید. اگر صحبت کنید تنبیه می‌شوید.

یا به اصطلاح، «شیر یا خط دو سر باخت» : اگر شیر آمد، من برنده ام. اگر خط آمد، تو بازنده ای.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که شما چگونه می‌توانید رفتارهای قابل پذیرش خود را توسعه دهید و در شرایط اجتماعی مختلف تاثیر زیادی بر روی افراد بگذارید و نادیده گرفته نشوید.

مهم نیست کارمند تازه استخدام شده باشید، یا میخواهید یک ملک میلیاردی با یک خریدار پولدار معامله کنید، شما باید بدانید چطور «گرفتاری دوسره» را باز کنید !

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید و میخواهید بدانید باید چطور آنرا حل کنید، ما سه نوع استراتژی که در این زمینه وجود دارد و می‌تواند به شما کمک کند را در این مقاله به شما معرفی میکنیم تا بیشتر از قبل تاثیر گذار باشید و دیگر نادیده گرفته نشوید :

 

استراتژی اول | دیدگاه سایر افراد را مدنظر داشته باشید و از آن استفاده کنید
«وقتی راجع به اینکه دیگران چه میخواهند فکر میکنید، آنها بیشتر تمایل دارند آنچه که شما میخواهید را به شما بدهند.»

در سال 2008، گالینسکی و همکارانش مقاله ای را منتشر کردند که پیشنهاد می‌کرد به دست آوردن دیدگاه‌های دیگران یک روش مفید و موثر برای به دست آوردن نتایج مثبت در مذاکرات است. (منبع)

شرکت کنندگان در این مطالعه نقش خریدار و فروشنده را بازی کردند و بر روی قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت به تبادل نظر پرداختند. بیشتر خریداران تمایل داشتند قیمت کمتری برای بنزین پرداخت کنند. قیمت پیشنهادی آن‌ها کمتر از مقدار قیمت پیشنهادی توسط فروشنده بود.

خریداران بیان کردند که دوست دارند مدیرانی را برای مدیریت جایگاه استخدام نمایند. فروشندگان بیان کردند باید در پرداخت هزینه کشتی تفریحی پول کافی داشته باشند و بعد از بازگشت توانایی یافتن شغلی بهتر را داشته باشند.

خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید و ببینید از شرایط پیش رو چه خواسته ای دارد و با رویکرد تعاملی پیشروی کنید
خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید و ببینید از شرایط پیش رو چه خواسته ای دارد و با رویکرد تعاملی پیشروی کنید

ایده آل ترین شرایط، فروش زیر قیمت دلخواه فروشنده بود اما باید عواقب کار نیز مدنظر قرار می‌گرفت چون در این صورت فروشنده نمیتوانست پس از بازگشت از سفر تفریحی اش با کشتی، شغلی پیدا کند.

نتایج به دست آمده نشان داد دانش آموزانی که در رویکرد مبتنی بر دیدگاه تعامل داشتند (دیدگاه‌های دیگران را مدنظر داشتند) بیشتر از سایرین به نتیجه ایده آل رسیده بودند.

تفکر تعاملی، نتیجه بهتری از رویکرد همدلی داشت.
زمانی که احساس طرف مقابل را درک می‌کنید موفقیت بیشتری خواهید داشت تا نظر او را نسبت به خواسته تان جلب کنید.

این فرایند کمی دشوار است اما اگر دیدگاه و چشم انداز طرف مقابل تان را در نظر بگیرید، به شما اجازه میدهد تا بلندپروازانه، قاطعانه درخواست تان را اعلام کنید و همچنان یک دوست باقی بمانید.

 

 

استراتژی دوم | از آنها بخواهید نصیحت تان و شما را راهنمایی کنند
هدف از انجام اینکار به دست آوردن متحدان قوی است.

زمانی که کسی شما را نصیحت میکند… ناخودآگاه شما را دوست خواهد داشت، زیرا از دیدگاه شان استفاده کرده ایم. در حقیقت، تحقیقات انجام شده در سال 2011 نشان می‌دهد که پرسیدن نظر افراد و نصیحت خواستن از آن‌ها می‌تواند نظرشان را نسبت به ما تغییر دهد !

