دستیابی به ایده های خلاقانه با تکنیک‌های اریک یاوربوم

اریک یاوربوم در کتاب روابط عمومی، بخشی را به خلق ایده‌های خلاقانه اختصاص داده است؛ ترجمه‌ی این کتاب ارزشمند توسط بنفشه فرهمندی صورت گرفته است که ما را به درک بسیاری روانی از مطالب کتاب سوق می‌دهد.

اریک یاوربوم در فصل ششم این کتاب در ارتباط با قاعده‌مند کردن ایده‌ها خلاقانه می‌گوید :

همان‌طور که مدرسه‌های عمومی در آموزش نحوه‌ی مطالعه سست هستند، برنامه‌های آموزشی در بازاریابی نیز و تجارت هم در آموزش تفکر خلاقانه بی‌مبالاتی می‌کنند.

وی گام‌های اساسی و مهمی را برای خلق ایده‌های خلاقانه بیان می‌کند که خواندن تعدادی از آن‌ها خالی از لطف نیست. امیدواریم این نکات ساده بتواند جرقه‌ای برای رشد ایده‌پردازی‌های شما باشد.

گام اول | مشکل را مشخص کنید

قدم اول در حل مشکل، دانستن این است که مشکل چیست. اما بسیاری از مردم به سرعت پیش می‌روند، بدون اینکه بدانند سعی در به دست آوردن چیزی دارند. پیش از آنکه زمانی را صرف مشخص کردن مسئله کنید، اقدام به حل قضیه نکنید.

گام دوم | اطلاعات مرتبط را کنار هم قرار دهید

در ماجراهای جنایی، کارآگاهان بیشتر وقت خود را صرف جست و جوی آثار جرم می‌کنند. آنها نمی‌توانند پرونده را تنها با تفکر زیرکانه حل کنند؛ باید اطلاعات را در دست داشته باشند. شما هم باید قبل از اینکه مشکلی را حل کنید یا تصمیم آگاهانه بگیرید، اطلاعات آن را داشته باشید.

متخصصان در هر زمینه‌ای، از اهمیت جمع‌آوری اطلاعات ویژه آگاهند. دانشمندی که در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش است، خلاصه‌ی مقالات را بررسی می‌کند تا ببیند چه آزمایش‌های مشابهی انجام شده‌اند. نویسنده‌ای که در حال نوشتن کتاب است، تا آنجا که بتواند مطالب مربوط به آن موضوع را گردآوری می‌کند: بریده‌های روزنامه، عکس، سوابق اداری، متن مصاحبه‌ها، واقعه‌نگاری‌ها، مقالات مجله و غیره…مشاور ممکن است قبل از رسیدن به راه حل برای یک مشکل بزرگ، هفته‌ها یا ماه‌ها وقت خود را صرف کندوکاو مسائل شرکت کند.

پرونده‌های سازمان یافته از مطالبی تهیه کنید که در زمینه‌ی پروژه گردآوری می‌کنید.

قبل از اقدام به تنظیم راه حل خود، آن پرونده را بازبینی کنید. اگر تایپیست قابلی هستید، برای بازنویسی مطالب و یادداشت‌های تحقیقی‌تان از نرم‌افزار حروف چینی استفاده کنید. این کار، آشنایی شما را با اطلاعات موجود در زمینه‌ی مورد نظرتان افزایش می‌دهد و دیدی تازه از مسئله‌ی مورد بحث به شما می‌دهد. همچنین، وقتی یادداشت‌ها را تایپ می‌کنید، کوهی از مطالب را در چند صفحه‌ی تمیز خلاصه کرده‌اید که در یک نظر اجمالی تمام حقایق را نشان می‌دهد.

اگر تا کنون برایتان سوال بوده که چطور بعضی از افراد به ایده‌هایی انقلابی دست می‌یابند این مقاله را بخوانید.

گام سوم | دست به گردآوری اطلاعات عمومی بزنید

در تجارت، اطلاعات ویژه‌ی پروژه باید در دست آدم باشد. این حقایق شامل بودجه، برنامه، منابع قابل دسترس و مشخصات مشتری می‌شود؛ به علاوه‌ی اطلاعات محصولات، اجزا و روش‌هایی که قرار است در تکمیل پروژه به کار رود.

اطلاعات عمومی باید مربوط به مهارت‌هایی باشد که شما در زندگی خود به دست آورده‌اید و تا حد وسیعی دربرگیرنده‌ی انبار اطلاعات شما در ارتباط با وقایع، افراد، رسانه‌ها،فرهنگ،علوم، فناوری، مدیریت و دنیا باشد.

می‌توانید با تبدیل شدن به دانش‌آموز،
در بسیاری از زمینه‌هایی که به کارتان مربوط است،
روند یادگیری خود را سرعت ببخشید.

