چرا اولین برخورد مهم ترین بخش برقرار کردن رابطه است و چطور در آن موفق شویم؟

همه ما دوست داریم به ما توجه شود. در محیط دانشگاه، مدرسه، مهمانی‌ها و محل کار می‌خواهیم دیگران به ما جذب شوند، از ما خوششان بیاید و بیشتر به ما احترام بگذارند اما هیچ کدام از این‌ها بدون به کاری گیری هنر برقرار کردن رابطه امکان پذیر نیست.

جذاب بودن می‌تواند ارتباطات بیشتر و مؤثرتری را برایتان ایجاد کند و در نهایت به رشد خودتان و کسب و کارتان منجر شود و ربطی به قیافه و جایگاه شما ندارد.

برقراری رابطه یک مهارت است و هیچ ربطی به ژن‌های خوب ندارد
پس هر کسی می‌تواند آن را یاد بگیرد.

در واقع افراد موفق کسانی هستند که شبکه‌ای گسترده از ارتباطات با افراد سطح بالای جامعه را برای خودشان ایجاد می‌کنند، و این ارتباطات جذب آن‌ها پدید نمی‌آید.

موفقیت در برقرار کردن رابطه در همان برخورد اول
چگونه موفق بیرون بیاییم؟

هیچ وقت نگویید من همینم که هستم و هرکس از من خوشش نمی‌آید مهم نیست. درواقع اگر می‌خواهید در مسیر موفق ارتباط با دیگران قرار بگیرید ناچار هستید اصولی را رعایت کنید که در نهایت به جذاب‌تر شدن شما می‌انجامد و مطمئنان برای شما نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.

پس تنبلی را کنار بگذارید و آماده شوید تا با بخشی از این اصول آشنا شوید.

بخش اول » استفاده از بدن

 

الف) داشتن یک ظاهر آراسته و مرتب

در مرحله اول همیشه دیگران قبل از هر چیز ظاهر شما را می‌بینند. اینکه چقدر مرتب هستید، چه لباسی پوشیده‌اید و مدل موهای شما چطور است. دقت کنید ظاهر شما باید متناسب با نوع کارتان باشد.

درواقع ظاهر لباس پوشیدن یا آرایش شما باید نشان دهد که شما چه موقعیت شغلی دارید. اگر می‌خواهید منظورم را خوب بفهمید یک تمرین را انجام دهید.

امروز که در خیابان یا مترو حرکت می‌کنید به ظاهر مردم نگاه کنید. از روی ظاهر آن‌ها حدس بزنید که چه کاره هستند. حالا اگر بخواهید با یکی از مردم ارتباطی برقرار کنید به سراغ کدام یکی از آن‌ها می‌روید؟ مسلماً شما به سراغ کسی می‌روید که ظاهر آراسته دارد و به قول معروف آدم حسابی به نظر می‌رسد.

سعی کنید تیپ و مدل لباس شما همچنین مدل مو و عطری که می‌زنید جدا از اینکه از جلف بودن دور باشد، اما بسیار شیک، تمیز و جذاب باشد.

 

ب) لبخند بزنید و ارتباط چشمی برقرار کنید

دومین چیزی که از ظاهر شما به طرف مقابل پیام ارسال می‌کند چهره شماست. اینکه عصبانی، ناراحت یا شکست خورده‌اید. یا یک لبخند آرامش بخش ناشی از اعتماد به نفس بالا دارید.

برای این مثال بهترین شخص دکتر ظریف وزیر امور خارجه است.

او با هنرمندی خاص در تمام مذاکرات یا مصاحبه‌های تلویزیونی‌اش لبخند میزند. این لبخند نشانه خوشحالی نیست.

بلکه نشانه اعتماد به نفس و تحت کنترل بودن اوضاع است.

