۵ فلسفه از ژاپن باستان برای علاقه‌مندان به داشتن عمر بالای 100 سال

۵ فلسفه‌ و نگرش ژاپنی‌ها که باعث افزایش طول عمر می‌شود

چند روز پیش کنجکاو شده بودم که بدانم آدم‌ها به طور میانگین در جهان چقدر عمر می‌کنند؟ با جستجویی در گوگل، فهمیدم میانگین طول عمر انسان‌ها در سراسر جهان، 73.4 سال است. میانگین طول عمر افراد در ایران، 77.51 سال و در ژاپن، 84.45 سال است. پس از اندکی تحقیق، فهمیدم افراد بسیاری در استان اوکیناوای ژاپن، بیش از 100 سال عمر می‌کنند.

کنجکاوی‌ام گل کرد و تصمیم گرفتم تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهم تا از فلسفه و حکمت این عمر طولانی آگاه شوم. پس از مطالعه چندین کتاب و مقاله معتبر به این نتیجه رسیدم که مردم ژاپن، فلسفه‌ها و نگرش‌های خاصی را در طول زندگانی خود دنبال می‌کنند و همین فلسفه‌هاست که عمر آن‌ها را این‌قدر طولانی می‌کند.

در این مقاله تصمیم داریم ۵ مورد از این فلسفه‌ها را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم این ایده‌ها برای شما هم جذاب و آموزنده باشد و بتوانید با تکیه بر آن‌ها، عمری طولانی و سرشار از سلامتی و دل‌خوشی را برای خودتان رقم بزنید.


اولین فسلفه‌ی ژاپنی که باعث افزایش طول عمر می‌شود:

🌱🍀 ایکیگای یا معنای زندگی؛ راهی برای ارزشمند کردن زندگی و لذت بردن از آن

ایکیگای (Ikigai)، واژه‌ای است که از دو بخش ایکی (Iki) و گای (Gai) تشکیل شده است. ایکی به معنای زندگی و گای به معنای نتیجه، معنا و ارزش است.

در واقع ایکیگای، معنای حضور ما در این جهان است. کسی که ایکیگای خودش را بشناسد،
می‌داند چرا به این دنیا آمده و می‌خواهد چه هدف یا اهدافی را دنبال کند.

وقتی می‌دانی هدف و معنای زندگی‌ات چیست، قطعاً زندگی برایت شیرین‌تر و زیباتر می‌شود و شور و انگیزه بیشتری در وجودت احساس می‌کند.

کشف ایکیگای به قدری اهمیت دارد که اگر بتوانیم به آن پی ببریم، بی‌تردید عمرمان طولانی‌تر می‎‌شود و می‌توانیم روزگار را بهتر و مشتاقانه‌تر پشت سر بگذاریم.

این واژه در بین مردمان استان اوکیناوای ژاپن، متداول شده و از آن استان، در اختیار انسان‌های این کره خاکی قرار گرفته است. جالب است بدانید که متخصصان آمده‌اند واژه ایکیگای را بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ایکیگای، نقطه اشتراک چهار موضوع است. در واقع وقتی می‌خواهیم ایکیگای خود را پیدا کنیم باید تکلیف خودمان را در چهار حوزه مشخص کنیم:

  • علاقه: باید ابتدا بفهمید که در زندگانی خود چه چیزهایی را دوست دارید و می‌پسندید.
  • توانایی: باید از خودتان بپرسید که در چه زمینه‌هایی خوب هستید و چه کارهایی را خوب انجام می‌دهید؟
  • پول: وقتی می‌خواهیم ایکیگای خود را پیدا کنیم، باید ببینیم در چه حوزه‌هایی ثروت و منابع مالی خوب هست؟ اگر کاری انجام دهیم که مورد علاقه‌مان است؛ ولی پول کافی و مناسبی در آن نیست، پس از مدتی به خودمان می‌آییم و می‌بینیم با وجود تلاش بسیار، هیچ‌گاه پول کافی نداشته‌ایم و همین نداشتن پول کافی باعث می‌شود که نتوانیم چنان‌که شایسته است، از زندگی خود لذت ببریم.
  • نیاز جهان: باید بررسی کنیم و ببینیم با چه کارهایی می‌توانیم جهان را به جای امن‌تر و زیباتری تبدیل کنیم. به عنوان مثال کسی که کشاورزی می‌کند، می‌داند که با پرورش گیاهان، هم وضعیت هوای کره زمین را بهبود می‌بخشد و هم می‌تواند مواد غذایی خوب و سالمی برای انسان‌ها تولید کند.

