8 راه تضمینی ریچارد سنت جان که به موفقیت ختم می‌شود | راه سوم – تمرین مداوم

نقطه تفاهم مدال‌آوران المپیک، تجار موفق و ثروتمندان...

در مقالات قبلی درباره دو راه رسیدن به موفقیت که ریچارد سنت در تحقیقاتش به آن دست یافته یعنی اشتیاق و کار مثل تفریح باشد، با هم صحبت کردیم. حالا به سراغ سومین راه یعنی تمرین مداوم می رویم.

اگر زندگی نامه افراد موفق و مشهور  را مطالعه کنیم، به خوبی متوجه می شویم تقریبا همه آن ها در هر زمینه ای که فعالیت می کردند، برای رسیدن به موفقیت بیش تر، هر لحظه به فکر یادگیری بودند؛ به عبارت دیگر، تمرین مداوم داشتند.

مدال آوران المپیک، مخترعان، مدیران، کار آفرینان و بقیه افراد موفق
هیچ وقت تلاش و تمرین خود را متوقف نمی کنند.

آن ها به خوبی می دانند اگر دست از تلاش و تمرین برای بهتر شدن و آماده ماندن بر دارند، شکست خواهند خورد. به همین دلیل همیشه در حرکت هستند.

حتما شما هم تا به حال دیدید که بعضی قهرمانان ورزشی دچار پسرفت می شوند و نمی توانند قهرمانی خود را تکرار کنند. یا این که یک ورزشکار گمنام موفق می شود مدال طلا را به دست بیاورد.

خب بدون شک دلایل بسیار مهمی پشت این اتفاقات وجود دارد و من می توانم با اطمینان بگویم یکی از این دلایل داشتن تمرین مستمر است‌. گاهی ما به موفقیت هایی دست پیدا می کنیم، همین موضوع کمی خیال ما را را راحت می کند و فکر می کنیم که نیاز به تمرین و تلاش بیش تری نداریم و به حد کافی خوب هستیم.

در این شرایط افراد دیگری وجود دارند که با پشتکار و تلاش روزانه و همیشگی از ما سبقت می گیرند و ما را غافلگیر می کنند.

چند وقت پیش با یکی از دوستان روانپزشکم در مورد قانون جذب صحبت می کردیم، حرفی که او زد برای من بسیار آموزنده بود. او قانون جذب را قبول داشت و می گفت مثبت اندیشی و تجسم مثبت به ما کمک خیلی زیادی می کنند اما اگر در کنار آن، تلاش و پشتکاری وجود نداشته باشد، تجسم و مثبت اندیشی به تنهایی راه به جایی نمی برند.

به عبارت دیگر مثبت اندیشی و تجسم در شروع کار به ما انگیزه و سوخت کافی برای حرکت می دهند، و حالا نوبت پشتکار و تلاش است تا به کمک همه آن ها به مقصد برسیم.

 من در دوران دبیرستان تجربه بسیار تلخ اما تاثیر گذاری به دست آوردم. به خاطر استعداد ذاتی که در بعضی درس ها مثل ریاضی یا ادبیات داشتم، وقت زیادی صرف خواندن آن ها نمی کردم. شاید مغرور شده بودم و فکر می کردم همیشه در این درس ها بهترین نمره برای من خواهد بود.

در همین زمان که من با حس غرورم کم کاری می کردم، یکی از همکلاسی هایم سخت در تلاش بود. ساعت ها درس می خواند و تمرین مستمر داشت.

چون او مطالب ریاضی را دیر متوجه می شود و باید چند بار برای او توضیح می دادند تا مساله را کاملا می فهمید و من فقط با یک بار خواندن مساله کاملا متوجه آن می شدم، هیچ وقت تصور نمی کردم همکلاسی من بتواند از من سبقت  بگیرد.

اما بعد از امتحانات ترم دوم متوجه شدم او بهترین نمره را گرفته است و من دو نمره از او کم تر شده بودم.

راستش را بخواهید تا مدت ها احساس خوبی نداشتم. باورم نمی شد که او بتواند از من بهتر باشد. اما کمی که بزرگ تر شدم، فهمیدم مشکل از کجا بود. من فقط به استعداد ذاتی ام تکیه کردم و تلاش و پشتکار مستمر را از یاد بردم.

در حالی که من به خاطر استعدادم وقتم را هدر می دادم، شخص دیگری به شدت تلاش می کرد و از وقتش بهترین استفاده را می برد و به همین دلیل توانست من و استعدادم را با تمرین همیشگی اش شکست دهد.

مهم نیست شما چه قدر در انجام کار دلخواه تان استعداد دارید. با استعداد ترین شخص در تیم بسکتبال هستید یا استعدادتان نسبت به بقیه کم تر است؛ نقاش درجه یک هستید یا هیچ کدام از نقاشی هایتان در حال حاضر فروش نمی رود؛ این ها مهم نیست.

مساله ای که مهم است، میزان تلاش و پشتکاری است که در حال حاضر دارید. تلاش مستمر و همیشگی به شما کمک خواهد کرد تا حتی با استعداد کم هم به موفقیت برسید.

