چطور سپاسگزاری دنیایتان را دگرگون می‌کند – قسمت ۲ – بهترین تمرینات برای سپاسگزار بودن

قسمت اول را در این لینک بخوانید

بعد از اینکه با اهمیت سپاسگزاری در زندگی با کمک توصیه‌های رابرت ای. امونز آشنا شدیم، خوب است که به فواید آن از دیدگاهی دیگر بپردازیم که این مسئله نیز بر اهمیت سپاسگزاری در ابعاد مختلف نیز تأکید دارد.

رابرت ای. امونز مواردی را بر می‌شمارد که حاصل فواید سپاسگزاری در زندگی است.

»» نوشتن نعمت‌های زندگی در دفترچه‌ی سپاسگزاری روزانه به مدت دو هفته به کاهش مداوم استرس و افسردگی افرادی منجر می‌شود که در مراکز بهداشتی – درمانی فعالیت می‌کنند. میزان کاهش استرس این افراد تا 28 درصد و میزان کاهش افسردگی آنان تا 16 درصد گزارش شده است.

»»  سپاسگزاری با کاهش میزان هورمون استرس یا کورتیزول همبستگی دارد. سپاسگزاری سبب می‌شود هورمون استرس تا 23 درصد کاهش یابد.

»»  وقتی انسان‌ها یک دفترچه‌ی سپاسگزاری روزانه دارند و هر روزه جمله‌هایی سپاسگزارانه را داخل آن می‌نویسند؛ جذب چربی آنان از مواد غذایی مصرفی‌شان در طی روز تا 25 درصد کاهش می‌یابد.

سپاسگزاری به ما توانایی می‌دهد تا مسئولیت هیجان‌های خودمان و زندگی عاطفی‌مان را بپذیریم. به این ترتیب جسم ما از مزیت‌های این مسئولیت‌پذیری‌مان بهره‌مند خواهد شد. سپاسگزاری به منزله‌ی یک شیوه‌ی درمانی مکمل بسیار به صرفه و کم هزینه است؛  تأثیرگذاری آن به سرعت آشکار می‌شود و فرصت انجام دادن آن در دسترس همه‌ی انسان‌ها قرار دارد.

رابرت ای.امونز برای افزایش تأثیر سپاسگزاری در زندگی و به جریان انداختن این مسیر در زندگی تمرینی دیگر را برای ما در نظر گرفته است که آن را مطرح می‌کنیم.

Image result for writing

وی تأکید می‌کند که با انجام این تمرین اندیشه‌های منفی بیش از خواب را با اندیشه‌هایی جایگزین کنید که هر چه بیشتر به ذهن و جسمتان آرامش می‌بخشند. به این ترتیب، آسان‌تر به خواب می‌روید و کیفیت خوابتان در کل بهبود می‌یابد.

»» در طی هفته‌ی بعد، هر شب 15 دقیقه از وقتتان را به نوشتن درباره‌ی رویدادها، ماجرا یا رابطه‌ای اختصاص دهید که به معنای واقعی بابت آن سپاسگزار هستید.

نوشتن این موضوع، به جای اندیشیدن درباره‌ی آن، سبب می‌شود به سطحی ژرف‌تر از پردازش ماجرا برسید که همین امر به نوبه‌ی خود تأثیری بیشتر و ماندگارتر را بر خلق و خوی شما باقی می‌گذارد. یک ساعت قبل از خوابیدنتان برای انجام دادن این تمرین بسیار مناسب است.

همچنین توجه داشته باشید که هر شب، در مقایسه با شب‎های گذشته، موضوعی متفاوت را بنویسید.

»»  پس از قرار گرفتن در بسترتان و قبل از به خواب رفتن بکوشید بر اندیشه‌هایی شادی‌بخش و رضایت‌آفرین متمرکز شوید.

شما می‌توانید درباره‌ی رویدادهایی خوشایند بیندیشید که برای اعضای خانواده یا دوستانتان اتفاق افتاده‌اند. می‌توانید بر صداهایی آرامش‌بخش متمرکز شوید که در اتاق خوابتان به گوش می‌رسند. می‌توانید در این باره بیندیشید که به دلیل بهره‌مند بودن از سلامت جسمانی و روانی به راستی انسانی خوشبخت هستید.

