8 راه تضمینی ریچارد سنت جان که به موفقیت ختم می‌شود | راه دوم – کار مثل تفریح

کاری که انجام می‌دهید برایتان مثل تفریح باشد و از آن لذت ببرید...

همان طور که در قست قبل در این باره صحبت کردیم، ریچارد سنت درباره رازهای موفقیت سال ها تحقیق کرده و بالاخره به این نتیجه رسیده که موفقیت راز ندارد بلکه راه دارد.

در قسمت قبل درباره اولین راه موفقیت یعنی اشتیاق صحبت کردیم؛ دومین راهی که ریچارد سنت اعتقاد دارد، شما می توانید به کمک آن به موفقیت برسید این است که

کاری که انجام می‌دهید برایتان مثل تفریح باشد و از آن لذت ببرید

همه ما حتما این تجربه را داشتیم که گاهی متوجه گذر زمان نمی شویم و وقتی نگاه مان به ساعت می افتد، از این که عقربه ساعت خیلی جلوتر از تصور ماست، تعجب می کنیم.

این احساس زمانی به سراغ ما می آید که از کاری لذت ببریم. اما درست وقتی که نگاه شما مدام به ساعت است و دلتان می خواهد زودتر از آن شرایط دور شوید، مطمئن باشید که آن کار برایتان خسته کننده است و این خستگی در طولانی مدت باعث خواهد شد بازدهی شما کم شود و کارایی لازم را نداشته باشید و دیگران از شما سبقت بگیرند، یا کارتان را از دست بدهید.

بیایید با هم دو حالت را بررسی کنیم؛ در حالت اول شغل یا رشته تحصیلی تان را دوست ندارید.

به همین دلیل به سختی از خواب بیدار می شوید و دلتان نمی خواهد به سراغ انجام‌ آن بروید. در طول روز احساس خستگی می کنید و فقط می خواهید از آن شرایط دور شوید.

در حالت دوم شما رشته تحصیلی یا شغل خود را با اشتیاق انتخاب کردید و به آن علاقه دارید اما حالا احساس می کنید آن را دوست ندارید یا این که برایتان خسته کننده شده است. دیگر خبری از آن شور و شوق اولیه نیست و با خود فکر می کنید: چرا با وجود علاقه ام به این کار، دوست ندارم سراغ انجام آن بروم؟

من کجای کار اشتباه کردم؟ شاید من این رشته یا شغل را دوست نداشتم !
خب راه حل چیست؟ آیا در این شرایط باید کار خود را تغییر دهیم و به سراغ کار یا رشته دیگری برویم؟

به نظر من دنبال کردن علایق در زندگی بسیار خوب است اما گاهی لازم است کمی واقع بین باشیم. گاهی شرایط به ما اجازه نمی دهد که شغل یا رشته خود را تغییر دهیم.

من خودم در حالت اول اگر شرایط فراهم باشد، شاید به دنبال شغل یا رشته دیگری بروم اما در حالت دوم، مطمئن هستم اشکال از کار یا رشته من نیست چون با اشتیاق آن را شروع کردم. پس دنبال علت می گردم و سعی می کنم انرژی اولیه ام را بر گردانم.

کنترل تلویزیون، ساعت یا وسایل مشابه شان را در نظر بگیرید. وقتی ما یک کنترل یا ساعت نو می خریم، به خوبی برایمان کار می کند اما بعد از مدتی مثل روز اول نیست و به سختی شبکه ها را جا به جا می کند یا عقربه اش به آرامی می چرخد و گاهی متوقف می شود.

خب در این وضعیت آیا ما به دنبال ساعت یا کنترل نو می رویم یا باطری آن ها را عوض می کنیم؟ در نود درصد مواقع ما باطری نو برای آن ها می خریم و دوباره مثل روز اول برایمان کار می کنند.

در مورد شرایطی هم که برای ما خسته کننده است، خوشبختانه راه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید از آن لذت بیش تری ببرید. یا به عبارت دیگر، شما نیاز به تجربه روش های جدیدی دارید تا رشته تحصیلی یا شغلتان را تبدیل به تفریح کنید.

» از دریچه نو به کار خود نگاه کنید «

گاهی احساس خستگی می کنیم چون کارهایمان را به صورت یکنواخت انجام می دهیم و تکرار باعث می شود از شرایط مان خسته شویم؛ بیش تر ما صبح زود از خواب بیدار می شویم، صبحانه می خوریم، لباس می پوشیم، سر کار یا کلاس درس می رویم، بدون هیچ تغییری بی حوصله کارمان را انجام می دهیم و دوباره به خانه بر می گردیم. انجام یکنواخت این کار باعث می شود تا احساس خستگی کنیم و لذت نبریم.

در این شرایط بهتر است از دریچه جدید نگاهی به شرایطمان بیاندازیم و کمی آن را تغییر دهیم تا لذت بخش شود‌.

منظور من تغییر شغل نیست بلکه می خواهم از تغییرات جزئی صحبت کنم که احساس خوبی را به ما منتقل می کند و باعث می شود از کارمان لذت بیش تری ببریم.

