تکنیک‌های نفوذ صددرصدی در قلب دیگران – قسمت دوم: پرورش راحتی و شوخ‌طبعی

ساخت یک تیم موفق، رفتن نیمی از راه رسیدن به هدف است. اما یک تیم موفق را چه کسی می‌سازد؟ بله درست است. این ما هستیم که به عنوان رئیس یا رهبر تیممان، رابطه‌هایی برای موفقیت جمعی می‌سازیم. چون وقتی به هدف برسیم، یعنی تلاش تک تک افراد تیممان، به ثمر نشسته است.

موفقیت یک تیم، یعنی موفقیت استراتژی و درستی تکنیک‌های رهبری مدیر آن. فرقی نمی‌کند که تیم شما، دو نفره باشد یا 100 نفره، تیم کاری‌تان باشد یا تیم خانوادگی‌تان. وقتی ارتباط‌های درست و پایداری بسازید، موفقیت پاداشتان خواهد بود. در این قسمت به ادامه نکته‌های طلایی برای ایجاد ارتباطی محکم و و صمیمی با دیگران می‌پردازیم.

 

 

نکته سوم: فرد راحتی باشید

شاید شما هم با کسانی برخورد داشته‌اید که بودن در کنارشان برای آدم سخت است. وقتی گاهی مجبور می‌شوم در کنار چنین افرادی حضور داشته باشم، آن‌قدر از جو سنگین حضور آنها خسته می‌شوم که ترجیح می‌دهم به چیزهای دیگری مثل پیدا کردن موضوعی جالب برای نوشتن مقاله برای شما، مرور ماجراهای جالب در کارم یا حتی اینکه برای ناهار چه بخورم فکر کنم.

به این نتیجه رسیده‌ام که وقتی کسی سخت است، با تمام وجودش در حال اعلام یک پیام به دنیا است: «با من حرف نزن!» در این جور مواقع، حتی تمرکز روی طعم چایی که جلوی آدم گذاشته‌اند از تلاش برای ایجاد ارتباط با این آدم‌ها لذت‌‌بخش‌تر است.

اگر می‌خواهید مدیری باشید که تیمتان از دل و جان و بیشتر از آن که نیاز است برایتان کار کنند، باید یک نکته را در نظر داشته باشید. به گونه‌ای رفتار کنید که دیگران جرات کنند با شما حرف بزنند. با افرادتان، با کسانی که می‌خواهید با آنها رابطه‌ای صمیمی برقرار کنید، راحت باشید. حال و احوال عزیزانشان را جویا شوید، در مورد بهتر شدن سرماخوردگی‌شان از آنها بپرسید، اگر اشتباهی می‌کنند، خاطره‌ای مشابه از اشتباه گذشته خودتان را با طنز و مهربانی برایشان تعریف کنید.

درهای قلبتان را باز بگذارید. به دیگران فرصت بدهید تا با شما احساس راحتی کنند. وقتی اعضای تیمتان بدانند که شما آدم سخت و پیچیده‌ای نیستید و اگر بخواهند با شما صحبت کنند، می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند، مسیر موفقیتتان هموارتر شده است.

یک کتاب خوب در این زمینه را از دست ندهید: کتاب تیم های رویایی از شین اسنو ; کتاب صوتی و PDF

 

نکته چهارم: شاگرد باشید

قبول کنید که حرف زدن با کسانی که ادعای همه چیز دانی دارند خسته کننده است. آنها چون فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند به هیچ نظر یا ایده تازه‌ای نگاه هم نمی‌کنند. اگر هم در مورد چیزی اطلاعی نداشته باشند – که این مورد بسیار بسیار زیاد است – چون دیگر پای غرورشان در میان است، یک چیزی در هوا می‌گویند تا ثابت کرده باشند که می‌دانند!

[bs-quote quote=”هیچ پایانی برای آموختن وجود ندارد.” style=”style-7″ align=”left” color=”#81d742″ author_name=”روبرت شومان” author_job=” آهنگ‌ ساز آلمانی”][/bs-quote]

فرد دانا می‌داند که افراد بسیار زیادی در این دنیا خیلی بیشتر از او می‌دانند. پرسش‌هایی که او اکنون در ذهنش دارد را شاید فردی که دو هزار سال قبل زندگی‌ می‌کرده پاسخ داده باشد. بهترین شیوه برای زندگی در این جهان که باعث می‌شود درهای دانش، آگاهی و خرد به روی انسان باز شود، شاگردوار زندگی کردن است.