 

 

 

وقتی تکلیف خودمان را در این حوزه مشخص کردیم، لازم است بنشینیم و نقطه اشتراک این چهار موضوع را مشخص کنیم. ایکیگای در واقع نقطه اشتراک همین چهار موضوع است.

با یافتن ایکیگای و دنبال کردن آن می‌توانیم معنای زندگی خود را بفهمیم، شادی و رضایت و هدفمندی بیشتری در زندگی خود حس کنیم و از استرس و سرگشتگی‌مان بکاهیم. این‌گونه است که ایکیگای، به طولانی شدن عمر آدم کمک می‌کند.

 

 


دومین فسلفه‌ی ژاپنی که باعث افزایش طول عمر می‌شود:

🌱🍀 وابی سابی؛ راهی برای اینکه زیاد در زندگی سخت نگیریم و راحت‌تر زندگی کنیم

یکی از فلسفه‌های ساده و جذاب ژاپنی، وابی سابی (Wabi Sabi) است.

وابی سابی، مفهومی در فلسفه زیبایی‌شناسی ژاپنی است که به ما یاد می‌دهد نقص‌ها را راحت‌تر بپذیریم. اصولاً وابی به معنای «زیبا دیدن اندوه، فقر و سادگی» و سابی به معنای «زیبا دیدن پیری، کهنگی، تنهایی و دلتنگی» است. وقتی این دو واژه، کنار هم قرار می‌گیرند، واژه «وابی سابی» شکل می‌گیرد که برای توصیف زیبایی آثاری به کار می‌رود که ساده، بی‌پیرایه و طبیعی هستند و تفاخر و خودنمایی در آن‌ها راه ندارد.

وقتی نقص موجود در پدیده‌های گوناگون را بپذیریم و دنبال کمال در آن‌ها نباشیم، به‌تدریج متوجه می‌شویم که در زندگی، دیگر زیاد سخت نمی‌گیریم و می‌توانیم کمال‌گرایی را به‌تدریج کنار بگذاریم.

کمال‌گرایی، انتظار را با استرس و اضطراب روبرو می‌کند و همین اضطراب، اثر منفی روی بدن و روان ما می‌گذارد و از عمرمان می‌کاهد.

با وابی سابی، می‌توانید از ساده‌ترین پدیده‌ها و اتفاقات هم لذت ببریم و در لحظه زندگی کنیم.

وابی سابی یادمان می‌دهد که در زمان حال زندگی کنیم، نگران آینده و عزادار گذشته نباشیم
و تمرکز خود را روی چیزهایی بگذاریم که واقعاً برایمان اهمیت دارند.

یکی از مزایای مهم وابی سابی که به افزایش عمرمان کمک می‌کند، کاهش وابستگی‌های مادی و دنیوی است. وقتی وابستگی‌ها را کنار بگذاریم، به‌سرعت به آرامش می‌رسیم و می‌توانیم زندگی زیباتر و شکوه‌مندتری را برای خودمان رقم بزنیم.

علاوه بر این؛
وابی سابی به ما یاد می‌دهد هنگامی که تغییر های ضروری ایجاد می‌کنیم، چطور بدون سخت گرفتن به خودمان، چیزهای درست را، ساده کنیم و اولویت بندی کنیم. بیشتر به ما نشان می‌دهد؛ چیزی که درحال حاضر داریم کافی است و ما هرروز با جادو احاطه شده‌ایم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که یاد بگیریم چطور آن جادو را به‌دست بیاوریم.