اما توأمان با لبخند باید اولین نشانه برقراری ارتباط را انجام دهید. و آن‌ها ارتباط چشمی است. وقتی به مستقیم به چشمان کسی نگاه کنید در حال ارسال پالس مثبت هستید و نشان می‌دهید که دوست دارید با او حرف بزنید و ارتباط برقرار شود.

البته ارتباط چشمی از راه دور و به مدت زیاد ممکن است یک نوع مزاحمت تلقی شود. پس احتیاط کنید بعد از چند لحظه ارتباط چشمی شما حتماً باید به فرد نزدیک شوید و صحبت را شروع کنید؛

اگر میخواهید بدانید چطور بهترین لبخند را در هر مناسبت‌ داشته باشید
و چطور کنترل اوضاع و اعتماد به ‌نفس تان را در طول برخورد اول حفظ کنید،

این محصول ویژه را مشاهده کنید.

 

ت) حرکات بدن‌تان را کنترل کنید.

برخی به اشتباه فکر می‌کنند که معنای زبان بدن (body language) این است که هنگام حرف زدن مدام حرکت کنند و با دست‌هایشان بازی کنند. اتفاقاً برعکس! زمانی که شما برای اولین بار با یک نفر در حال برقراری ارتباط هستید باید چه هنگام حرف زدن و چه زمانی که به حرف‌هایش گوش می‌دهید، بتوانید ثابت و پر قدرت به ایستید.

زیاد دست خود را تکان ندهید. بسیار آرام و در تکنیک این کار را انجام دهید. اگر ایستاده‌اید سعی کنید صاف و متفکرانه باشید و اگر نشسته‌اید پوزیشن خود را دائم عوض نکنید. حرکت زیاد نشانه آشفتگی، سردرگمی و حواس‌پرتی است. دستتان در جیبتان نباشد. همچنین دست به سینه نباشید که نشان از حالت دفاعی است.

بسیار صمیمی اما با حفظ جایگاه خود برخورد کنید. انگار یک دوست قدیمی را بعد از سال‌ها دیده‌اید. به طرف مقابل دست نزنید. هنگام دست دادن هم نه زیاد محکم و نه شل باشید.

بهتر است در دیدار اول شوخی نکنید، زیرا شوخی کردن آن‌هم قبل از صمیمیت کلی، جایگاه شما را تنزل می‌دهد.

 

بخش دوم » صحبت کردن

 

الف) اولین حرف خوش آمد گویی

بخشی بعدی که ارتباط ما را شکل می‌دهد مدل مکالمه و صحبت کردن با طرف مقابل است. همیشه بدانید که بهتر است حرف خود را بعد از سلام و احوالپرسی با یک چیز مشترک غیر مستقیم شروع کنید که میدانید بین هردو محبوب است.

حتی زمانی که می‌خواهید از کسی انتقاد کنید. مثلاً اگر می‌خواهید به یکی از کارمندانتان تذکر بدهید، وقتی او را به دفترتان فراخواندید، مستقیم سر اصل مطلب نروید.

شما نباید شمشیر را از رو ببندید که او فکر کند با او شخصاً مشکل دارید.

مثلاً می‌توانید بعد از سلام و احوال پرسی درباره بازی فوتبال دیشب حرف بزنید. یا درباره آب و هوا. سعی کنید صحبت ابتدایی شما کاری نباشد. این ترفند ساده شائبه‌ی دشمنی شخصی را از ذهن طرف مقابل پاک می‌کند

ب) سؤال تحسین برانگیز بپرسید

روانشناسان میگویند که انسان‌ها دوست دارند از آن‌ها سؤال پرسیده شود. این یک ترفند برای ارتباط بیشتر با یک فرد جدید است. اما در این امر باید مراقب باشید. اولاً درباره مسائل شخصی و خصوصی مانند اینکه ازدواج کردی؟ شغلت چیست؟ درآمدت چقدر است؟ اصلاً نباید سؤال کنید.

