تمام مدیران مطرح دنیا از این پنج مرحله اساسی برای تصمیم گیری استفاده میکنند

تصمیم‌گیری در مدیریت شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری باشد که هر مدیری باید انجام دهد و از مهارت‌های اساسی هر فردی جهت مدیریت در هر بخش و اُرگانی است. یک مدیر گاهی مجبور به تصمیم‌گیری‌های بسیار گسترده می‌شود که ممکن است تأثیرات بسیاری در روند کارها در یک سازمان را داشته باشد، لذا یک مدیر برجسته باید در تصمیم‌گیری‌های خود مهارت‌هایی را به کار گیرد تا زمینه‌ای برای ایجاد مشکلات به وجود نیاید.

نکته‌ای که باید به آن تأکید کنیم این است که اهمیت تصمیم‌گیری در هنگام بروز مشکلات بیشتر خود را نشان می‌دهد. روانشناسان معتقد هستند وقتی شخصی با موقعیت یا تکلیفی رو به رو می‌شود که نمی‌تواند از طریق کاربرد اطلاعات و مهارت‌هایی که در آن لحظه در اختیار دارد به آن موقعیت یا تکلیف، سریعاً پاسخ دهد، گفته می‌شود که با مسأله‌ای رو به رو است.

در حقیقت اولین ویژگی مسأله آن است که با نخستین پاسخی که به ذهن می‌رسد، نمی‌توان آن را حل کرد؛ بلکه حل کردن آن نیاز به استفاده از دانش‌ها، تجربه و اصول آموخته شده‌ی پیشین در ترکیبی تازه دارد و از همین رو است که پروفسور «مرگان» و همکاران او در تعریف مسأله می‌گویند:

مسأله عبارت است از تعارض یا تفاوت بین یک موقعیت موجود و موقعیت دیگری که ما می‌خواهیم ایجاد کنیم.

بنابراین اگر یک مدیر به هنگام بروز یک مشکل بخواهد آن را با استفاده از روش‌های ثابت و قدیمی و یا کلیشه‌ای گذشته حل کند، دچار شتاب‌زدگی یا تعصب می‌شود، یا دچار غرور و گاهی خودخواهی می‌گردد، در این صورت قطعاً نتیجه‌ی مطلوبی نصیبش نخواهد شد، بلکه در این مرحله اطلاعات، تجربیات و مشاوره‌ها، در ترکیبی تازه می‌تواند راهگشای او در تصمیم‌گیری‌ها باشد، واقعیتی که دلیل اصلی تفاوت در تصمیم‌گیری‌های مدیران را به وجود آورد.

از سوی دیگر، توانایی تصمیم‌گیری و مهارت مدیران برجسته در حل مسائل، به برخورداری آنان از بینش علمی بستگی دارد. همان‌گونه که می‌دانیم در دنیای امروز، دامنه‌ی نفوذ علم به تمامی ابعاد زندگی کشیده شده است و ماحصل این پیشرفت‌ها، علاوه بر بهبود وضع زندگی و اصلاح روش‌های انجام امور، موجب پدیدار شدن دیدگاه خاصی شده که به بهره‌گیرندگان دسترسی بهتر، بیش‌تر و آسانتر به اهداف را نوید می‌دهد.

[bs-quote quote=”به تصمیمات خود متعهد بمان، ولی در روش های خود انعطاف پذیر باش.” style=”style-7″ align=”left” color=”#146c89″ author_name=”آنتونی رابینز” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/06/آنتونی-رابینز.jpg”][/bs-quote]

هر چقدر که بینش علمی افراد و مدیران برجسته در سطح بالاتری قرار داشته باشند، این باعث افزایش میل افراد در حل مسائل به سبک‌ها و روش‌های اصولی می‌گردد و باعث می‌شود تا افراد و مدیران برجسته کوششی بیشتر برای حل مسائل داشته باشند و تصمیم‌گیری‌های بهتری نیز صورت دهند.

به هر حال نتایج تحقیقات روانشناسان به ما نشان می‌دهد که هر چقدر یک مدیر، سطح علمی بالا و مهارت‌های ویژه‌ای را در حل مسائل داشته باشد، مهارت تصمیم‌گیری مدیران از کیفیت بالایی برخوردار خواهد گشت و به پیشرو بودن سازمان مورد نظر خود کمک شایانی خواهند کرد.

 

 

پنج مرحله‌ی حرفه‌ای برای
بهترین تصمیم گیری در مدیریت

برای اینکه یک مدیر بتواند تصمیمات خود را در شرایط بحرانی با کیفیت بالایی بگیرد اصول و قوانینی ساده را باید رعایت کرده و سعی در بهبود نقاط ضعف خود داشته باشند.

مرحله‌ی اول:  تعریف مسئله

شما باید قبل از دست به اقدام زدن در مورد هر موضوعی، به یک شناخت کامل از مسئله و شاخ و برگ‌های آن بپردازید. باید دقت کنیم که فقط مسئله را در حال حاضر نبینیم، باید نکات ویژه‌ای را که به مسئله‌ی مورد نظر مربوط است و ممکن است آینده را نیز شامل شود، در نظر گرفت.

