واکسینه شدن در برابر ترس از شکست

واکسینه شدن در برابر ترس از شکست
به کمک بامزه ترین تکنیکی
که کارمندان و مدیران شرکت های برتر استفاده میکنند

 

آیا میدانید اگر هیچ ترسی از انجام و شروع کارهای جدید نداشتید، زندگی شما چیزی به مراتب با کیفیت تر و نزدیک تر به زندگی ایده آلی که تصورش را میکنید، بود؟
اگر مقاله قبلی را خوانده باشید، متوجه شدید که ترس از شکست، به عنوان دلیل شماره 1 شروع نکردن کارها و تغییرات جدید است. اکثر ما اگر میدانستیم هرکاری را شروع کنیم، حداقل شکست نمیخوریم، بدون شک هیچ بهانه دیگری (نبود سرمایه، فشار دوستان و …) نمیتوانست جلویمان را بگیرد !

ترس از شکست خوردن، تنها و اولین دلیل کاستی ها وضعف های زندگی امروزمان است. اما آیا فکر می کنید این مشکل فقط من و شماست؟ خیر ! شاید تعجب بکنید اگر بدانید این مشکل اصلی مدیران ارشد شرکت های بزرگ دنیا مانند کوکاکولا (موسس آن جان پمبرتون) ، زاپوس (موسس آن تونی هسیه) و حتی مایکروسافت (موسس آن بیل گیتس) هم هست.

برای اولین بار زمانی راه های مقابله برای ترس از شروع در بین کارآفرینان و مدیران ارشد شرکت های بزرگ دنیا مطرح شد که پیش تر، موسس شرکت کوکاکولا جان پمبرتون یک داروساز و فیزیکدان در سن 55 سالگی بعد از سالها زندگی معمولی و به دور از خطر و ریسک میخواست کشف جدیدش را تبدیل به یک محصول تجاری کند : فرمول کوکا یا نوشابه های گازدار

او محصولی کاملا جدید خلق کرده بود، اما از اینکه آنرا به دیگران پیشنهاد بدهد می ترسید.
این تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلاتش شده بود طوری که در دفتر خاطراتش می نویسد : “می ترسم آنرا به دوستانم نشان بدهم… اگر آنها آنرا قبول نکنند و یا دست رد به سینه ام بزنند، نابود خواهم شد.

شاید در سنین پایین تر (دهه 20 یا 30 زندگی) “نــه” شنیدن از دیگران چنان تاثیرگذار بر شخصیت فرد نباشد. اما برای آقای پمبرتون این قضیه تبدیل به کابوس شده بود؛ از طرفی شور و شوقی برای ارائه آن به مشتریان و از طرفی دیگر ترس از جواب رد شنیدن او را تحت فشار گذاشته بود.

در نهایت، آقای پمبرتون با استفاده از شم کارآفرینانه اش روشی را خلق کرد که نه تنها او را از دستِ ترسِ فلج کننده ی شکست خلاص کرد… بلکه راهنمای گذار از این ترس مبهم برای مدیران و کارآفرینان و افراد موفق برای دهه های بعد شد !

آقای پمبرتون روشی کاملا جذاب و بامزه کشف کرد که تا به امروز سینه به سینه در بین مدیران و افراد موفق سراسر دنیا نقل شده اما در هیچ کتابی به صورت رسمی ثبت نشده اما فوق العاده کارساز است.

جای تعجبی ندارد که بیل گیتس این از این روش استفاده کرده و حتی آنرا در لیست برنامه کاری کارمندان بخش فروشش قرار داده تا آنها نیز هر روز به کمک این روش فوق العاده بامزه و جذاب بر ترس از شکست خود غلبه کنند.

شما در این مقاله، یکی از بامزه ترین، جذاب ترین و موثر ترین روش غلبه بر ترس از شکست، آشنا خواهید شد. آنرا به زبان کاملا ساده میخوانید و با مثال ها مختلف کاملا کارکرد آنرا درک میکنید و شما نیز جزو تعداد معدودی از افراد موفق دنیا قرار خواهید گرفت که به کمک این روش بر ترس از شکست خود غلبه کرده اند و افق های نو-ای در زندگی شان کشف کرده اند.

برای مثال؛

  • اگر میخواهید تغییر جدیدی در زندگی تان ایجاد کنید، اما می ترسید موفق نشوید و شکست بخورید
  • اگر میخواهید کسب و کارتان را راه اندازی کنید ،اما می ترسید موفق نشوید
  • اگر میخواهید دوستان جدیدی پیدا کنید، اما می ترسید جواب رد بشنوید
  • اگر فروشنده هستید و میخواهید به مشتریان جدیدی پیشنهاد خرید بدهید، اما می ترسید موفق نشوید
  • و اگر به هر نحوی، با چالشی در زندگی تان روبرو هستید، که میخواهید به کمک غلبه بر ترس از شکست بر آن پیروز شوید

این مقاله برای شما نوشته شده.
روش بامزه و عجیب آقای پمبرتون موسس کوکاکولا را بخوانید و به کمک آن هرآنچه را که تلاش در راه بدست آوردنش از شکست خوردن می ترسید، غلبه کنید.

این روش امکان استفاده گروهی نیز دارد و میتوانید به کمک دوستانتان و یا کارمندان شرکت تان حتی آنرا اجرا کنید تا در کنار شادی و لذت به اشتراک گذاشتن نتایج فوق العاده جذاب آن، بر ترس از شکست تان یکبار برای همیشه غلبه کنید.

