الگوی خواب شما مانند کدام حیوان است؟ (+ بهترین برنامه روزانه برای الگوی شما)

زمانی که صحبت از سلامتی و بهره وری می­شود تنها مسئله­ ی  تغذیه، ورزش و چطور کار کردن مطرح نیست… بلکه زمان انجام دادن این فعالیت­ ها نیز مورد اهمیت است.

فرض کنید شما بدانید چه زمانی، بهترین زمان برای خوابیدن تان باشد؟
و یا بدانید، بهترین زمان برای کار کردن توسط الگوی فعالیت شما، چه ساعتی است؟ در این صورت بهتر میخوابید، بهتر کار میکنید و سلامتی روانی و جسمانی بالایی تجربه خواهید کرد.

کرونوبیولوژی دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید… علم تاثیرات زمان بر زندگی !
خاستگاه این علم، از یونان باستان است. زمانی که اندیشمندان یونان با توجه به تغییرات آب و هوایی و چرخ افلاک سعی داشتند تاثیر آنرا بر خلق و خوی انسان ها بدانند.

تا همین اواخر پزشکان اعتقاد داشتند که بدن انسان همیشه در وضعیت ثابت و یکنواختی قرار دارد و تغییرات آن در طول روز بسیار اندک است. اکنون با آشکار شدن این مسئله که تا چه اندازه بدن انسانی در حرکت منظم 24 ساعته ی خود در طول روز دچار تغییر می‌شود مبانی علم جدید یعنی کرونوبیولوژی بنانگذاری شد.

کرونوبیولوژی چه تاثیری بر روی برنامه روزانه ما دارد؟

شما با تشخیص نظم و روتین مربوط به برنامه روزانه تان به کمک کرونوبیولوژی میتوانید حجم وسیعی از دور ریز انرژی تان را کاهش دهید و به شدت بر روی بهره وری تان تمرکز کنید… آنچه که قرار است در این مقاله بخوانید.

قبل از شروع، بهتر است کمی بیشتر راجع به این علم بدانید؛ کرونوبیولوژی میگوید «زمان و گردش افلاک بر زندگی جانداران بی تاثیر نیست.» طبق این علم، هر ارگان زنده ای؛ چه انسان باشد، چه حیوان و چه گیاه دارای سیکل مشخصی از فعالیت ها است.

داشتن سیکل، یعنی داشتن یک روتین، یک نظم مشخص در کارهایی که انجام میشوند.
خوابیدن شب، بیدار شدن صبح، غذا خوردن، فعالیت کردن و کارهایی از این دست نه تنها جز روتین و برنامه روزانه انسان ها است، بلکه در حیوانات و حتی گیاهان و بعضی میکروب ها وجود دارد.

 

لئوناردو داوینچی
لئوناردو داوینچی

 

شاید به ظاهر گیاهان در شب نخوابند، اما طبق علم کرونوبیولوژی ارگان های زنده به سه دسته تقسیم میشوند :

  • روزانه – ارگانیسمی که در طول روز فعال است
  • شبانه – ارگانیسمی که در طول شب فعال است
  • شامگاهی – مربوط به جاندارانی که در زمان گرگ و میش شدن هوا و یا زمان ابتدایی طلوع آفتاب فعال اند

مایکل برئوس روانشناس و متخصص خواب، معتفد است ساعت درونی 4  نوع از حیوانات با ساعت درونی انسان­ها مطابقت دارد و یک برنامهروزانه ایده آل برای هر یک از این دسته بندی­ ها وجود دارد که با تنظیم فعالیت­های خود بنا بر این الگوها بر ساعت درونی خود بهره وری فوق العاده بالایی خواهید داشت.

وقتی میگوییم بهره وری، یعنی :

  • در زمان کمتر، کارهای بیشتری انجام دهید
  • تمرکز و دقت بیشتری داشته باشید
  • دیرتر خسته شوید

کرونوبیولوژی مطالعه ساعت درونی بدن و چگونگی تفاوت آن در میان مردم است، همچنین این موضوع بررسی می­شود که چگونه می توانید برنامه روزانه خود را با توجه به ریتم بیولوژیکی منحصر به فرد خود تنظیم کنید.

