بهترین روش مطالعه و کتاب‌خوانی که سرعت یادگیری‌تان را ده برابر میکند – قسمت دوم

‌تمدن و تجربه، در کنار هم باعث به وجود آمدن روش‌های گوناگون برای اجرای متفاوت یک کار می‌شوند؛ درست مثل آنکه برای رفتن به یک مکان خاص می‌توان از چند مسیر متفاوت حرکت کرد. نکته مهم این است که مسیرها ما را به همان مقصد مورد نظرمان برسانند.

در آن صورت دیگر فرقی نمی‌کند که از شمال شرقی یا جنوب غربی به یک مکان برسیم! در قسمت قبلی این مقاله در مورد روش‌هایی صحبت کردیم که با اجرای آنها می‌توانیم دستی بر سر و گوش روش‌های مطالعه خودمان بکشیم. اگر هدف نهایی شما از مطالعه کردن، افزایش عمق یادگیری و تفکر است، می‌توانید مسیرهای زیر را هم در نظر بگیرید.

 

 

» تصویرسازی ذهنی؛ روشی برای مطالعه خلاقانه

وقتی پا به دنیای بزرگسالی می‌گذاریم، کتاب‌ها هم به دلیل‌های نامعلوم، کم‌کم بدون عکس می‌شوند. این در حالی است که کتاب‌های دوران کودکی‌مان پر از عکس‌های رنگی بودند و پس از خواندن چند واژه به سراغ تماشای عکس‌ها و تصور کردن داستان می‌رفتیم. آن عکس‌ها به ما کمک می‌کردند تا متن‌ها را راحت‌تر درک کنیم و به این سادگی‌ها از یادشان نبریم.

حالا که کتاب‌ها عکس ندارند می‌توانیم از خلاقیت خودمان برای تصویرسازی ذهنی و به خاطر سپردن مفهوم‌های یک کتاب استفاده کنیم.

به این ترتیب، باید سعیمان را بکنیم که همراه با خط به خط، خواندن یک کتاب، تصویری از ماجرای آن را در ذهنمان به وجود بیاوریم.

البته اگر کتابی که می‌خوانید گردن کلفت‌تر از این حرف‌ها است و به جای متن، پر از عدد و فرمول دارد می‌توانید با کمک چند مداد رنگی، حس و حال بخش‌های مختلف آن را تغییر دهید؛ مثلا کنار فرمول‌های ساده، یک لبخند کوچک بکشید یا کنار فرمول‌های مهم، عکس یک ابر قرمز را به ساده‌ترین شکل ممکن نقاشی کنید. اگر سری به سایت‌های مختلف – مثلا پینترست – بزنید می‌توانید از این نقاشی‌های یک خطی ساده که جان می‌دهند آنها را کنار محتواهای سخت و آسان بکشید، پیدا کنید.

از مقاله‌هایی که حتما باید در این زمینه بخوانید: روانشناسی تصویر ذهنی – چطور افکارتان، زندگی تان را کنترل میکنند؟

 

» رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود…

برخی از ما به هنگام مطالعه کردن از هول حلیم در دیگ می‌افتیم. این ماجرا به ویژه هنگامی اتفاق می‌افتد که مدت‌ها است سراغی از هیچ کتابی نگرفته‌ایم و انگار می‌خواهیم به شکلی آن را جبران کنیم. به همین دلیل با خودمان قرار می‌گذاریم که روزی 50 صفحه کتاب بخوانیم یا دست‌کم هفته‌ای یک کتاب را تمام کنیم.

این روش مطالعه، نه تنها هیچ دردی از ما دوا نمی‌کند بلکه چه بسا باعث شود که از خواندن، زده شویم و این بار کتاب‌ها را برای مدت طولانی‌تری به حال خودشان رها کنیم.

سعی کنید از کوچک‌ترین قدم‌ها برای طی کردن مسیرتان کمک بگیرید. شاید مطالعه روزی 5 صفحه و تمام کردن ماهی یک کتاب، هدف هوشمندانه‌تری برای پیوسته مطالعه کردن باشد.

Want to Feel Better? Stop Reading New Books. ‹ Literary Hub

»  پاسخ به دو ابهام در مورد روش‌های مطالعه کردن

در این بخش به دو سوال کلیدی در مورد سبک مطالعه کردن پاسخ می‌دهیم. نگاهی به این پرسش‌ها بیندازید. شاید سوال شما هم در میان آنها باشد:

»»‌ آیا چند بار خواندن یک کتاب، کاری اصولی است؟

برخی دوست دارند یک کتاب را چند بار مطالعه کنند. تازه بعد از چهار یا پنجمین مرتبه مطالعه کتاب است که احساس می‎کنند چیزی عایدشان شده و بر اندوخته ذهنی‌شان ذره‌ای افزوده گشته است؛ اما این روش، چند ایراد اساسی دارد:

  1. زمان زیادی را به یغما می‌برد

شاید خواندن کتاب از دورهای دوم به بعد برایتان ساده‌تر شود و حتی سرعت مطالعه‌تان افزایش پیدا کند؛ اما باز هم باید زمان قابل توجهی را به آن اختصاص بدهید.

