کارشناسی ارشد بخوانیم یا وارد بازار کار شویم؟ مسئله این است…

چون دلایل محکمی پشت این ادعا هست...

دلیل انتشار این مقاله درخواست تعداد زیادی از دوستان و همراهانی بود که از ما سوال پرسیده بودند «ارشد بخونیم یا وارد دنیای کسب و کار بشیم؟» خب ما تصمیم گرفتیم به جای پاسخ دادن مشابه به تک تک این افراد، یک مقاله در همین زمینه منتشر کنیم…

خیلی وقت پیش ها، کارآموزی برای کارخانه ها و مشاغل مرتبط که مهارت های خاص لازم داشت، ضروری بود. با افزایش تب دانشگاه و حتی خود دانشگاه(!) این نوع یادگیری فراموش شد.

امروزه، یک مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد به ظاهر ارزشمندتر است از سه سال تجربه کاری در همان رشته است و مهارت کار، تبدیل به اولویت های دوم، سوم یا حتی دهم شده است… دقت کنید، «مهارت کار» با «سابقه کار» فرق دارد.

شما ممکن است سه سال در یک کاری مشغول باشید و سه سال «سابقه کار» داشته باشید اما هیچ بلد نباشید؛ اما یک نفر یک ماه در یک کار کارآموز باشد و «مهارت کار» پیدا کند؛ و قضیه اینجا جالب تر میشود :‌ اکثر کارآفرینان بزرگ و موفق، یک روزی کارآموز بودند و یادگیری «مهارت کار» در اولویت بالاتری از «مدرک دانشگاهی» برایشان بوده است !

اما با این حال، روز به روز شاهد این هستیم که دانشجویان وارد دانشگاه میشوند تا درآمد خوبی داشته باشند، درحالی که صاحبان کسب و کار به دنبال کارآموز یا دانشجوهای دارای «مهارت کار» میگردند.

به هرحال، در این مقاله قصد داریم به شما دلایلی را بگوییم، که چرا اگر میخواهید به موفقیت مالی و شغلی برسید، به جالی خواندن برای مدرک کارشناسی ارشد، بهتر است کارآموزی کنید :

کارشناسی ارشد یا بازار کار؟
مسئله این است

 

دلیل شماره یک)
شما زودتر از آنهایی که کارشناسی ارشد میخوانند، تجربه واقعی بدست می آورید

وقتی تصمیم میگیرید در صنعت یا حرفه ای که علاقه مند هستید وارد شوید، شما شروع به کسب مهارت های عملی در آن رشته میکنید؛ درحالی که دوستان شما با طی کردن دوره کارشناسی ارشد، علم و تخصصی کاملا تئوری و نه کاربردی و عملی یادمیگیرند.

کارشناسی ارشد خواندن به شما مهارت کاری آموزش نمیدهد
کارشناسی ارشد خواندن به شما مهارت کاری آموزش نمیدهد

شما خیلی زودتر از آنها مهات کاری پیدا میکنید، مستقل میشوید و فرصت ها را برای موفقیت شغلی بیشتر مهیا میکنید. اما اکثر آنها دیرتر از شما موفق میشوند و با این حال شما پیشرفت زیادی به نسبت آنها میکنید.

و اگر بخواهید بهره وری تان را افزایش دهید، سعی میکنید تئوری های رشته کارشناسی که خواندید را در کارتان تلفیق کنید تا حرفه ای تر عمل کنید.

حتی اگر دانشگاه هم نرفتید، اشکالی ندارد. امروزه در سطح اینترنت و کتابفروشی ها هزاران کتاب و جزوه و مقاله برای رشته کاری مورد نظرتان هست که چطور مباحث تئوری را در عمل پیاده سازی کنید (اگر میخواهید تخصصی کار کنید)

بنابراین تا وقتی که لازم نباشد، واقعا هیچ نیازی به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ندارید.
اگر هدف شما موفقیت شغلی است، مدرک کارشناسی ارشد کمک زیادی به شما نخواهد کرد؛ البته… اگر کارمند یک سازمان دولتی باشید حقوق تان را کمی افزایش میدهد !

 

دلیل شماره دو)
شما هم یادمیگیرید، هم کسب درآمد میکنید

ما قبلا هم راجع به اهمیت درآمد صحبت کردیم و یکی از مزیت های فوق العاده کارآموزی، کسب درآمد است. شما به عنوان کارآموز جایی مشغول به کار میشوید و آنجا به ازای آنچه که یادمیگیرید به شما پول میدهند ! جالب نیست؟

شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید هزینه زیادی بکنید، حتی اگر در دانشگاه های سراسری هم قبول شوید، هزینه فرصت زیادی را از دست میدهید.