می‌توانید درباره‌ی برنامه‌های آینده‌ی زندگی‌تان همچون چگونگی گذراندن روزهای تعطیل پیش‌رویتان یا سفر بعدی‌تان بیندیشید. شما می‌توانید به کارهایی لذت‌بخش فکر کنید که آن‌ها را در طی چند روز قبل انجام داده‌اید. می‌توانید در این باره بیندیشید که تا چه اندازه از احساس رهایی و آرمیدگی بهره‌مند هستید. می‌توانید به کارهایی خوب و سازنده بیندیشید که دیگران در طی چند روز قبل آن‌ها را برای شما انجام داده‌اند.

»  با انجام تمرین زیر مغز را به سپاسگزار بودن عادت دهید:

»»  یک عامل شگفتی‌آفرین به ما کمک می‌کند تا به سپاسگزار بودنمان ادامه دهیم. این تمرین را در طی یک هفته به صورت یک شب در میان انجام دهید. چنین سؤالی را برای خودتان مطرح کنید:«سپاسگزاری‌ام امروز مرا به چه شیوه‌هایی غافلگیر و شگفت زده کرد؟»

ما می‌توانیم فرآیند جست و جو کردن موقعیت‌هایی را شروع کنیم که به غافلگیری و شگفت زدگی ما منجر شده‌اند. به این ترتیب، ذهنمان را برای تغییر دادن مغرمان در مسیر سود رسانی به ذهنمان به کار می‌بریم.

»»  سفر کردن ممکن است همچون عاملی تقویت کننده برای احساس سپاسگزاری ما به شمار آید. آیا مکانی ویژه وجود دارد که احساس سپاسگزاری را در وجود شما بر می‌انگیزد؟ آیا یک پناهگاه امن خانوادگی، یک مکان مذهبی یا مکانی دیگر را در نظر دارید که از زیبایی‌های ناب طبیعی بهره‌مند است؟Image result for سفر

مغز ما به مکان‌های جدید، متفاوت و غیر معمول گرایش نشان می‌دهد. چنین نیازی قرار نیست به صورت سفر کردن به سرزمینی دور دست و رؤیایی جلوه‌گر و تأمین شود. برای تأمین کردن این نیاز مغزتان می‌توانید به سادگی، برای رسیدن از محل کار به خانه‌ی خودتان، مسیری متفاوت را در نظر بگیرید، یا به جای رانندگی کردن، می‌توانید دوچرخه‌سواری را انتخاب کنید یا می‌توانید ناشناخته‌های منطقه‌ی محل سکونتتان را با پای پیاده کشف و ارزیابی کنید.

در این صورت، مغزتان به راستی قدردان شما خواهد بود. ذهنتان به معنای واقعی بازیابی و شکوفا خواهد شد و خلاقیتتان بی‌تردید افزایش خواهد یافت.

» مکان و فضایی را بیابید که احساس سپاسگزاری‌تان را برمی‌انگیزد.

سپاسگزاری گاهی برای برخی از افراد نیازمند فراهم کردن بستر و زمینه‌ی لازم است، تا بتوانند به طور واقعی و با تمام وجود این احساس شگفت را در خود ایجاد کنند. گاهی مغز مانع می‌شود که با انجام تمرین فوق و با ایجاد بستر و مکان مناسب می‌توانیم بر این احساس منفی و گاهاً ناتوانی مغز غلبه کنیم و در مسیر شکرگزاری قرار بگیریم.

بنا بر آنچه گفته شد سپاسگزاری همیشه اثرات و منافع بسیاری را برای افراد دارد، بنابراین چه خوب است که مسئله‌ی سپاسگزار بودن را در خود به یک عادت همیشگی تبدیل کنیم، عادتی که جز سود چیزی برایمان به ارمغان نخواهد آورد.

مطمئن باشید با انجام فقط چند بار سپاسگزارانه بودن و سپاسگزارانه رفتار کردن، خواهید توانست سپاسگزارانه زندگی کنید و این ویژگی مناسب را همیشه در خود داشته باشید و از منافع آن بهره‌مند شوید که به راستی سپاسگزار بودن نیز نعمتی است که فرد باید به خاطر آن از خداوند سپاسگزار باشد.

ادامه دارد…


برو به قسمت سوم

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    سلام
    دست شما سلامت از مطالب زیبای که بیان فرمودید.من خودم یک دفترچه زیبا تهیه کردم و هر روز نعمت و برکت هایی که خداوند به من ارزانی کرد…یاداشت و سپاسگزاری می کنم…
    خدا را شکر…هر روز بهتر از دیروز هستم…
    موفق و پاینده باشید

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**