لورا وندرکوم به ما می آموزد چگونه کنترل وقت مان را در دست بگیریم

چرا اکثر توصیه‌های مدیریت زمان دیگر کاربردی ندارد و شما به چه چیزی احتیاج دارید...

شاید شما از آن دسته آدم هایی باشید که همیشه از نبود زمان کافی گلایه دارید و از عبارت های مثل وقت ندارم و وقتم کم است، زیاد استفاده می کنید؛ یا این که دوست دارید وقت بیش تری در اختیار داشته باشید تا به سراغ کارهای مورد علاقه خود بروید  و پیشرفت کنید.

من خودم تا همین چند ماه پیش یکی از  افرادی بودم که از جمله “وقت ندارم” خیلی زیاد استفاده می کردم.
اما همیشه علامت سوالی در ذهنم وجود داشت که چرا بعضی از آدم های موفق اطرافم وقت کافی برای انجام کارهای مورد علاقه شان دارند و هر روز هم به فکر یادگیری بیش تر و پیشرفت هستند، اما من همیشه برای انجام کارهایم وقت کم دارم؟

خانم لورا وندرکوم: نویسنده چند کتاب پرفروش در زمینه موفقیت شخصیبرای پیدا کردن جواب سوالم  به  سراغ مطالعه کتاب ها و مقالات مدیریت زمان رفتم.

چند مقاله درباره مدیریت زمان خواندم و چند ویدیو دیدم… اما هیچ کدام از این مقاله ها و ویدیوها مثل راهکارهای لورا وندرکوم نتوانست به من کمک کند.

متخصص مدیریت زمان لورا وندرکوم از یک دریچه دیگر به مدیریت زمان نگاه می کند. دیدگاه او برای من بسیار جالب توجه بود. لورا معتقد است راهکارهایی که برخی مجلات و نشریات درباره ذخیره زمان توصیه می کنند، نمی تواند زیاد کارساز و مفید باشد !

برخی مجلات می گویند اگر می خواهید برای کارهای مورد علاقه تان زمان اضافی پیدا کنید، زمانتان را ذخیره کنید. به عنوان‌ مثال، پخش برنامه مورد علاقه تلویزیونی شما دو ساعت از زمان شما را به خود اختصاص می دهد، خب برای این که بتوانید زمان تان را ذخیره کنید، برنامه را ضبط کرده و تبلیغ آن را جلو بزنید.

حدودا اگر کل زمان مفید برنامه تلویزیونی تان بدون تبلیغ یک و نیم ساعت باشد، شما نیم ساعت وقت اضافه دارید تا ورزش کنید یا هر کاری که دوست دارید،انجام دهید. لورا با این نظرات کاملا موافق نیست؛ او معتقد است :

ما زندگی را که می خواهیم، با ذخیره وقت نمی سازیم؛
بلکه ما زندگی دلخواهمان را می سازیم و بعد زمان خودش ذخیره می شود.

در حقیقت، ما انتخاب می کنیم چه کاری انجام دهیم و چه کاری انجام ندهیم.
اگر به برخی از کارهایمان نمی رسیم، دلیلش این است که جزو انتخاب های ما نیست.
پس برای مدیریت زمان بهترین راه این است که نگاهی به اولویت های زندگی مان بیاندازیم.

»» نکته‌ی اول
شما زمان کافی در اختیار دارید، اما اولویت‌هایتان مشخص نیست !

من چند بار سخنرانی لورا را گوش دادم و مقالاتی از او درباره مدیریت زمان خواندم و  اولین نکته ای که برای مدیریت زمان از لورا یاد گرفتم این بود:

باید اولویت های زندگیم را مشخص کنم.

بسیاری از ما شاید به ظاهر فکر می کنیم که زمان کافی برای انجام کارهای مورد علاقه مان نداریم؛ اما اگر یک دوربین در اتاق مان قرار دهند و کل روزمان را ضبط کنند، بعد از تماشای ویدیو خیلی زود متوجه می شویم که زمان های زیادی را در طول روز بدون انجام کار خاصی از دست می دهیم و یا به دنبال کارهای بی اهمیت می رویم، چون تعریف دقیقی از اولویت هایمان در اختیار نداریم.

خود من شاید در طول روز حدود یک ساعت از زمانم را به خاطر جستجوهای غیر مفید و تفریحی در شبکه های اجتماعی از دست می دادم؛ یا این که بدون انجام هیچ کار خاصی یک گوشه می نشستم و به در و دیوار نگاه می کردم.

اما وقتی به سراغ تعیین الویت هایم رفتم و برای خودم مشخص کردم که در زندگی چه کارهایی برایم اهمیت دارد و دوست دارم به سراغ چه کارهایی بروم؛ خیلی بهتر توانستم زمان های مرده ام را مدیریت کنم و کم تر وقتم را از دست بدهم.

در حقیقت کیفیت زندگی ما را انتخاب های ما می سازد.
ما انتخاب می کنیم که از زمان مان چگونه استفاده کنیم. به همین دلیل اگر اولویت هایمان مشخص باشد؛ راحت تر می توانیم به سراغ آن ها برویم.

 

»» نکته دوم
برای روزتان یک برنامه‌ی منعطف بنویسید

دومین نکته که از لورا یادگرفتم، نوشتن برنامه منعطف روزانه است.