مشترک مجلاتی شوید که در زمینه‌ی کاری شماست. همه‌ی آن‌ها را با دقت بررسی کنید و مقالاتی را که حاوی اطلاعاتی است که ممکن است برای شما قابل استفاده باشد، برش بزنید و نگه دارید. پوشه‌های بریده‌ی جراید خود را برای دسترسی آسان‌تر به مقالات، براساس موضوع آن‌ها سازماندهی کنید.

با افرادی در زمینه‌ی کاری خودتان دوست شوید و به تبادل اطلاعات، مطالب، ایده‌ها، تاریخچه و نکات روشی بپردازید. اکثر متخصصان موفقی که من می‌شناسم، به جمع‌آوری اطلاعات بسیار علاقه‌مند هستند. شما هم باید همین طور باشید.

گام چهارم | به خودتان فرصت فکر کردن بدهید.

قبل از تصمیم‌گیری در مورد روش تبلیغاتی که می‌خواهید به کار ببرید، به خودتان برای تفکر بیشتر فرصت بدهید.

درست همان زمان که خیال می‌کنید استعداد خلاق شما خشکیده است، کنار گذاشتن مسئله برای مدتی، به شما کمک می‌کند تا قوای خود را برای تولید ایده های خلاقانه تجدید کنید. ولی البته بعد از فقط پنج دقیقه آشفتگی فکری به این روش پناه نبرید. ابتدا باید تمام اطلاعاتی را که می‌‌توانید، گردآوری کنید.بعد باید اطلاعات را بارها و بارها، در حالی که برای رسیدن به آن ایده‌آل مورد نظر خود تلاش می‌کنید، مرور کنید.

زمانی می‌رسد که با چشمان ورم کرده و گیج مانند، بارها و بارها به همان ایده‌های قبلی می‌رسید. این همان زمانی‌ است که باید استراحت به خود بدهید. مسئله را کنار بگذارید، قبل از تصمیم‌گیری به خود فرصتی برای تفکر بیشتر بدهید و بگذارید ذهن ناخودآگاه شما کار را در دست بگیرد.

ممکن است در حالی که می‌خوابید، یا استراحت می‌کنید راه حلی به ذهنتان خطور کند. حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، وقتی به مسئله رجوع می‌کنید، می‌فهمید که می‌توانید با قوایی تجدید شده و دیدی تازه به آن حمله کنید. بسیاری از مواقع چیزهایی که موقع نوشتن فکر می‌کنید بی‌نظیرند، در بازبینی مجدد متوجه می‌شوید که تا حد زیادی قابل بازبینی هستند.

گام پنجم | کار گروهی انجام دهید

بعضی از افراد وقتی در گروه کار می‌کنند، خلاقانه‌تر فکر می‌کنند. ولی این گروه باید در چه اندازه‌ای باشد؟ اریک یاوربوم معتقد است که، گروه دو نفره ایده‌آل است. هر چه بیشتر از این باشد، این خطر شما را تهدید می‌کند که کارتان برسد به انجمنی که سعی می‌کند، ولی کاری از پیش نمی‌برد.شخصی که با او گروه تشکیل می‌دهید، باید واجد مهارت‌ها و فرآیندهای تفکری باشد که با تفکرات شما در تعادل باشد و آن را تکمیل کند.

به عنوان نمونه، در آگهی دادن، نویسندگان متن‌ها(افرادی که با کلمات سر و کار دارند) با کارگردانان هنری(افرادی که با تصاویر سر و کار دارند) یک گروه تشکیل می‌دهند.

بررسی عوامل و گام‌هایی که در بروز و بسط قوای خلاقیت مؤثر باشد، باعث تجلی ناب‌ترین تفکرات و نوآوری‌ها در افراد خواهد شد. هر چقدر خلاقیت شما در سطح بالاتری قرار گیرد در زمینه‌ی حرفه‌ی تخصصی خود پیروز میدان هستید.

باید کمی صبور باشید و فرصت فکر کردن و اندیشیدن را به خود بدهید. شما هم می‌توانید در زمان و مکان مناسب بهترین ایده‌ها را ارائه دهید و موفقیت خود چه در زمینه‌ی کاری و چه در زمینه‌ی شخصی را تضمین کنید.

«اگر می‌خواهید کاری کنید که چیزی اتفاق بیفتد، باید کارتان بی‌نهایت غیرعادی و تکان دهنده باشد. باید به ورای آنچه قابل قبول است بروید. بی‌رغبتی به انجام این کار، بزرگترین ریسک ممکن است».
__ مایک وینس


در همین زمینه، نوشته‌های زیر را حتما بخوانید :

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**