اگر به این فلسفه ژاپنی علاقه‌مند شده‌اید و دوست دارید درباره آن بیشتر بدانید، توصیه ما به شما این است که بعد از تمام کردن این مقاله کتاب وابی-سابی نوشته بث کمپتون را حتما بخوانید. البته از آنجایی که دسترسی به این کتاب در ایران به سادگی میسر نیست، ما (تیم سوخت‌جت) خلاصه صوتی و متنی این کتاب را برایتان آماده کرده‌ایم.

فقط کافی‌ست که روی لینک زیر ضربه بزنید:

خلاصه کتاب وابی سابی – نوشته بث کمپتون 


سومین فسلفه‌ی ژاپنی که باعث افزایش طول عمر می‌شود:

🌱🍀گانباته؛ تلاش و پشت کار و هرگز تسلیم نشدن برای داشتن یک زندگی خردمندانه

گانباته (Ganbatte)، یکی دیگر از فلسفه‌های ژاپن باستان و  به معنای «هرگز تسلیم نشدن» یا «تلاش و پشتکار» است. این فلسفه برای افرادی که می‌خواهند زندگی شاد و عمری طولانی داشته باشند، بسیار الهام‌بخش و مفید است؛ زیرا به آن‌ها انگیزه مضاعفی برای زندگی می‌دهد و باعث بیشتر شدن تاب‌آوری‌شان در زندگی می‌شود.

انسان‌ها در مسیر حرکت به سوی اهداف و آرزوهایشان، همیشه با چالش‌ها و موانع گوناگونی روبرو می‌شوند و ممکن است نتوانند به‌راحتی از پس این چالش‌ها و مشکلات بربیایند. در چنین مواقعی، وجود یک فلسفه یا نگرش می‌تواند به‌راحتی تاب‌آوری و تحمل انسان را بالا ببرد و او را به فرد شایسته‌تر و مناسب‌تری برای دستیابی به اهدافش تبدیل کند.

در ادامه چند نکته بیان می‌کنیم که می‌توانید با تکیه بر آن‌ها فلسفه ژاپنی «گانباته» را در زندگی خود پیاده‌سازی کنید:

  • تعیین اهداف واقع‌بینانه: اولین گام برای پیاده‌سازی فلسفه گانباته در زندگی، تعیین اهداف واقع‌بینانه است. درست است که می‌گوییم اهدافتان باید واقع‌بینانه باشند، ولی نباید در پی اهداف پیش‌پاافتاده باشید؛ بلکه باید بکوشید اهداف ارزنده‌ای برای خود تعیین کنید که به اندازه کافی، چالش‌برانگیز باشند.
  • حفظ انگیزه در طول مسیر اقدام: پس از هدف‌گذاری، نوبت برنامه‌ریزی است. باید نقشه مناسبی برای رسیدن به اهدافمان تعیین کنید. پس از برنامه‌ریزی هم باید دست به اقدام بزنید و برنامه‌هایی که ریخته‌اید را اجرا کنید. در ابتدای کار از خودتان، توقع بیهوده نداشته باشید و برداشتن گام‌های کوچک را هم ارزنده و مغتنم بدانید. در مسیر اقدام برای دستیابی به اهداف، حفظ انگیزه، اهمیت بالایی دارد. برای حفظ انگیزه می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید؛ مثلاً می‌توانید پادکست‌های انگیزشی گوش کنید و کتاب‌های انگیزه‌بخش بخوانید. حتا در صورت نیاز از دوستان و اعضای خانواده خود کمک بگیرید تا راحت‌تر به اهدافتان دست پیدا کنید.
  • به خودتان پاداش دهید و انعطاف‌پذیری خود را بالا ببرید: در طول مسیر دستیابی به اهداف، برای خودتان پاداش تعیین کنید و بر گام‌های خوبی که برمی‌دارید، به خودتان پاداش و هدیه دهید. بهتر است این پاداش و هدیه را از بین چیزهایی انتخاب کنید که به آن‌ها علاقه دارید. هدیه دادن به خودتان باعث می‌شود تاب و توان‌تان برای حرکت کردن به سوی اهداف، بیشتر شود. انعطاف‌پذیری، یکی از ارمغان‌های گانباته برای کلیه پیروان این فلسفه است و همین انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری است که باعث می‌شود عمر افراد بیشتر شود.

