الگوی خواب شما مانند کدام حیوان است؟ (+ بهترین برنامه روزانه برای الگوی شما)

زمانی که صحبت از سلامتی و بهره وری می­شود تنها مسئله­ ی  تغذیه، ورزش و چطور کار کردن مطرح نیست… بلکه زمان انجام دادن این فعالیت­ ها نیز مورد اهمیت است.

فرض کنید شما بدانید چه زمانی، بهترین زمان برای خوابیدن تان باشد؟
و یا بدانید، بهترین زمان برای کار کردن توسط الگوی فعالیت شما، چه ساعتی است؟ در این صورت بهتر میخوابید، بهتر کار میکنید و سلامتی روانی و جسمانی بالایی تجربه خواهید کرد.

کرونوبیولوژی دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید… علم تاثیرات زمان بر زندگی !
خاستگاه این علم، از یونان باستان است. زمانی که اندیشمندان یونان با توجه به تغییرات آب و هوایی و چرخ افلاک سعی داشتند تاثیر آنرا بر خلق و خوی انسان ها بدانند.

تا همین اواخر پزشکان اعتقاد داشتند که بدن انسان همیشه در وضعیت ثابت و یکنواختی قرار دارد و تغییرات آن در طول روز بسیار اندک است. اکنون با آشکار شدن این مسئله که تا چه اندازه بدن انسانی در حرکت منظم 24 ساعته ی خود در طول روز دچار تغییر می‌شود مبانی علم جدید یعنی کرونوبیولوژی بنانگذاری شد.

کرونوبیولوژی چه تاثیری بر روی برنامه روزانه ما دارد؟

شما با تشخیص نظم و روتین مربوط به برنامه روزانه تان به کمک کرونوبیولوژی میتوانید حجم وسیعی از دور ریز انرژی تان را کاهش دهید و به شدت بر روی بهره وری تان تمرکز کنید… آنچه که قرار است در این مقاله بخوانید.

قبل از شروع، بهتر است کمی بیشتر راجع به این علم بدانید؛ کرونوبیولوژی میگوید «زمان و گردش افلاک بر زندگی جانداران بی تاثیر نیست.» طبق این علم، هر ارگان زنده ای؛ چه انسان باشد، چه حیوان و چه گیاه دارای سیکل مشخصی از فعالیت ها است.

داشتن سیکل، یعنی داشتن یک روتین، یک نظم مشخص در کارهایی که انجام میشوند.
خوابیدن شب، بیدار شدن صبح، غذا خوردن، فعالیت کردن و کارهایی از این دست نه تنها جز روتین و برنامه روزانه انسان ها است، بلکه در حیوانات و حتی گیاهان و بعضی میکروب ها وجود دارد.

 

لئوناردو داوینچی
لئوناردو داوینچی

 

شاید به ظاهر گیاهان در شب نخوابند، اما طبق علم کرونوبیولوژی ارگان های زنده به سه دسته تقسیم میشوند :

  • روزانه – ارگانیسمی که در طول روز فعال است
  • شبانه – ارگانیسمی که در طول شب فعال است
  • شامگاهی – مربوط به جاندارانی که در زمان گرگ و میش شدن هوا و یا زمان ابتدایی طلوع آفتاب فعال اند

مایکل برئوس روانشناس و متخصص خواب، معتفد است ساعت درونی 4  نوع از حیوانات با ساعت درونی انسان­ها مطابقت دارد و یک برنامهروزانه ایده آل برای هر یک از این دسته بندی­ ها وجود دارد که با تنظیم فعالیت­های خود بنا بر این الگوها بر ساعت درونی خود بهره وری فوق العاده بالایی خواهید داشت.

وقتی میگوییم بهره وری، یعنی :

  • در زمان کمتر، کارهای بیشتری انجام دهید
  • تمرکز و دقت بیشتری داشته باشید
  • دیرتر خسته شوید

کرونوبیولوژی مطالعه ساعت درونی بدن و چگونگی تفاوت آن در میان مردم است، همچنین این موضوع بررسی می­شود که چگونه می توانید برنامه روزانه خود را با توجه به ریتم بیولوژیکی منحصر به فرد خود تنظیم کنید.

