ساده‌ترین راهکارها برای اینکه هرگز جا نزنید و بهره‌وری‌تان را چند برابر کنید

آموزش چیزی است که باعث رشد انسان می‌شود. برای همین ما از همان شروع تولد به آموزش دیدن را از اطرافیان شرع می‌کنیم. بعد به سمت آموزش آکادمیک می‌رویم و تقریباً تا روز آخر زندگی‌مان در حال یادگیری هستیم.

میزان اثرگذاری این آموزش‌ها بستگی به نوع آن دارد. اما به جرات می‌توان گفت که هیچ کلاس و معلمی را نمی‌توان بهتر از تجــــربه پیدا کرد.

اتفاقات خوب و بدی که ما در طول زندگی‌مان تجربه می‌کنیم سبب خودآموزی ما می‌شود و درنهایت به یادگیری نکات ارزشمندی منتهی می‌شود که بهره‌گیری از آن‌ها زندگی آینده ما را بهتر می‌کند. همین خودآموزی در مرحله بالاتر ما را کارآمدتر خواهد کرد. به زبان ساده‌تر بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد و همین امر کلید اصلی موفقیت است.

هریک از ما اهدافی در زندگی داریم، اما اگر به توانایی‌های خود برای رسیدن به آن‌ها اعتقاد نداشته باشیم پس چگونه می‌توانیم موفق شویم؟ در حقیقت با توجه به نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده، کارآمدی می‌تواند نقش مهمی در رسیدن ما به اهدافمان ایفا کند. زیرا بیشتر کارهای انسان از طریق ضمیر ناخودآگاه و رفتارهای هدایت شده پیش می‌رود و به گونه‌ای اتوماتیک وار ذهن ما یک کار را پیش می‌برد.

برای اینکه ذهنمان بتواند به بهترین نحو عمل کند و رفتارهای هدایت شده ما از سطح بالاتری برخوردار باشند باید بتوانید تا حد ممکن کارآمدی خود را افزایش دهیم. برای این کار ما 4 راه مختلف را به شما پیشنهاد می‌دهیم که با پیروی از آن‌ها می‌توانید کارآمدی و بهره‌وری خود را تقویت کنید.

 

1 » افزایش کارآمدی از طریق موفقیت‌های کوچک

ما در طول زندگی باید برای رسیدن به اهداف شخصی یا کاری به شدت تلاش کنیم. اما مهم‌ترین مشکل پیش روی ما این است که به دلیل طولانی بودن زمان رسیدن به هدف، حفظ انگیزه در تمام این مدت دشوار می‌شود.

همین زمان طولانی و عدم دست‌یابی به موفقیت اصلی ما را خسته می‌کند و شک و تردید را در ما افزایش می‌دهد و در نتیجه کارآمدی ما نیز به شدت افت خواهد کرد. برای اینکه این مشکل حل شود شما باید اهداف کوچکی در طول مسیر حرکت خود برنامه ریزی کنید.

رسیدن به این اهداف کوچک ما را به خوشحال می‌کند، امیدمان را افزایش می‌دهد و انگیزه ادامه را در ما تقویت می‌کند. این دستاوردهای کوچک آرام آرام در ذهن ما نقش می‌بندند، ناخودآگاه ذهن را آموزش می‌دهند و در نتیجه کارآمدی خودکار ما را بالا می‌برند.

شما با این کار درواقع تعداد زیادی چالش کوچک را در مسیر حرکت رسیدن به موفقیت خود قرار می‌دهید. همین چالش‌ها مانند تمریناتی هستند که شما را دائماً بهتر می‌کنند. تمرینات کوچک و پیوسته که تأثیر بسزایی در بالا رفتن سطح شما دارند.

 

2 » افزایش کارآمدی از طریق شبیه‌سازی آن نقش

وقتی مهندسان می‌خواهند یک سازه را بسازند اول یک مدل اولیه از آن تهیه می‌کنند. دلیل نیاز به مدل این است که بتوانند از جوانب مختلف قبل از شروع پروژه آن را بررسی کنند تا اشکالات را متوجه شوند و نقشه روند ساخت آن را اصلاح کنند تا بهره‌وری کار افزایش پیدا کند.

اگر شما می‌خواهید این اتفاق برای شما بیفتد و منابع مالی و انرژی خودتان با آزمون و خطا در طول مسیر از بین نرود باید یک طرح اولیه از هدف خود داشته باشید. حتی می‌توانید برای این کار به سراغ کسی بروید که راه شما را یکبار رفته و موفق شده.

این کار مانند داشتن یک الگوی زندگی است. الگویی که از ما جلوتر است و ما می‌خواهیم شبیه آن شویم. مهم نیست که ما به سطح الگوی خودمان برسیم یا خیر. مهم این است که ما بتوانیم همه اطلاعات، نصیحت‌ها و تجربیات لازم را از این الگوی خود دریافت کنیم.

کسب چنین اطلاعاتی قبل از شروع پروژه سبب آموزش شما می‌شود. ذهنتان برای انجام کار آماده شده و در نتیجه کارآمدی شما افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

برای مثال اگر شما می‌خواهید در کسب و کار رشد کنید. ریچارد برانسون می‌تواند یک الگوی خوب برای شما باشد. شما می‌توانید درباره او مطالعه کنید. مقاله سرگذشت زندگی‌اش را می‌توانید در این لینک بخوانید. شیوه برخوردش با کارها و اینکه چطور از مشکلات عبور می‌کرده.