برای درک بهتر این موضوع که تلاش مهم‌تر از استعداد هست، مقاله «کمبود استعداد بهانه ای بیش نیست اما چطور جبران کنید؟» را بخوانید و برای اینکه دیگر به استعداد فکر نکنید، حتما مقاله «آیا داشتن استعداد در کاری باعث میشود سریع‌تر شکست بخوریم؟» را مطالعه کنید.

اگر ورزش می کنید، یا برای کنکور آماده می شوید، نقاش، نویسنده، مدیر فروش، معلم و … هستید؛ مثل یک رود در جریان باشید تا موفقیت از آن شما شود. در حقیقت تمرین مداوم یکی از شاه کلیدهای موفقیت شماست که با آن می توانید دیگران را غافلگیر کنید.

شاید خیلی ها تصور نمی کنند که شما به موفقیت برسید یا از آن ها بهتر باشید؛ اما تمرین مداوم به شما کمک خواهد کرد تا گوی سبقت را از حریفانتان بگیرید.

وقتی تلاش همیشگی داشته باشید، حتی اگر سرعت تان هم کم باشد، بالاخره نتیجه آن را خواهید دید و از کسانی جلو می زنید که به خاطر داشتن توانایی و سرعت بالا در انجام آن کار تلاش زیادی نمی کنند.

سعی کنید هر روز زمانی را برای بهتر شدن و کسب مهارت های جدید در رشته فعالیت تان اختصاص دهید.
نقاط ضعف خود را پیدا کنید و برای بهبود آن تلاش کنید. البته نسبت به نقاط قوت تان هم بی اهمیت نباشید. هر نقطه قوتی اگر تقویت نشود، تبدیل به نقطه ضعف خواهد شد.

 اگر پای صحبت تک تک افراد موفق بنشینید، بدون شک به شما توصیه خواهند کرد تمرین و تلاش مستمر را فراموش نکنید.

حتی اگر هر روز فقط یک ربع ساعت هم که شده برای تمرین و تقویت خود وقت صرف کنید و در جریان باشید تا به زودی نتیجه تلاش تان را ببینید.

در مقاله بعدی نیز با راه های ریچارد سنت همراه باشید تا به کمک هم بیش تر از قبل راه های موفقیت بشناسیم و موفق تر شویم. راه چهارمی که درادامه آن را بررسی خواهیم کرد، تمرکز بر هدف واحد است.

راهی که بدون شک نیاز به تمرین دارد…


7 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت maki می‌گوید

    این نکته ی خیلی مهمیه من بعد از تجربه های شخصی خودم به هر کسی که معتقده استعداد کاری رو نداره توضیح میدم که این فقط یه طرز فکره و همه ی انسان ها استعداد همه کاری رو دارن فقط بعضی ها احتیاج به کار و پشتکار بیشتر دارن . سال های پیش دانشجو بودم و خیلی هم به خودم مغرور بودم سر پروژه ی پایانی چون فکر میکردم میتونم یه هفته ای پروژه رو جمع کنم کل وقتم رو تلف کردم و روز های آخر هم حتما میتونید حدس بزنید تو چه شرایطی بودم … پروژه رو دادم برام انجام دادن :)) و البته نه اون طور که من انتظار داشتم … هیچوقت تو خواب هم نمی دیدم از پس یه پروژه دانشجویی بر نیام این یه تلنگر بزرگ بود برام که استعداد به تنهایی هیچوقت کافی نیست فقط تمرین و تمرین و پشتکار. بقول راجر فدرر موقعی که شما دارین استراحت میکنین یه نفر داره تمرین میکنه

  2. کاربر سوخت جت ضی می‌گوید

    من خودم مدت زیادی به این فکر می کردم که شاید واقعا بعضی ها با تلاش کمی به موفقیت رسیدند یا ثروتمند شدند مثلا شاید تو لاتاری برنده شدند یا تو یه قرعه کشی برنده شدند اما خودمو متقاعد کردم که اینا هیچ وقت تضمینی نیستند
    ممنون از این پست های خوبتون.
    منتظر پست های بعدی هستم…

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      ممنون از نگاهتون
      دقیقا منم خیلی درمورد لاتاری و … فکر کردم اما این روزها کاملا متوجه شدم مثبت اندیشی و تلاش مسمتر بهترین برگ برندست.
      موفق باشید.

  3. کاربر سوخت جت هه می‌گوید

    خیلی ممنونم واقعا مقالات شما به من کمک زیادی میکنند برای منحرف نشدن از جاده ی موفقیت و پیروزی.

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      لطف دارید خوشحالم که براتون‌مفیده
      امیدوارم‌همیشه موفق و پیروز باشید و در مسیر حرکت کنید.

  4. کاربر سوخت جت فه می‌گوید

    بسیار عالی…استفاده می کنم بی صبرانه منتظر قسمت بعدیم

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      خوشحالم براتون مفید بوده …موفق و پیروز باشید

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**