با این هشت نکته عمیق‌ترین اعتماد را در هر رابطه‌ای ایجاد کنید

اعتماد در رابطه، اساساً در رفتارهایی خلاصه می‌شود که تعیین کننده‌ی دیدگاه دیگران و نیز چگونگی حساب آن‌ها روزی ما هستند؛ همچنین نحوه‌ی افزایش این اعتماد حائز اهمیت است،اما در این رابطه، رفتار با ثبات،همیشه و تحت هر شرایطی،تضمین کننده‌ی اعتماد است.

افرادی که از اعتماد بالایی برخوردارند،چند رفتار خاص را از خود بروز می‌دهند،که می‌توان هر کدام را آموخت و برای افزایش اعتماد به کار بست.

وقتی به خودتان اعتماد کردید،تعامل با دیگران را در جهت افزایش اعتماد شروع کنید.عمل،خیلی بیشتر از حرف به کارتان می‌آید. رفتار خوب،اعتماد را زیاد و نظام ارزش‌های شخصی شما را معتبر می‌کند،در حالی که اگر یک چیز بگویید و کار دیگری انجام دهید،از میزان اعتماد کاسته خواهد شد.اگر به این رفتارهای خاص عمل کنید و ظرفیت آن‌ها را برای خودتان ایجاد کنید،شما هم می‌توانید از موهبت‌های پی آمد آن‌ها برخوردار شوید و اعتمادتان را نیز بالا ببرید.

1 » صریح سخن بگویید:

همیشه چیزی را که در ذهنتان است،صادقانه و صریح بگویید.حقیقت را بگویید و بدون حاشیه رفتن و پیچیدگی،اجازه دهید مردم بدانند از چه موضعی حرف می‌زنید.اگر خواسته‌تان را مشخص کرده و ذهنیتتان را همانطور که هست بیان کنید،یکپارچگی شخصیتتان را نشان می‌دهید و این اعتماد ساز است.

در کسب و کار،معمولاً دست کاری یک موقعیت و طفره رفتن از قسمت‌های خجالت آور داستان،آسان است.این کار رویدادها را تحریف کرده و باعث می‌شود همه چیز بیشتر از حد لزوم طول بکشد.از آن پرهیز کنید و با زبان صاف و ساده سر اصل مطلب بروید و بگذارید همه بفهمند حرف و موضعتان چیست.

[bs-quote quote=”«از موقعیت‌های خود چیزی نمی‌آموزید مگر فکر کردن زیاد در مورد خودتان.تنها از درون شکست است که رشد متولد شود،به شرط آنکه آن را تشخیص دهید،بپذیرید،از آن بیاموزید،برخیزید و دوباره تلاش کنید».” style=”default” align=”center” color=”#314482″ author_name=”دی هاک” author_job=”بنیان‌گذار ویزا کارت” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/دی-هاک.jpg”][/bs-quote]

2 » احترام بگذارید:

به عزت نفس و احساسات هر کسی که با او در ارتباط هستید احترام بگذارید.نشانه‌ی انسان بزرگ منش این است که با همه‌ منصفانه برخورد می‌کند، خصوصاً با آن‌هایی که هرگز برای او منفعتی ندارند.

در تعاملات شخصی‌تان مهربان باشید.برای احترام گذاشتن چند نکته را باید رعایت کنید،ساده‌ترینش گفتن«لطفاً» و «متشکرم» است.باید خالصانه و با ثبات رفتار کنید؛این از آن مسائلی است که نمی‌توانید مثلاً در خانه رعایت کنید و در محل کار نادیده بگیرید.

اعتماد برای رشد کردن به یک ثبات کامل در رفتار نیاز دارد.
لازم نیست ادای توجه به دیگران را درآورید،اما خالصانه رفتار کنید.

 

3 » شفاف باشید:

طرح کردن واقعیت‌ها به طور کاملاً شفاف،به سرعت ایجاد اعتماد می‌کند.
همیشه راست بگویید، طوری که مردم یقین پیدا کنند.

اگر از شما سؤالی می‌شود،هر چه بیشتر اطلاعات بدهید،بهتر است. این تنها راهی است که می‌توانید به همه نشان بدهید که برنامه‌ی پشت پرده‌ای در کار نیست.مردم به طور طبیعی به چیزی که نمی‌توانند ببینند اعتماد نمی‌کنند.این مسأله با کنار زدن پرده‌ها حل می‌شود.با نشان دادن اینکه چیزی برای پنهان کردن ندارید.

شفافیت، در رابطه اثر بزرگی دارد،زیرا دیگر وقت و انرژی‌تان برای پنهان کاری تلف نمی‌شود. خودتان را برای دیگران این طور جا بیندازید:

 

4 » اشتباهات خود را اصلاح کنید:

وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید،تمام تلاشتان را برای جبران و اصلاح آن انجام دهید.
به خطاهایتان اعتراف،عذرخواهی و اگر امکان پذیر است،جبران خسارت کنید.

اگر موضوع به مشتری ارتباط دارد،به طور ویژه بسته‌ی «جبران خسارت» برایش فراهم نمایید.مردم به همان میزان که از خلوص و اعتماد به نفس شما در پذیرش اشتباه‌تان خوش‌شان می‌آید،تلاش شما را برای بهبود اوضاع نیز ستایش می‌کنند.