ریتم و ساعت درونی هر فرد یا کرنوتایپی­ اش با دیگر افراد متفاوت است.
برای مثال وینستون چرچیل و استیو جابز هر دو کارهای زیادی در طول عمر شان انجام داده اند. هردوی این افراد دارای بهره وری بالایی بودند اما برنامه روزانه آنها زمین تا آسمان با همدیگر فرق داشت.

برای مثال :

  • وینستون چرچیل – روزی 5  عدد سیگار برگ می کشید، شب تا دیروقت بیدار می ماند، ورزش نمیکرد و ظهر از خواب بیدار میشد و عمده فعالیت اش در طول عصر و بعد از ظهر بود.
  • استیو جابز – نه مشروب میخورد و نه سیگار میشکید، صبح زود از خواب بیدار میشد، عمده فعالیت اش را در طول صبح تا عصر انجام میداد، بعد از ظهر و سمت شب به استراحت و خواب می پرداخت.

اگر وینستون چرچیل برنامه روزانه استیو جابز را اجرا میکرد (یا برعکس) هیچکدام بهره وری بالایی نداشتند… خب، اگر بخواهید بهره وری بالایی داشته باشید باید کدام الگو را برای برنامه روزانه انتخاب کنید؟

به گفته دکتر مایکل برئوس روانشناس و متخصص خواب، دلفین، شیر، خرس، و گرگ چهار نوع ساعت زمانی مشابه ساعت درونی انسان دارند. تقریبا نیمی از افراد جمعیت انسانی، ساعت درونی مشابه ساعت درونی خرس دارند. ساعت درونی سایر مردم هم در دسته کرنولوژی دلفین، شیر، و گرگ  قرار دارد.

وب سایت برئوس با انجام آزمون های تشخیصی تلاش کرده تا نوع کرنوتایپ خوانندگانش را مشخص نماید.
در کتاب قـدرت زمــان برئوس به تشریح زندگی و برنامه روزانه ایده آل برای هر کرنوتایپ پرداخته است که در زیر، نکات برجسته این تحقیقات ذکر شده است.

به یاد داشته باشید که به دست آوردن شناخت از عادت های زیستی بدن به معنای آن نیست که هر روز بهترین روز زندگی تان خواهد شد… روزهای خوب و روزهای بد در زندگی همه مردم وجود دارد نیازی به استمرار توجه هر فرد به بدن خود منطقی است.

براین اساس باید منتظر اتفاقات پیش بینی نشده بدن خود نیز باشیم. فراموش نکنید که که حقیقتا غیر ممکن است هر روز، یک روز کاملا ایده­ آل داشته باشید.

در ادامه میخواهید برنامه روزانه برای چهار نوع کرونوتایپ یعنی دلفین، شیر، خرس و گرگ را به شما معرفی کنیم.
ابتدا الگوی خواب هرکدام را بخوانید و ببینید بیشترین تشابه شما با کدام یک است سپس ببینید طبق برنامه مربوط به الگوی خواب تان بهترین برنامه روزانه تان کدام است؟

این چهار برنامه، به شما کمک خواهند کرد ابتدا الگوی خودتان را پیدا کنید و سپس بدانید بهترین کارها طبق الگوی شما کدام است که باید در برنامه روزانه تان قرار دهید و چه ساعتی انجام شان دهید.

برنامه روزانه ایده­ آل برای افراد با کرنوتایپی مختلف

خب، الگوی خواب شما کدام است و در کدام دسته قرار میگیرید؟
زیر همین پست برای ما بنویسید

در همین زمینه نوشته های زیر را بخوانید :

24 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ئی می‌گوید

    با سلام
    من کلا دوست دارم یا خیلی بخوابم یا اصلا نخوابم
    العان 10 ساله که هر 3 شب17 ال 18 ساعت میخوابم یه 4 تا 5 ساعتم کسلی بعد از خوابه
    که دیگه سیستم عاملم لود میشه البته گه گاهی 1 ساعت – نیم ساعت ممکنه به میل خودم چرت بزنم.بیشترین بازدهیم هم روز دومه.
    اهل سیگار پیگار هم عبدا نیستم 3—2 ساله مشروب میخورم که خیلی داره عذیتم میکنه تایممو ریخته بهم.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**