راهنمای نهایت تسلط بر خود | قسمت چهارم: تمارین کامل تمرکز

چهار درس ساده و اصولی برای تسلط بر خود به سبک پروفسور ار – اسپرینگر(بخش آخر)

در درس‌های گذشته پروفسور ار – اسپرینگر روش‌های مفیدی را برای تقویت مهارت تسلط بر خود به ما آموزش داد. در ادامه ایشان ذکر چند تمرین تکمیلی را که به ما کمک می‌کند و به برنامه‌ی ما جهت به دست آوردن شخصیتی بهتر، کیفیت بالاتری می‌دهند، مطرح می‌سازد.

از جمله مهم‌ترین این قدرت‌ها که شما را در این راه یاری می‌دهد توانایی کسب مهارت تمرکز است. تمرین‌های زیر بخش اعظمی را به تمرکز اختصاص داده است.

 

ـــ تمارین کامل برای داشتن تمرکز بر خود ـــ

تمرین اول » تحت تاثیر نظرات شخصی دیگران نباشید

مقاله‌ای را از یک روزنامه انتخاب نموده و مطالعه کنید. در حین مطالعه هر جایی که نویسنده نظر شخصی خود را بدون ارائه‌ی دلیل منطقی مطرح کرده است ( از قبیل ارقام مشخص، آمارها، اسامی اشخاص، مکان‌ها، مثال مشابه و غیره) زیر آن را خط بکشید. این تمرین شما را عادت می‌دهد تا تحت تأثیر اظهارات و گفته‌های بدون دلیل و مدرک قرار نگیرید.

 

تمرین دوم » خلاصه‌سازی کنید

مقاله‌ای از یک روزنامه را به اندازه‌ی 15 و 20 یا 25 درصد مقدار اولیه آن خلاصه کنید. این خلاصه را یک هفته نگاه دارید و سپس آن را دوباره کوتاه‌تر کنید، به طوری که نصف متن اول شود. این تمرین توجه و تمرکز شما را تقویت خواهد کرد.

 

تمرین سوم » از ترکیب موضوعات استفاده کنید

سه موضوع خیالی کلی(مثلاً جنگ اتمی، رهبری اقتصادی، رایج‌ترین فرهنگ در منطقه و غیره) یا شخصی (تحصیلات آینده‌ی شما، بیشتر شدن درآمدتان، زندگی خانودگی‌تان و غیره) یا آمیخته‌ای از این دو را انتخاب کنید.

یا یک زمان سنج به هر یک از این موضوعات به نوبت یک هفته فکر کنید، مراقب باشید که در مدت یک دقیقه موضوعی را که درباره‌اش فکر می‌کنید رها نسازید و البته در این مدت به دو موضع دیگر و یا چیز دیگری نیز نباید فکر کنید.

امتیاز این تمرین در این است که تمرکز شما را تقویت می‌کند. همانطور که می‌دانیم لازمه‌ی یک تسلط قوی، داشتن تمرکز قوی است.

 

تمرین چهارم » فورا معنی نادانسته‌ها را پیدا کنید

به محض اینکه در جریان مطالعه‌ی متنی، به مطلبی ناشناخته یا مشکلی برمی‌خورید، این عادت را در خود به وجود بیاورید که فوراً لغت نامه را برداشته و معنای دقیق آن را پیدا کنید. این تمرین که شخص را به منظم بودن وا می‌دارد طبیعتاً تسلط بر خود را نیز راحت‌تر می‌کند. البته در این مسیر به معلومات شما نیز افزوده می‌شود.

 

تمرین پنجم »  غذا نخورید!

تصمیم بگیرید که در یک روز معین به هنگام ظهر یک وعده غذا نخورید (در عوض اگر دوست دارید می‌توانید آب زیاد یا چند فنجان چای یا قهوه بنوشید). این تمرین، اراده و تسلط شما بر خودتان را تقویت می‌کند.

 

تمرین ششم » پر سروصدا بخوانید

به محلی بروید که سر و صدای زیادی در آن وجود داشته باشد(مثلاً در یک خیابان بسیار پر سر و صدا یا محلی که صدای زیاد موسیقی در آن شنیده شود). در چنین شرایطی بدون آنکه حواستان به خاطر این سر و صدا پرت شود، خود را وادار سازید که چیزی را بخوانید. یا اینکه سعی کنید در این وضعیت به موضوعی که انتخاب نموده‌اید، فکر کنید.