  1. فرصت خواندن کتاب‌های خوب را از دست می‌دهید

تعداد کتاب‌های شگفت‌انگیزی که در جهان وجود دارند بسیار فراتر از عمر محدود ما است. وقتی سوزنتان روی یک کتاب گیر می‌کند و می‌خواهید چندین و چند بار یک کتاب را بخوانید زمان طلایی عمر گرانبهایتان را به خواندن تعداد محدودی کتاب، سپری می‌کنید. در حالی که می‌توانستید با عمیق‌تر مطالعه کردن به سراغ واژه‌های پنهان در دل کتاب‌های دیگر بروید و چشمتان را به جمال دانش تازه‌ای که یاد گرفته‌اید روشن کنید.

  1. درک شما را سطحی نگه می‌دارد
[bs-quote quote=”با دقت کردن به اینکه چه شخصی چه کتابی می‌خواند، می‌توانید بفهمید که چگونه فکر می‌کند.” style=”style-13″ align=”left” color=”#83d648″ author_name=”رید هافمن” author_job=”موسس لینکدین” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/10/رید-هافمن.jpg”][/bs-quote]

عده‌ای ماجرای عمیق درک کردن را با چند بار خواندن، قاتی می‌کنند. این درست است که بازگشت به مطالعه یک کتاب می‌تواند سطح درک شما را از آن افزایش دهد اما این بدان معنا نیست که هر کسی با چند بار خواندن یک کتاب به درک عمیقی از آن می‌رسد. چون در بیشتر موارد، خواندن خشک و خالی کتاب – مثل روزنامه – تاثیری بسیار سطحی دارد و زود از یاد ما می‌رود.

گذشته از این، هیچ تضمینی وجود ندارد که در مرتبه‌‌های دوم و سوم، تمرکز کافی برای دوباره خواندن یک کتاب تکراری را داشته باشید. چون ذهن شما از انجام کارهای تکراری بیزار است و دوست دارد هر بار، چیزهای تازه‌تری را ببیند و یاد بگیرد. بنابراین، باید به مرز باریک میان این دو مفهوم، نگاه ویژه‌ای داشته باشید.

پیشنهاد من چیست؟

کتاب مورد نظرتان را یک بار به صورت عمیق بخوانید. پس از این ماجرا اگر خواستید، حتما بارها و بارها کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید. مهم این است که شما قبلا به صورت عمیق، کتاب را بررسی کرده‌اید. در این صورت، وقتی دوباره به سراغ مطالعه چنین کتابی می‌روید، نه تنها درکتان سطحی نخواهد بود بلکه می‌توانید نکته‌های بیشتری را از دل واژه‌های آن بیرون بکشید.

 

  • آیا خط کشیدن زیر جمله‌های کتاب به درک عمیق ما کمک می‌کند؟

شاید شما هم جزو آن دست از اهالی مطالعه باشید که همیشه با یک مداد در حال خط کشیدن زیر بخش‌های مهم و جالب هستند. استفاده کردن از این روش مطالعه، فقط در صورتی برایتان مفید است که آن را در حالت متعادل نگه دارید و واقعا فقط زیر بخش‌ها یا جمله‌هایی که خیلی مهم هستند خط بکشید. وگرنه، به جای خواندن، درک کردن و در نهایت خط کشیدن، فقط خط کشیدن را انجام می‌دهید و در انتهای مطالعه چیزی دستگیرتان نمی‌شود.

» دست به کار شوید و مسیر ویژه خودتان را بسازید

همه آدم‌ها مثل هم نیستند. در واقع، اگر از نظر فلسفه یا حتی بیولوژیکی هم بخواهیم به این ماجرا نگاه کنیم، هر کدام از ما یکی یکدانه‌هایی هستیم که از قضا با هم روی یک کره خاکی زندگی می‌کنیم. با این حساب، نباید انتظار داشته باشیم که همه آدم‌ها مثل هم فکر و رفتار کنند یا یک روش خاص، همچون نسخه‌ای جاودان روی تمامشان تاثیر یکسانی بگذارد.

مخلص کلام اینکه هیچ‌کدام از روش‌های مطالعه، خیلی خوب یا خیلی بد نیستند. این شما هستید که باید بر اساس شناختی که از خودتان دارید یکی یا دو تا یا حتی کلکسیونی از تمام آنها را برای خودتان شخصی‌سازی کنید.

بنابراین، نه تنها روش‌های مطالعه گفته شده در این دو مقاله، بلکه تمام روش‌هایی که در هر زمینه‌ای با آنها برخورد می‌کنید را به چشم یک پیشنهاد ببینید و پس از بررسی عمیق، آنها را برای مدتی امتحان کنید. تنها زمانی آنها را وارد برنامه‌تان کنید که تاثیر آنها از روش‌های قدیمی خودتان بیشتر باشد.

برایمان بگویید:

روش ویژه شما برای مطالعه کردن چیست؟


در ضمن اگر وقت کتاب خواندن به صورت کامل ندارید حتما از خلاصه‌کتاب‌های ما که به صورت صوتی و پی‌دی‌اف در اختیارتان قرار میگیرد استفاده کنید. این کتاب‌ها توسط تیم سوخت جت از بهترین و پرفروش‌ترین کتابهای دنیای موفقیت گلیچین و برای شما دوستان خلاصه‌سازی شده است:

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    به نظرم مطالعه منظم تاثیر خیلی مهمی روی عمیق فهمیدن داره .

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**