چرا یک استارتاپ با وجود داشتن ایده خوب در ایران شکست می‌خورد؟

آیا اتفاقی غیرطبیعی رخ میدهد در ایران یا ...

سالیان سال است که مسئولان بلندمرتبه آمریکایی با تغییرات مهم سیسم آموزشی این تفکر را به مردمان خودشان داده‌اند که می‌توانند به آرزویشان برسند، باید به سمت هدف خود بروند تا بتوانند موفقیت‌های عظیمی کسب کنند.

نتیجه این سیستم آموزشی که ساخت فیلم‌های بزرگ نیز در آن بی‌تأثیر نیست، تبدیل شدن آمریکا به مهد تکنولوژی، استارتاپ های موفق و پول‌ساز جهان است که نمونه‌های مهم آن بخصوص در زمینه اینترنتی را امروزه می‌توان در قالب شرکت‌های غول پیکری مانند گوگل، فیس بوک، آمازون و …. مشاهده کنیم.

جالب است بدانید که واشینگتن پست ادعا کرده از هر 10 کسب و کار جدیدی که آغاز می‌شود 9 مورد آنها به شکست انجامیده که این آمار کمی کار را برای ما ترسناک‌تر می‌کند

امروز در ایران هم تب راه‌اندازی استارتاپ ها و کسب‌وکارهای خاص در میان جوانان بسیار بالا رفته، قشر تحصیل کرده و ماجراجویی که دوست دارند نامی از خودشان در عرصه اقتصادی به جای بگذارند و به شهرت و ثروت فراوانی دست پیدا کنند.

صرف وجود چنین حسی به آینده و خواستن به ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی بسیار خوب است. اگر شما با چنین افرادی روبه رو شوید خواهید دید که ایده‌های فوق‌العاده جذاب و بکری را نیز در سر دارند، اما می‌بینیم که در میان این ایده‌های فراوان تنها تعداد محدودی هستند که به نتیجه می‌رسند و بیشتر آنها شکست می‌خورند. دلیل این اتفاق چیست؟

واقعاً چه چیزی می‌تواند یک ایده خوب را به شکست بکشاند…
اگر شما هم از آن جمله افرادی هستید که یک ایده خوب را در ذهن خود دارید با ما در ادامه همراه باشید تا شما را با چالش‌هایی آشنا کنیم که می‌تواند ایده شمارا زمین بزند. پس قبل از شروع کار خود، به راهنمایی سوخت جت توجه کنید.

 

» عجله در شروع

اولین چیزی که در راه‌اندازی پروژه‌های داخلی دیده می‌شود عجله در راه‌اندازی است. آن‌ها معمولاً به محض اینکه یک ایده خوب به ذهنشان می‌رسد می‌خواهند ظرف 1 ماه آینده آن را راه‌اندازی کنند و فکر می‌کنند که تا پایان سال نیز پروژه آنها را به اهدافشان می‌رساند.

متأسفانه در ایران شاهد آن هستیم که کارآفرینان جوان به هیچ‌وجه بررسی‌های لازم را برای پروژه خود انجام نمی‌دهند. خوشبختانه منابع فراوانی امروزه وجود دارد تا شما بتوانید از طریق این آموزش‌ها یک پروژه را قبل از شروع به خوبی ارزیابی کنید. شما با کمک گرفتن از مطالب موجود در سایت سوخت جت می‌توانید کار خود را استارت بزنید.

از همین الان با خواندن این دو مقاله می‌توانید شروع کنید:

 

» انتظار غلط از پروژه

نگاه به یک ایده و استاتاپ در ایران و جهان بسیار متفاوت است. در ایران معمولاً همه به ایده‌ها به چشم یک کاری که قرار است برای آنها به صورت پول بسازد فکر می‌کنند. حتی برخی در ایران ایده‌ای که در سر دارند را به عنوان یک شغل در نظر می‌گیرند و می‌خواهند از آن درامد کسب کنند. برای همین است که به محض برخوردن با مشکلات اولیه فوراً آن را رها می‌کنند.

کسانی که می‌خواهند یک پروژه را راه‌اندازی کنند باید بدانند که حتی در صورت موفقیت ممکن است آن پروژه تا سال‌ها به شما پول اصلی که برایش هزینه کردید را بازنگرداند. باید به ایده خود به عنوان یک هدف و یک عشق نگاه کنید و هیچ انتظاری از آن نداشته باشید.

ایده شما ممکن است که در آینده به یک شغل خوب برای شما تبدیل شود ولی در ابتدا به هیچ عنوان شغل با درآمدی برای شما نخواهد بود. پس انتظارتان را با پروژه تنظیم کنید.