دوما سؤالی که نفر مقابل را ضعیف کند نباید بپرسید مثلاً نگویید:

چرا بی‌حالی؟ چرا لباست کثیفِ؟ این نوع سؤال کردن خوب نیست.

بهتر است مدل سؤال کردن شما تحسین برانگیز باشد مثلاً بگویید:

  • وای چه کت زیبایی داری، من همیشه دنبال چنین مدلی بودم این رو از کجا گرفتی؟
  • وای چه سخنرانی خوبی داشتی، چطور تکنیک سخنرانی رو یاد گرفتی؟
  • میتونید توی ……. من رو راهنمایی کنید؟

این سؤال‌های تحسین‌برانگیز روحیه فرد مقابل را افزایش می‌دهد و از اینکه شما یک ویژگی خوب در او دیدید، خوشحال می‌شود و به طور ناخودآگاه حاضر خواهد شد با شما رابطه نزدیک‌تری برقرار کند.

 

پ) پرحرفی، فراموشی، نظرات زیاد و بدگویی ممنوع

تأثیری که اولین برخورد شما به ذهن طرف مقابل می‌گذارد بسیار زیاد است. زیرا او هنوز شمارا نمی‌شناسد و درواقع شما با حرف‌های خود معرف شخصیت خودتان خواهید بود. پس اولاً سعی کنید پرحرفی نکنید. حتی اگر درباره مسئله‌ای که صحبت می‌شود اطلاعات زیادی دارید بازهم سعی کنید گزیده حرف بزنید.

هیچ وقت اسم‌ها را فراموش نکنید. مخصوصاً اگر از دور طرف مقابل را می‌شناسید سعی کنید اسمش را بگویید تا بفهمد که در خاطر شما مانده است. مثلاً: سلام علی خوبی؟ خوشحالم می‌بینمت.

گفتن اسم، حس خوبی به فرد مقابل می‌دهد؛ ما قبلا یک تکنیک فوق‌العاده در این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم که با ساده‌ترین روش هیچ اسمی را فراموش نمی‌کنید.

و البته… درباره همه چیز نظر ندهید !

این یک مشکل اپیدمیک در جامعه ایرانی است که همه درباره همه چیز نظر می‌دهند؛ این‌طور نباشید.
و در آخر سعی کنید از کسی بدگویی نکنید، بخصوص اگر این بدگویی شما برای بالا بردن خودتان باشد اوضاع بدتر می‌شود. سعی کنید در مکالمه خود اسم شخص سومی را نیاورید مگر اینکه می‌خواهید از او تعریف کنید.

 

ث) خروج به‌یادماندنی از مکالمه

خروج از وضعیت مکالمه و ترک طرف مقابل هم بسیار مهم است و باید با نهایت احترام انجام شود.
ترک یکباره، ناگهانی و با عجله نداشته باشید. اگر شما مرد هستید و طرف مقابلتان مرد است حتماً کارت او را بگیرید و کارت خود را به او بدهید.

اما اگر طرف مقابل خانم است اول بسنجید که مکالمه کاری شما خوب پیش رفته، بعد کارت خود را به او بدهید. اما سعی کنید درخواست شماره تماس یا کارت از یک خانم نکنید. هرچند بازهم به موقعیت گفت و گو بستگی دارد.

در پایان هنگام خداحافظی حتماً نام طرف مقابل را بگویید و از جملات مثبت استفاده کنید. یا اگر می‌شود یک قرار حدودی برای آخر هفته و ملاقات دوباره تعیین کنید.

  • خداحافظ علی، خوشحالم که با شما آشنا شدم
  • به امید دیدار، برای آخر هفته بهت زنگ می‌زنم
  • واقعاً باعث افتخارم بود که شما را دیدم، حتماً دوباره شما رو ملاقات می‌کنم

اگر دوست دارید یادبگیرید چطور همیشه راحت سر‌صحبت را بازکنید و کاری کنید طرف مقابل مجذوب شخصیت شما شود، یک سری به دوره آموزشی شاه‌کلید بزنید.

