7 تکنیک جالب برای اینکه در 5 دقیقه با تمام وجود حال خوب داشته باشید

دکتر وپنچ 7 روش کاربردی به شما آموزش میدهد...

انسان نمیتواند همیشه حال خوبی داشته باشد

شعارهای کتاب‌ها و سمینارهای انگیزشی را فراموش کنید.
یک انسان سالم، خسته میشود، کلافه میشود، نگران میشود، می‌ترسد، احساس بد میکند و حالش هم بعضی وقت‌ها بد میشود – غیرممکن است همیشه حال خوبی داشته باشیم !

مانند این است که بگوییم فقط کوه داشته باشیم.
در صورتی که کوه زمانی معنا پیدا میکند، که دره وجود داشته باشد.

انسان‌ها هم تا زمانی که حال بدی نداشته باشند، از حال بهتر خبری نیست؛ مثل بعضی از روزهایی  که خسته و کلافه از همه فراری هستید و دوست ندارید حتی با کسی راجع احساساتتان صحبت کنید.

همه مان همچین روزهایی را تجربه کردیم.

مخصوصا در فصل پاییز و زمستان به علت تغییرات و کمبود نور خورشید این احساس غم پنهان در وجود ما بیشتر میشود؛ حتی اگر کار خاصی هم نکردیم انگار خسته هستیم و حال و حوصله هیچ کاری رو نداریم.

این را هم میدانیم که داشتن این احساس بد، هیچ کمکی به ما نمیکند… باید راهی برای فرار از آن پیدا کنیم و خیلی سریع از شر آن خلاص شویم اما دستمان به هیچ کاری نمیرود.

دلیل همچین احساساتِ بدی میتواند :

  • آب و هوای پاییزی باشد،
  • یک روز پراسترس و خسته کننده،
  • جر و بحث با دوستتان
  • و یا حتی بگومگویی که همکارانتان با همدیگر داشتند، باشد.

زیاد مهم نیست دلیل آن چیست.
مهم این است که میدانیم این احساس بد به ضرر ماست و باید هرچه زودتر تغییر کند. احساس بد داشتن و از همه بدتر، نگه داشتن این احساس به شدت میتواند بر روی کارتان تاثیر منفی بگذارد، برای مثال :

  • جواب مشتریان را به تندی میدهید
  • تحمل رفتار همکارانتان را نخواهید داشت و ممکن است به آنها پرخاش کنید
  • تصمیمات سریع و غلط میگیرید

اما میخواهیم امروز یک تغییر کوچک یادبگیریم…

چطور در 5 دقیقه حال‌مان را خوب کنیم

7 تکنیک افزایش روحیه 

اگر میخواهید یادبگیرید چطور خیلی سریع احساس خوبی پیدا کنید و زندگی تان را بر روی روال مشخصی که میدانید، ببینید این مقاله برای شما نوشته شده است، زیرا میخواهیم تحقیقات دکتر گای وینچ را به صورت مختصر و مفید و کاربردی به شما معرفی کنیم.

روانشناس سرشناس، دکتر گای وینچ تحقیقاتش را در کتاب پرفروشش با عنوان «جعبه کمک های اولیه احساس : چطور احساس بد را درمان کنید» آنچه را که لازم است انجام دهید تا خیلی سریع در کمتر از 5 دقیقه به احساس خوب دست پیدا کنید به صورت کامل و با جزئیات دلایل روانشناختی اش شرح داده است.

 

به عقیده دکتر وینچ داشتن یک احساس بد غیرطبیعی نیست، بلکه عدم توجه به آن و اجازه دادن به آن برای جهت دهی و رفتار شماست که غیرطبیعی و مضر است.

احساسات بد میتوانند خیلی راحت و بدون کمترین صرف انرژی وارد زندگی تان شوند.
برای مثال کافیست؛

  • تولد دوست تان را فراموش کنید
  • کارهایی که باید انجام میدادید را انجام ندادید
  • در شبکه های اجتماعی عکس تان به حد کافی لایک نخورده باشد
  • دیر به محل کارتان برسید
  • دوستتان پاسخ تلفن شما را ندهد
  • و …

به همین سادگی این فکر تولید احساس بد خواهد کرد و رفته رفته این احساس باعث سرزدن رفتار غلط از شما میشود که به نفع شما نخواهد بود؛ اما آنچه باعث شگفتی دکتر وینچ در تحقیقاتش شد امکان کنترل بیش از 90% احساسات روزانه توسط کنترل افکار و رفتار است !

