غلبه بر ترس با هشت تکنیکی که هیچ کس تا به حال به شما نگفته است

راهکار غلبه بر ترس چیزی بوده که بشر از ابتدای زندگی‌اش تا به کنون خواستار آن بوده است. ترس به معنای اخص کلمه عبارت است از«خوف و بیم» ولی در یک تعریف کلی می‌توان گفت:

ترس واکنشی است در برابر محرک‌های وحشتناک و آزار دهنده. اگر ترس، منطقی و طبیعی باشد مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد، چرا که گاهی اوقات باعث می‌شود شخص با آگاهی و بینش کافی از مشکلات و مسایل استقبال نماید.

در تمام سنین و دوران زندگی تقریباً ترس به عنوان یک مسئله برای هر کسی وجود دارد.  مثلاً برای کودک ترس از تاریکی، برای میانسال ترس از درد جسمانی، برای سیاست‌مدار ترس از مضحکه شدن در جمع، برای ثروتمند ترس از فقر و…

در واقع ترس غالباً یک احساس مفید است.
وقتی شما می‌ترسید تغییرات فیزیکی بسیاری در بدن شما روی می‌دهد، ضربان قلب و واکنش‌های شما سریع‌تر می‌شود، مردمک چشم گشادتر می‌گردد و نور بیشتری را به خود راه می‌دهد و مقادیر زیادی آدرنالین انرژی‌زا به جریان خون وارد می‌شود.

گاهی شما نمی‌خواهید بترسید،اما ترس می‌آید. همیشه از ترس نترسید. چون ترس‌ها آنقدرها هم چیز بدی نیست.

غلبه بر ترس یا خوش‌آمد گویی به ترس؟( راهکار غلبه بر ترس )

همه‌ی ترس‌ها بد نیستند چرا که ترس مکانیسمی برای زنده ماندن است.
اگر ترس نبود زندگی دچار مخاطره می‌شد. اگر ما توان ترسیدن نداشته باشیم آنقدر به لبه‌ی کوه نزدیک می‌شویم که به پرتگاه بغلتیم یا زیر اتومبیل برویم. ترس مانند یک دوست خوب ما را از گزند حوادث حفظ می‌کند که بی جهت در خطر و مخمصه نیفتیم و پیش از یک اعلان خطر ساده به ما کمک می‌کند.

اما گاهی همین ترس سد راه ما می‌شود چرا که برخی از افراد بی جهت می‌ترسند. ترس از ارتفاع، ترس از آسانسور، ترس از خیابان و… باعث می‌شود مشکلات فراوانی را برای افراد به وجود آورد.

  • اما واقعاً چاره‌ی کار کجاست؟
  • بهترین روش غلبه بر ترس هایمان چیست؟

راهکار غلبه بر ترس اول غلبه بر ترس | به این فکر کنید که چرا می‌ترسید؟

به هر دلیلی که می‌ترسید فرقی نمی‌کند. به دنبال پاسخ آن باشید که چرا می‌ترسید؟ مثلاً اگر از سگ می‌ترسید آیا به خاطره‌ای است که وقتی شما کودک بودید، سگ بزرگ همسایه و یا سگ چوپان در بیرون از شهر شما را تعقیب کرد؟ آیا ترس شما از صحبت در جمع و یا ایراد سخنرانی از این است که در کلاس درس و یا در اجتماع دانش‌آموزان نتوانستید صحبت کنید؟ بهتر است علت ترس خود را پیدا و از بنیان ریشه کن سازید و سعی کنید آن را از خود دور کنید.

راهکار غلبه بر ترس دوم |‌ شاید مشکلات جسمی عامل ترس تان است

کسی که از ترس رنج می‌برد باید حتماً خود را مورد معاینات دقیق پزشکی قرار دهد. اگر بیمار، خسته و یا دچار سوء تغذیه هستید، احساس ترس رهایتان نخواهد کرد. فردی بود که از ترس‌های مداوم و بی‌مورد رنج می‌برد که بعد مشخص شد که در مراحل نخستین کمبود قند خون است. بنابراین از سلامت جسمی و کمبود ویتامین‌های بدن خود آگاه باشید.

راهکار غلبه بر ترس سوم | احساساست‌تان را بیان کنید

بیان احساسات بسیار به غلبه بر ترس شما کمک خواهد کرد. بهترین افراد برای صحبت با شما کسانی هستند که مستقیماً درگیر نگرانی‌های شما باشند. اگر بتوانید احساسات خود را با آن‌ها در میان بگذارید بدون اینکه آن‌ها را به خاطر ترس‌هایتان سرزنش کنید، گام مهمی را برداشته‌اید.

اگر نمی‌توانید سعی کنید از یک دوست، معلم و کسی که با او احساس راحتی بیشتری می‌کنید کمک بگیرید.از کمک گرفتن نهراسید. جلو بروید و قدم بردارید. اگر بخواهید چیزی را تغییر دهید، خواهید توانست.

راهکار غلبه بر ترس چهارم |‌ یاد بگیرید که در زمان حال زندگی کنید

اگر بدترین ترس‌هایتان را صادقانه آزمایش کنید پی خواهید برد که همیشه به خود گفته‌اید«چه اتفاقی خواهد افتاد اگر…».

بسیاری از ترس‌های شما زایده‌ی تخیلاتی هستند که اصلاً یا واقعی نیستند
و یا پایه و اساس آن‌ها چیزی است که به آن عارضه‌ی فرض کن می‌گویند.

«فرض کن در امتحان رد بشوم..»، «فرض کن غمگین شوم…»، این جملات منفی را به کار نبرید.