درحالی که اگر وارد دنیای واقعی کسب و کار شوید، هم به شما آموزش میدهند و هم درآمد دارید.
پیوسته چیزهای جدید یادمیگیرید، در کارتان مهارت پیدا میکنید، رایگان تجربه بدست می آورید و البته هر ماه شما را مجبور میکنند بیشتر یادبگیرید، متخصص تر شوید تا در کارتان عملکرد بهتری داشته باشید.

و این به مراتب بهتر است از اینکه هزینه زیادی بپردازید تا به شما چیزهایی یادبدهند که شاید هیچوقت از آنها در کارتان استفاده نکنید.

 

دلیل شماره سه)
کارآموز مقطعی عالی برای آنهایی هست که هنوز نمیدانند چه میخواهند

خیلی از دانشجوها پس از اتمام دوره کارشناسی و گرفتن مدرک لیسانس، هنوز مطمئن نیستند میخواهند وارد چه شغلی شوند ! آنها سردرگم هستند و بنابراین به جای تصمیم گیری اشتباه، وارد مقطع کارشناسی ارشد میشوند تا دو سه سال هم این تصمیم گیری را عقب تر بیاندازند.

درحالی که اگر به عنوان کارآموز جایی مشغول به کار شوند، کارها را به صورت تجربی و نه تئوری لمس میکنند و تصمیم بهتری میتوانند بگیرند.

اگر شما هم مقطع کارشناسی را گذراندید، احتمالا یادتان می آید زمانی که میخواستید انتخاب رشته کنید به آینده شغلی، سطح درآمد و وضعیت پذیرش کارمند در آن رشته مد نظرتان بود تا اینکه علاقه با آن رشته؛ اما الان چی؟

بسیار بهتر است در پله اول یک نردبان صحیح  قرار گرفته باشم تا در بالای یک نردبان اشتباه.
ـــ ناشناس

الان شما رشته تحصیلی دانشگاهی تان را به اتمام رساندید و در بهترین حالت اگر رشته تحصیلی تان را هم دوست داشته باشید میبینید که در راستای رشته تحصیلی تان صدها شغل متفاوت از هم وجود دارد که میتوانید وارد آنها شوید… اما کدام را باید انتخاب کنید؟

کارآموزها وارد یکی از مشاغل میشوند… حتی شانسی و بعد از مدت کوتاهی متوجه میشوند آن شغل مناسب آنها نیست و از آن بیرون می آیند و وارد شغل دیگر میشوند. چون کارآموز هستند، حقوق کمی دریافت میکنند، همه کارفرمایان حاضرند آنها را قبول کنند زیرا نیروی جوان و با انرژی از عناصر موفقیت کسب و کارهاست.

بنابراین حتی با آزمون و خطا، کارآموزان شغل مورد نظرشان را قبول میکنند.
اما آنهایی که پس از سپری کردن مقطع کارشناسی ارشد، تازه میخواهند شغل انتخاب کنند، زمان زیادی را از دست میدهند و به خاطر کاهش اتلاف وقت شاید هیچوقت وارد شغل مورد علاقه شان نشوند.

 

دلیل شماره چهار)
مسئولیت پذیری را یادمیگیرید

چه در دوران مدرسه، دبیرستان یا دانشگاه، شما کمترین میزان مسئولیت را در زندگی دارید. شما به احتمال زیاد ازدواج نکردید، بچه ندارید، اجاره خانه نمیدهید و … که این فرصت خوبی برای یادگیری است.

البته، یادگیری مهارت های که بابت آنها پول دریافت کنید البته، مسئولیت پذیر باشید.

وقتی شما کارآموز هستید و جایی مشغول به کار میشوید، مسئولیت پذیری را یادمیگیرید.
برای مثال یادمیگیرید اگر قرار است وظیفه ای که به شما داده شده است را در تاریخ مشخص انجام شده تحویل دهید، باید تحویل دهید.

شما دیگر نمیتوانید در تاریخ مشخص گواهی پزشکی به کارفرمایتان نشان دهید و یا از والدین تان بخواهید به کارفرمایتان زنگ بزنند از او خواهش کنند اینبار شما را ببخشد؛ این مسائل برای دوران دانشگاه و مدرسه بود.

در دنیای واقعی، مسائل کمی جدی تر هستند.
شما یا کاری را انجام میدهید و یا اخراج میشوید. به همین سادگی.

کلام آخر؛
سعی کنید رشته دانشگاهی تان را نه بر اساس درآمد بلکه بر اساس میزان علاقه و اشتیاق تان نسبت به آن رشته انتخاب کنید. در دوران دانشگاه سعی کنید با کارهای پاره وقت، مهارت کاری بدست بیاورید و وارد مقطع کارشناسی ارشد نشوید، مگر اینکه هدفی داشته باشید که از لحاظ تئوری متخصص شدن در آن زمینه به کارتان بیاید.

