درمان تنبلی با روش عجیب ساموریی های ژاپنی

درمان تنبلی با روش سامورایی ها ؟ حتما سامورایی ها رو می‌شناسید احتمالاً  بیشتر در فیلم‌های سینمای چیزهایی از آن‌ها دیده باشید یا حتی چیزهایی از آن‌ها خوانده باشید. به طور ساده، می‌توانیم بگوییم که قهرمانان و سلحشوران و جنگجویان برتر ژاپن‌های سال‌های دور و البته نه چندان دور بوده‌اند. زندگی برای آن‌ها در نبرد و مرگ در میدان‌های نبرد خلاصه می‌شد. این ساموریی‌ها دورترین چیزی که از خود داشتند تنبلی بود اما چگونه؟

درمان تنبلی به صورت قطعی با روش سامورایی‌ها

» یک داستان واقعی

نقل است که می‌گویند سامورایی جوانی، قرار بود که در جلسه‌ای با حضور سامورایی‌های دیگر و چند نفر مختلف،‌ به بودا سوگند یاد کند که حقیقت را بگوید و جز حقیقت نخواهد گفت. او گفت که این کار را نخواهد کرد. همه تعجب کردند که چرا چنین کاری نمی‌کنی! او هم جوابی دندان‌شکن داده بود که: کلام یک سامورایی، سخت‌تر از فولاد است؛ وقتی که من قلب خودم را با چنین حقیقتی روشن کرده‌ام، چه کاری از بودایان ساخته است؟

خلاصه این‌که اعضای جلسه، با همین جمله طلایی او قانع شده و مراسم سوگند یاد کردن را منتقی اعلام کرده و گفتند هر چیزی که او بگوید، خواهند پذیرفت.

 

» کلامی سخت‌تر از فولاد

این جمله «سخت‌تر از فولاد بودن کلام من»، جمله‌ای است که نکته‌های بسیار جالبی در درون خودش دارد. یعنی وقتی شما کلامی را از دهان‌تان صادر کردید، دیگر به محکمی فولاد خواهد بود و زیر آن نخواهید زد. در این صورت نه دروغ خواهید گفت، نه تعهدتان را زیر پا خواهید گذشت و نه کارهایی از این دست خواهید داشت.

مشخص است که کلامی سخت‌تر از فولاد نیز، از دل روان و اراده‌ای سخت‌تر از فولاد سر خواهد زد؛ نه از یک روان و ذهن تردیدآمیز.

 

» تنبلی یعنی چه؟

اجازه بدهید حالا به بحث اصلی‌مان برگردیم؛ به بحث تنبلی. همه ما کم و بیش می‌دانیم که تنبلی چیست. همه ما می‌دانیم که  یعنی تعلل و عقب انداختن کارها بدون هیچ دلیل منطقی. تنبل‌ها معمولاً بدون هیچ دلیلی، کارها و پروژه‌های‌شان را عقب می‌اندازند؛

یا به دقیقه نود و حتی به وقت اضافه و حتی به ضربات پنالتی برای رفع این مشکل درمان های مختلفی رو حتما خوانده اید، ولی می توانیم به جرعت بگویم درمان تنبلی با روش سامورایی های ژاپنی یکی از بهترین تکنیک ها است که حتما باید تست بکنید تا متوجه نتیجه فوق العاده آن شوید.

 

» سلام به قدرت اراده: درمان تنبلی

همه ما هم می‌دانیم که مهمترین راهی که می‌توان با تنبلی مبارزه کرد، برای درمان تنبلی نیاز قدرت اراده دارید. درباره قدرت اراده هم که بسیار شنیده‌ایم. اما این قدرت اراده یعنی چه؟ خیلی ساده است: یعنی همان حرفی که آن سامورایی کم سن و سال زد: کلام من، سخت‌تر از فولاد است. یعنی وقتی قولی به دیگران دادید، سرتان خواهد رفت، ولی قول‌تان نخواهد رفت.

یعنی به قول دکتر محمود سریع‌القلم، حتی اگر نیاز باشد، شب تا صبح بیدار بمانید تا بدقول نشوید. واقعاً چند نفر ما چنین اراده‌ای داریم؟

کلام و اراده فولادین، از جایی می‌آید که ما خودمان را ناچار بدانیم که به قول‌های‌مان عمل کنیم. اگر چنین اراده‌ای داشته باشیم، درمان تنبلی خیلی سریع تر رفع می‌شود اساساً  دیگه خبری از تنبلی نخواهد بود.

 

» مراقب قول‌های‌تان باشید

اما در این‌جا یک نکته بسیار طلایی وجود دارد. بیشتر از این‌که ما باید نگران بدقولی خودمان از نگاه دیگران باشیم، باید که نگران بدقولی‌های خودمان از نگاه خودمان باشیم. اما این جمله یعنی چه؟ قطعاً بدقولی شما، باعث می‌شود تصویر شما نزد دیگران مخدوش شود. اما مهمتر از آن، این است که تصویر خودتان نزد خودتان مخدوش نشود؛ چرا که

تصویر دیگران از شما و برخورد دیگران با شما نیز،
تابعی از تصویر خودتان از خودتان و برخورد خودتان با خودتان است.

