پیشرفت ۲۰۰ درصدی در کار با نکاتی طلایی – قسمت ۱

انجام یک سلسله از کارها، از فکر آغاز می‌شود، این که شخص فکر می‌کند که می‌تواند کاری را به نحو بهتری (نسبت به آنچه که انجام شده) به انجام رساند. برای اینکه فکر شما فعال شود و بتوانید ایده‌هایی ویژه، برای به کار بستن در موقعیت کنونی خود، خلق کنید، نیازمند راهبردها، تکنیک‌ها و روش‌هایی معقول و مفید هستید.

همانطور که ما از اختراعات دیگران بهره زیادی می‌بریم، باید قدر هر فرصتی که به ما دست می‌دهد با هر ابتکاری از خود به دیگران خدمت کنیم را هم بدانیم.

بنجامین فرانکلین

تکنیک‌های زیر به شما کمک می‌کند تا به این مهم دست یابید.

» کار خود را سخت‌تر کنید:

تا حد امکان، به دنبال راه‌هایی باشید که کار خود را سخت‌تر کنید. به کار بپردازید، داوطلب کمک به دیگران شوید و به عضویت پروژه یا گروه‌هایی درآیید که با مسائل مشکل ساز مبارزه می‌کنند. به طور یقین در کوتاه مدت این روش‌ها ممکن است موجب دردسر شما شود؛ اما در دراز مدت، شما را به عنوان فردی معرفی می‌کند، که مشتاق مبارزه‌اید، به همان نسبت نیز ارزش شما برای جایی که در آن کار می‌کنید افزایش می‌یابد.

با وسعت عمل در شغلتان، نه تنها به دستاوردهای بیشتری می‌رسید، بلکه همزمان بیشتر می‌آموزید و موفقیت‌های گذشته‌ی خود را به فرصت‌هایی در آینده تبدیل می‌نمایید.

بکوشید تا تمام جوانب شغل خود را درک کنید و جزئیات آنرا بشناسید، تا بتوانید به نیازهای شغلی و درخواست‌های مدیر، پاسخ دهید؛ و قادر شوید دامنه‌ی مسئولیت‌های خود را توسعه بخشید.

» فکر کنید چگونه کارها را بهبود بخشید:

بسیاری از اعمال ما با یک فکر شروع می‌شوند و همیشه به آسانی می‌توانند کنترل آن را در دست گرفته و در موردی خاص فکر کنید. هنگام کار، در مورد بهبود بخشیدن به کار فکر کنید.

ار افکار ساده شروع کنید. در این مورد فکر کنید که به طور مثال، چگونه کارها بهتر سازماندهی شوند. قبل از دیگران به محل کار خود بروید تا برای کارهای روزانه، برنامه‌ایی تدارک ببینید. هنگامی که از شما سؤالی می‌شود، مسئله‌ی پشت سؤال را ببینید. هر از گاهی از مدیرتان بپرسید، آیا در موردی خاص می‌توانید به او کمک کنید؟.

در جست و جوی نیازهای مطرح نشده‌ی اطرافیانتان باشید تا بتوانید به موقع به آن‌ها کمک کنید و راحت‌تر وظایف خود را انجام دهید.

تصور نکنید که برای انجام یک وظیفه، فقط یک راه درست وجود دارد. تصور نکنید که شیوه‌هایی که تاکنون به کار رفته‌اند، باید همچنان ادامه یابند، تصور نکنید که انجام بهتر وظایف برای کسی اهمیت ندارد.

در کار خود حداقل هفته‌ای دو پیشنهاد ارائه کنید. نحوه‌ی بهبود بخشیدن به کارها را پیشنهاد کنید؛ نحوه‌ی صرفه‌جویی در پول و یا حذف کارهای اضافی را پیشنهاد کنید، ابتدا بر روی وظیفه‌ی خود تمرکز کنید، سپس همچنان که در کار خود مهارت، اعتماد به نفس و احترام کسب می‌کنید، پیشنهادهای خود را در بخش مربوطه مطرح کنید، بعد از آن می‌توانید پیشنهادهایی برای همه‌ی قسمت‌های دیگر ارائه دهید.

اگر در انجام ارتباطات‌تان با دیگران میخواهید دچار اشتباه نشوید حتما این هشت نکته را که در این مقاله به آن اشاره کردیم بخوانید.