در مورد کنترل ذهن در مقالات پیشین مفصل به این موضوع پرداختیم – این مقاله و این مقاله را بخوانید؛ اما در این مقاله میخواهیم 7 کاری را به شما معرفی کنیم که دکتر وینچ معتقد است با انجام آن حال‌تان سریع خوب میشود :

» شنیدن موزیک دلخواه‌تان با صدای بلند
و حتی همخوانی با آن !

در سال 2013 تحقیقی توسط دانشگاه Missouri انجام شد که نشان داد احساس افراد با شنیدن موسیقی با صدای بلند تحریک میشود و بهتر میشود.

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که در اتومبیل دوستتان آهنگی را که دوست نداشتید، با صدای بلند پخش شده و کم کم احساس خوبی نسبت به آن پیدا و ارتباط برقرار کردید؟ این دقیقا موردی است که در این بررسی ها نتیجه شد.

بنابراین از این به بعد هروقت احساس بدی داشتید، صدای موسیقی را بلند کنید و فقط لذت ببرید.
حتی اگر نسبت به این کار حس خوبی نداشتید، فقط انجامش دهید…

 

» یک خنده بلند از ته دل تان داشته باشید

براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه Stanford، نشان داده شد که قهقه و خنده های بلند باعث ترشخ دوپامین در مغز انسان میشود. دوپامین دقیقا همان ماده ای است که به شما احساس خوب و شادی میدهد؛ مانند زمانی که تاب بازی میکنید و یا سرسره بلندی سوار میشوید.

و البته، قهقه و خنده بلند، باعث میشود اکسیژن به بدن شما بیشتر برسد.

زیرا دریچه دیافراگم شما به سرعت و شدت باز و بسته میشود و اینکار نیاز به دفع و جذب اکسیژن دارد که ناخودآگاه بیش از حد مورد نیاز اکسیژن به بدن شما میرسد و با اینکار احساس خوب و بهتری پیدا میکنید.

پس دفعه بعد اگر احساس خوبی پیدا کردید :

  • یک فیلم کمدی نگاه کنید
  • از دوستتان بخواهید برایتان جوک تعریف کند
  • و یا خودتان بدون دلیل فقط بخندید

 

» قدمی در محله تان بزنید (حتی تنهایی و در روز…)

« افرادی که در طول روز زمان بیشتری در برابر آفتاب قرار میگیرند،
به نسبت دیگران کمتر مشکل خواب دارند و کمتر احساس افسردگی میکنند. »

این نتیجه تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا است.
نور خورشید، نه تنها باعث روشنایی میشود؛ بلکه باعث سرزندگی شما هم میشود.

سعی کنید در طول روز بیشتر در  برابر نور خورشید باشید، قدم بزنید و آنرا احساس کنید؛ اینکار باعث میشود نه تنها کمتر مشکل خواب و احساس افسردگی داشته باشید، بلکه هشیاری بیشتری نسبت به دیگران پیدا کنید.

و از طرفی دیگر، فعالیت روزانه میتواند شما را از احساس بد و غم دور نگه دارد.
شما اگر به صورت میانگین 30 دقیقه در روز فعالیت فیزیکی داشته باشید؛ به زبان دیگر اگر ضربان قلب شما به 40 برسد، حال و هوای شما بهتر میشود.

 

» پارازیت‌های فکری را حذف کنید

پارازیت چیست؟ افکار و صداهایی که مدام در ذهن شما شنیده میشوند.

  • پس کار فردا رو کی انجام بدم؟
  • شاید نتونم تمومش کنم
  • اگر تمومش نکنم چی میشه…
  • شاید اخراجم کنند
  • شاید دوستم نداره… معلومه اصلا…

این افکار که بدون هیچ سند و مدرکی در ذهن شما در جریان هستند چیزی جز پارازیت بر روی باورهای خوب و سالم تان نیستند. در حدی که میتوانند باعث شکست شما شوند و اگر ورود آنها را ممنوع کنید خیلی راحت روزهایتان به سمت موفقیت سپری شود.

 

» یک نفر را در آغوش بگیرید

یکی از جالب ترین تحقیقات دانشگاه Miami این بود :

«بغل کردن افرادی که دوست شان دارید، میتواند افسردگی را از زندگی شما دور کند…»

آنچه در این تحقیقات کشف شد، اثر مجاورت لمس پوست دو نفر توسط یکدیگر و تاثیر آن بر احساسات همدیگر بود.

زمانی که شما مادر، پدر و یا دوستتان را در آغوش میگیرد باعث میشود با لمس پوست و تماس دستان یکدیگر آکسیتاکین در بدن شما ترشح شود که یکی از مهم ترین ماده های دفع غم و افسردگی است.

