چطور دیگران را ترغیب کنیم اما فریب نخوریم؟

اینکه چطور دیگران را ترغیب کنیم، فارغ از تمام مزیت هایی که برای شرکت ها، سازمان ها ،کارتل های بزرگ تجاری، کمپین های فروش، کارزارهای انتخاباتی و حتی روابط غیر تجاری میان فردی و انسانی دارد، دارای نیمه ای تاریک و شرورانه نیز هست که کسی چیزی راجع به آن به شما نگفته !

رد پای این نیمه ی تاریک را میتوان در یونان باستان نیز جستجو کرد، جایی که ارسطو به دوست یونانی اش هشدار میدهد «مبادا به سبب کاریزما و جذابیت های شخصیِ کسی چشمانت را بر روی واقعیت ببندی.»

ارسطو همواره از مخاطبانش میخواست در زمان گفتگو فقط و فقط به واقعیت های آنچه گفته میشود بپردازند و اجازه ندهند که لحن و فضای احساسی جاری در یک مکالمه آنها را گمراه کند. این موضوع، اکنون و در عصر حاضر نیز که بیش از 2000 سال از یونان باستان میگذرد، هنوز موضوعی داغ و درخور توجه است.

اگر بخواهیم تعارفات را کنار بگذاریم و واقع بین تر باشیم، باید اذعان کنیم که بیشتر ما در آموختن درس بزرگی که ارسطو سعی داشت به ما بیاموزد، شاگردان ضعیفی هستیم. ما هر چقدر تلاش کنیم که خود را انسان هایی منطقی و موجهی نشان دهیم، بازهم هر روز و هر ساعت فریب کمپین های تبلیغاتی را می خوریم و به وعده های باغ سبز فروشندگان و بازاریابان حرفه ای دل خوش می کنیم و حتی به ایده های واقعا بدی که همسر، فرزند، همکار، شریک و یا کارمندمان در پوششی از ظرافت و لطافت ارائه میکنند… ترغیب میشویم.

آیا برایتان پیش آمده که برای خرید چیزی به فروشگاهی بروید و با چیزهایی دیگری که اصلا به آنها نیاز نداشتید به خانه برگشته باشید؟ اگر به حافظه تان مراجعه کنید، حتما تجربه ای اینچنینی یا تجربه ای مشابه را بیاد خواهید آورد…

دو سنت اگزوپری
دو سنت اگزوپری

این مثالی کوچک از ترغیب منفی، یا فریب است.
ترغیبی که طرف مقابل، نه تنها خود را برنده نمی بیند بلکه دچار خسارت میشود و با احساس بازنده بودن و پشیمانی رو به رو میشود.

همانطور که میدانید کتاب های زیادی در مورد مقوله ی ترغیب نوشته شده است. قبلا در پروژه سوخت جت مقالات زیادی راجع به ترغیب خواندید، از جمله :

تحقیقات علمی زیادی نیز در سرتاسر دنیا در این باره صورت گرفته است ولی آنچه در نتایج این تحقیقات یا پیشگفتار این کتاب ها میاد بیشتر بر جنبه های روشن و مثبت یعنی متقاعد سازی تمرکز دارند حال آنکه همچنانکه در ابتدا گفته شد عملیات ترغیب، مانند تیغی دو لبه است که ممکن است همواره بر پایه ی رابطه ای برد-برد  نباشد.

برای روشن شدن موضوع بهتر است به مشخصات سه گانه ی ترغیب منفی دقت کنید :

در همین زمینه، نوشته های زیر را توصیه میکنیم بخوانید :

8 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت n km می‌گوید

    اگر ميخواهيد ديگران را ترغيب كنيد پيشنهاد ميكنم كه هرگز براي فروش جنس خود دروغ نگوييد…
    چون به قول ضرب المثل معروف (افتاب پشت ابر نميمونه)و سريعا اعتبارتان از بين ميره.
    با تشكر

  2. کاربر سوخت جت madi می‌گوید

    سلام به شما دوستان و ممنون از فعالیتتون..مطالبتون واقعا عالیه و کل تیم شرکت ما دارن ازش استفاده میکنن،من در آرشیو جستجو کردم در مورد مشکل خودم پاسخ دقیقی پیدا نکردم…انگیزه من گاها برمیگرده و گاها به کل از دست میره این مشکل واقعا دردسر ساز شده میشه در این مورد پستی رو به من معرفی کنید؟با تشکر…

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام و تشکر از لطف شما؛ از منوی بالای صفحه قسمت ‘از اینجا شروع کنید’ مطالب دسته بنده شده اند که میتوانید مطالب ‘فوق انگیزشی’ را پیدا کنید و بخوانید.

  3. کاربر سوخت جت تی می‌گوید

    عالی.
    فقط ای کاش دوره های موفقیت نه به صورت صوتی بلکه به صورت مقاله ای و با تعیین اهداف و وظایف هم اضافه کنین

  4. کاربر سوخت جت yvan می‌گوید

    سلام به نظرم میاد که امروزه پارامترهای احساسی و عاطفی در قدرت تصمیم گیری برای انتخاب و خرید خیلی دخالت داده می شود و نمیشود تنها گفت فریب است اگرچه نمی شود آثار فریب را نیز نادیده گرفت اما مرز فریب و پروپاگندا باریکتر از مو شده است .

  5. کاربر سوخت جت ﺲ می‌گوید

    کتابی هست به اسم هنر افسون گری (The Art of Seduction ) از Robert Geen که به نظر من کامل ترین کتاب در زمینه هنر فریب هست. البته به علت امکان سو استفاده از این هنر شگفت انگیز کسی این کتابو ترجمه نکرده و مطمئنا هم اجازه نشر نمی گیره.
    البته قسمت های از این کتاب در حد چند صفحه ترجمه شده. پیشنهاد می کنم حتما اونو بخونید.

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با تشکر از اینکه دیدگاه تان را با ما در میان گذاشتید؛ طبق طرح جدید هم افزایی دیدگاه ها یک روز به اشتراک سوخت جت شما اضافه شد.

  6. کاربر سوخت جت zadi می‌گوید

    خیلی جالبه

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**