رونق دادن به کسب و کار تان ساده است اگر این سه ذهنیت را داشته باشید

بیشتر کسب و کارها معمولاً از یک نفر شروع می‌شوند و در نهایت به تشکیل یک شرکت ختم شده و راه خود را در پیش می‌گیرند. اما شما در این روند، یعنی از یک حرکت انفرادی تا رسیدن به رهبری یک کمپانی و رونق دادن کسب و کار تان نیاز دارد تا ذهن شما برای این کار آماده باشد.

کلید اصلی چنین موفقیتی، شناخت خود و در نظر گرفتن نقاط قوتتان است و اینکه چطور شما از قدرت نفوذتان برای حرکت رو به جلو استفاده کنید. همچنین مهم است بدانید در مسیر توسعه شرکت، برخی رویکردها هستند که دیگر برایتان کاربرد ندارد. پس لازم است آن‌ها را پشت سر بگذارید.

ــــ سه ذهنیت ضروری برای رونق دادن به کسب و کار ــــ

 

اما فراتر از این‌ها در ادامه مطلب ما می‌خواهیم 3 روشی که شما نیاز دارید تا ذهنیتتان بتواند یک کسب و کار کوچک را به یک کسب و کار بزرگ تغییر دهد را برای شما بیان خواهیم کرد.

 

تغییر ذهنیت اول | از روش‌های بداهه تا تنظیم استراتژی‌های بزرگ

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، بسیاری از افراد در شروع کارشان مجبور بودند چندین روش مختلف را امتحان کنند تا یکی از آن‌ها موفق شود. آن‌ها هیچ استراتژی نداشتند و فقط به صورت بداهه سعی در پیشبرد کارها داشتند. اگر مدت زمان زیادی از این روش استفاده کنیم، کل سیستم کاری ما روی بداهه کاری تنظیم می‌شود و خودمان نیز به آن عادت می‌کنیم.

اما هرچقدر که کار پیش می‌رود و کار شما بزرگ‌تر می‌شود، کمتر می‌توان به بداهه نوازی تکیه کرد. شما به جای خواهید رسید که برای رشد به یک استراتژی پایدار و از پیش طراحی شده نیاز دارید. این کار زمانی جدی می‌شود که شما یک تیم را تشکیل می‌دهید، تعداد نفرات تان زیاد می‌شود. شما دیگر نمی‌توانید یکباره به صورت بداهه تصمیم بگیرید. تیم شما نیاز دارد تا یک استراتژی مشخص و مکتوب از شرکت را داشته باشد تا بداند که می‌خواهد چه کار کند.

و این یک چیز کلیدی است: شفافیت. به طور خاص باید به وضوح راه برای اعضای تیم مشخص باشد.

چشم انداز بلند مدت شما چیست؟ چیزی که بتوانید در یک جمله بیان کنید و به راحتی افراد آن را درک کنند. شما قرار است در 3-4 سال آینده به کجا برسید؟ قرار است در 12 ماه آینده چه کارهایی انجام دهید؟

وقتی کار شما بجای برسد که مجبور شوید این سؤالات را جواب دهید. یعنی تیم شما باید با یک هماهنگی بین همه اعضا، استراتژی شما را به یک برنامه عملی تبدیل کند. در هر مرحله نیاز است که افراد شما، عملکرد روزانه خود را به صورت دقیق با استراتژی‌های کلی بسنجند.

وقتی که کار تیم شما قابل سنجش و روی اصول باشد. آن زمان است که انگیزه افرادتان بالا می‌رود، هم شما و هم خودشان می‌دانند کجای کار هستند و چطور می‌توانند حرکت خود را بهتر تنظیم کنند.

مقاله‌ای که در این مورد باید بخوانید: تیم‌ شما فقط زمانی موفق میشود که این 9 فاکتور مهم را داشته باشد

 

[bs-quote quote=”بهتر است شما ذهن خود را کنترل کنید، یا ذهنتان شما را؟ ” style=”default” align=”center” color=”#333333″ author_name=”ناپلئون هیل” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/07/ناپلئون-هیل-1.jpg”][/bs-quote]

تغییر ذهنیت دوم | از نگه داشتن به رها کردن

وقتی سفر کارآفرینی شما آغاز می‌شود، شما باید تمامی تحرکات کارتان را از کوچک به بزرگ کنترل کنید. بازاریاب؟ بله خودم هستم. منشی؟ بله. مدیرعامل؟ بله خودمم. کارمند؟ خودم هستم. درواقع لازم است شما چندین نقش مختلف را بازی کنید.