در چنین شرایطی افراد نظر خوبی نسبت به ما خواهند داشت.
در یک آزمایش تجربی، محققان در مورد یک مفهوم جدید در رستوران با شرکت کنندگان صحبت کردند و از آن‌ها خوستند توصیه‌ها و نظرات شان را بیان کنند.

شرکت کنندگان رستورانی را انتخاب کردند که به نظر و عقاید آن‌ها احترام گذاشته بود. این موضوع بدین خاطر است که نصیحت کنندگان خود را به سازمان و شرکت موردنظر نزدیک می‌دانند.

پس اگر میخواهید خواسته تان را اعلام کنید و طرف مقابل از شما ناراحت یا دلگیر نشود، قبل از آن راجع به موضوعی از آنها نصیحت بخواهید و اجازه بدهید برای شما صحبت کنند… مطمئن باشید از آن به بعد دید متفاوتی نسبت به شما خواهند داشت.

 

استراتژی سوم | شور و اشتیاق تان را منتقل کنید
از نظر دکتر گلینسکی، روش دیگری که برای ایجاد اعتماد و نفوذ در طرف مقابل وجود دارد و آن تخصص است.

نمایش شور و اشتیاق، بهترین و عالی ترین روش برای ایجاد چنین شرایطی است. در این شرایط شما غرق شده در احساسات تان با صحبت هایتان آنها را به رویایتان دعوت میکنید و سایر افراد با شور و اشتیاق به این صحبت‌ها گوش می‌دهند.

با اشتیاق صحبت کنید تا دیگران حاضر باشند مدت طولانی به صحبت هایتان گوش کنند
با اشتیاق صحبت کنید تا دیگران حاضر باشند مدت طولانی به صحبت هایتان گوش کنند

زمانی که به استخر پر از هیجان اشتیاق مان میپریم از نظر گلینسکی، چشمان تان برق میزنند، با انرژی بیشتری صحبت میکنید و به طرزعجیبی صحبت های شما متقاعد کننده میشود.

گلینسکی، مطالعه ای را در سال 2016 انجام داده است که نشان می‌دهد افرادی که شور و اشتیاق خود را نشان می‌دهند بیشتر از سایرین مورد پذیرش واقع می‌شوند.

کافیست نگاهی به جمع دوستانه تان بیاندازید؛ آن دوستی که با شور و اشتیاق رویایش را تعریف میکند یا اتفاقات روزمره زندگی اش را برای شما با هیجان تعریف میکند، حاضرید مدت ها به صحبت هایش گوش کنید و هرچقدر بیشتر گوش کنید… صحبت ها متقاعد کننده تر میشود.

کلام آخر؛
ممکن است نتوانید موقعیت خود را در شرکت تغییر دهید، اما میتوانید اعتماد به نفس خود را برای صحبت کردن افزایش دهید و چیزی که دوست دارید را به دست آورید. همانطور که گلینسکی می‌گوید «پتانسیل ما بسیار ثابت است. در عوض نقش ما در زندگی به سرعت در حال تغییر و رشد می‌باشد.»

در همین زمینه، نوشته های زیر را توصیه میکنیم بخوانید :

5 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت rang می‌گوید

    سلام خدا قوت .
    مثل همیشه عالی.
    سپاس.

  2. کاربر سوخت جت css می‌گوید

    باسلام من یه انتقادی داشتم :شما تصویر فایل صوتی رو میذارید و یک دقیقه شو پخش میکنید ولی لینک دانلودشو حذف میکنید خب این چه کاریه …

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      سلام، دوست عزیز فقط فایل های صوتی «هفتگی» که تصویر آنها را در سمت چپ صفحه میتوانید ببینید قابل دانلود هستند، مابقی فایل ها نوشته شده است که «لینک دانلود منقضی شده»

      1. کاربر سوخت جت css می‌گوید

        بعضی از فایل ها مثل قدرت تجسم و دو قسمت فرمول شکست ناپذیری دانلود میشه من دوست داشتم فایل انفجار انرژی رو دانلود کنم.

  3. کاربر سوخت جت maki می‌گوید

    تکست bold چشمو خسته میکنه …

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**