 

» تیم بد، رهبری اشتباه تیم

دومین چیزی که یک ایده بسیار ناب را زمین خواهد زد، انتخاب بد اعضای تیم است. معمولاً ما در این مسئله نیز زیاد دقت نمی‌کنیم و فرض را بر این گرفته‌ایم که چون یک طرح خوب داریم برای موفقیت کافی است. نه خیر! طرح اولیه کمتر از 20% موفقیت است و باقی آن را باید با کار کردن خودمان به دست بیاوریم. کسی هم که کار را قرار است انجام دهد یک تیم قوی است.

متأسفانه بزرگ‌ترین مشکل سد راه موفقیت جوانان ایرانی مشکل کار کردن به صورت گروهی است. ما ایرانیان برای این کار آموزش کافی را ندیده‌ایم و معمولاً نمی‌توانیم به صورت طولانی مدت با یک گروه به خوبی کار کنم.

در این زمینه و قبل از ادامه می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید: یک تیم موفق باید چه ویژگی داشته باشد تا غیرممکن‌ها را ممکن کند؟

مشکل بعدی هم انتخاب کردن تیم از بین اطرافیانمان است، در ایران می‌توان تضمین کردن که اکثر کارهایی که با تیم دوستان و اطرافیان انجام می‌شود به شکست می‌رسد. زیرا اخلاق ما انسان‌های با رودربایستی و اهل تعارفی هستیم که نمی‌توانیم به میزان لازم برش مدیریتی را درجای که باید از خود نشان دهیم. همین رفاقت‌هاست که می‌تواند به راحتی یک پروژه را نابود کند.

پس ساختن تیم مناسب و رهبری آنها به بهترین شکل چیزی است که اگر اتفاق نیافتد شکست شما در بهترین پروژه جهان نیز حتمی خواهد بود، توصیه می‌کنم این مطلب را هم برای بهبود وضعیت مدیریت تیم خود بخوانید: چه تفاوتی بین رئیس بودن و رهبر بودن وجود دارد؟

 

 

» اجرای پروژه در مکان اشتباه

یکی از تفاوت‌های بزرگی که در ایران با سایر نقاط جهان وجود دارد این است که اختلاف زیادی بین بخش‌های مختلف کشور وجود دارد. مثلاً شما اگر در ایالت کالیفرنیای آمریکا یک کار را راه‌اندازی کنید؛ احتمالاً می‌توانید با همان فرمول، کار را در ایالتی دیگر دوباره انجام دهید. اما در ایران این چنین نیست، مثلاً کاری را که در تهران از آن جواب گرفته‌اید نمی‌توانید در لرستان انجام دهید. یا حداقل باید حدود 80% مبانی اجرایی پروژه را عوض کنید.

این نکته را قبل از شروع پروژه در نظر بگیرید، این ایده‌ای که شما در سر دارید آیا در شهری که قرار است آن را اجرا کنید جواب خواهد داد؟ بررسی چنین مسئله‌ای برای هر پروژه در هر استانی از کشورمان نیاز به تحقیقات فراوانی است که شما باید قبل از شروع پروژه، آن را انجام دهید.

ببینید نیازی که قرار است شما به آن پاسخ دهید در این استان وجود دارد؟
آیا پروژه شما قرار است به کل کشور خدمات‌رسانی کند؟

در این زمینه توصیه میکنم حتما مقاله «آیا ایده کارآفرینی شما موفق میشود شما را پولدار کند؟» را بخوانید.

تجربه یکی از دوستانم در راه‌اندازی یک چاپخانه اینترنتی شاید مثال خوبی برای این موضوع باشد. چند سال پیش یکی از دوستان من تصمیم گرفت تا یک سایت برای گرفتن سفارش اینترنتی چاپ راه‌اندازی کند. او سایت را راه انداخت و همه کارها را انجام داد اما در شروع کار به مشکلی برخورد که قابل پیش بینی نبود.

از خودتان بپرسید آیا نیازی که قرار است شما به آن پاسخ دهید در این مکان وجود دارد؟

او با این جریان مواجه شد که اداره پستی که در شهرستان آنها کار می‌کند فقط بسته‌های پستی را به تهران می‌فرستد و بعد از آنجا دوباره به شهر دیگری که مد نظر بود.

این اتفاق یعنی هر بسته پستی باید یک مسیر بیشتر را طی کند و این یعنی هزینه اضافه و تأخیر در رسیدن محصول.