چهارمین فسلفه‌ی ژاپنی که باعث افزایش طول عمر می‌شود:

🌱🍀 شین‌رین یوکو؛ افزایش طول عمر با حمام گرفتن در دل طبیعت

شین‌رین یوکو (Shinrin-yoku) یا استحمام جنگلی، یکی دیگر از فلسفه‌های ارزشمند ژاپنی‌ها است که می‌تواند نگاه آدم به زندگی را به‌کلی دگرگون کند و آرامش عجیبی به فرد ببخشد. البته معنای دیگری هم برای این فلسفه در نظر گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به «حمام گرفتن در جنگل» یا «غوطه‌ور شدن در طبیعت» اشاره کرد. کسانی که سنگ‌بنای این فلسفه را گذاشتند و ستون‌های آن را برافراشتند، خوب می‌دانستند که انسان، چه ارتباط صمیمی و عمیقی با طبیعت دارد.

 

 

در صورتی که می‌خواهید فلسفه شین‌رین یوکو را در زندگی خود پیاده‌سازی کنید، می‌توانید چند تکنیک را مد نظر قرار دهید و هر روز انجامشان دهید:

  • طبیعت مناسبی در فضای پیرامون خود پیدا کنید تا بتوانید در آن به آرامش برسید و چند ساعتی از زندگی روزمره جدا شوید. پارک، جنگل، ساحل و حتا فضای باغ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. سعی کنید سر و صدا، آلودگی و شلوغی در این فضا، در کمترین حالت باشد.
  • وقتی در طبیعت هستید، تمام حواس خودتان را درگیر کنید. به عنوان مثال می‌توانید به صدای پرندگان، باد، آب یا خش‌خش برگ‌ها گوش کنید. توجه کردن به بوی گل‌ها و ظاهر زیبای آن‌ها هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد.
  • سعی کنید در هنگام استحمام جنگلی، با طبیعت ارتباط برقرار کنید. اصلاً لازم نیست کار خاصی انجام دهید. کافی است روی زمین بنشینید یا دراز بکشید و به صدای طبیعت گوش بسپارید. بعضی افراد دوست دارند گل‌ها و گیاهان را نوازش کنند یا با آن‌ها حرف بزنند. از طبیعت برای الهام گرفتن در هنر، نوشتن یا موسیقی، نهایت استفاده را ببرید.
  • می‌توانید در زمان حضور در طبیعت و استحمام جنگلی، فعالیت‌های مختلفی انجام دهید. فوتبال، دوچرخه‌سواری، والیبال، باغبانی یا هر فعالیت دیگری که از آن لذت می‌برید را در دل طبیعت تجربه کنید. مدیتیشن و یوگا هم که ارزش و جایگاه مخصوص به خودشان را دارند و حضور در طبیعت را جذاب و روح‌‌نواز می‌کنند.
  • سعی کنید گوشی و سایر لوازم الکترونیکی خود را خاموش کنید یا کاملاً کنارشان بگذارید و تا حد امکان خودتان را به روح طبیعت بسپارید. ممکن است کمی زمان ببرد تا شین‌رین یوکو، تأثیر خودش را بر روان‌تان بگذارد؛ ولی تردید نکنید که با صبر و حوصله و تکرار، می‌توانید معجزه آن را به چشم ببینید.