وقتی برای جبران مافات آمادگی داشته باشید،فروتنی و شهامت اقدام خود را نشان می‌دهید.همچنین به دیگران پیام می‌دهید که آن‌ها هم لازم نیست اشتباهات‌شان را مخفی کنند.  این امر می‌تواند مستقیماً بر سود خالص شرکت شما اثر مثبت بگذارد؛اینکه بدایند چه کاری درست است و آن را انجام ندهید بدترین شکل بزدلی است.

 

5 » خود را ارتقا دهید:

سطح کار خود را با افزایش ظرفیت‌هایی فردی‌تان بالا ببرید. تنها راه این کار این است که به یادگیری بیشتر ادامه دهید. سیستم‌های بازخورد رسمی و غیررسمی برای خود ایجاد کنید تا به شما این امکان را بدهند تا بدانید چگونه به این نقطه رسیده‌اید.

همیشه مطابق با بازخوردی که می‌گیرید عمل کنید.
فکر نکنید که سطح فعلی مهارت و دانش شما، برای چالش‌های فردا کافی است.

هوشمندانه است که همیشه به دنبال یادگیری بیشتر باشید.

[bs-quote quote=”«بی‌سوادان قرن 21 کسانی نیستند که نمی‌توانند بخوانند و بنویسند، بلکه کسانی هستند که نمی‌توانند بیاموزند، آموخته‌های کهنه‌ی خود را دور بریزند و چیزهای جدید بیاموزند».

” style=”style-7″ align=”left” color=”#214668″ author_name=”آلوین تافلر” author_job=” آینده پژوه” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/12/آلوین-تافلر.jpg”][/bs-quote]

 

6 » به تعهدات عمل کنید:

سریع‌ترین راه برای نابودی کردن اعتماد این است که چیزی بگویید و کار دیگری را انجام دهید. بالعکس، قوی‌ترین راه برای تقویت و ایجاد اعتماد این است که آنچه را می‌خواهید انجام دهید، دنبال کنید و دقیقاً آن را انجام دهید.

تنها راه برای حفظ این موضع در طولانی مدت، این است که در مورد تعهداتی که می‌دهید مراقب باشید و سنجیده عمل کنید. پایبندی به تعهدات را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار دهید، هم در حوزه‌ی شخصی و هم کاری. هرگز این اشتباه را نکنید که راز دیگران را فاش کنید یا از انجام کاری طفره بروید. روی حرفتان بمانید و ببینید که اعتماد چگونه افزایش می‌یابد.

 

7 » پاسخگو باشید:

برای کسب اعتماد، بپذیرید که باید به همان میزانی که دوست دارید دیگران پاسخگو باشند، پاسخگو باشید. مسئولیت شخصی هر چیزی که پیش می‌آید را بپذیرید، چه بد و چه خوب. با روشن ساختن چگونگی تعاملات‌تان با دیگران، نشان می‌دهید که کارها چگونه قرار  است پیش روند.

با دیگران توافقنامه‌ای امضا کنید که در آن نیازهای گزارش شده، تعیین شده باشند و از توافق پیروی کنید. بین مسئولیت‌های‌تان توازن ایجاد کنید.

حتی زمانی که کارها اشتباه پیش می‌رود انگشت اتهام به سمت کسی نگیرید و دیگران را سرزنش نکنید؛
شانه‌های خود را صاف کنید،نفس عمیق بکشید و بگویید«من مسئول آن بودم».

 

8 » اعتماد را گسترش دهید:

برای کسب اعتماد، توانایی خود در جهت اعتماد به دیگران را نشان دهید. اعتماد را در میان کسانی که این قابلیت را دارا هستند، بسیار گسترش دهید. آن را به طور مشروط، در میان کسانی که هنوز در حال کسب آن هستند، توسعه دهید.

بهتر است بیشتر اعتماد و کمتر صرف نظر کنید،به مرور زمان، یاد خواهید گرفت که چطور بر اساس شرایط،ریسک، شخصیت و شایستگی افراد مشارکت کننده، به گونه‌ای مناسب اعتماد جمعی را افزایش دهید. یاد بگیرید که چگونه این موضوع را در اولویت خود قرار دهید،زیرا زمانی که می‌توانید به خودتان اعتماد کنید، اعتماد به دیگران را نیز می‌آموزید.

برای عملی کردن این رفتارها باید در هر یک از آن‌ها، اندازه‌ی مناسبش را رعایت کنید.هر نقطه قوتی اگر از حد بگذرد می‌تواند به نقطه ضعف تبدیل شود.هر چیز خوبی خیلی زیادش همان قدر بد است که خیلی کمش.

یک مدل ذهنی خوب برای بهتر فهمیدن آثار رفتارهای خاص، تصورشان به عنوان یک حساب بانکی اعتماد است.هر بار که یک رفتار اعتمادساز انجام می‌دهید،مقداری سپرده به این حساب واریز می‌کنید.به همین ترتیب،اگر طوری رفتار کنید که اعتماد را از بین می‌برد،مقداری از همان سپرده‌تان برداشت و خرج می‌کنید.باید دائماً تراز حسابتان را افزایش دهید و تا همواره مثبت بماند.


در همین زمینه بیشتر بخوانید:

آدولف هیتلر چطور با شخصیت کاریزماتیک اش مردم را هیپنوتیزم میکرد؟

 

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

    سلام، مرسی از مطالب عالیتون ، کاش اعتماد اولویت همه افراد بشه.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**