» پرسش‌های احمقانه مطرح کنید:

هرگز هیچ پرسشی احمقانه نیست، حتی اگر پرسشی، احمقانه به نظر رسد. سؤالی که شما مطرح می‌کنید، ممکن است پیش از این هرگز مطرح نشده باشد و اگر مطرح شده باشد شاید با تغییر اوضاع و شرایط، در زمان حال معنا و اهمیت بیشتری داشته باشد؛ یا حتی مطرح کردن آن حیاتی باشد. به ویژه در نتیجه‌ی تغییرهایی که در طی زمان ایجاد می‌شود، ممکن است شیوه‌های انجام کار همیشه «درست» باقی نمانند؛ و هیچ راهی به غیر از پرسیدن، برای کشف این امر نیست.

در مورد اینکه چرا کارها به این روش انجام می‌شوند، سؤال کنید. بپرسید که قبل از سپردن کار به شما، به چه صورت انجام می‌شده و پس از این که شما مسئول انجام کار شده‌اید، باید با چه شیوه‌ای کار کنید.

در مورد تغییرهایی که در روش کار می‌توان داد، نظر دیگران را نیز جویا شوید؛ آیا آن‌ها خودشان این تغییرها را در کارهایشان ایجاد کرده‌اند؟ از مدیر خود بپرسید چگونه می‌توانید کارمند بهتری باشید.

 

» آماده شوید؛ تکلیف‌های خود را در منزل انجام دهید:

بدون داشتن آمادگی، تعداد اندکی از ایده‌های خوب می‌توانند به عملی هماهنگ و مفید بیانجامد. به محض اینکه ایده‌ای در مورد انجام کار به صورت متفاوت به ذهنتان رسید، باید آماده‌ی به کار بردن ایده‌ی خود شوید. آمادگی می‌تواند به اشکال مختلف باشد،

به طور مثال بحث با همکاران، جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها، یا تحقیق در مورد مشکل و این که دیگران در داخل یا خارج محیط کاری در ارتباط با چنین مشکل‌هایی به چه صورت عمل کرده‌اند، باشد. هر چه که بیشتر در مورد یک ایده فکر کنید و ارزش‌ها و عیب‌های آن را بسنجید، هزینه‌ و سود آنرا تخمین بزنید، و غیره…به طور یقین موفقیت آمیز بودن ایده‌ی شما بیشتر می‌شود.

» ابتدا در مورد آنچه نمی‌دانید، بیاموزید:

قبل از این که سعی کنید دیگران را در مورد ایده‌ی خود، راجع به انجام متفاوت کارها قانع کنید، برای آموختن آنچه نمی‌دانید، تمرکز کنید. بفهمید که افراد دیگر چه چیزهایی می‌دانند و ندانسته‌های خود را به کمترین میزان برسانید.

هنگامی که ایده‌ایی در ذهن شما نقش می‌‌بندد، نخستین کاری که انجام می‌دهیم این است که آن را به دیگران تزریق کنیم و انتظار هم داریم که تحت تأثیر ایده‌ی ما قرار گیرند و درک و هوش ما را تحسین کنند. اما بهتر است به جای تلاشی کورکورانه، برای تغییر دادن روش‌ها، اول درک کنیم که چرا روش‌ها به این صورت اجرا می‌شوند.

چنین درکی از علت نحوه‌ی انجام امور، به شکلی که هست، به شما کمک می‌کند که نقطه نظر، یا بروز اعتراض‌ها در قبال طرح‌ ایده‌ایی برای تغییر روش‌ها را پیش بینی کنید.

هنگامی که در جست و جوی تغییر هستید، از افرادی شروع کنید که در انجام کار تجربه‌ی کافی دارند و نظر آن‌ها را در مورد بهبود بخشیدن به کارها، جویا شوید. با پرسیدن از آن‌ها و استفاده از پاسخ‌هایی که می‌دهند، شانس برخورداری از پشتیبانی آن‌ها را افزایش دهید. تلاش‌های شما سرشار از موفقیت خواهد شد.

گفتگو با افراد دیگر، سؤال از همکارها و پرسش از مشتریان در مورد روند کارها، شیوه‌های کار و آنچه در گذشته انجام می‌شده است؛ می‌تواند علت این که چرا کارها به صورتی است که هست، را به خوبی بازگو نماید.

در جریان این فعالیت‌ها، در مورد چیزهایی که نیاز به تغییر دارند می‌شنویم و آن‌ها را بهتر می‌بینیم و قادر خواهیم بود تغییرهای مورد نظر را به افراد خبره و کاردان در میان بگذاریم و از پیامدهای آن آگاه شویم.

آموختن راهکارهای خلق چالش در محیط کار به منظور خلق ایده و ایجاد ابتکار، به شما کمک می‌کند تا پیشرفت کنید و مقام و درجه‌ی کاری خود را بالا ببرید.

در ادامه به راهکارهای بیشتر خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…


در همین زمینه بخوانید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**