ریتم و ساعت درونی هر فرد یا کرنوتایپی­ اش با دیگر افراد متفاوت است.
برای مثال وینستون چرچیل و استیو جابز هر دو کارهای زیادی در طول عمر شان انجام داده اند. هردوی این افراد دارای بهره وری بالایی بودند اما برنامه روزانه آنها زمین تا آسمان با همدیگر فرق داشت.

برای مثال :

  • وینستون چرچیل – روزی 5  عدد سیگار برگ می کشید، شب تا دیروقت بیدار می ماند، ورزش نمیکرد و ظهر از خواب بیدار میشد و عمده فعالیت اش در طول عصر و بعد از ظهر بود.
  • استیو جابز – نه مشروب میخورد و نه سیگار میشکید، صبح زود از خواب بیدار میشد، عمده فعالیت اش را در طول صبح تا عصر انجام میداد، بعد از ظهر و سمت شب به استراحت و خواب می پرداخت.

اگر وینستون چرچیل برنامه روزانه استیو جابز را اجرا میکرد (یا برعکس) هیچکدام بهره وری بالایی نداشتند… خب، اگر بخواهید بهره وری بالایی داشته باشید باید کدام الگو را برای برنامه روزانه انتخاب کنید؟

به گفته دکتر مایکل برئوس روانشناس و متخصص خواب، دلفین، شیر، خرس، و گرگ چهار نوع ساعت زمانی مشابه ساعت درونی انسان دارند. تقریبا نیمی از افراد جمعیت انسانی، ساعت درونی مشابه ساعت درونی خرس دارند. ساعت درونی سایر مردم هم در دسته کرنولوژی دلفین، شیر، و گرگ  قرار دارد.

وب سایت برئوس با انجام آزمون های تشخیصی تلاش کرده تا نوع کرنوتایپ خوانندگانش را مشخص نماید.
در کتاب قـدرت زمــان برئوس به تشریح زندگی و برنامه روزانه ایده آل برای هر کرنوتایپ پرداخته است که در زیر، نکات برجسته این تحقیقات ذکر شده است.

به یاد داشته باشید که به دست آوردن شناخت از عادت های زیستی بدن به معنای آن نیست که هر روز بهترین روز زندگی تان خواهد شد… روزهای خوب و روزهای بد در زندگی همه مردم وجود دارد نیازی به استمرار توجه هر فرد به بدن خود منطقی است.

براین اساس باید منتظر اتفاقات پیش بینی نشده بدن خود نیز باشیم. فراموش نکنید که که حقیقتا غیر ممکن است هر روز، یک روز کاملا ایده­ آل داشته باشید.

در ادامه میخواهید برنامه روزانه برای چهار نوع کرونوتایپ یعنی دلفین، شیر، خرس و گرگ را به شما معرفی کنیم.
ابتدا الگوی خواب هرکدام را بخوانید و ببینید بیشترین تشابه شما با کدام یک است سپس ببینید طبق برنامه مربوط به الگوی خواب تان بهترین برنامه روزانه تان کدام است؟

این چهار برنامه، به شما کمک خواهند کرد ابتدا الگوی خودتان را پیدا کنید و سپس بدانید بهترین کارها طبق الگوی شما کدام است که باید در برنامه روزانه تان قرار دهید و چه ساعتی انجام شان دهید.

برنامه روزانه ایده­ آل برای افراد با کرنوتایپی مختلف

خب، الگوی خواب شما کدام است و در کدام دسته قرار میگیرید؟
زیر همین پست برای ما بنویسید

در همین زمینه نوشته های زیر را بخوانید :

