چطور مثل ایلان ماسک فکر کنیم و موفقیت‌های بزرگی بدست آوریم؟

درس اول این است :‌ به انگیزه احتیاج ندارید...

ایلان ماسک هم اکنون یکی از بهترین کارآفرینان موفق روی کره زمین است که فعالیت‌های خاص او در زمینه‌های مختلفی همچون هوا فضا، صنعت الکترونیک، ماشین‌های حفاری و… توسط شرکت‌هایش در جریان است و موفقیت‌هایی که در دهه اخیر به دست آورده، الهام بخش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شده است.

پس تعجبی ندارد که همه به دنبال صحبت‌های او و گرفتن انگیزه از سخنرانی‌های ایلان ماسک باشند تا بتوانند با پیروی از سیستم کاری او و گرفتن انگیزه‌ای مضاعف، بتوانند به موفقیت‌های نظیر این کارآفرین دست پیدا کنند.

در این مقاله میخواهیم بپردازیم به اینکه چه در سر ایلان ماسک میگذرد؟
میخواهیم یادبگیریم چطور مثل ایلان ماسک فکر کنیم و موفقیت‌های بزرگی – حتی با اینکه بارها شکست خوردیم – بدست آوریم و همیشه رو به جلو پیشروی کنیم؟ تمام اصول و درس‌هایی که لازم دارید در سه نکته زیر خلاصه شده‌اند :

نکته اول | اگر برای کاری نیاز به انگیزه دارید، انجامش ندهید !

معمولاً کارآفرینان جوان هر روز مطالب انگیزشی را مطالعه می‌کنند… اما من میگویم که مشکلات واقعی نیازمند راه‌حل‌های واقعی است.

  • اگر بیکار هستید، با کاریابی تماس بگیرید.
  • اگر آمار فروشتان مشکل دارد، به فکر ارزیابی و اصلاح آن باشید،
  • اگر در بخشی از کار ضعف دارید شروع به یادگیری، پیاده‌سازی راه‌حل‌ها و استفاده از تجربیات خود کنید.

در واقع کلمات الهام بخش شاید، بتوانند برای هوشیارتر کردن شما مانند یک شوک لحظه‌ای عمل کنند، اما نباید مانند یک غذای کامل روی آنها حساب کرد که گویی می‌تواند کل انرژی روز شما را تأمین کند.

ممکن است که این فیلم‌ها، تصاویر و مقالات برای لحظاتی الهام بخش باشند، اما شما نباید ساعت‌ها وقت اصلی خود را صرف دیدن چنین مواردی کنید. اگر می‌بینید که شما بیشتر مشغول این کار هستید، یک بازبینی کلی در خود انجام دهید که آیا شما نیاز به انگیزه دارید یا نیاز به انجام دادن آن کار.

مثلاً اگر شما بخواهید نویسنده شوید،
وقت خود را بیشتر صرف خواندن مطالبی که به شما انگیزه نوشتن می‌دهد می‌کنید،
یا بیشتر زمان خود را با تمرین نوشتن می‌گذرانید؟ 

رفتار خود را بسنجید و کمی با خود صادق باشید.
آیا شما دائم به یک انگیزه بیرونی نیاز دارید تا شما را حرکت دهد؟ من به شما میگویم که شما باید در درون خود چیزی عمیق‌تر را پیدا کنید تا شما را به پیش ببرد، این چیزی است که انگیزه واقعی را در انسان می‌سازد.

 

نکته دوم | اگر چیزی برایتان بسیار مهم است، اما شانس کمی برای موفقیت در آن را دارید، بازهم باید آن را انجام دهید

وقتی می‌خواهیم کاری را شروع کنیم، مردم مدام به ما میگویند که مراقب باش، اول درباره بازارش تحقیق کن، ریسک نکن، مطمئن باش که تقاضا وجود دارد و….

همه این صحبت‌ها حرف‌های عاقلانه است که نباید نادیده گرفته شود، اما این چیزی است که به همه گفته می‌شود و همه هم آن را انجام می‌دهند… اما اگر ایلان ماسک به آنها گوش داده بود امروز نامش را نمی‌شنیدید !

ایلان ماسک در دو صنعت انقلابی بزرگ به پا کرد که هرگز مردم انتظارش را نداشتند.
زمانی که پروژه SpaceX را آغاز کرد یکی از دوستان برای منصرف کردنش ویدئوهای زیادی از انفجار فضاپیماها برایش جمع آوری کرد تا آنها را ببیند. اما او موفق نشد ایلان را منصرف کند و ایلان ماسک موفق شد پروژه‌ای را که آرزویش را داشت راه‌اندازی کند.

پس زمانی که شما می‌خواهید کار بزرگی را انجام دهید،
باید ریسک‌های بزرگی را متحمل شوید

مهم‌تر از همه این است که اگر شما می‌خواهید موفق شوید، باید کاری را انجام دهید که کاملاً به آن علاقه‌مند هستید.
ایلان ماسک می‌توانست به صنایع دیگر و آسان‌تر برود و موفقیت خود را تضمین کند، اما از آنجا که دغدغه او سفر به فضا برای انسان و آسان‌تر کردن زندگی در کرات دیگر بود، به این سمتی که دوست داشت حرکت کرد.

زمانی که کار را می‌خواستند آغاز کنند، تنها 10% شانس موفقیت داشت؛ اما با این حال کار را شروع کرد.
شما هم همیشه این نکته را بدانید :

اگر چیزی برای ریسک کردن وجود نداشته باشد؛
پس چیزی برای به دست آوردن نیز وجود ندارد.
پس اگر چیزی برای شما اهمیت دارد با توجه به هر میزان ریسک باید آن را انجام دهید.