شناخت مسئله و تعریف کامل از جزئیات و کلیات آن باعث می‌شود یک مدیر برجسته با اطمینان کامل برنامه‌ریزی کند تا بتواند مسئله را حل کرده و بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

از تکنیک‌هایی که به هر نوع تصمیم‌گیری‌ای کمک می‌کند: «فکر کردن، سریع و آهسته» روش تصمیم گیری انقلابی که جایزه نوبل برد

مرحله‌ی دوم: بررسی مسئله

به یاد داشته باشید که چه چیزی در حال رخ دادن است. آنچه را که اتفاق افتاده یا فعلاً در حال وقوع است و آنچه که احتمال می‌رود در آینده رخ دهد، مشخص و تحلیل کنید. این کار را می‌توان با روش‌های مختلفی کسب نمود، برای مثال از طریق مصاحبه، پرسش‌نامه‌های کوتاه، تماس با افراد مختلف و … به دست آورد و سعی می‌شود که اطلاعات واقعی ضبط و به کار گرفته شود. در این زمینه شما باید منابع موجود را برای حل مسائل شناسایی کرده و مورد مطالعه قرار دهید.

مرحله‌ی سوم: راه‌حل‌ها را ارزشیابی کنید

نیازهای مربوط به مسئله‌ی عمومی را مطالعه کنید و مطمئن شوید که اطلاعات به دست آمده، دارای کارایی است.

شما باید در این زمینه اهداف متعدد را بررسی کنید، اهدافی که به حل مسئله‌ی شما کمک خواهد کرد. سعی کنید در این زمینه دیدگاه‌های مختلف را بررسی کنید، زیرا بررسی دیدگاه‌ها، نظرات و ایده‌های مختلفی را برای شما به ارمغان خواهد آورد و کمک خواهد کرد تا بتوانید به عنوان یک مدیر تصمیم‌گیری خوبی انجام دهید.

شناسایی منابع را فراموش نکنید. در مورد استفاده از هر منبعی با افراد مشورت کنید، شاید دیگران منابع خاص و ویژه‌ای را در نظر داشته باشند. هر زمانی که منبعی را پیشنهاد می‌کنید، به راه دستیابی به آن نیز فکر کنید. شاید حل مسئله‌ی پیش آمده با منابعی که کمیاب هستند صورت گیرد ولی وقتی نتوانید به آن‌ها دست یابید، بقیه‌ی منابع مفید و قابل دستیابی نیز از بین خواهد رفت، زیرا دیده نخواهند شد. بنابراین در انتخاب منابع جهت حل یک مسأله و گرفتن تصمیمات مهم دقت نظر داشته باشید و راه‌های مختلف را ارزیابی کنید.

این مقاله را هم بخوانید: این 3 روش را استفاده کنید و همیشه بهترین تصمیم ها را بگیرید

 

مرحله‌ی چهارم: انتخاب بهترین راه حل

سعی نکنید که به تنهایی تصمیم بگیرید. یک مدیر برجسته همواره از معجزه‌ی مشورت استفاده می‌کند.

هر چقدر که شما بتوانید در گرفتن تصمیمات خود از مشورت بیشتر با افراد مجرب استفاده کنید، قطعاً مسیر تصمیم‌گیری شما در جهت درست قرار خواهد گرفت.

تصمیم نهایی را در یک سازمان یک مدیر خواهد گرفت اما اگر تصمیمات به تنهایی صورت پذیرید و اهداف، ایده‌ها، پیشنهادها و جوانب مختلف در نظر گرفته نشود ممکن است یک مدیر از تصمیم خود پشیمان شود که این امر آینده‌ی سازمان وی را به خطر خواهد انداخت.

بنابراین از جمله مهارت‌های برجسته‌ی مدیران موفق، مشورت کردن، تحلیل کردن و انتخاب بهترین راه‌حل از بین ایده‌های ارائه شده است.

مرحله پنجم: اعلام تصمیم

مدیر برجسته همان طور که در گرفتن تصمیمات از دیدگاه‌ها و مشورت سایز اعضای سازمان خود کمک گرفته است و توانسته تا مشکلی را حل و آینده‌ی سازمان را تضمین کند، بنابراین شایسته است تا تصمیم گرفته شده را به سمع و نظر افرادی که به وی کمک کرده‌اند، برساند. این عمل، حسی بسیار خوبی را به کارکنان منتقل خواهد کرد که همگی با هم توانسته مشکلی را حل کرده و به سازمان خود کمک کرده‌اند. این امر اعتماد به نفس کارمندان و انگیزه‌ی آنان را برای ادامه‌ی کار بهتر و با کیفیت بالاتر را بیشتر خواهد کرد.

یک مدیر برجسته، بعد از گرفتن تصمیم نهایی آن را اعلام کرده و سپاسگزاری خود را از زحمات سایرین به جا خواهد آورد. این امر نهایت حرفه‌ای بودن یک مدیر برجسته را نشان خواهد داد.

 

اتخاذ بهترین تصمیمات توسط بهترین مدیرانی صورت خواهد گرفت که بر روی مهارت‌های شخصی و علمی خود کار کرده و بتوانند از این مهارت‌ها در هر شرایطی استفاده کنند.


در همین زمینه بخوانید:

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت هه می‌گوید

    ممنون از مطالب مفیدتان

  2. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    مدیر موفق همیشه در مواجه با چالشها همیشه به معجزه مشورت ایمان داره

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**