 

» برای بهبود درمان تنبلی یادتان باشد خودتان را پیش خودتان بی‌مقدار نکنید

پس به این ترتیب، باید بیش از هر چیزی نگران تصویر خودتان از خودتان باشید. وقتی به دیگران قول می‌دهید، باید نگران این باشید که در صورت زیر پا گذاشتن قول و تعهدتان، اگر دیگران یک واحد اعتمادشان را به شما از دست خواهند داد، خود شما 10 واحد اعتمادتان را به خودتان از دست خواهید داد.

وقتی هم که خودتان پیش خودتان ضایع بشوید،
مسیری در درون‌تان باز خواهید کرد که همین‌طور ادامه خواهد داشت.

 

» کنترل اژدهای بدقولی‌ها: ریشه تنبلی‌ های شما

در واقع با هر قولی که می‌شکنید، ولو خیلی خیلی کوچک، نسبت به خودتان بی‌اعتمادتر می‌شوید. اما نکته خیلی خیلی مهمتر آن است که با این کار، بهانه بزرگی به دست ذهن خودتان می‌دهید.

ذهن شما، مثل یک اژدهای بزرگ است که در درون شما زندگی می‌کنید.
اگر این هیولا را پرورش ندهید، علیه شما وارد اقدام خواهد شد.

هر قولی که می‌شکنید، به نوعی این اژدها را در ذهنتان بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌کند تا علیه شما وارد عمل شود. ذهن شما بسیار زیرک است؛ در واقع با کوچکترین نشانه‌های بدقولی و ضعف در شما، شما را به خاک سیاه خواهد نشاند. به خاطر همین است که گفته می‌شود هیچ استثنایی در این‌جا نباید قائل شوید.

 

» مین‌های بدقولی در میدان‌های تنبلی

بگذارید مثال جالبی بزنیم:

ذهن و مغز شما، درست مثل یک میدان مین بزرگ می‌ماند. مین‌هایی در ذهن شما کاشته شده است؛ توسط خانواده و دیگران و خودتان و گذشته‌تان و … . شما باید با دقت تمام از کنار این مین‌ها عبور کنید. باید این مین‌ها را خنثی کنید. به همین منظور، در حوزه تعهد دادن و قول دادن به خودتان، اولین اشتباه در این میدان مین، می‌تواند حتی آخرین اشتباه شما هم باشد. چرا که مغز شما، دومینوی رفتارهای منفی را آغاز خواهد کرد و کنترل این فرآیند بسیار سخت خواهد بود.

 

» اولین ضربه؛ بزرگ‌ترین شکست

در واقع شما اژدهای ذهن منفی‌تان را، با طناب‌هایی بسته‌اید تا علیه شما وارد عمل نشود. هر قولی که به خودتان می‌دهید و به آن عمل نمی‌کنید، باعث می‌شود تا یکی از این طناب‌ها پاره شود. چه بسا پاره شدن یک طناب دیگر، باعث شود تا این اژدها برای همیشه آزاد شده و دیگر کارتان تمام شود. این‌جاست که می‌گوییم اولین خلف وعده و بدقولی، می‌تواند آخرین ضربه سنگین را به شما وارد کند و برای همیشه از مسیر موفقیت بیرون بیفتید.

***

» روش غیرمستقیم برای حمله به تنبلی‌های مستقیم

تنبلی به عبارت ساده‌تر، یعنی شما قول و قرارهایی با خودتان و دیگران می‌گذارید، اما زورتان می‌آید که انجام‌شان بدهید. پس اگر شما عادت کنید که عادت خوش‌قولی را در خودتان پرورش بدهید، بدقولی هم خود به خود خشک خواهد شد. در واقع ما به طور غیرمستقیم و با روشی غیرمستقیم، به جدال با بدقولی رفته‌ایم؛ یعنی سرچشمه آن را خشکانده‌ایم.

 

» نکته طلایی برای درمان تنبلی

فقط نکته طلایی این‌جاست که در این حوزه، اولین قولی که شکسته می‌شود می‌تواند آخرین قول شما باشد؛ چرا که دیگر به این روند عادت می‌کنید و مغز و ذهن شما که خوب می‌دانید چطور توجیه‌تان کند، به راحتی قول‌شکنی‌های دیگر را هم در مورد شما به اجرا خواهد گذاشت.

پس مراقب این مین‌ها که در مغز و ذهن شما هست باشید؛ چون اولین انفجار (یعنی اولین بدقولی با خودتان و دیگران) می‌تواند خسارت‌های زیادی به بار بیاورد؛ که نتیجه همه آن‌ها نیز تنبلی‌های ریز و درشت شما خواهد شد.


در همین زمینه‌ مقاله‌های بیشتری بخوانید:

8 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت بر می‌گوید

    ممنون
    من عاشق سامورایی ها و قدرت اراده شان هستم.

  2. کاربر سوخت جت زی می‌گوید

    خیلی مفید بود.

  3. کاربر سوخت جت یر می‌گوید

    عالی و مختصر و بسیار مفید

  4. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    سلام خسته نباشید ، من از مخاطبان ثابت سوخت جت هستم ولی این مقاله ، مقاله مفیدی نبود و راهکار ها زیاد عملی نبودند .
    ممنون از زحمات شما .

  5. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    ممنون از شما ، ارزش مطالعه کردن رو داشت

  6. کاربر سوخت جت Sina می‌گوید

    خیلی عالی بود ، ممنون

  7. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    ممنونم از شما، بسیار پر محتوا و عالی بود

  8. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    ممنون متخصر و بسیار مفید بود

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**