من بعد از تعیین اولویت های مهم زندگی ام ، به سراغ نوشتن برنامه روزانه رفتم و هر شب طبق اولویت هایم روز بعد را برنامه ریزی کردم. البته در  این برنامه ریزی  توصیه لورا وندرکوم را به کار بردم؛  یعنی تعداد کارهای مهم روزانه ام را به ۳ تا ۶ مورد محدود کردم تا برنامه انعطاف پذیری داشته باشم.

داشتن برنامه انعطاف پذیر به من کمک می کند تا بتوانم گاهی در طول روز اولویت هایم را عوض کنم. راستش را بخواهید در هر کاری زیاده روی خوب نیست حتی در برنامه ریزی. پس نکته مهم این است که یک برنامه منعطف داشته باشید و سعی کنید خیلی دقیق و جزئی برنامه ریزی نکنید.

چون اگر شما برای لحظه لحظه روزتان برنامه ریزی کنید،  مدیریت برنامه ها و اتفاقات ناخواسته سخت خواهد بود.

گاهی در طول روز ما از سر اجبار یا اختیار به سراغ انجام کاری می رویم، اگر برنامه روزمان خیلی شلوغ و بدون انعطاف باشد نمی تونیم به آن سر و سامان بدهیم.

پس بهتر است در منوی برنامه روزانه مان وقتی هم برای پیش بینی نشده ها قرار دهیم. شاید تصور کنید با این کار بازدهی تان کم تر خواهد شد اما در حقیقت اگر برنامه شما انعطاف داشته باشد نه تنها بازدهی تان کم تر نمی شود بلکه بهتر و مفیدتر می توانید از زمان تان استفاده کنید.

مقاله «این برنامه ریزی ذهن کمک میکند راحت و بدون سخت کار کردن به خواسته هایتان برسید» را  در این مورد از دست ندهید.

اگر بخواهم جمع بندی از توصیه های لورا وندرکوم داشته باشم، می توانم بگویم که با تعیین اولویت هایتان اختیار زمان تان را در دست بگیرید. اگر می خواهید کاری انجام شود پس آن را برای خودتان تبدیل به اولویت کنید.

در حقیقت انجام‌ ندادن کارها به خاطر کمبود وقت نیست بلکه به خاطر انتخاب های ماست.
پس بهترین راه تجدید نظر در انتخاب هایمان است. سعی کنید کارهای بی اهمیت را از برنامه روزانه تان حذف کنید و زمان تان را صرف کارهایی کنید که می خواهید به آن ها برسید.

مدیریت زمان سخت نیست فقط کمی هوشیاری می خواهد.

سخت‌تر کار نکنید! نقل‌قولی از تیم فریز

و اگر می‌خواهید بیشتر در این مورد بدانید ویدیوی سخنرانی خانم لورا وندرکوم را در TED برایتان با زیرنویس فارسی قرار داده‌ایم که به کلی باورهایتان را در مورد کمبود زمان دگرگون می‌کند.

 


برای مدیریت زمان بهتر، توصیه میکنیم حتما پکیج «کمربند مشکی مدیریت زمان» را تهیه کنید :

در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید:

7 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ند می‌گوید

    خیلی خیلی ممنون بابت این مقاله ی عالی
    هر دو نکته ای که اشاره کرده این مقاله واقعا فوق العاده هستند و امیدوارم از این خانوم مطالب بیشتری قرار بدید

  2. کاربر سوخت جت sh j می‌گوید

    مدیریت زمان هنوز هم دغدغه ی خیلی از ما هاست اما روش هایی که جواب بده واقعا محدود و کم هستند اما این مقاله و نکته هایی که داخلش هست بنظر میتونه کمک خیلی خوبی باشه

  3. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    خیلی مقاله ی خوبی بود . هر دو نکته اش کاربردی بود و میشه پیاده سازیش کرد

  4. کاربر سوخت جت izoo می‌گوید

    محتوای مقالاتتون عالیتر شده نسبت به قبل ولی انتقادی که داشتم الان چند ماه میشه که منتظر فایل صوتی هستیم ولی خبری نیست انگار .

    1. کاربر سوخت جت جت می‌گوید

      با سلام، دوست عزیز با توجه به استقبال کاربران از ویدیو‌ها سعی داریم بیشتر ویدیو‌های آموزشی و انگیزشی به عنوان پیشنهاد ویژه معرفی کنیم؛ به غیر از این شما میتوانید تعداد زیادی از محصولات پادکست وبسایت را به به عنوان کاربر ویژه رایگان دانلود کنید.

      1. کاربر سوخت جت izoo می‌گوید

        سلام بنده 3سال هست که کاربر ویزه هستم تمام پادکست ها رو دارم و گوش کردم در زمان خرید اشتراک ویزه در توضیحات سایت درج شده بود هر دو هفته یک بار 1 فایل صوتی جدید گذاشته میشود. ویدیو اموزشی و انگیزشی از فایل صوتی تفاوت نداره یا جایگزین کردید؟

      2. کاربر سوخت جت جت می‌گوید

        خیر با توجه به بازخور کاربران تصمیم بر این شد بیشتر ویدیو‌های آموزشی و انگیزشی برای کاربران ویژه در وبسایت قرار بگیرد، احتمالا پادکست‌هم در‌اینده نزدیک خواهیم داشت اما طبق آمار ترجیح کاربران دریافت بیشتر ویدیو‌های آموزشی هستش؛ با تشکر

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**