مثلا شما می توانید ایده جدیدی را در محل کارتان پیاده کنید‌؛ به عنوان مثال، طرح میز کارتان را تغییر دهید؛ روی آن برچسب های جذاب بچسبانید، گل مورد علاقه تان را آنجا بگذارید، اگر طراحی بلدید روی آن طرح بکشید، روی خودکار و مداد و وسایل دیگرتان چشم های فانتزی بچسبانید، عکس افراد مورد علاقه تان را در کشوی میزتان قرار دهید و در هنگام استراحت به آن نگاه کنید، شعری از شاعر مورد علاقه تان که شما را به وجد می آورد، جلوی چشم تان قرار دهید و غیره.

این مواردی که ذکر شد فقط برای ایده گرفتن بود. شما با توجه به موقعیتتان می توانید تغییر دلخواه تان را ایجاد کنید. این تغییرات به ظاهر کوچک می تواند روحیه شما را به شکل قابل توجهی تغییر دهد.

شرایط کاری و درسی تان را در نظر بگیرید و به دنبال یک ایده مناسب باشید که شما را به وجد می آورد و به شما انرژی منتقل می کند. اگر حتی کمی اهل نوشتن هم باشید، می توانید در دفتر شخصی تان شروع به نوشتن داستانی کنید که شخصیت اصلی این داستان همکاران، رئیس یا همکلاسی هایتان هستند.

هر روز اتفاقات آن روز را به خاطر بسپارید و وقتی فرصت استراحت داشتید، داستان آن روز را بنویسید.

علاوه بر این ها، کیفیت رابطه شما با اطرافیانتان در محیط درس یا کار تاثیر چشم گیری در حال روحی شما دارد. افرادی که خونگرم تر هستند، با دیگران ارتباط بهتری برقرار می کنند و همراه آن ها می خندند، لذت بیش تری از کار خود می برند.

سعی کنید به دنبال برقراری ارتباط سالم با همکاران شاد و مثبت خود باشید و در لحظاتی که مجبور هستید در محل کار خود وقت صرف کنید، خاطرات خوبی بسازید.در وقت استراحت خود می توانید با همکاران خود خاطره تعریف کنید یا پیاده روی کوتاهی داشته باشید.

همچنین شما باید مراقب افکارتان باشید و با منفی نگری یا حسادت نسبت به دیگران و یا ترس از دست دادن موقعیت فعلی تان، شرایط سختی برای خود نسازید و اجازه دهید افکار مثبت، خوش قلبی و مهربانی شما را به جلو حرکت دهد.

در هر وضعیتی که قرار دارید حتما راهی برای تغییر و پیاده کردن یک ایده جذاب وجود دارد.

به دنبال تغییر خود یا محیطی که در آن کار می کنید، باشید هر چند این تغییر خیلی جزئی به نظر برسد. گاهی همین تغییرات هر چند کوچک انرژی زیادی به ما منتقل کرده و خستگی را دورمی کنند.

در قسمت بعد، درباره سومین راه موفقیت یعنی تمرین مداوم بحث خواهیم کرد؛ حتما شما هم مثل من دوست دارید تا زودتر از تاثیر تمرین مداوم بر روی موفقیت آگاه شوید…


5 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت awed می‌گوید

    واقعا خیلی مفید خیلی عالی تشکر از همه سازنده ها که زحمت می‌کشند ممنونم

  2. کاربر سوخت جت دل می‌گوید

    عالی

  3. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    سلام وقت بخیر واقا خسته نباشید با این همه تلاش و همتی که میکنین تا حداقل عده ای از جوانان با رمز و راز موفقیت و راه های رسیدن به اون آشنا بشن.من خودم رشته ام روانشناسی هستش و خیلی اهل مطالعه و خوندن هستم اما مطالب شما متفاوت از بقیه سایتها و کانالها وشبکه های مرتبط با روانشناسی انگیزشی و موفقیت هست انگار پشتش یک عزم راسخ ایستاده حداقل نظر من اینه.در هر صورت من با وجود اینکه الان حدودا۴۸ساعته که با سوخت جت آشنا شدم اما مدت خیلی زیادی منو مشغول خودش کرد.موفق و پایدار باشید.ممنونم

  4. کاربر سوخت جت rhad می‌گوید

    سلام ممنون بابت شما اما روی قسمت سوم میزنم چیزی نمیاره لطفا بررسی کنید منتظرم

  5. کاربر سوخت جت فه می‌گوید

    سلام راهکار های جالبی میدین برخلاف خیلی از مقالات حرفاتون خیلی به واقعیت نزدیکه و ملموس. اشتیاق نداشتن و رها کردن علایق مشکل اصلیه خیلی ازآدمای امروزست، من یا صفر یا صد رو انتخاب میکنم اگه به چیزی خیلی علاقه نداشته باشم اونو راحت رها میکنم ولی شما میگی این مشکل تدریجی اتفاق میفته و با درنظر گرفتن چند تا راهکار میشه علاقه اولیه رو نگه داشت و تقویت کرد خیلی برام جالب بود ذهنم رو باز کردین ممنون از شما

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**