چقدر این روش ترس از شکست در کسب و کار ها مفید بوده است ؟

آقا پمبرتون بعد از اینکه متوجه شد فقط به این علت نمیتواند خودش را مجبور کند که محصولی را که کشف کرد در معرض نمایش عموم قرار دهد و به مغازه دارها پیشنهاد خرید از او را بدهد فقط و فقط ترس از جواب رد شنیدن از سوی آنهاست و اینکه شاید سابقه و اعتبارش زیر سوال رود.

او درک کرد که این ترس کاملا غیر منطقی است، اما به صورت کاملا منطقی او را از ادامه فعالیتش باز میدارد. بنابراین تصمیم گرفت به جای مقابله به آن، در عوض به آن عادت کند، به قول خودش “واکسینه” شود.

پمبرتون یک کاغد و قلم برداشت و چون رشته اصلی اش داروسازی بود، با الهام گرفتن از روش واکسینه شدن بدن و ورود میکروب های ضعیف شده به بدن و … روشی را اختراع کرد که به اینچنین توضیح میدهد :

متوجه شدم اگر بتوانم هر روز ،به مقدار کمی بر ترس از شکست خوردم غلبه کنم
میتوانم بر ترس از شکست بزرگترم غلبه کنم

او لیستی از کارهایی را بر روی کاغذ نوشت، که شکست خوردن و جواب نـــه شنیدن در آنها اهمیت زیادی برایش نداشتند، بنابراین برای هر روز، یک چالش قرار داد که به مراتب اهمیت آنها بیشتر می شدند.

برای مثال؛ او برای هفته اولش چالشی همانند چالش های زیر را برنامه ریزی کرد

  • شنبه : درخواست تخفیف کردن از فروشنده یک لباس فروشی
  • یکشنبه : درخواست کمک کردن از یک موسسه خیریه
  • دوشنبه : وانمود کردن به اینکه پولم را گم کرده ام و یک فرد غریبه مقداری پول به امانت گرفتن
  • سه شنبه : ایجاد ارتباط با یک فرد غریبه و آشنا شدن با او
  • چهارشنبه : از رستورانی درخواست غذای مجانی کردن
  • پنجشنبه و جمعه و اینچنین روند ادامه دارد تا کاملا بر ترس از ارائه و جواب رد شنیدن غلبه کند.

این روش، تاثیر فوق العاده ای بر روی ترس از شکست خوردنش گذاشت.. طوری که بعدها کارمندانی که از گذشته او اطلاعی نداشتند او را فردی نترس و شجاع تصور میکردند از او الگوبرداری میکردند.

امروزه این روش تبدیل به یکی بهترین روش های زدودن ترس از شکست خورد در شرکت های برتر دنیا شده است. برای مثال شرکت نوکیا کارمندانش را هر 6 ماه یکبار به صورت رایگان به ورزش بانجی جامپینگ (پرش از ارتفاع یا سقوط آزاد) دعوت می کرد.

شرکت زاپوس، به صورت گروهی، با کارمندانش چالشی را تعیین میکنند و 24 ساعت فرصت میدهند به همه که آنرا اجرا کنند و از نتیجه آن عکس بگیرند و به دیگر اعضای گروه معرفی کنند.

برای مثال، کمک پولی خواستن از مردم به اندازه 2 دلار و یا حتی ثبت نام در آموزش اتومبیل رانی رالی و …

شما نیز میتوانید از این تکنیک بامزه استفاده کنید، اگر از انجام کاری می ترسید در آن شکست بخورید، میتوانید کارهایی را که به مراتب شکست خوردن در انها برایتان کم اهمیت تر است از کار اصلی را انتخاب کنید و شروع کنید به انجام آنها، به هر میزان جدید، نو و متنوع باشد بهتر است.

حتی میتوانید با دوستانتان نیز به صورت گروهی چالشی را انتخاب کنید و 24 ساعت مهلت برای انجام آن مقرر کنید تا از تاثیرشگفت انگیز این روش ساده واکسینه شدن استفاده کنید.

[/restrict]

 

 

6 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت cess می‌گوید

    میشه با یک مثال دیگه توضیح بدید ؟ یه خورده نفهمیدم این تکنیک به چه صورت است خصوصا “کارهایی که شکست خوردن برایتان کم اهمیت است” ؟
    امیدوارم مثل همیشه پاسخگو باشید.

  2. کاربر سوخت جت d123 می‌گوید

    مرسی جالب بود

  3. کاربر سوخت جت zaie می‌گوید

    مرسی.باید از این تکنیک استفاده کنم.ا

  4. کاربر سوخت جت in42 می‌گوید

    ای کاش حداقل مقدار کمی ازمطلب اصلی و عیان میکردید تا مخاطب ابزاری داشته باشد برای سنجش اینکه این نیز یکی از توصیه های زرد است یا مطبلی کاملا کاربری به طوری که مخاطب از پشت صندلیش بلند شده و به سوی اهدافش بشتابد . .

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      دوست عزیز ما در قسمت مقالات عمومی مطالب کامل و جامعی برای مخاطبانی که مایل نیستند یا هنوز تصمیم نگرفته اند در پروژه سوخت جت ثبت نام کنند قرار داده ایم. شما میتوانید از منوی بالا بر روی مقالات عمومی کلیک کرده و از آنها استفاده کنید. با تشکر

  5. کاربر سوخت جت JOON می‌گوید

    خیلی جالب بود ممنون

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**