 

تمرین هفتم »خود را به گرما یا سرما عادت دهید

از روزهای سرد زمستان استفاده نموده و بدون پوشیدن لباس زیاد بیرون بروید طوری که هنگام خروج از منزل احساس سرما کنید. به جای آنکه خود را منقبض نموده و باعث کند شدن جریان خون در اندام‌ها و در نتیجه احساس سرمای بیشتری شوید، آرام باشید و با قدم زدن تند، خود را گرم کنید.

عادت کنید که دمای هوای خانه‌ی شما بیش از 18 درجه‌ی سانتی گراد نباشد و برعکس در تابستان لباس اضافی را در هنگام گرما تحمل کنید. عادت دادن خود به تحمل گرما و سرما باعث افزایش تسلط بر خود می‌شود. البته نه در حدی که باعث بروز بیماری گردد.

 

تمرین هشتم »خاطرات خود را به یاد بیاورید

سعی کنید صداها، بوها، مزه‌ها و تماس‌ها را دوباره احساس کنید. ما عادت داریم که خاطرات را فقط از طریق حس بینایی زنده کنیم و به ندرت این کار را با سایر حواس انجام می‌دهیم، بنابراین سعی خود را روی حافظه‌ی شنوایی، بویایی، چشایی یا لامسه نیز متمرکز کنید. در آغاز این کار قدری مشکل است، ولی به سرعت می‌توان در آن پیشرفت کرد.

 

تمرین نهم » فعالیت جسمانی داشته باشید

اگر فعالیت فکری شما زیاد است، یک برنامه نرمش یا دو به مدت 5 دقیقه برای خود در نظر بگیرید یا اگر وقت بیشتری دارید یک ساعت قدم بزنید. اگر بر عکس فعالیت جسمانی شما زیاد است هر روز نیم ساعت به انتخاب خود متنی را تهیه نموده و مطالعه کنید، این تمرینات باعث تعادل شده و در جهت تسلط بر خود نیز مفیدند.

 

تمرین دهم » آرامش را تمرین کنید

روی زمین یا تشکی سفت دراز بکشید. به مدت 30 ثانیه کاملاً بی‌حرکت باقی بمانید. پس از آن، این مدت را به یک، دو، سه یا پنج دقیقه افزایش دهید و به ویژه ماهیچه‌های خود را به حالت کشیده و سفت نگاه داشته و پس از آن همه‌ی آن‌ها را آرام رها سازید. این تمرین برای مسلط شدن بر بدن مفید است.

این تمرینات را انجام دهید. اگر شما دچار اشکال و در برخی مواقع ناچار به عقب نشینی شدید، تعجب‌آور نیست. ایجاد تغییر اساسی در طبیعت خود در عرض چند روز کاری غیرممکن است و تلاش برای این کار معمولاً چند ماه طول می‌کشد، اگرچه غالباً از همان هفته‌های اول نتایج آن را مشاهده می‌کنیم.

در عین حال برای مسلط شدن بر خود از طریق روش‌هایی که توضیح دادیم و در تمام شرایط، شما به 3 تا 12 ماه وقت نیاز دارید. پس از چند هفته سعی و تلاش خود را متوقف نکنید که باعث تأسف خواهد بود و این را بدانید که موفقیت در پایان راه قرار دارد.

 

با دنبال کردن این تلاش شما پیروز خواهید شد و در آن هنگام قدرتی در شما به وجود خواهد آمد که شخصیتی قوی را به شما ارائه خواهد داد. شما می‌توانید از آن دسته از افراد شوید که دیگران حسرت تسلط شما بر خودتان را می‌خورند. این تسلط به شما اجازه خواهد داد تا از این موانع عبور نموده و به همه‌ی اهداف خود برسید.

بنابراین تسلیم نشوید تا بتوانید به اهداف والای خود در هر زمینه‌ای دست یابید.

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

    قسمت دو وسه باز نشد

  2. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    سلام وقت شما بخیر بنظرم صدای خانوم شعبانی و لحن گفتارشون برای کتاب های صوتی خیلی بهتره
    البته با تشکر از بقیه گوینده ها

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**