 

 بخش سوم » پیگیری ارتباط

 

الف) ملاقات دوم درجای صمیمی‌تر

بهترین ارتباط‌ها ارتباط‌هایی هستند که صمیمی باشند. حتی رابطه‌های کاری نیز می‌توانند نزدیک شوند و بجای دو همکار به دو دوست تبدیل شوید. سعی کنید اگر قرار است قرار ملاقات دومی را به طرف مقابل داشته باشید. به یک بهانه آن را درجای صمیمی‌تر مثل، رستوران، کافی‌شاپ برگزار کنید.

یا اگر هم قرار است در دفتر شما باید حتماً به صرف خوردن یک کیک و نوشیدنی باشد. قصدتان باید این باشد که فضا را از کمی صمیمی‌تر کنید تا بینتان ارتباط بهتری برقرار شود.

ب) داستانتان را بگویید

در ارتباط‌های دوم و سوم یک داستان که البته کمی با ربط باشد را تعریف کنید. برعکس چیزی که فکر می‌کنید. سعی کنید داستان قهرمانانه نباشد. بهتر است از مشکلاتتان بگویید. روانشناسان عقیده دارند تعریف کردن مشکلات ما برای یکدیگر دل‌های ما را به هم نزدیک می‌کند.

چیزی بگویید که نشان دهد شما مشکلاتی را پشت سر گذاشته‌اید و به اینجا رسیدید. کمی داستان غم انگیز به بهبود حس همزادپنداری طرف مقابل با شما کمک می‌کند.

ت) پر انرژی، قوی و با اعتماد به نفس باشید

در ارتباطات کاری بخصوص با کسی که رتبه او از شما بالاتر است مهم این است که به طرف مقابل نشان دهید که انگیزه بالایی دارید. نشان دهید که انرژی شما برای کار بالا است اعتماد به نفس دارید و می‌خواهید هر کاری را که از دستتان بر می‌آید را انجام دهید.

جالب است بدانید شرکت گوگل در مصاحبه شفاهی خود برای استخدام نیرو 70% امتیاز را به علاقه طرف اختصاص می‌دهد و فقط 30% توانایی او را در نظر می‌گیرد؛ آن‌ها اعتقاد دارند فردی که علاقه دارد می‌تواند به راحتی توانایی خودش را افزایش دهد.

پس وقتی برای بار دوم یا سوم با طرف مقابل ارتباط می‌گیرد نشان دهید که چقدر انرژی برای انجام کارها و حفظ رابطه‌تان دارید.

گرفتن ارتباط و برقراری رابطه در جهان امروز بسیار با اهمیت است.
داشتن ارتباط صحیح چیزی نیست که شما مثلاً با خواندن یک مقاله به آن دست پیدا کنید. شما باید دائماً در حال آموزش باشید.

اما اگر در هنر ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکل دارید و یا می‌‌خواهید به بالاترین سطح برسید همین‌جا در سوخت جت می‌توانید جامع‌ترین بسته روابط اجتماعی قدرتمند به نام «شاه کلید»را تهیه کنید.

» چطور کاری کنید مردم عاشق شما شوند؟
» چطور کاری کنید دیگران بخواهند هرکاری از دست‌شان بر‌می‌آید برای شما انجام دهند؟
» چطور خیلی راحت دوستی‌های بلند مدتی ایجاد کنید؟
» چطور همیشه در مرکز توجه‌ها قرار بگیرید؟
» چطور کاری کنید با هر درخواستی که از دیگران میکنید موافقت شود؟
» چطور کاری کنید مردم همیشه مطابق میل شما رفتار کنند؟

این دوره صوتی تمام آنچه را که برای داشتن روابط اجتماعی قدرتمند نیاز دارید به شما میدهد…

برای دانلود کلیک کنید
1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت iyan می‌گوید

    ازشما سپاسگذارم. عالي بود

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**