 

نکته سوم | شما باید اشتباهات را بپذیرید و هدف شما این باشد که کمتر اشتباه کنید

اکثر مردم از اینکه به آنها انتقاد کنید جلوگیری می‌کند، اما انتقاد کمک می‌کند تا ما متوجه شویم که کجای کار اشتباه کردیم. ایلان ماسک دائماً انتقادها را گوش میدهد و در جهت یادگیری و رفع آنها تلاش میکند. ممکن است زمانی که دائماً به شما بگویند آفرین کارت خوب است؛ خوشحال شوید و احساس خوبی به شما دست دهد.

اما این چیزی نیست که سبب شود شما چیزی جدید یاد بگیرید و اشتباهات خود را برطرف کنید.

هیچ چیز بدون اشتباه نیست و همیشه در مسیر حرکت مشکلات فراوانی وجود دارد

البته اکثر ما نمیتوانیم مانند ایلان ماسک باشیم و به آن شدت در جهت هدف خود کار کنیم، اما هیچ چیز بدون اشتباه نیست و همیشه در مسیر حرکت مشکلات فراوانی وجود دارد و شما نباید هیچ گاه به جای که هستید راضی باشید.

کارآفرینان بزرگ و افراد موفق، دوست دارند همیشه سریع‌تر شکست بخورند؛ این بدان معنا نیست که دائم حس نارضایتی به خودتان بدهید، بلکه به این مفهوم است که باید دائماً در جهت یادگیری و بهبود مسیر برای کسب موفقیت‌های جدید تلاش کنید.

در دنیای که تمام شرکت‌ها سعی می‌کنند بگویند که همه کارشان درست است، ایلان ماسک رویکردی کاملاً متفاوت را در نظر می‌گیرد، او دائماً وانمود می‌کند که همه چیز اشتباه است و به دنبال آن است که اشتباهات را تا حد ممکن کاهش دهد این رویکرد درب را برای پذیرفتن شکست باز می‌کند و در عوض سبب بهبود وضعیت موجود در آینده می‌شود.

آیا شما هم حاضر هستید که خودتان را در معرض امتحان و شکست خوردن قرار بدهید؟
شما اشتباهات خود را می‌پذیرید؟

» نتیجه‌گیری

به هر حال اگر می‌خواهید فردی مانند ایلان ماسک شوید، با دیدن ویدئوهای انگیزشی راه به جایی نخواهید برد، بلکه با کار کردن بیش از 100 ساعت در هفته و البته به کار انداختن مغزتان ممکن است به این موفقیت دست پیدا کنید؛ ایلان ماسک یک کارآفرین متخصص است که ساعت‌ها وقت صرف مطالعه راجع‌به سیستم‌های موشکی و مکانیزم حرکتی این اجسام کرده است.

از کتاب‌ها، مطالب و فیلم‌های انگیزشی تنها به عنوان یک مکمل استفاده کنید و بیشتر زمان خود را در روز به کار کردن روی مسیر موفقیت خود تمرکز کنید.

شاید کاری که امروز شما انجام می‌دهید
در آینده داستانی شود برای جوان‌های که قصد دارند پا در مسیر موفقیت شما بگذارند

راستی، اگر واقعا تصمیم گرفتید مانند ایلان ماسک، یک کارآفرین واقعی شوید قدم اول شما اینجاست.


در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید :

6 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت یم می‌گوید

    من عاشق و دیوانه ایلان ماسک هستم امیدوارم بتونم برای کشورم و مردم سرزمینم قدمی بردارم من به کار کشاورزی نوین و پرورش حیوانات بصورت اصولی خیلی علاقمندم و عاشق کارآفرینی هستم و خیلی علاقمند به سرمایه گذاری روی انرژی های پاک هستم من جمله پنل های خورشیدی در مزارع روستایی ، سال جدید را میخام دنبال رویاهام برم اگه هم حمایتی از سوی دولت و خانوادم نشد مهاجرت میکنم آلمان انشالله ..

  2. کاربر سوخت جت اس می‌گوید

    عالی

  3. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    سلام آیا اگر من با تمام تلاش و کوشش مانند ایلان ماسک خواهم شد علاقه من کامپیتورش است و اولین قدمم برنامه نویسی وبعد …..
    ایا این امکان داره که من هم روزی یک کار افرین بزرگ در زمینه های مختلف بشم ؟

  4. کاربر سوخت جت قی می‌گوید

    سلام و عرض احترام. تشکر می کنم بابت سایت بسیار عالی شما. فقط اینکه کاش اجازه کپی از مطالب سایت را می دادید چون من مطالعه روی کاغذ رو دوست دارم و دلم میخواست مطالب زیبای شما رو پرینت بگیرم تا هر وقت که خواستم در دسترسم باشه. خواهش میکنم این امکان را بدید به ما. ممنونم

    1. کاربر سوخت جت جت می‌گوید

      با سلام، دوست عزیز شما با فشردن کلیدهای Cntrl+P میتوانید از صفحه‌ای که درحال مطالعه آن هستید پرینت بگیرید.

  5. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    سایت خوبی دارید وی تقریبا همه مقالاتتون اشتباهات تایپی و غلط املایی دارند ، این موضوع خیلی ازار دهنده است ، هرچقدر هم مقاله خوب باشه ، آدم فکر میکنه ارزشی نداره.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**