مارک تواین

راهکار غلبه بر ترس پنجم | دانش‌تان را بیشتر کنید

یادمان باشد که ترس با دانستن و دانش محو می‌شود.باید دریابید که چه چیز شما را می‌ترساند.

یکی از علل مهم ترس عدم اطمینان، شاید دقیقاً، قابل پیش بینی نبودن آن است چه وقتی که وضع قابل پیش بینی باشد ترس هم کم می‌شود به ویژه اگر بدانید که در مواردی ترس سپر محافظتی برای شماست.در نبود آگاهی، ترس می‌تواند باعث ناراحتی شما بشود. اگر از کیفیت ترس آگاهی کافی داشته باشید، می‌توانید با آن کنار بیاید.

 

راهکار غلبه بر ترس ششم |‌ فکر و اندیشه‌ی خود را به کار اندازید

چه گاهی اتفاق می‌افتد که لحظاتی پیش می‌آیند که با وجود علم و آگاهی از وضع موجود و آمادگی شما برای مقابله، باز هم دهان شما خشک می‌شود و دست شما می‌لرزد. در این حالت باید آرام بگیرید و بدانید که دنیا به آخر نرسیده است.

راهکار غلبه بر ترس هفتم |‌ تمرکزتان را در هر شرایطی نگه دارید

باید متمرکز باشیم. آشکارا است که تمام ترس‌ها قابل پیش بینی نیستند و وقتی سگی از پشت دیوار و یا خرسی از داخل بیشه ناگهان به شما حمله می‌کند و کسی هم نیست که به شما کمک کند خود را نبازید و چه بسا که به شما آزاری نخواهد رسید. اما باید بدانید که چه بکنید. اغلب مردم موقع ترس شدید، تمرکز خود را، به آنچه که فکر می‌کردند، یا انجام می‌دادند از دست می‌دهند و مضطرب می‌شوند.

در مقاله‌ی «پنج مرحله‌ی تمرکز شیشه‌ای» بیشتر در مورد عملی کردن تمرکز در زندگی گفتیم.

در چنین اوضاع و احوالی باید توجه خود را به چیزهای کوچک متمرکز کنید.این بدان معنی است که باید بدانید که چه بکنید و برای انجام آن گام به گام پیش بروید. همان طوری که شناگران ضربه به ضربه جلو می‌روند و خود را به ساحل می‌رسانند.

بند بازان به پایین نگاه نمی‌کنند و همه‌ی حواس خود را
روی پاهای خود متمرکز می‌کنند تا گام به گام پیش بروند و موفق هم می‌شوند.

راهکار غلبه بر ترس هشتم | ایمان‌تان را تقویت کنید

 

ایمان خود را تقویت کنیم.بررسی‌ها و مطالعات دقیق حاکی است که ایمان یک عامل قوی در مبارزه با ترس است. فرد با ایمان هیچگاه دچار ترس نشده و هراسی را به دل راه نمی‌دهد.همچنین در مبارزه با دشواری‌های زندگی هیچگاه دچار ترس نمی‌شود.

مطالعات تاریخ اسلام نشان می‌دهد که سرباز با ایمان آنچنان قوی و با صلابت است که از نظر نیرو با 10 سرباز دیگر برابری می‌کند. شجاعت رزمندگان در جبهه‌های جنگ هشت ساله نیز هرگز از صفحه‌ی تاریخ حذف نخواهد شد.

ایمان به خدای خود، ایمان به خود، ایمان به نیروی شگفت‌انگیز درون به شما نیرویی دو چندان خواهد داد تا تمام هراس را از دل پاک کنید.کافی است بخواهید تا انجام شود.

یادمان باشد…

مراجعه به روانشناسان و روان‌پزشکان الزاماً نباید به دلیل ناراحتی‌های شدید روانی باشد، بلکه در مواردی نظیر ترس، اضطراب و هراس نیز از مشاوره و راهنمایی‌های آن‌ها می‌توان کمک گرفت.

قرآن کریم وقتی انسان برجسته و ممتاز را توصیف می‌کند، یکی از ویژگی‌های آن را غلبه بر ترس و بیم می‌شمارد و می‌فرماید:

“إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ”
آن کسانی که گفتند پروردگار ما خداست و سپس پایداری نمودند نه ترس دارند و نه محزون می‌گردند
(سوره‌ی احقاف، آیه‌ی 13)


در رابطه با ترس و روش‌های غلبه بر ترس بیشتر بخوانید :

 

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت قی می‌گوید

    مقاله مفید و قابل استفاده ای بود.
    سپاس

  2. کاربر سوخت جت ضا می‌گوید

    ممنون بسیار مفید بود.من امسال کنکور دارم به امید خدا به ترسم غلبه میکنم وتو کنکور به هدفم میرسم و باعث خوشحالی پدر و مادرم میشم و میتونم گوشه ای از زحماتشون رو جبران کنم

  3. کاربر سوخت جت ad08 می‌گوید

    عالی بود هرشخصی ترسهای خودشو داره ولی بیشترینش بنظر من تو این عصر درامد است که تنها راه برطرف کردنش تجارت الکترونیک میباشد همگی داریم تغیراتو میبینیم دنیا داره مجازی میشه خیلی از شغلا یا نابود شدن یا رو به نابودین پش باید خودمان را ارتقاء بدیم

  4. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    خانم فراهانی سلام، نور و خیر و برکت بر زندگی شما آرزوی منه.
    توانایی نوشتن و مطالعه… چقدر زیبا..
    اندیشه انسانهای زیبا و فرهیخته رو دوست دارم..
    عزیز و سعادتمند باشید.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**