راستی، نظر شما درباره کارشناسی ارشد خواندن چیست؟

آیا در شرایط فعلی کشور ما، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد لازم است یا بهتر است جوانان وارد بازار کار شوند؟ دیدگاه تان را برای ما زیر همین پست بنویسید…

 

در همین زمینه توصیه میکنیم سه مقاله زیر را حتما بخوانید :

28 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    این مسله رو واس خودتون روشن کنید چون هیچ کس دیگه ای قرار نیست روشنش کنه شما دانشگاه هستید میخواید مدرک لیسانس بگیرید شما میاید چهار سال از بهترین سال های زندگیتون میزارید برای دریافت مدرک لیسانس از دانشگاه شما وقتتون رو میزارید انرژیتون هم میزارید پولتون رو هم میزارید و در قبالش یک مدرک لیسانس دریافت میکنید و بعد باید این چیزی که براش انقدر فدا کاری کردید ارزشش رو داشته باشه دیگه نه؟ اما متاسفانه نه میتونید فرض رو بر این بگیرید که مدرک دانشگاه رو دریافت کردید و توی دستتون هست و بعد بگردید به دنبال شغل برید اداره بگید من مدرک لیسانس دارم میخوام براتون کار کنم اولین نکته اینه که اصلا به زور قبول میکنن چون که پارتی بازیه و تقاضا هم زیاده و بعد هم اگر قبول کنن حقوق ناجیزی بهتون میدن حقوقی که از کارگری و شغل آزاد هم کمتره و شما مهارتی هم در دانشگاه کسب نکردید چون که دانشگاه فقط محل دریافت اطلاعات اضافه اون به حافظه و فراموشی اون بعد گذشت زمان هست پس شما در شغل های پر درآمد مربوط به رشته تون هم استخدام نمیشید چون که مهارتش رو ندارید و حتی اگر استخدام هم بشید اخراج میشید و حتی اگر استخدام بشید و اخراج نشید هم شغل پر درامدی ندارید و باید تا اخر عمر بازنده بمونید چون بهترین سال های زندگیتون رو به جای گزاشتن توی مسری که موفقیت بیاره گزاشتید توی مسریی که زندگی معمولی و خالی از موفقیت میاره

  2. کاربر سوخت جت مه می‌گوید

    به عنوان کسی که وارد ارشد شده میتونم بهتون بگم حداقل در دانشگاه هایی با سطح خوب دولتی نمیشه در کنار ارشد کار کرد مگر اینکه صرفا بخواید بعد از ۶ ترم با یه پایان نامه ضعیف فقط مدرک ارشد بگیرید.(در حال حاضر دانشجو مهندسی برق خواجه نصیر هستم)

  3. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    مطمئن هستین که این دوتا با هم منافات دارن؟ میشه هر دوتا رو داشت
    ارشد کلا یک یا دو روز در هفته وقتتون رو میگیره و دستتون بازه برای اینکه کار کنین
    من الان سربازم و خدمتم 4 ماه دیگه تمومه و برای ارشد کامپیوتر و آی تی ثبت نام کردم
    من خودم کارشناسی هوافضا گرفتم از دانشگاه خواجه نصیر اما چون علاقم به سمت برنامه نویسیه میخوام گرایشم رو هم مرتبط کنم با علاقم برا همین یکی از گرایشای ارشد کامپیوتر یا آی تی رو میخوام برم، در کنارش دوره ی خصوصی برنامه نویسی رو هم میرم
    اینطوری در دو سال بعد ضمن اینکه مسئله ی خدمتم رو هم گذرونم، یه مدرک مرتبط و مهارت کاری برنامه نویسی رو دارم، توی فکر اینم که شاید بتونم توی دوره ای که ارشد دارم میرم کارآموزی هم بکنم
    در کل اگه از قبل پیش خودتون فکر کنین که چیکار کنین توی دوره ارشد، وقتی ادامه میدین دانشگاه رو میتونین روی کارتون هم تمرکز کنین

    ولی من به فارغ التحصیلای کارشناسی توصیه میکنم بعد مدرک سریع برن خدمت که شر این مشکل رو از سرشون بردارن تا بعدش بتونن با خیال راحت به کارای دیگشون برسن، حالا میخواد ادامه تحصیل باشه یا کسب مهارت، ولی همین الان بهتون میگم که اصلا قرار نیست بهتون خوش بگذره چون توی فضایی میرین که فقر فرهنگی و زور و بی هدفی رو کاملا احساس میکنین، توی این مدت سعی کنین روی خودتون کار کنین و سعی کنین اعتماد به نفستون حفظ بشه چون جایی نیست که بخواین خودی نشون بدین

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**