چطور فقط با یک بار دیدن اسم و چهره هر کسی را به خاطر بسپارید؟

اگر امروز دوست قدیمی‌تان را دیدید و اسمش یادتان نیامد این مقاله برای شماست

داشتن یک حافظه‌ی خوب از مهم‌ترین نکات برای افراد است. در صورتی که بتوانیم از حافظه‌ای خوب بهره‌مند شویم، دیگر ترس فراموش کردن سراغمان نخواهد آمد. باید بتوانیم موانع یادگیری را از سد راه خود برداریم و در جهت تقویت حافظه‌ خود کوشا باشیم.

[bs-quote quote=”«هنگامی که از حافظه حرف می‌زنیم منظورمان فقط همه‌ی چیزهایی که به یاد می‌آوریم نیست، بلکه توانایی‌مان برای به یاد آوردن می‌باشد».” style=”default” align=”center” color=”#424242″ author_name=”سوزان گیلبرت” author_job=”نویسنده آمریکایی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/سوزان-گیلبرت.jpg”][/bs-quote]

جنی گراهام اسکات می‌گوید:

یکی از بزرگترین دلایل برای بهبود حافظه‌ی شما، به یاد آوردن بهتر نام‌ها و چهره‌ها است. افرادی که با عامه‌ی مردم سر و کار دارند، مانند(فروشندگان و سیاستمداران) از جمله کسانی هستند که در مورد به یاد آوردن نام‌ها و چهره‌ها نگران هستند.

ـــ  به خاطر سپاری نام افراد ـــ
آسان‌تر از چیزی که فکر می‌کنید

برای اینکه شما بتوانید نام افراد را به راحتی به یاد بیاورید، در زیر چند روش خاص مطرح شده است:

تکنیک اول | توجه کردن

زمانی که شما شخصی را ملاقات می‌کنید، اولین گام جهت به یاد آوردن نام او، توجه کردن به آن شخص است. برای این کار شما باید نام آن شخص را بشنوید و چهره‌ی وی را مشاهده نمایید. در حقیقت، یک دلیل اصلی برای فراموش کردن یک نام است که شما به اولین مکانی که در آن شخصی را ملاقات می‌کنید، توجه نمی‌کنید.

ممکن است شما در طول معارفه به دلیل فکر کردن به ایجاد یک ارتباط خوب با شخص مقابل دچار حوا‌س‌پرسی شوید و مکانی را که در آن ایستاده‌اید را فراموش کنید.نکته‌ی مهم این است که شما هنگام ملاقات با اشخاص، هشیار و متمرکز باشید. برای تمرکز بیشتر می‌توانید از یک واژه‌ی راه‌انداز ذهنی یا یک راه‌انداز فیزیکی استفاده نمایید.

تکنیک دوم | تکرار و مرور ذهنی

علاوه بر شنیدن نام یک شخص، آن نام را به طور ذهنی برای خودتان تکرار کنید و سعی کنید آن را در مکالمه‌تان نیز با صدای بلند تکرار نمایید. این روش منجر به انتقال نام آن شخص از حافظه‌ی کوتاه مدت به حافظه‌ی بلند مدت می‌شود.

تکنیک سوم | تأمل و بررسی کردن

وقتی در مکان یا رویدادی شخصی را ملاقات می‌کنید، بعد از برگشت از آن مکان در مورد افرادی که دیدید کمی تأمل کنید و سعی کنید نام تمام افرادی را که ملاقات کردید به یاد بیاورید. نام هر فردی که به یاد می‌آورید را بلند تکرار کنید و روی یک کاغذ به طور تصادفی آن‌ها را یادداشت نمایید.

تکنیک چهارم | روش چهار نکته‌ای SALT را به کار ببرید

شما می‌توانید از روش چهار نکته‌ای SALT که توسط کارشناس حافظه دوگلاس جی.هرمن گفته شده است،استفاده کنید.

گفتن نام شخص با صدای بلند.

از شخص مقابل یک سؤال بپرسید که نامش را در آن به کار ببرد.

حداقل یک بار نام شخص مقابل را در مکالمه‌تان مورد استفاده قرار دهید.

مکالمه‌تان را با تکرار دوباره‌ی نام شخص مقابل به پایان برسانید.