برای مثال، میتوانید حتی خودتان گَردن خودتان را با دستانتان بگییرید، ماساژ دهید، تا احساس خوبی که حاصل میشود را درک کنید.

 

» راجع به اتفاقات خوب گذشته فکر کنید

روانشناس مشهور مجله Psychology Today خانم سوزان بایلی یافته های جالبی در مورد تاثیر افکار گذشته بدست آورده است که در این مجله به چاپ رسید و به شرح زیر است :

اگر میخواهید احساس بدتان را خیلی سریع تغییر دهید؛ کافیست خیلی سریع به

  • 3 موقعیت خوب و شادی که در گذشته داشتید فکر کنید
  • 3 اتفاق خوشایند اخیر را مرور کنید
  • 3 خاطره خوب و شادی که با دوستانتان داشتید را به خاطر بیاورید

و تا جایی که میتوانید این افکار را با جزئیات به خاطر بیاورید.

اینکار ساده ذهن شما را به صورت شبیه ساز در موقعیت گذشته قرار میدهد و باعث فریب احساساتتان و تمرکز آنها از موقعیت فعلی به موقعیت گذشته میشود.

 

» به خودتان اجازه بدهید که غـُر بزنید !

روانشناس بنام لئون سلتز بر اساس آخرین تحقیقاتِ منتشر شده‌اش در Psychology Today معتقد است :

“غر زدن علارغم باور عمومی میتواند باعث آرامش و تخلیه روحی شود…”

چطور چنین چیزی ممکن است؟
کافیست یک دوست، پدر، مادر، خواهر یا برادر یا هرکسی که بتوانید به او اعتماد کنید و بدانید به حرف های شما گوش خواهد داد را پیدا کنید و راجع به مشکل و پیش آمدهای بد زندگیتان غر بزنید، گلایه و ناله کنید و از وضع بد زندگی برایش بگویید.

بر اساس تحقیقات دکتر سلتز، شما با اینکار باعث تخلیه احساسی میشوید و افکاری که در ذهن دارید را با کلمات بیرون میریزید و دیگر احساس انباشت یک عالمه فکر در سرتان نخواهید داشت.

پس فقط زمانی که 6 تکنیک فوق پاسخ ندادند، شروع به استفاده از تکنیک غر زدن کنید و مطئمن باشید که این کار تبدیل به عادت نشود… !

اگر 17 دقیقه وقت دارید، توصیه میکنیم همین الان فیلم آموزشی دکتر وینچ را دانلود و تماشا کنید :


در همین زمینه، نوشته‌های زیر را حتما بخوانید :

 

76 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ام می‌گوید

    باور کن بهتر میشه و مردن فایده ای نداره یعنی اینجوری نیست که زندگی گل و بلبل بشه ولی چیزایی پیش میاد که میفهمی ارزش زندگی کردن داشته ، سعی کن بی اهمیت بشی نسبت به کسایی که بهت آسیب میزنن و به خودت اهمیت بدی

  2. کاربر سوخت جت اس می‌گوید

    باور کن بهتر میشه و مردن فایده ای نداره یعنی اینجوری نیست که زندگی گل و بلبل بشه ولی چیزایی پیش میاد که میفهمی ارزش زندگی کردن داشته ، سعی کن بی اهمیت بشی نسبت به کسایی که بهت آسیب میزنن و به خودت اهمیت بدی

  3. کاربر سوخت جت اس می‌گوید

    عزیزم اشتباه میکنی تو باید یه ادم عاقل باشی نه شکست خورده بدترین گناه تو زندگی نا امید بودن تو میتونی وقتی چدر یا مادرت با هم دعوا میکنن با اونا صحبت کنی و اونا رو اروم کنی یا اگه خواهرت از این دنیا رفته براش دعا کنی تو اگه خودکشی بکنی این باعث میشه پدر و مادرت بدتر با هم دعوا کنن ایا تو این و دوست داری بعد هم خاک تو سرت به خاطر اینکه با یه احمق دوست شدی ونا دنبال زندگی نیستن دنبال هوس بازی خودشون هستن

  4. کاربر سوخت جت ند می‌گوید

    خب میدونین چی حالو خوب میکنه مردن جز این هیچییی بشینی نگاه کنی مامان بابات تو این سن کم جلو تو دعوا میکنن این بدترینه من تازه ۱۴ سالمه این زیادی نیست واسه من؟ تازه وقتی ابجیت مرده و نیاز به یه همدم داری وقتی رفیقت میاد میگه دوسپسرت بامن رابطه داشته اقا این واسمن سنگینه چرا هربار که میخام بمیرم به موقع میبرنم بیمارستان اصلا به اونا چه هیخداااا چرا این تکنیکا بدرد من نمیخوره

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**