24 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت تی می‌گوید

    گرگ

  2. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

    امروز داشتم برای یکی از دوستانم که با کمبود انرژی برای انجام کار های روزمره ش روبه رو شده بود در مورد کرونوبیولوژی و این مقاله توضیح میدادم
    چون فقط الگوی شیر رو به خاطر داشتم وارد حسابم شدم و هم سوخت جت رو به دوستم معرفی کردم
    هم بقیه الگو هارو بهش توضیح داد
    ناگهان چشمم به تاریخ ارسال مقاله افتاد!4سال پیش
    اونموقع ها سوخت جت تازه راه افتاده بود…ولی تقریبا تو این حوزه با کیفیت ترین وبسایتی بود که
    وقتی تصمیم گرفتم زندگیمو عوض کنم پیداش کردم
    الان 4 سال میگذره…اونموقع تنها و نا اروم بودم به سیگار و مشروب اعتیاد داشتم…حقوق ماهیانه م حدود 600هزار تومن بود,ناامید بودم و …
    امروز هر روز ورزش میکنم ,درآمد روزانه م چندید برابر درآمد ماهانه ی اون دوره س,چند ساله که ترک کردم و کلی عادت خوب پیدا کردم…کلی دوست خوب دارم و خیلی امیدوار شدم به زندگی و دوست دارم به بقیه هم کمک کنم به همه ی اونایی که تو شرایط من بودن…باید این حرفا رو بهتون میزدم
    تیم سوخت جت خسته نباشید!شما جریان عظیمی رو تو این کشور به راه انداختید که حالا حالا ها ادامه داره…
    کاش اون تلنگری که من خوردمو همه ی ادم های کره زمین,همه ی ایرانی ها که شرایط سخت دارن زندگی میکنن تجربه کنن و کاینات مربی های خوبی مثل شما جلوی پاشون بزاره…
    شاد و سلامت و سرافراز باشید دوستان قدیمی من

  3. کاربر سوخت جت هم می‌گوید

    دلفین

  4. کاربر سوخت جت hani می‌گوید

    شیر .خیلی جالب بود ممنون

  5. کاربر سوخت جت lriz می‌گوید

    من گرگ

  6. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

    شیر

  7. کاربر سوخت جت rast می‌گوید

    سلام و احترام
    بنده تمام الگو ها را برای یک ماه امتحان کردم اما باز هم بهره وری ندارم.
    من یه الگو دارم که میتونم بهترین و عجیب ترین بهره بری رو داشته باشم و نمیدونم نظر شما درموردش چیه !
    من شب باید دقیقا بعد از اذان صبح بخوابم تا ساعت 8 صبح !
    و از 8 صبح کارم رو شروع میکنم تا 2 بعد ظهر و از 2 باید بخوابم تا 4 و از 4 دوباره شروع میکنم به کار تا اذان صبح.
    و اینجوری میتونم فقط روزی 4 تا 4 و نیم ساعت بخوابم.
    البته الان دارم از الگوی شب ساعت 9 خوابیدن و 4 صبح بیدار شدن پیروی می کنم، اما با این که 7 ساعت میخوابم باز هم ساعت 4 صبح بیدار شدن برایم دشواره و از 4 صبح تا 8 عملا دستم به کار نمیره و ذهنم یه مقداری کند عمل میکنه.
    لطفا نظرتون رو در این زمینه اعلام کنید.

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام
      دوست عزیز اگر میخواهید هرکدام از الگو ها را رعایت کنید، باید حداقل به مدت ۲۱ روز از آن الگو پیروی کنید و بعد نتیجه را بسنجید.

  8. کاربر سوخت جت adeh می‌گوید

    الگوی خواب من در هیچ کدوم نبود.من جزو افراد شب دوست یاnight peopleهستم که ۱۰ درصد افراد دنیارو تشکیل میده.صبحها به سختی پا میشم و برای من روز واقعی از ۱۲ شب شروع میشه.مهم نیست چقدر خسته و خواب آلود باشم دقیقا ۱۲ انگار تازه بیدار شدم و شبها پر از خلاقیت و تمرکز و انرژی هستم.خیلی دوست دارم بتونم سحر خیز باشم و از مطالب سایت بی نظیرتون در این مورد استفاده خواهم کرد ولی با دونستن کرنوتایپم و اینکه واقعا چی برام خوبه خیلی میتونستم با معضل خواب که سالهاست عذابم میده بهتر و علمی تر و درست تر برخورد کنم.چرا که مردم دنیا و تمام ادارات و کارها و غیره صبح شروع به کار میکنن و براشون مهم نیست من کی بیدار میشم.قابل توجهه که فقط و فقط به همین علت دانشگاهم رو با ۲سال تاخیر تموم کردم.واقعا معضلی شده.امیدوارم کتابی که از نویسنده گذاشتین یه بار و برای همیشه حل کنه مشکل رو یا دنیا یه برنامه کاری تفریحی جدی شبانه واسه امثال من درست کنه.تشکر از شما واسه مطالب بی نظیرتون

  9. کاربر سوخت جت lee می‌گوید

    اینکه همه اش یکی بود خخخخ

  10. کاربر سوخت جت saki می‌گوید

    شیر

  11. کاربر سوخت جت hadi می‌گوید

    خرس :-)))

  12. کاربر سوخت جت olgi می‌گوید

    دلفین
    خواب سبک ، نیم ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه میخورم ، شام زود رو ترجیح میدم ، و غیره

  13. کاربر سوخت جت hita می‌گوید

    گرگ !