 

 

در صورتی که شین‌رین یوکو را به فلسفه اساسی و بنیادین زندگی خود تبدیل کنید، می‌توانید

  • استرس خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید،
  • سیستم ایمنی بدن خود را قدرتمندتر کنید
  • و از این راه، ریسک ابتدا به بیماری‌های مزمن را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

پنجمین فسلفه‌ی ژاپنی که باعث افزایش طول عمر می‌شود:

🌱🍀ایچی‌گو ایچی‌یه؛ ایده‌‌ای برای ارتباط خوب و مفید با آدم‌ها

ایچی‌گو ایچی‌یه، اصطلاحی ژاپنی به معنای « فقط این بار و دوباره هیچ‌وقت و یکبار در زندگی» است. این اصطلاح روی غنیمت شمردن دیدار با افراد تکیه دارد و می‌خواهد به ما بگوید که قدر لحظاتی که در آن به سر می‌بریم را بدانیم؛ زیرا بسیاری از ملاقات‌ها در زندگی دوباره تکرار نمی‌شوند.

جالب است بدانید که حتا اگر با گروهی از افراد، دوباره دور هم جمع شوید، دیدار جدیدتان
با دیدار قبلی کاملاً متفاوت است. هر دیدار، خاصیتی یگانه و منحصر به فرد دارد که تکرارنشدنی است؛
پس باید قدر آن را سفت‌وسخت بدانیم.

با بعضی آدم‌ها که هم‌نشینی می‌کنی، چنان تأثیری روی روانت می‌گذارند که دیگر هرگز از یادت نمی‌روند. اگر با مفهوم ایچی‌گو و ایچی‌یه آشنا باشی، قدر این لحظات ارزنده را بیشتر می‌دانی.

در ادامه چند تکنیک برای غنیمت شمردن دیدار با دیگران را بیان خواهیم کرد:

  • تعامل با دیگران با تمرکز و حضور ذهن به جای فکر کردن به نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و سایر مسائل
  • گوش دادن فعال و ارائه پاسخ‌های درست
  • قدردانی از افرادی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم
  • بخشیدن کینه‌ها و خشم‌هایی که از دیگران داریم و تعامل بهتر
  • یاد گرفتن زندگی از لحظه حال و آب‌تنی در حوضچه اکنون

ایچی‌گو ایچی‌یه، به کمک می‌کند که بتوانیم از لحظه‌لحظه زندگی خود نهایت بهره را ببریم و با سایر انسان‌ها، ارتباطی عمیق و معنادار ایجاد کنیم.

این ایده، باعث می‌شود که از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشیم و از این راه، استرس و اضطراب خود را کاهش دهیم. نتیجه طبیعی این سلسله‌اتفاقات برای انسان، افزایش شادمانی، سلامتی و طول عمر خواهد بود.


🌱🍀 فلسفه‌های ژاپنی در عین سادگی، می‌توانند زندگی و نگرش‌تان را کاملاً دگرگون کنند

در این مقاله تلاش کردیم با ۵ مورد از ایده‌ها و  فلسفه‌های ناب ژاپنی که باعث زیباتر شدن زندگی و طولانی‌تر شدن عمر می‌شود، آشنا شویم. امیدواریم نکات و آموزه‌هایی که در این مقاله بیان کردیم، برای شما مفید و ثمربخش باشد و طرز فکر ارزنده و جذابی برای شما به ارمغان بیاورد.

نقطه اشتراک تمامی فلسفه‌های ژاپن باستان، سادگی آن‌هاست. همه این فلسفه‌ها، بسیار ساده و پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسند؛ ولی خیلی عمیق و ریشه‌دار هستند و هر کدام به‌تنهایی، این قدرت را دارند که زندگی آدم را به‌کلی دگرگون کنند.

در صورتی که این مقاله برای شما خواندنی و جذاب بود، پیشنهاد می‌شود مقاله ۹ راز مخفی خیام برای زندگی که تا امروز کمتر کسی به آن‌ها پی برده است را مطالعه کنید. در این مقاله هم رازهای مهمی بیان شده است که به ما کمک می‌کند زندگی بهتر و زیباتری برای خود رقم بزنیم.

تاکنون در مورد فلسفه‌ها و ایده‌های ژاپن باستان مطالعه کرده‌اید؟ چه فلسفه دیگری از ژاپن باستان برای افزایش عمر انسان بلدید؟ کدام‌یک از فلسفه‌های این مقاله برایتان جذاب‌تر بود؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و سایر همراهان سوخت جت در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) در میان بگذارید.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**