ــــ به یاد آوردن چهره ها ــــ

اگر شما نام شخصی را به یک چهره‌ی اشتباه پیوند بدهید، به یاد آوردن نام شخص به خوبی انجام نمی‌شود. روش‌ها و فنون خاصی برای به یاد آوردن چهره‌ها مطرح شده است:

تکنیک اول | به خصیصه‌های متمایز توجه کنید

همان‌طور که شما باید به نام اشخاص توجه کنید، باید بر چهره‌ی اشخاص نیز متمرکز شوید. مطمئن باشید در هنگام معارفه با نگاه کردن به چهره‌ی شخص به طور مستقیم، تماس چشمی ایجاد می‌شود. (در این مقاله توضیح دادیم که تماس چشمی در ارتباطات یعنی همه چیز)

همان گونه که شما به چهره‌ی اشخاص نگاه می‌کنید، به طور دقیق به هر خصیصه‌ی متمایز نیز توجه کنید. به خودتان کمک کنید که به این خصایص متمایز توجه کنید و از خودتان سؤالاتی نظیر اینها را بپرسید:«رنگ چشمان آن آقا چه رنگی است و یا غیره…».

در این شرایط شما ممکن است خود را به صورت یک پلیس مجسم کنید که در پی شناسایی مجرم، از قربانی می‌خواهد که ویژگی‌های متمایز مجرم را بازگو کند. یا ممکن است شما خود را به عنوان یک کاریکاتوریست تصور کنید. اگر شما یک کاریکاتوریست بودید کدام قسمت از چهره‌ی افراد را افراد را اغراق‌آمیز یا برجسته می‌کشیدید؟

برخی از خصایصی که می‌تواند برجسته باشد:

  • چشم‌های ریز یا درشت
  • لب‌های کلفت یا نازک، دهان گشاد یا کوچک
  • گوش‌های بزرگ یا کوچک
  • مدل مو، سیبیل یا ریش
  • نوع لبخند

به هر حال، به خصایصی که می‌آیند و می‌روند مانند ریش‌ها، سیبیل‌ها، عینک‌ها و مدل موها خیلی دقت نکنید، زیرا ممکن است یک شخص اکنون این خصایص را داشته باشد ولی در زمان دیگر که دوباره او را ملاقات می‌کنید این خصایص را نداشته باشد.

تکنیک دوم | به صفات شخصی توجه کنید

زمانی که شما به یک صفت متمایز در یک فرد توجه می‌کنید، سعی کنید برخی مشخصاتی که برجستگی بیشتری دارند را نیز تعیین کنید، برای نمونه، در کنار توجه به چشم‌های آبی افراد، به حرکت آن‌ها نیز توجه کنید. علاوه بر این چهره‌ی اشخاص، حس درونی افراد را نیز منعکس می‌کند.چهره‌ی اشخاص شادی یا غمگینی، توانایی یا خستگی، استقامت یا شرمندگی را نشان می‌دهد.

تکنیک سوم | به یاد آوردن اطلاعاتی درباره‌ی یک شخص

علاوه بر به یاد آوردن نام و چهره‌ی اشخاص، سعی کنید اطلاعات دیگری را نیز درباره‌ی شغل، تفریحات، محل زندگی و دیگر مشخصات فردی به دست آورید. این فن به شما کمک می‌کند نام و چهره‌ی اشخاص را زودتر به خاطر بیاورید.

همچنین، سعی کنید با هر تصویری که دوست دارید، بین نام و چهر‌ه‌ی اشخاص ارتباط برقرار کنید. نکته‌ی مهم این است که شما آن تصویر را به وضوح در چشم ذهن‌تان ببینید و بعداً برای یادآوری نام و چهره‌ی شخص مورد نظر آن را به یاد بیاورید.

ممکن است شما هم در به خاطر آوردن نام‌ها و چهره‌ها دچار مشکل باشید و شاید با خود بگویید این مشکل قابل حل نیست؛ اما در اشتباه هستید. یک حافظه‌ی قوی نیازمند تمرین و کسب مهارت است، شما هم می‌توانید با انجام تمرینات و تکنیک‌های تقویت حافظه به این مهم دست یابید و از داشتن یک حافظه‌ی قوی لذت ببرید.

«ساخت یک حافظه‌ی خوب یکی از مفیدترین مهارت‌هایی است که می‌توان داشت».

ــــــ ریچارد لوپاف ــــــ
نویسنده و متخصص در زمینه حافظه


در همین زمینه بخوانید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**