همین امر سبب ورشکستگی پروژه شد، درحالی‌که 1 سال بعد چند وب سایت دیگر در تهران همین پروژه را کپی کرده و از آنجا به راحتی آن را اجرا کردند چون اداره پست تهران هر روز به تمام شهرهای کشور بسته‌های پستی را حمل می‌کند!

 

» ارتباط با مشتریان به خوبی برقرار نشده

وقتی یک پروژه به مراحل اولیه اجرا می‌رسد و مشتریانی هرچند کم برایتان به ارمغان می‌آورد، از این پس شما نباید مشتری‌ها را از دست بدهید. بزرگ‌ترین اشتباه استارتاپ‌های ایرانی این است که فقط به فروش یکباره به مشتری فکر می‌کنند. ایجاد خدمات گسترده برای مشتریان مهم‌ترین بخش یک کسب و کار است، زیرا آنها هستند که کار شمارا زنده نگاه می‌دارند.

جالب است بدانید مدیر یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های فروش اینترنتی ایران اعلام کرده بود یکی از مهم‌ترین کارهای که ما انجام دادیم و سبب شد که به موفقیت امروزمان برسیم دادن ضمانت بازگشت وجه به مشتری بود.

آن‌ها با این کار این اطمینان را به مشتری داده بودند که تا آخرین لحظه با او خواهند بود و در صورت راضی نبودنش می‌توانند وجه او را پس بدهند.

من به عنوان کسی که تجربه کارآفرینی زیادی را در ایران گذرانده به شما میگویم به خاطر نبود سیستم‌های پاسخگویی و رسیدگی به وضعیت مشتریان، اگر شما بتوانید چنین خدماتی را به آنها ارائه کنید و ارتباط محکمی را با مشتریان خود برقرار کنید، 100% در پروژه خود موفق خواهید شد.

و اگر مانند دیگر شرکت‌های داخلی به آن اهمیت ندهید محکوم به شکست هستید.

 

» حاشیه‌های یک موفقیت کوچک !

متأسفانه در کارآفرینان ایرانی دیده شده که پس از به دست آوردن یک موفقیت، خیلی سریع دچار حاشیه یا خوش‌گذرانی ناشی از کسب درآمدشان می‌شوند و نمی‌توانند تولد 5 سالگی شرکتشان را جشن بگیرند. این اتفاق در بسیاری از پروژهای موفق ایرانی رخ داده است.

در کسب و کار میگویند که :

اگر یک شغل 5 سال اول را بتواند بگذراند،
می‌تواند گفت که 50% از خطر شکست خوردن دور شده است.

پس اگر شما شغلی را راه‌اندازی کردید و سال اول را دوام آورد بجای غرق شدن در شادی باید به فکر پایش دائمی کار خود باشید. شما باید مدام کار و عملکردتان را زیر نظر داشته باشید. حتماً تیمی را تشکیل دهید که وضعیت شما در بازار را مدام برسی کند. آمارهای روزانه، هفتگی و ماهانه را مدام دریافت و بررسی کنید.

شما باید دائماً فکر کنید که چطور می‌شود وضعیت کار را بهتر و بهتر کرد. درجا زدن سمی است که می‌تواند هر لحظه شما را غافل گیر کند

اگر تصمیم جدی برای کارآفرین شدن گرفتید، حتما از اینجا شروع کنید.


در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید:

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ند می‌گوید

    خیلی ممنون از تیم جت اینجور مقاله ها واقعا مفید هستند ای کاش در اینده تمام ابعاد یک کسب و کار استارتات اپی رو بررسی کنید

  2. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    من خودم در زمینه ی استارتاپ فعالیت میکنم و میتونم نوشته های این مقاله رو تایید کنم. ممنون از اینکه اطلاعات بروزی منتشر می کنید

  3. کاربر سوخت جت زی می‌گوید

    درسته متاسفانه رابطه نقش پر رنگی در ایران داره، اما مراحل بالا که گفته شده برای کسانیه که میخوان با تلاش خودشون به جایی برسند

  4. کاربر سوخت جت ود می‌گوید

    جالبه که من فکر میکنم همه ی این مراحل برای ایران نیست برای همون امریکاست.
    چرا؟چون دقیقا تو ایران ممکنه با یه ایده و از اون مهم تر با یه پارتی یا پشتبانه قوی خیلی زودتر از یکسال بار خودشو ببنده.
    اینجا فقی رابطست که جواب میده.
    روبیکا رو نگاه کنید،چیه آخه این اپلیکیشن؟؟؟ولی با پشت پر بیش از 10 میلیون بار در کمتر از 3 ماه دانلود شد.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**