خوشبختانه امروزه در اینترنت هزاران مقاله درباره مدل زندگی چنین افرادی است که بسته به انتخابی که می‌کنید می‌توانید از تجربیات آن‌ها بهره ببرید. همین آموزش‌هایی که از نحوه عملکرد آن‌ها می‌بینید در نهایت به کارآمدتر شدن شما می‌انجامد.

برای دسترسی به آرشیو کامل پرونده‌های مرموز زندگی بزرگان تاریخ و عصر حاضر روی این لینک کلیک کنید.

 

3 » افزایش کارآمدی از طریق مثبت اندیشی

امکان ندارد که کلمات و احساسات منفی بتواند توانایی‌های یک نفر را افزایش دهد. یا صداهای منفی که در سر ما وجود دارند اغلب باعث می‌شود تا آرامش را از زندگی ما بگیرد. بنابراین بسیار مهم است که ما این صداهای منفی را با تفکرات مثبت جایگزین کنیم.

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از آن‌ها گوش دادن به پادکست‌های مثبت و مفید در این زمینه است.(لینک آرشیو پادکست‌های سوخت جت)

همچنین شما می‌توانید مقالات مختلفی درباره مثبت اندیشی و نحوه تفکرات مثبت را روزانه مطالعه کنید. سعی کنید موسیقی‌های منفی و غم انگیز را نیز از برنامه خود حذف کنید و بجای آن‌ها موزیک‌های شاد و خوشحال کننده گوش کنید. (حتی فکر این راه هم برایتان کرده‌ایم. در یک مقاله کامل، انگیزشی‌ترین موزیک‌های ایرانی را برایتان جمع کرده‌ایم. اینجا کلیک کنید)

حتی اگر بخواهید حرفه‌ای‌تر این کار را انجام دهید می‌توانید از یک مربی یا روانشناس استفاده کنید که میزان پیشرفت شما را اندازه‌گیری کند. این مثبت اندیشی شاید در نگاه اول بی‌ربط به موضوع باشد اما باید بگوییم که دقیقاً روی کارآمدی شما تأثیر فراوان دارد.

خیلی ساده است. شما وقتی کاری را خوب انجام می‌دهید که حس خوبی داشته باشید، روحیه شما بالا باشد و در آن لحظه خوشحال باشید. در مقابل غمگین بودن، عصبانی شدن، ناامیدی و … می‌تواند کارآمدی شمارا تا حد زیادی کاهش دهد.

 

4 » افزایش کارآمدی از طریق انگیزش

استفاده از فیلم و موسیقی کارآمدی شما را می‌تواند به شدت افزایش دهد. تأثیر فوق العاده ای که این دو روی ذهن می‌گذارند در لحظه قابل رویت است. اگر شما بخواهید تمرین ورزشی کنید اولین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ حتماً یک پلی لیست از موزیک‌های هیجان انگیز و مورد علاقه خود را آماده می‌کنید و با هدفون توی گوشتان می‌گذارید تا آهنگ‌ها به شما انرژی سخت‌تر تمرین کردن بدهد. یا تا به حال برایتان پیش آمده که یک فیلم ببینید و شما را هیجان زده کند.

کسانی که در بازارهای مالی بورس کار می‌کنند میگویند در ماه حداقل یک بار فیلم وال استریت 2 یا فیلم گرگ وال استریت را می‌بینند. یا مثلاً فیلم fight club به عنوان یکی از انگیزشی‌ترین فیلم‌های سینمای جهان شناخته می‌شود.

یا حتی دیدن فیلم مستند از زندگی افراد موفق. همچنین ویدئوهای انگیزی که در همین سایت سوخت جت وجود دارد می‌تواند بهترین کمک برای شما باشد. به هر حال فیلم مانند یک شوک قوی و فوری است. پس سعی کنید دیدن فیلم‌های مناسب را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

از این لینک برای دسترسی به آرشیو کلیپ‌های انگیزشی سوخت جت استفاده کنید

 

نتیجه

همان‌طور که دیدید افزایش کارآمدی فردی می‌تواند بسیار ساده و تا حدی سرگرم کننده نیز باشد. شما می‌توانید از طریق کارهای روزانه خودتان را ارتقا دهید. این سادگی نباید باعث شود که شما اهمیت کارآمدی را دست کم بگیرید. کارآمدی به معنای بالا رفتن بهره‌وری است و نسبت موفقیت شما در هر کاری به بهره‌وری شما بستگی دارد.

شما می‌توانید در جامعه کسانی را ببینید که فقط چند ساعت در روز کار می‌کنند اما درامد آن‌ها و موفقیتشان از کسانی که 2-3 شغل دارند بیشتر است. آن‌ها هیچ راز عجیب و غریبی ندارند. فقط سعی کرده‌اند میزان کارآمدی خودشان را افزایش دهند تا در همان زمان کم بهترین نتیجه برایشان حاصل شود.


در همین زمینه بخوانید:

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    بسیار عالی بود ممنون

  2. کاربر سوخت جت زی می‌گوید

    بله، افزایش انگیزه از طریق موفقیت های کوچیک بسیار موثر هست

  3. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    قوی ترین چیزی که برای انضباط شخصی دیدم همون مورد اول هست به شرطی که از زنجیره ساینفلد هم استفاده کنید.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**