گوش خود را عادت دهید که هر ایده‌ای را بشنود. چشم خود را تربیت کنید تا عمیق‌تر از آنچه هست را به تماشا بنشیند. وقتی مدیر یا رهبر یک تیم، چنین نگرشی داشته باشد، افراد آن تیم به خودشان جرات می‌دهند تا ایده‌هایشان را بیان کنند. در این صورت است که پیشرفت و رشد دائمی، به یکی از ویژگی‌های برجسته تیم شما تبدیل خواهد شد.

 

 

نکته پنجم: شوخ طبع باشید

شوخی کردن، حال خودمان و آدم‌های اطرافمان را بهتر می‌کند. یخ یک جمع بزرگ، با بیان نکته‌ای طنز به کل آب می‌شود. البته در به کار بردن شوخی باید بسیار هوشمندانه عمل کنید. ضرب المثل: «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد» را همیشه قبل از شوخی کردن با خودتان مرور کنید.

حتما بخوانید: شمشیر دو لبه‌ی لطیفه گویی ; چه وقت شوخی کنیم و چه وقت نکنیم؟

شوخی، شمشیری دو لبه است. اگر در مکان درست، زمان مناسب و در مورد چیز خوبی شوخی کنیم، موثر واقع می‌شود و دیگران از معاشرت با ما لذت می‌برند. اما اگر یکی از این سه مورد، یعنی زمان، مکان و نوع شوخی ما، با هم جور نباشند، کار به طرز بدی خراب می‌شود. هنگام شوخی کردن به حال و هوای طرف مقابلتان هم دقت کنید. وقتی که زمینه را مناسب دیدید شوخی کنید.

شوخی باعث می‌شود احساس صمیمت بین افراد بسیار بیشتر شود. البته هنگام شوخی کردن، از رعایت ادب و احترام غافل نشوید.

نکته ششم: صفت‌های اخلاقی خود را ارتقا بدهید

همه ما، صفت‌های اخلاقی خوب و بدی داریم. هیچ کس در این جهان شگفت انگیز نمی‌تواند ادعا کند که صد درصد خوب یا صد درصد بد است. اما همیشه می‌توانیم کاری کنیم که بهتر از قبل باشیم. هر روز، خورشید با طلوع زیبایش به ما می‌گوید که می‌توان شروع کرد.

اگر ویژگی خاصی در اخلاق خود می‎شناسید که باعث آزار دیگران می‌شود آن را برطرف کنید. از چیزهای کوچک برای تغییر خودتان استفاده کنید. کم‌کم اخلاق خود را به سمت بهتر شدن تغییر دهید. وجود ویژگی‌های بد در اخلاقمان باعث می‌شود که مثل یک کاکتوس پر از خار به نظر برسیم.

در آن صورت، خودمان راه‌های برقراری ارتباط با دیگران را سخت می‌کنیم. وقتی برای بهتر شدن اخلاقمان تلاش می‌کنیم، آن خارهای برنده، دانه دانه ناپدید می‌شوند و مسیری هموار برای ارتباطی بهتر، صمیمی‌تر و شادتر با دیگران دوباره ساخته می‌شود.

آستین‌های بالا

همه آبادانی‌ها از خود ما شروع می‌شوند. وقتی هنوز خودمان به آدم بهتری تبدیل نشده‌ایم نمی‌توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم که آدم‌های بهتری باشند. زمانی یک تیم واقعی یک موفقیت واقعی را به ارمغان می‌آورد که از طریق قلب‌ها به یکدیگر متصل باشند. آنها با هم یک شبکه محکم می‌سازند، یکی می‌شوند و این یک کل متحد است که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. در قسمت پایانی، نکته‌های مهم دیگری گفته می‌شود که می‌توانند پازل مهارت نفوذ در دیگران را کامل کنند.


دسترسی به قسمت‌های این مقاله:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**