این روند اجباری در شروع کار است و حتی ممکن است شمارا کمی خسته کند. اندازه کسب و کار شما هرچه که باشد، وقتی رو به رشد می‌رود، باید بنیان‌گذار از یک همه کاره به یک ناظر تبدیل شود. این کار برای خیلی از افراد که شغل خود را پایه گذاری می‌کنند از نظر احساسی کمی سخت است.

آن‌ها فکر می‌کنند که هیچ نمی‌تواند کارها را مثل خودشان انجام دهد. اما این تنها یک توهم است. واقعیت این است که شاید افرادی که قرار است در بخش‌های مختلف استخدام کنید، در شروع کار مانند شما خوب نباشند. اما این وظیفه شماست که به آن‌ها آموزش دهید. البته به هیچ وجه انتظار نداشته باشید که آن‌ها مانند شما عمل کنند. اما خیالتان راحت باشد. بعد از مدت‌ها شاید حتی کار را بهتر از خودتان انجام دهند.

خب. در این مرحله شما باید یاد بگیرید که رها کنید. یعنی از یک کارمند همه کاره به یک مدیر ناظر تبدیل شوید. ذهنیتتان را برای این کار آماده کنید. در این مسیر فقط باید شما یاد بگیرید که یک منتقل کننده خوب باشید. بتوانید به خوبی اطلاعاتتان را به افراد منتقل کنید، آموزششان بدهید و یک معلم عالی برایشان باشید.

تغییر ذهنیت سوم | باید به کار روی کسب و کار تغییر وضعیت دهید

وقتی کار شما بزرگ می‌شود، باید کم کم تمرکز خود را از روی کارهای ریز، روی رشد کلی و هدایت آن در مسیر بگذارید. نقش مدیرعامل اساساً درباره ایجاد محیطی برای رشد و ارتقا مهارت است. در همان ابتدای رشد کسب و کار مهم این است که شما کم کم بتوانید خودتان را از کار بیرون بکشید.

شما باید بدانید، وقتی کارها بزرگ می‌شود، تماسشان با جهان بیرون حیاطی‌تر و مهم‌تر می‌شود. آن زمان است که شغل شما به کسی نیاز دارد که یک هماهنگی بین بازار و داخل مجموعه پیدا کند.

پس شما دیگر نباید وقت خود را روی کار کردن درون کار خود بگذارید. بلکه شما باید روی هدف‌های کلی کارتان تمرکز کنید. باید به دنبال توسعه تجارت و ارتباطات باشید، بازارهای جدید را پیدا کنید، کارمندان را آموزش دهید و هراز چند گاهی به کلیت کار نگاه کنید تا از مسیر اصلی منحرف نشود.

مقاله‌ای که باید بخوانید: این 4 مانع مصنوعی باعث شدند هنوز کسب و کارتان را راه‌اندازی نکنید

مانند نقاشی که هر چند لحظه یک بار از قلم زدن دست می‌کشد، از دور به تابلو نگاه می‌کند تا کلیت کار را ببیند. بله این اولین قدم‌ها برای شروع رشد کسب و کارتان خواهد بود. تبدیل خودتان از یک کارمند به یک مدیر. تمرکز شما باید از یک حرکت روز به روز به یک تصویر کلی و بزرگ تبدیل شود. شما باید یک هدایت کننده شوید. موانع کلی کسب و کارتان را ببینید، تحقیق کنید که چطور می‌شود بهره وری را در بخش‌های مختلف افزایش داد.

 

 

مراقب باشید: اینکه میگوییم به صورت طولانی مدت به کارتان نگاه کنید و نقش رهبری را بازی کنید. اصلاً به معنای آن نیست که از روند روزانه شرکت دور بمانید. این مهم است که نقش شما در شرکت به صورت دو سویه باشد. یعنی هم بتوانید با دید بلند مدت از بیرون به داخل نگاه کنید. و هم بتوانید از درون به بیرون و از نگاه یک کارمند به حرکت شرکت نگاه کنید.

این نکته را هم بدانید. تغییر شرکت از یک کار محلی به یک کمپانی بزرگ به همان اندازه که لذت بخش است، به همان اندازه نیز مشکلات را با خودش به همراه دارد. هرچقدر بتوانید سرعت این کار را کاهش دهید، بهتر می‌توانید این روند انتقالی را کنترل کنید. خیلی از شرکت‌های بزرگ دچار چنین مشکلاتی شده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به اپل اشاره کرد که در مرحله‌ای دچار رکود وحشتناک شد.


اگر از این مقاله خوش‌تان آمد حتما مقاله‌های زیر را نیز مطالعه کنید:

 

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**