  14. کاربر سوخت جت .fam می‌گوید

    بنظرم این مطلب اون قدرت علمی و پشتوانه رو نداشت هر انسانی با توجه به شرایط زندگیش می تونه بدن خودش رو آداپته کنه بر هر کدوم از این نوع الگوها. بجای دادن نسخه کلی بنظرم مقاله ای باید طراحی میشد در باب اینکه چطوری ساعت های بهره وریمون رو تشخیص بدیم و برنامه ریزیمون چطوری باشه. مطالعه ی رفتار انسان در علوم رفتاری و علوم انسانی قرار داره در این علوم اصل سنرژی همیشه هست و هیچ قطعیت خاصی درونش وجود نداره این مطلب بیشتر زرد بود تا علمی و امیدوارم در تهیه مطالب دقت بیشتری اعمال بشه و صرفا برای جذب مخاطب نگاشته نشده باشه با تشکر از سایت خوبتون که من رو با خیلی از مطالب آشنا کرد

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با تشکر از نظر شما بزرگوار، در مطلب سعی کردیم لین لینک بخش هایی که مربوط به توضیحات علمی میشود را قرار دهیم که میتوانید بخوانید.
      کرونوبیولوژی نه تنها شبه علم نیست، بلکه علم است همچون ریاضی و فیزیک. البته قدمتی بسیار بیشتر از سایر علوم شناخته شده امروزی دارد و نظریه ای که مطرح شده توسط پروفسوری مطرح شده متخصص خواب است. میتوانید توضیحات مربوط به پروفسور را با کلیک بر روی لینک نام وی درون مقاله بخوانید.

  15. کاربر سوخت جت id.e می‌گوید

    گرگ !!

  16. کاربر سوخت جت hedi می‌گوید

    خرس نزدیکتر بود

  17. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    گرگ

    1. کاربر سوخت جت 0353 می‌گوید

      با سلام خیلی جالب بود .من به گرگ خیلی شبیه هستم ولی نمی دوم می تونم ساعت 7 بیدار شم واین بشه یه عادت(امیدوارم) البته من شبها دیر می خوابم شاید یکی از علت هایی که سخته بیدار بشم ساعت 7 صبح همینه.و در ضمن خیلی خوشحالم که با سوخت جت آشنا شدم.وامیدوارم که تغییرات زیادی رادر خودم ایجاد کنم.

  18. کاربر سوخت جت irtc می‌گوید

    اگر به طلوغ و غروب خورشید….
    طلوع
    جدا از این مطلب جالبی بود .
    ممنون

  19. کاربر سوخت جت MANI می‌گوید

    با سلام و احترام…
    پروژه سوخت جت زندگی منو داره متحول میکنه و به همه معرفیش میکنم… بی نهایت ممنونتونم…
    من الگوی خوابم گرگ و دوست داشتم بیشتر بدونم چون کارآفرینم و باید بیشتر کار کنم ممنون میشم راهنمائیم کنین

  20. کاربر سوخت جت Razi می‌گوید

    ضمن تشكر
    متن مذكور خوانده شد منتها تفاوت فاحشي ميان الگوهاي خواب نامبرده شده در اين تحقيق نيامده بود. ساعت بيداري 5:30 و 6 و 7 گفته شده بود كه خيلي تفاوتي با هم نداشت. زمان خوابيدن نيز تقريباً به همين شكل بود.
    با عرض پوزش ابتداي مقاله مخصوصاً انجايي كه تفاوت چرچيل با استيو جابز در فعاليت روزانه شان گفته شد خيلي جذاب به نظر رسيد اما در ادامه جذابيتي براي كاربرد نداشت.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**